تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820992631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هدف افزايش توليد گاز ترش هفتمين چاه توسعه اي در يكي از نادرترين مخازن گازي جهان حفاري مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: با هدف افزايش توليد گاز ترش هفتمين چاه توسعه اي در يكي از نادرترين مخازن گازي جهان حفاري مي شود
مسجدسليمان ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان با هدف افزايش توليد گاز ترش گوگرددار حفاري هفتمين حلقه چاه توسعه اي در يكي از نادرترين مخازن گازي جهان را دربرنامه دارد.
مدير فني اين شركت در اين باره گفت : مخزن گازي ژوراسيك مسجدسليمان از گروه خامي ها مي باشد و نام آن نيز از دوران زمين شناسي منطقه اقتباس شده است .
) كه 25 درصد H 2 S مهندس قربانعلي احمدي ميرقائد افزود : مخزن ژوراسيك مسجدسليمان به علت داشتن درصد بالاي گوگرد ( برآورد شده است در شمار مخازن كم نظير جهان قرار دارد.
وي اظهار داشت : هم اكنون از 6 حلقه چاه كه از سال هاي پيش در اين مخزن حفاري شده است روزانه 160 ميليون فوت مكعب گاز برداشت و پس از نم زدايي از طريق خطوط لوله به مجتمع پتروشيمي رازي در بندر ماهشهر انتقال داده مي شود.
وي اعلام كرد پتروشيمي رازي بزرگ ترين واحد توليدكننده كود شيميايي فسفات در كشور است كه اين ماده در كشاورزي كاربرد وسيع دارد.
احمدي ميرقائد گفت : يكي از اهداف مهمي كه در حفاري چاه توسعه اي جديد موسوم به شماره 317 در مخزن گازي ژوراسيك همسو با برداشت بيشتر از مخزن مدنظر است دستيابي به اطلاعات لايه گدوان است كه احتمال داده مي شود ذخيره قابل توجهي گاز در آن وجود داشته باشد.
مديرفني شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان پيرامون توضيح بيشتر در اين زمينه گفت : در واقع حفاري هفتمين چاه گازي مخزن ژوراسيك مي تواند آغاز حفاري و برداشت از سازند گدوان نيز كه در گروه خامي قرار دارد منظور شود زيرا مخازن خامي در مناطق نفت خيز جنوب به طور عمده مخازن گازي هستند.
مخازن گازي خامي پس از لايه هاي آسماري و بنگستان در طبقات زيرين زمين در عمق بالاي 4 هزار متر قرار گرفته و از ديگر لايه ها بسيار پرفشارتر و داراي دماي بالاتري هستند.
وي در زمينه حجم توليد گاز در حوزه عملياتي اين شركت كه گستره آن 27 هزار كيلومترمربع در شمال استان خوزستان است اظهار داشت : توان توليد گاز در شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان بيش از 400 ميليون فوت مكعب در روز است اما ميانگين توليد از ابتداي امسال تابحال 330 ميليون فوت مكعب در روز محاسبه شده است كه شامل گاز ترش مخزن ژوراسيك و گازهاي همراه نفت ميدان هاي تحت سرپرستي شركت است .
احمدي ميرقائد گفت : گاز توليدي از مخزن مسجدسليمان 3 ميليون لايه آسماري و بنگستان مخزن زيلايي 55 ميليون نفت سفيد 40 ميليون قلعه نار و كبود 15 ميليون و لب سفيد 19 ميليون فوت مكعب در روز است كه 30 ميليون فوت مكعب از گاز توليدي مخزن سفيد به مخزن نفتي هفتكل تزريق مي شود.
مدير فني شركت بهره برداري نفت و گاز مسجدسليمان افزود : گاز توليدي از مخزن زيلايي به كارخانه گاز و گاز مايع 600 اهواز انتقال و بخشي از گاز مخزن نفت سفيد آن نيز از طريق 28 كيلومتر خط لوله به پالايشگاه گاز مسجدسليمان منتقل و پس از فرآورش در شبكه گاز شهري مورد استفاده قرار مي گيرد.
) 1700 مسجدسليمان كه به زودي عمليات اجرايي احداث آن NGL برپايه اين گزارش با بهره برداري از كارخانه گاز و گاز مايع ( آغاز خواهد شد بخش عمده اي از گازهاي همراه نفت در منطقه نيز كه هم اكنون سوزانده مي شود جمع آوري و به عنوان خوراك براي توليد نفتاي سنگين گاز شيرين سبك و تركيبات سنگين تر از اتان مصرف خواهد شد.
مسجدسليمان نخستين شهر نفتي ايران و خاورميانه و در رديف اولين شهرهاي نفتي جهان قرار دارد.
شركت ملي نفت ايران و به تبع آن شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در همسويي با سياست هاي دولت و وزارت نفت مبني بر اهتمام به عمران و آباداني مناطق نفت خيز و گازخيز كشور در يكصد سالگي صنعت نفت ايران پروژه هاي متعددي به منظور استفاده از ظرفيت هاي موجود در بخش توليد نفت و گا ز و همچنين عمران مسجدسليمان برنامه ريزي كرده اند.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن