تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805554179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: ايران براي برقراري امنيت در عراق هزينه هاي هنگفتي پرداخته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي: ايران براي برقراري امنيت در عراق هزينه هاي هنگفتي پرداخته است
وزير امور خارجه اعلام كرد، جمهوري اسلامي ايران امنيت عراق را امنيت سراسر منطقه مي داند و در شش سال گذشته هزينه هاي قابل توجهي را براي نيل همسايه غربي خود به پيشرفت و ثبات متحمل شده است.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، منوچهر متكي كه روز سه شنبه در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با پولات نورقلي اف دبيركل سازمان همكاري شانگهاي در تهران سخن مي گفت، در خصوص تصويب موافقتنامه امنيتي عراق و آمريكا در مجلس عراق اظهار داشت:‌ مصوبه اخير مجلس عراق دو وجه بسيار مهم دارد.
متكي افزود: در وجه اول آن مدتي كه ظاهرا شش ماه است تعريف شده و طي آن نيروهاي خارجي اداره‌ امور كشور را به دولت عراق بسپارند و شهرهاي عراق را ترك كنند كه اين نكته‌ي بسيار مهمي است.
متكي وجه دوم مصوبه را سپردن سرنوشت معاهده‌ به آراي مردم عراق اعلام كرد و گفت: اين مساله يكي از تصميم‌هاي تاريخي و مهم مجلس عراق است كه فكر مي‌كنم بعد از خروج نيروهاي خارجي از شهرهاي عراق زمان مناسب و لازم براي رسيدن به يك رفراندوم عمومي فراهم مي‌شود.
وزير امور خارجه ادامه داد: اميدواريم در مهلت در نظر گرفته شده نيروهاي خارجي سايه سنگين حضور خود در زندگي روزمره‌ ملت عراق را كم كنند.
متكي امنيت عراق را امنيت كل منطقه دانست و گفت: ‌ايران در پنج شش سال گذشته با صرف هزينه‌هاي قابل توجه در كنار ملت و دولت عراق سعي كرده در نيل به اهدافي نظير توسعه و پيشرفت عراق كمك كند.
متكي همچنين در ارتباط با موضوع عضويت دائم تهران در سازمان همكاري شانگهاي از راهبرد ايران براي همكاري كامل با اين سازمان امنيت منطقه اي خبر داد.
وي سازمان همكاري شانگهاي را تشكيلاتي ضروري در نظام بين الملل معرفي و اضافه كرد: در صورت تصميم اعضاي اصلي سازمان همكاري شانگهاي به افزايش شمار اعضا، جمهوري اسلامي ايران آماده است به عضويت دائم اين سازمان درآيد.
وزير امور خارجه با بيان اينكه ايران در كنار سازمان شانگهاي قرار دارد و در اجلاس آينده‌ سران آن كه در ماه ژوئن در روسيه برگزار مي‌شود مشاركت خواهد داشت، گفت: تصميم مهمي در نشست سران اتخاذ شد كه بر اين اساس تمام نشست‌هاي سازمان با مشاركت شكلي و محتوايي همه‌ي شركت‌كنندگان اعم از اعضاي اصلي و ناظر صورت مي‌گيرد كه اين فرصتي را فراهم مي‌كند تا از ظرفيت اعضاي ناظر به شكل مناسب استفاده شود.
متكي همچنين گفت: اگر چارچوب‌هاي مقرراتي و قانوني اين سازمان طراحي شود، ابزارهاي اجرايي آن مي‌تواند نقش بسيار تعيين كننده‌اي در تثبيت صلح در محدوده‌ي جغرافيايي و محيط پيراموني‌اش داشته باشد.
متكي ضرورت مبارزه با مواد مخدر و مقابله با افراط‌ گرايي را از مباحث مطرح شده در مذاكرات امروز خود با دبيركل سازمان همكاري شانگهاي معرفي كرد.
وزير امور خارجه با برشمردن پيامدهاي بحران اقتصادي براي چين و روسيه ادامه داد: دو كشور چين و روسيه در بحران اخير پولي و مالي جهان ضررهاي بسيار زيادي كردند و امروز پرداخت‌هاي بالايي دارند در حالي كه همكاري‌هاي دو جانبه كشورهاي اين منطقه از اين مساله متاثر نبوده است كه اين نشان مي‌دهد اگر سازمان شانگهاي بتواند ساز و كارهاي همكاري اقتصادي بين كشورهاي عضو را بومي‌سازي كند مي‌تواند در چنين بهمن‌هاي بعضا خودساخته اقتصادي، پولي و مالي جهان، در امان بماند.
رييس دستگاه ديپلماسي گفت: سازمان شانگهاي با داشتن نيمي از جمعيت جهان در اين منطقه و ظرفيت‌هاي فراوان با برخي بحران‌ها و چالش‌ها مواجه بوده كه در مواجهه با اين چالش‌ها لازم است كه همكاري‌هاي گسترده‌تري بين كشورهاي منطقه صورت پذيرد.
متكي همچنين به برگزاري نشست‌هاي وزيران امنيتي و اطلاعاتي و نشست تبادل اطلاعات براي منسجم شدن مبارزه با مواد مخدر و نشست وزيران بازرگاني اعضاي شانگهاي اشاره كرد و افزود: اين‌ها نشان مي‌دهد كه كشورهاي عضو مي‌توانند در همه‌ي زمينه‌هاي همكاري مشاركت يكساني را داشته باشند. بنابراين ايران با توجه به موقعيت منطقه‌اي و مناسبات خوبي كه با اعضا دارد در همه‌ي اجلاس‌ها مشاركت فعالي داشته و ايده‌هاي جديدي را مطرح كرده است.
متكي تشكيل كميته‌ مشورتي بين اعضاي دائم و ناظران را كه در سخنراني رييس جمهوري ايران در اجلاس سران مطرح شده بود را پيشنهادي موثر دانست.
گزارش همچنين حاكي است، دبيركل سازمان همكاري شانگهاي نيز هدف اين سازمان را ايجاد جهان عاري از تصميم‌هاي يك جانبه و نبود يك‌ جانبه‌گرايي اعلام كرد.
نور قلي‌اف كه به سوالي درباره گسترش ناتو به شرق پاسخ مي داد، بر ديپلماسي چند جانبه تاكيد كرد گفت: سازمان شانگهاي مشخصا به اين قبيل مسائل رسيدگي نمي‌كند و تنها به دنبال جهاني است كه تصميم‌هاي يك جانبه در آن اتخاذ نشود و خواست ملت‌ها از روش‌هاي متفاوتي تامين شود و يك جانبه‌گرايي در آن نباشد.
نور قلي‌اف درباره مذاكراتش با متكي اظهار داشت:‌ در اين زمينه به تبادل نظر در رابطه با دورنماي همكاري‌هاي ايران با شانگهاي پرداختيم تا تحولات منطقه اي و جهاني را بررسي كنيم و ببينيم كه چه قدم‌هايي را بايد براي گسترش و توسعه همكاري‌ها در تمام زمينه‌ها با ايران برداريم.
دبيركل سازمان همكاري شانگهاي اجرايي شدن توافقات را مهم دانست و افزود:‌ براي وزير امور خارجه ايران در رابطه با فعاليت‌هاي اين سازمان توضيحاتي دادم و پيرامون توافقات صورت گرفته ميان روساي جمهوري كشورها در اجلاس ماه اوت و توافقات نخست‌ وزيران در اجلاس اكتبر در شهر آستانه بحث كرديم.
نورقلي اف تصريح كرد: ايران و شانگهاي درك مشتركي از مسايل مختلف دارند و امروز فعاليت‌هاي سازمان رو به جلو است و تمام ايده‌ها و انتظار‌ها كه عبارتند از تامين يكپارچگي و همبستگي در حل مسايل و مشكلات منطقه را مي توان محقق كرد.
وي با استقبال از سياست ايران براي گسترش همكاري ها با سازمان شانگهاي گفت: لزوم همگرايي بيشتر بين كشورهاي عضو در زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي و پررنگ‌ تر شدن نقش اجلاس از ديگر محورهاي مورد گفت‌وگوي دو طرف بود.
به گفته دبيركل سازمان همكاري شانگهاي، در روند مذاكرات دو طرف راهبرد ارتقاي سطح تعامل و همكاري‌ بين اعضاي سازمان و ايران و توجه به پيشنهادهاي رييس جمهوري ايران در اجلاس سران در "دوشنبه" و معاون اول رييس جمهوري در اجلاس "آستانه" مورد بررسي قرار گرفته است.
سيام**1377
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن