تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806917924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير اقتصادي و دارايي: حدود 40 ميليارد دلار پروژه براي سرمايه گذاري خارجي تعريف شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون وزير اقتصادي و دارايي: حدود 40 ميليارد دلار پروژه براي سرمايه گذاري خارجي تعريف شده است
توكيو - معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران گفت: درحال حاضر حدود 40 ميليارد دلار پروژه براي سرمايه گذاري خارجي تعريف كرده ايم.


دكتر "بهروز عليشيري" كه براي شركت در نخستين همايش ايرانيان خارج از كشور در ژاپن به اين كشور سفر كرده پيش از ترك ژاپن در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: امروز حدود 100 پروژه در قالب خصوصي سازي ، فرصتهاي سرمايه گذاري و پروژه هايي كه آنها را از فاينانس به سرمايه گذاري خارجي تبديل كرده ايم، تعريف شده است كه حجم اين پروژه ها بيش از 30 الي 40 ميليارد دلار است.
عليشيري با اشاره به فعاليتهاي اين سازمان افزود: فرصت يابي پروژه هاي سرمايه گذاري به ويژه فرصتهاي سرمايه گذاري خارجي از جمله كارهاي بزرگ اين سازمان است.
به گفته عليشيري، از يك سال پيش يك نهضت فرصت يابي در استان هاي كشور آغاز شده است كه به اين نهضت از شش ماه پيش تاكنون شتاب خاصي بخشيده شده است و تاكنون نيز توانسته ايم حدود 40 پروژه قابل عرضه به سرمايه گذاران خارجي را شناسايي كنيم.
وي با اشاره به فراهم كردن فرصتهاي سرمايه گذاري به عنوان يكي ديگر از كارهاي اين سازمان گفت: درحال حاضر در قالب اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي آماده عرضه پروژه ها به بخش خصوصي اعم از داخلي و خارجي هستيم كه حجم آنها نيز خيلي بالا است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران يادآور شد: فرصتهاي برابري براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي رقابت در ايران وجود دارد و سرمايه گذاران مي توانند براساس قيمت بازار اين سهام را خريداري كنند.
عليشيري با اشاره به كار ديگري كه در اين سازمان در راستاي جذب سرمايه گذاري خارجي انجام شده است، گفت: در اين راستا يكسري از پروژه ها را از قالب تامين مالي به شكل قرضي درآورده ايم و مي خواهيم آنها را به صورت سرمايه گذاري ارايه كنيم.
وي توضيح داد: شكل قرضي بدين ترتيب است كه در آنجا شما مسئول بازپرداخت پول هستيد، اما در اينجا خود سرمايه گذار حضور دارد و بايد سود ببرد.
وي گفت: براي مثال براي اجراي بخشي از پروژه هاي ريلي و فاضلاب كشور و پروژه هاي بندري، از بانكهايي نظير بانك همكاريهاي بين المللي ژاپن (جي.بيك) وام دريافت مي كرديم و پروژه را اجرا مي كرديم و پول آن را در سررسيد به وام دهنده پرداخت مي كرديم.
عليشيري در ادامه گفت: يكي از كارهاي جدي كه با توجه به بحران هاي مالي غرب و نوسانات موجود در بازارهاي مالي غرب و وجود ثبات بهتر و بيشتر در بازار ايران بايد آن را آغاز كنيم، اين است كه بايد كاري كنيم تا سرمايه گذاران اعم از ايرانيان خارج از كشور و يا سرمايه گذاران خارجي وارد كشور شوند و بر روي اين پروژه ها كار كنند.
وي خاطرنشان كرد: طراحي پروژه هايي كه در ايران آماده اجرا است، كاملا براساس استانداردهاي بين المللي صورت گرفته و خلاصه پروژه ها به سرمايه گذاران ارايه مي شود.
وي افزود: در هفته گذشته بخش عظيم و عمده اين پروژه ها را براي سفراي كشورهاي سرمايه فرصت ، نظير كشورهاي اروپايي و آسيايي چون ژاپن ، كره جنوبي ، روسيه و هند ارسال كرديم كه اين پروژه ها را ببينند و در اختيار بخش هاي خصوصي و اتاقهاي بازرگاني اين كشورها قرار دهند تا بيايند و در اين فضاي رقابتي شركت كنند.
معاون وزير اقتصادي و دارايي به ديدارهاي انجام شده در ژاپن از جمله با بخش هاي مختلف اقتصادي اين كشور اشاره كرد و افزود: در جريان گفت وگو و تبادل نظر با شركت هاي بزرگ ژاپني دريافتيم كه شركتهاي ژاپني بسيار مايل هستند كه در ايران سرمايه گذاري كنند اما بايد دولت ژاپن از اين شركت ها حمايت كند.
عليشيري خاطرنشان كرد: نخستين حمايت از سرمايه گذاران ژاپني، حمايت سياسي از آنها است كه در ديدار با "هيروفومي ناكاسونه" وزير امور خارجه ژاپن، ديدار با مسئولان وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت اين كشور و سازمان تجارت خارجي ژاپن (جترو) ، اين موضوع با آنها درميان گذاشته شد.
وي گفت: در اين ديدارها ضمن تشريح فرصتهاي سرمايه گذاري و بازار ايران در شرايط كنوني، از مسئولان ژاپني خواسته شد تا دولت ژاپن از شركت هاي ژاپني حمايت سياسي كند و اجازه دهد تا اين شركتها در ايران حضور يابند و سرمايه گذاري كنند و يك سقف پوشش بيمه اي را براي آنها در نظر بگيرند.
* ژاپني ها دارند فرصتهاي سرمايه گذاري در ايران را از دست مي دهند
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران گفت: وقتي به فرآيند جذب سرمايه گذاري خارجي در جمهوري اسلامي ايران نگاه مي كنيم مشاهده مي شود كه ژاپني ها دارند بازار ايران را از دست مي دهند.
عليشيري افزود: درحال حاضر بازار امروز ايران توسط شركتهاي آلماني و كشورهاي آسياي شرقي كه صاحب سرمايه هستند دارد پر مي شود و شركتهاي ژاپني اين موقعيت را دارند از دست مي دهند.
وي با بيان اين كه ما نمي خواهيم در سطح دولتها همكاري انجام شود، گفت: ما خواستار همكاري بخش خصوصي هستيم زيرا هيچ كس بهتر از بخش خصوصي واقعي نمي تواند منافع خودش را تشخيص دهد.
وي توضيح داد: اگر اين پروژه ها به بخش خصوصي معرفي شود ، اين بخش بازار ايران ، مزيتهاي موجود در آن و فضاي اقتصادي ايران و برتري اين بازار را نسبت به ديگر بازارهاي اقتصادي مي شناسند، بخوبي تشخيص مي دهند و خودشان مي آيند.
وي ادامه داد: دولتها بايد از اين بخش ها حمايت كرده و پوشش بيمه اي لازم را در اين زمينه به اين شركتها ارايه كنند كه اين اتفاق درحال وقوع است.
عليشيري گفت: آنچه كه ما در گفت و گوهايمان با بخش خصوصي ژاپن به دست آورديم آن است كه اين شركتها واقعا علاقه مند هستند به بازار ايران وارد شوند و ديگر اين كه اينها درك درستي از بازار ايران دارند و مي دانند كه اقتصاد ايران، اقتصادي توجيه پذيري است و سرمايه گذاري در آن مقرون به صرفه است و مي توانند در آن به راحتي فعاليت كنند.
* مجموعه تويوتا علاقه مند به حضور در ايران است
معاون وزير اقتصادي و دارايي در ادامه با اشاره به ديدارهاي انجام شده با مسئولان شركت خودروسازي تويوتا گفت: در ملاقات با مسئولان تويوتا و مجموعه تويوتا گروپ ، آنها گفتند كه علاقه مند هستند به ايران بيايند و قرار است كه آنها يك سقف پوشش بيمه اي براي حضور در ايران بگذارند.
عليشيري با بيان اين كه بايد در سطح دولتها نيز توافق هايي براي حضور سرمايه گذاران ژاپني صورت گيرد تا زمينه حضور سرمايه گذاران در ايران فراهم شود، افزود: اين مجموعه بايد با هم همكاري كنند زيرا به نظر من درغير اين صورت شركتهاي ژاپني بازار ايران را از دست مي دهند و به نظر مي رسد كه آنها هم نمي خواهند چنين اتفاقي بيفتد.
* ايران در مركز يك بازار بزرگ 300 ميليوني قرار گرفته است
عليشيري گفت: در عرصه سرمايه گذاري خارجي ايران علاوه بر مزيتهاي اقتصادي بسيار زياد آن از جمله وضعيت بسيار خوب انرژي و دسترسي به نفت و گاز غني، نيروي انساني ارزان، بازار بزرگ 60 ميليوني، در قلب يك بازار بزرگ 300 ميليون نفري قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه بازار ايران يك بازار كاملا رقابتي نيست بلكه بازاري با شكاف است ، افزود: امروز اگر شركتي بيايد در بازار ايران دستگاه سي.ان.سي و يا تي.بي.ام ماشين هاي تونل زن ايجاد كند، انحصار بازار ما را به طور كل در اختيار خواهد گرفت.
وي توضيح داد: بازار ايران همانند بازار رقابتي ژاپن نيست و مثلا اگر زيمنس بيايد در بازار ژاپن سرمايه گذاري كند بايد حداقل با 10 شركت ژاپني به رقابت بپردازد اما برخي از تكنولوژيها در بازار ما كاملا انحصاري مي شود.
عليشيري گفت: به لحاظ پوشش قانوني، قانون سرمايه گذاري ما نيز براي اينها خيلي پوشش قايل شده است به طوري كه در اين پوشش به هيچ وجه دولت مداخله در سرمايه گذار خارجي نمي كند، نقش تسهيل كنندگي دارد و احيانا در موارد خاص اگر مداخله كند، يا طرحي را ملي و يا مصادره كند، بايد جبران خسارت نمايد.
به گفته عليشيري ، رفتار اين سازمان با بخش خصوصي اعم از داخلي و خارجي يكسان است و هر سرمايه اي با منشا بيروني وارد كشور شود سرمايه گذار خارجي تلقي مي شود و مي تواند از پوشش هاي قانوني ما استفاده كند.
وي افزود: حتي اگر ايرانيان مقيم ژاپن و يا هر كشور ديگري باشد و سرمايه اي داشته باشند و بخواهند اين سرمايه ها را از مجاري درست براي اجراي پروژه هاي خاصي وارد كشور كنند، ما اين ها را تحت پوشش قرار مي دهيم و هميشه از حمايت دولت ايران برخوردار خواهند بود.
* انتظار ما از سرمايه گذاران ايراني خارج از كشور
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران گفت: امروز انتظار داريم كه سرمايه گذاران ايراني با توجه به اين فضايي كه در كشور ايجاد شده است نه فقط سرمايه هاي خود را به داخل بياورند بلكه با خودشان و سرمايه گذاران خارجي را نيز به داخل كشور دعوت كنند.
عليشيري با بيان اين كه درحال حاضر همه گونه حمايت و پوشش قانوني را از اين سرمايه گذاران انجام مي دهيم ، اظهار داشت: هم اينك زمينه آن كه در فضاي نابسامان مالي بين المللي با كمك ايرانيان مقيم خارج از كشور علاوه بر اين كه سرمايه هاي خود را وارد كشوري كنند كه به لحاظ مالي باثبات است فراهم شده ، زمينه حضور سرمايه گذاران خارجي نيز در داخل كشور وجود دارد.
* بخش خصوصي همانند گل است و نياز به مراقبت دارد
معاون وزير اقتصاد و دارايي در ادامه با بيان اين كه بخش خصوصي همانند گل است و نياز به مراقبت دارد، گفت: اگر قرار باشد اين گل به درستي رشد كند بايد شرايط و يا محيط اقتصادي كشور را به گونه اي تنظيم كنيم كه سرمايه گذاران بتوانند به راحتي در آن رشد كنند.
عليشيري افزود: متاسفانه وضعيت اقتصادي ما تاكنون اين گونه نبوده است يعني اهتمامي به بخش خصوصي نداشته ايم، براي بخش خصوصي حرف زديم اما براي رشد اين بخش بايد محيط مناسب فراهم شود.
وي توضيح داد: براي اين كه اين اتفاق بيفتد ما درحال بازسازي و بازنگري فضا و موقعيت محيط اقتصادي كشور و يا اصلاحا كسب و كار كشور هستيم و اين اتفاق بايد بيفتد و ما وضعمان بايد بهتر شود.
وي تاكيد كرد: بايد يك فضايي را فراهم كنيم كه بخش خصوصي در آن بتواند راحت و بدون دغدغه و استرس كار كند و براي فراهم شدن اين زمينه هم اينك حدود 18 دستگاه از جمله قوه قضائيه و دستگاه هاي ديگري نظير شهرداريها ، وزارت نيرو ، وزارت كار، سازمان مالياتي در كشور درگير اين كار هستند و تلاش مي كنند تا با اقداماتي كه درحال شكل گيري است فضاي سرمايه گذاري در كشور فراهم شود.
عليشيري خاطرنشان كرد: هرچقدر بخش خصوصي ما قويتر ، محكمتر ، با طراوتر و مستحكمتر در اقتصاد باشد و رشد كند، احتمال اينكه سرمايه گذار خارجي بيايد و بخش خصوصي بتواند يك پروژه را پيش ببرد وجود دارد.
وي گفت: بر اين اساس ما موقعي مي توانيم در جذب سرمايه گذاري خارجي موفق باشيم كه بگوييم زمينه حضور بخش خصوصي را فراهم كرده ايم و اين بخش خصوصي آماده رشد است.
** موانع سرمايه گذاري خارجي در ايران
معاون وزير اقتصادي و دارايي و رييس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران در ادامه به موانع سرمايه گذاري خارجي در ايران اشاره كرد و گفت: عدم ظرفيت سازي براي بخش خصوصي مهمترين مانع و شاخص تعيين كننده براي حضور سرمايه گذاران خارجي در ايران است.
عليشيري با بيان اين كه محيط كسب و كار در كشور نيز از ديگر موانع سرمايه گذاري خارجي است، گفت: وقتي مي گوييم محيط كسب و كار يعني اين كه يك پروژه وقتي مي خواهد مجوز بگيرد ، براي اجرايي شدن يك موافقتنامه و يا زمان دريافت انشعاب آب و برق چقدر زمان مي برد، وقتي مي خواهيد ماليات بدهيد چقدر نرخ ماليات مي گيرند، وقتي مي خواهيد كالاهايتان را وارد كنيد چقدر گمركي مي دهيد.
وي افزود: همه اين پروسه ها شاخص هاي پيچيده اي هستند كه بايد مورد بازنگري قرار گيرند تا شاهد تنومندشدن بخش خصوصي در كشور باشيم و در اين راستا تصور مي كنم كه اين عزم جدي در همه مسئولان وجود دارد.
وي اضافه كرد: اين عزم همچنين در همه مسئولان وجود دارد كه ما بايستي براي انتقال تكنولوژي و افزايش ظرفيت هاي مالي و مادي شركتها و براي افزايش ظرفيت هاي نهادي شركت هايمان و براي دسترسي به بازارهاي بين المللي و گرفتن سهمي از بازارهاي صنعتي دنيا بايد هزينه كنيم و براي اين كه هزينه كنيم نياز به جذب سرمايه گذاري خارجي داريم و اين اتفاق بايد بيفتد.
** ژاپن از ظرفيتهاي موجود در زمينه سرمايه گذاري در ايران بخوبي استفاده نكرده است
معاون وزير اقتصادي و دارايي با اشاره به ظرفيت هاي بسيار خوب سرمايه گذاري در ايران به ويژه در بخش هاي انرژي، نفت و گاز و حمل و نقل ريلي گفت: در بخش سرمايه گذاري خارجي معتقدم كه ژاپني ها از ظرفيت هاي سرمايه گذاري خارجي در ايران بخوبي استفاده نكرده و ضعيف عمل كرده اند.
عليشيري افزود: اما اين كشور در تامين منابع مالي سرمايه گذاري خارجي در ايران موفق بوده اند، بانكهاي ژاپني پروژه ها در ايران را فاينانس كردند، اما همانطور كه در ملاقاتهاي خصوصي با مقامات ژاپني هم گفتيم ، آنها دارند بازار ما را از دست مي دهند و قاعدتا بايد به سرعت بيايند و اين ضعف در حضور خود را جبران كنند.
وي با بيان اين كه ژاپني ها خود متوجه اين موضوع شده اند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران كشوري با درآمدهاي ارزي بالا ، ذخاير ارزي بسيار و بدون حتي يك سنت بدهي به كشورهاي خارجي است و شركتهاي ژاپني اين را مي فهمند و بايد اين فهم را به دولت ژاپن هم منتقل كنند تا بتوانند با اراده مستقل راجع به همكاري با ايران تصميم بگيرند.
آساق**280**1392
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن