واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نینا راث منتقد هافینگتون پست روز سه.شنبه در تیتر مقاله.اش به این مسئله اشاره کرد که چرا به نظرش فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را خواهد گرفت که متن. آن را (با حذف چند جمله) در کافه سینما می.خوانید. منتقد هافینگتن پست جدایی نادر از سیمین را فیلمی سیاسی ارزیابی کرده که به ادعای این منتفد قرار است به شیوه.ای شخصی و خصوصی تماشاگرش را به پاسخ این سوال برساند که واقعا درباره ایران چه می.دانید! خواندن این یادداشت در شرایطی که بحث درباره سیاسی بودن یا نبودن موفقیت احتمالی فیلم در اسکار بالا گرفته است؛ به یک عنوان یک نگاه خاص درباره ویژگی.های این فیلم و برخی برداشت.ها (و طبعا نه برایند نظر تمام منتقدان) از سوی یک منتقد خارجی جالب است:
من همیشه از صادر کردن نظرات قطعی و اعلام فهرستی برای جوایز آکادمی که برگزار نشده اجتناب کرده.ام اما همان اولین باری که جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی را در جشنواره فیلم دبی امسال دیدم حس کردم که فیلم برای گرفتن مجسمه طلایی خیز برداشته است. جدایی نادر از سیمین فرهادی یک فیلم سیاسی است. نگذارید منتقدینی که به این نکته در نقدشان اشاره نکرده.اند شما را به بیراهه ببرند. خود فرهادی اصرار دارد که فیلمی سیاسی نساخته و گفته قصدش این بوده که «یک فیلم کاراگاهی بدون کاراگاه» بسازد. جایی که «تماشاگر کسی است که باید تکه.های جورچین را بچیند» [...]
یکی از مواردی که به نظر من فیلم را سیاسی کرده زمان.بندی فیلم است –فیلم جایزه خرس طلایی برای بهترین فیلم را در جشنواره.ای برد که در هیات داوران یک صندلی خالی برای فیلمساز ایرانی در بند و حالا ساکت وجود داشت- و دیگری هم خود داستان فیلم چون که جدایی نادر از سیمین از ایرانی سخن می.گوید که زن معتقد مذهبی... به کسی بدل می.شود که باعث بیشترین خسارت می.شود.
به لطف این جشنواره، فیلم را در محیطی دیدم که بهترین مکان برای رسیدن به راه حل.هایی شخصی برای جورچینی بود که فرهادی چیده بود. در سالن جادویی ابوظبی و در یک نمایش شلوغ...
توسط ایرانی.های تبعیدی احاطه شده بودم. هیجان تماشاگران فارسی زبان به نظر بیشتر مناسب یک عروسی بود تا فیلمی درباره روابط منجر به جدایی یک زوج. و همین تلنگر آن.ها بود که به من کمک کرد به نکات اجتماعی به شدت قوی. فیلم که فرهادی نشان می.دهد و چیزهایی بیشتر از جایی که داستان در جریان است و فراتر از مرزهای تعریف شده راستی و ناراستی توجه کنم.
در فیلم، سیمین به این دلیل که همسرش نادر، قبول نمی.کند با دخترشان ترمه از ایران خارج شوند متارکه می.کند. سیمین برای ترمه زندگی بهتری در خارج از ایران می.خواهد در حالی که نادر می.خواهد در خانه از پدرش که مبتلا به آلزایمر است نگهداری کند. نادر در میانه کشمکش.های هر روزه.اش، راضیه مذهبی را استخدام می.کند که بارداری و این حقیقت که به همسرش درباره کار بیرون از خانه حرفی نزده را پنهان می.کند. نتیجه کار بسیار جذاب و پرکشش است.
فیلمبرداری جدایی نادر از سیمین به زیبایی توسط محمود کلاری انجام شده و گروهی از بازیگران درخشان از جمله لیلا حاتمی در نقش سیمین، دختر خود کارگردان سارینا فرهادی در نقش ترمه و بازیگر مورد علاقه کارگردان پیمان معادی در نقش نادر در آن بازی می.کنند.
نام فیلم ابتدا جدایی نادر از سیمین بود –که اتفاقا هنوز هم در ایران با این نام شناخته می.شود- اما نام بین.المللی کنونی [توضیح کافه سینما: این فیلم در پخش بین.المللی عنوان یک جدایی برای آن انتخاب شده] به بیننده فیلم فضای بیشتری برای حدس و گمان می.دهد. این که جدایی میان یک زوج اتفاق می.افتد یا میان خوشبختی یک نفر و کاری که باید انجام دهد یا حتی جدایی میان آن چه یک نفر در یک جامعه سالم باید بگوید یا می.تواند بگوید [...]
در نهایت برای کسانی که می.خواهند سیر و سفر بی.نظیر فیلم که برای به تصویر کشیدن ایران انگشت اتهامش را به عنوان جامعه.ای مملو از دروغ.ها نشانه رفته است مورد حمله قرار دهند، فکر می.کنم فراتر از این واقعیت جنجال.برانگیز می.توانیم دلایلی را برای این که فیلم به این خوبی با مهاجرین این کشور و تماشاگران بین.المللی ارتباط برقرار می.کند پیدا کنیم. یک جدایی فیلمی است که درون مضمونش درباره روابط انسانی و کشمکش میان درست و غلط، ناخودآگاه راهی پیدا کرده تا تماشاگرانش را برای پاسخ به سوال که «واقعا درباره ایران چه می.دانید؟» به شیوه.ای شخصی و خصوصی راهنمایی کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]