تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مشكلات ايلراههاي عشاير در خراسان شمالي (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به مشكلات ايلراههاي عشاير در خراسان شمالي (‪(۱‬
داخلي. اجتماعي. عشاير.

عشاير خراسان شمالي مسايلي چون خرابي ايلراهها، سخت گذر بودن، تصرف و تعرض به ايلراهها، از بين رفتن مراتع ميانبندها و تخريب چراگاههاي دام توسط روستاييان را از مشكلات اصلي خود در فصل كوچ عنوان مي‌كنند.

شماري از عشاير خراسان شمالي در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي خواستار رفع مشكلات مسير كوچ براي تداوم دامپروري عشايري شدند.

يكي از عشاير خراسان شمالي كه هم‌اينك در مناطق قشلاقي مانه‌وسملقان اين استان مستقر است در اين خصوص گفت: به دليل وضعيت نامناسب ايلراههاي عشايري مجبور به جابه‌جايي دامهاي خود با وسايط نقليه شده‌ام.

شيرمحمد وحيدي افزود: جابه‌جايي با وسايط نقليه باعث مي‌شود عشاير زودتر به مناطق قشلاقي برسند كه اين امر منجر به افزايش اين مدت به طول زمان استقرار آنان در قشلاق مي‌شود.

وي گفت: اين در حالي است مراتع قشلاقي در مدت اين ‪ ۲۰‬روز جوابگوي نياز دامهاي آنان نبوده و عشاير ناگزير مي‌شوند دامها را به صورت دستي تغذيه كرده و متحمل هزينه سنگين تهيه علوفه مي‌شوند.

او تصرف راههاي عشايري توسط روستاييان را مشكل اصلي عشاير خراسان شمالي هنگام كوچاندن دامها دانست و افزود: روستاييان زمينهاي كشاورزي را تا جايي گسترش داده‌اند كه به آسفالت جاده اصلي نيز نزديك شده و حتي در برخي مناطق محدوده خاكي جاده را نيز كشت كرده‌اند.

يكي ديگر از عشاير گفت: عشاير هنگام كوچ در نبود ايلراهها ناچار به عبور از جاده‌ها هستند كه در اين صورت با مشكلات زيادي همچون درگيري با روستاييان مواجه مي‌شوند.

اميرعلي قهرمانلو افزود: گاهي عشاير در زمان كوچ در جاده‌هاي اصلي نيز تردد دارند كه سالانه تصادفات جاده‌اي به عشاير خسارات زيادي وارد مي‌كند.

وي مشكل اصلي در زمان كوچ را براي عشاير، خرابي ايلراهها عنوان و بيان كرد: عشاير مجبور مي‌شوند گاهي اوقات در زمان كوچ وسايل زندگي خود را با تراكتور و چهارپا تا مكاني حمل كنند و بعد با كاميون راهي مراتع "مراوه‌تپه" استان گلستان شوند كه اين امر مستلزم هزينه است.

يكي ديگر از عشاير خراسان شمالي گفت: تا حدودي راههاي اصلي عشايري خوب است اما بيشتر راههاي فرعي سختگذر از وضعيت نامناسب برخوردار است.

قربانعلي شجاعي افزود: راههاي عشايري سختگذر هستند و بيشتر آنها نيز به رودخانه منتهي مي‌شود كه عشاير براي عبور از رودخانه با مشكل مواجه هستند.

وي گفت: سالها است عشاير از اين ايلراهها استفاده مي‌كنند اما اهالي روستاهاي مسير بدون توجه به ايلراهها و مراتع براي عشاير استان با تصرف ايلراهها و مراتع مشكل ايجاد مي‌كنند.

او بيان كرد: در حال حاضر اكثر راههاي عشايري كه از كنار و ميان روستاها مي‌گذرد توسط روستاييان تصرف و به زير كشت رفته است.

وي افزود: عشاير بايد دامهاي خود را در ايلراهها تغذيه كنند اما وقتي روستاييان مانع استفاده آنان از مراتع و بعضا حتي آب نيز مي‌شوند چه بايد كرد.

او گفت: قشر عشاير به تنهايي قادر به رفع مشكلات خود نيستند لذا بايد مسوولان از اين قشر حمايت كنند.

مديركل اداره امور عشاير خراسان شمالي هم طول راههاي اصلي عشايري استان را هزار و ‪ ۳۰۰‬كيلومتر ذكر و بيان كرد: در حال حاضر ‪ ۳۰۰‬كيلومتر از راههاي عشايري استان شن‌ريزي شده و بقيه خاكي است.

موسي‌الرضا شادمهر افزود: راههاي مناطق قشلاقي عشاير كه در مانه‌وسملقان، راز و جرگلان و اسفراين است اغلب خراب و سختگذر مي‌باشد.

وي منطقه شمال غرب راز و جرگلان، كوههاي شاه‌جهان، گلول و كوه باغان شيروان، منطقه "جيران سو" مانه‌وسملقان، كوه "سالوك " اسفراين و قسمتي از "آلادغ" بجنورد را از مسيرهاي سختگذر عشاير عنوان كرد.

او اظهار داشت: مناطق قشلاقي استان گلستان نيز راههاي سخت و دور از آب دارد كه بعضا برخي از خانوارهاي عشايري در آن منطقه بايد ‪ ۱۳۰‬كيلومتر براي دسترسي به آب طي كنند.

وي افزود: به دليل سختگذر بودن راهها حتي تانكرهاي آبرساني براي تردد با مشكل مواجه مي‌شوند و هر تانكر تنها در روز يك يا دو بار مي‌تواند آب را به مناطقي كه عشاير مستقر هستند برساند.

او گفت: براي برطرف كردن مشكل تامين آب عشاير با مسوولان استان گلستان رايزني‌هايي شده كه اميدواريم اين مشكل هرچه سريعتر مرتفع شود.

وي افزود: به دليل سختگذر بودن راهها رساندن امكانات بهداشتي، آموزشي، رفاهي و حتي آب به عشاير با مشكل مواجه مي‌شود.

او گفت: براي برطرف كردن مشكلات راههاي عشايري هزار و ‪ ۵۰۰‬ميليارد ريال اعتبار از استانداري درخواست شده كه اميد است اين اعتبار اختصاص داده شود.

وي افزود: با اين اعتبار راههاي عشايري استان مرمت و شن ريزي و موانع حادثه‌خيز نيز رفع خواهد شد.

مديركل اداره امور عشايري خراسان شمالي گفت: راههاي عشاير به دو قسمت تردد وسايل نقليه و عبور دام تقسيم مي‌شود كه اين اداره‌كل در مسيرهايي كه خودرو تردد دارد اقدام به مرمت و شن‌ريزي مي‌كند.

وي به راههاي عشاير واقع در گذرهاي سيل اشاره و بيان كرد: راههايي كه مانع تردد و حمل و نقل عشاير مي‌شود شناسايي شده و در اين مسيرها با ساخت آب نما و سيل‌بند با توري گابيوني و خشكه‌چين مشكل برطرف مي‌شود.

او افزود: در يكي دو سال اخير اقدامات خوبي براي برطرف كردن مشكلات مسيرها و نقطه‌هاي سختگذر عشاير صورت گرفته كه براي رفع تمامي موانع سخت گذر نياز به تخصيص اعتبارات بيشتري است.
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن