تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805832955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

40سال عقبتر از دنيا درقانونگذاري امورمعلولان؛ درميزگردايسناعنوان شد: يك‌دهم دل‌مشغولي وزيررفاه، معلوليت است فاصله550ميليارد توماني بااجراي قانون جامع معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: 40سال عقبتر از دنيا درقانونگذاري امورمعلولان؛ درميزگردايسناعنوان شد: يك‌دهم دل‌مشغولي وزيررفاه، معلوليت است فاصله550ميليارد توماني بااجراي قانون جامع معلولان
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - خانواده

روز سوم دسامبر مصادف با 13 آذر ماه، براي نخستين بار در سال 1992 ميلادي از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد به عنوان روز جهاني معلولان اعلام شد. هدف از تعيين اين روز، ارتقاي رشد اذهان عمومي درباره مسائل مربوط به معلوليت‌هاي مختلف و ايجاد بسترهاي لازم براي ورود معلولان به عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي زندگي بوده است.

به گزارش خبرنگار«اجتماعي» ايسنا، اين خبرگزاري، به مناسبت اين روز و براي بررسي مشكلات معلولان ميزگردي با حضور فاطمه آليا ـ رييس فراكسيون حمايت از معلولان ـ‌ ، كاظم نظم‌ده‌ ـ معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور ـ ، علي همت محمودنژاد ـ مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان ـ و مهندس منصور برجيان ـ مديرعامل انجمن علمي و آفرينش‌هاي هنري معلولان ايران ـ برگزار كرد كه آن چه در پي مي‌آيد، مشروحي از خواسته‌هاي معلولان، مشكلات قانوني پيش روي سازمان و راه‌حل‌هاي قانوني و وظايف ساير نهاد‌ها در قبال معلولان است.

بهزيستي علي‌رغم وظيفه قانوني خود هيچ گاه عليه ارگان‌هاي ديگر اقامه دعوي نكرده است

تنها يك بانك را معرفي كنيد كه معلولي با ويلچر بتواند وارد آن شده و چك خود را نقد كند!

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان ايران، ضمن گلايه از سازمان بهزيستي، تصريح كرد: براساس تبصره 13 قانون جامع حمايت از معلولان، بهزيستي وكيل معلولان است و اين سازمان بايد عليه كساني كه قانون جامع را اجرا نمي‌كنند، اقامه دعوي كند، اما هيچ گاه اين كار عملي نشده و بهزيستي عليه نهادهايي همچون شهرداري‌ها و غيره اقامه دعوي نكرده است.

محمودنژاد با طرح اين سوال كه كداميك از جانبازان و معلولان با ويلچر خود مي‌توانند وارد بانك شده و يا از عابربانك پول برداشت كنند، به بحث مناسب‌سازي اشاره و اظهار كرد: تنها يك بانك را در تهران معرفي كنيد كه جانباز و معلولي با ويلچر بتواند وارد آن شده و چك خود را نقد كند.

به گفته نظم‌ده، سازمان بهزيستي حتي آماده است، سه برابر ظرفيت موجود كار كند و تنها منتظر دريافت كار بيشتر است.

وي با طرح اين سوال كه آيا تا به حال صحبتي از پايين بودن حقوق كارمندان سازمان به ميان آورده‌ايم، تصريح كرد: لذا با پتانسيل موجود و با پولي كه داده شده، خيلي خوب كار شده است و به شرط تامين اعتبارات بيشتر براي رفع چالش‌هاي قانوني بيشتر از اين كار مي‌كنيم.

آيا از سوي بهزيستي فردي در هيات دولت حاضر مي‌شود تا مشكلات بهزيستي را در دولت حل كند؟

آيا وزارت رفاه فرصت كافي براي رسيدگي به مشكلات بهزيستي را دارد؟

شايد يك دهم از دل مشغولي وزير رفاه به موضوعات معلولان بازگردد

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در برابر گفته محمودنژاد و در بحث چالش‌هاي قانوني پيش روي قانون جامع و جايگاه نظارتي سازمان بهزيستي در اجراي اين قانون توسط ساير نهاد‌ها و دستگاه‌ها به دفاع پرداخت و گفت: اگر يك سطح بالاتر بيايم، مي‌بينيم ايراداتي بر كل موضوع وارد است و آن اين كه آيا ساختار بهزيستي در جايگاهي قرار دارد كه بتواند وزارتخانه‌ و يا سازماني را زير سوال ببرد؟ آيا از سوي بهزيستي فردي در هيات دولت حاضر مي‌شود تا مشكلات بهزيستي را در دولت حل كند؟ و يا نماينده سازمان بهزيستي كه همان وزارت رفاه است با توجه به اين كه مسووليت چندين سازمان ديگر را در دست دارد، فرصت كافي براي رسيدگي به مشكلات بهزيستي را دارد؟

نظم‌ده ادامه داد: يكي از مشكلات سازمان بهزيستي، معلوليت است؛ اگر دغدغه‌ وزير رفاه و موضوعاتي كه بايد مطرح كند را در نظر بگيريم، به جرات مي‌گويم، شايد يك دهم يا يك پانزدهم از دل مشغولي وي به مساله معلوليت باز مي‌گردد! در حالي كه شدت نياز معلولان جايگاهي فراتر دارد.

قانون دست و پايمان را بسته است!

وي با بيان اين كه حتي در نهادهايي كه به صورت كدخدامنشانه ورود پيدا كرده‌ايم، باز هم قانون دست و پايمان را بسته است، اظهار كرد: ماده 16 قانون جامع، راه گريزي در برابر سوالاتي همچون چرا مناسب‌سازي نكرده‌ايد؟ چرا بليت معلولان نيم بها نشده؟ و غيره قرار داده و آن ها را منوط به تامين اعتبار توسط ساير دستگاه‌ها كرده است.

به گفته معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور، در تدوين اين قانون از كلماتي استفاده شده كه همواره راه گريز را در برابر افرادي كه نمي‌خواهند، قانون را اجرا كنند، باز گذاشته شده است.

سازمان بهزيستي مي‌تواند با استفاده از قانون جامع، خواسته‌هاي خود را از طريق رييس جمهور و مجلس پيگيري كند

به گزارش ايسنا، آليا ـ‌ رييس فراكسيون حمايت از معلولان ـ درباره اين قسمت از صحبت‌هاي نظم‌ده اظهار كرد: بايد درباره ساختار سازمان بهزيستي، پژوهشي صورت گيرد و به عنوان مثال مشخص شود، اين سازمان زير نظر رييس جمهور باشد و يا آن كه جايگاهي در ساختار وزارت رفاه داشته باشد تا رسالت متولي بودن امور معلولان را در عمل بتواند ايفا كند.

آليا با بيان اين كه طبق قانون جامع معلولان، بهزيستي متولي پيگيري مسايل اين گروه است، اما نظم‌ده مي‌گويد، ما يك سازمان هستيم و زيرمجموعه يك وزارتخانه ديگر، لذا چگونه مي‌توانيم از وزير ديگري امري را پيگيري كنيم، پاسخ داد: سازمان بهزيستي با استفاده از قانون جامع مي‌تواند، خواسته‌هاي خود را از طريق رييس جمهور و مجلس پيگيري كند.

وي ادامه داد: بارها گفته‌ايم، مواردي را كه دستگاه‌ها طبق قانون جامع اجرا نمي‌كنند، پيگيري و به مجلس ارجاع داده شود، مجلس از طريق مكانيزم‌هاي نظارتي خود از دستگاه ذي‌ربط سوال مي‌كند و بالاخره به نتيجه مي‌رساند، اما اين موضوع تاكنون محقق نشده است.

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در اين باره يادآورشد: سازمان بهزيستي بايد از دستگاه‌هايي كه در اجراي قانون جامع كم كاري مي‌كنند، شكايت كرده و به كميسيون اصل90 معرفي كند.

اگر مسوولي نمي‌تواند، قولي را عملي كند، قول ندهد!

صندوق مهررضا ( ع) در زمينه اشتغال معلولان موفق عمل نكرده و بايد به دنبال راهكار ديگري باشيم

گلايه بعدي محمود نژاد، درباره اشتغال دو هزار نفر از معلولان نابينا بود كه وزير رفاه اين قول را در حضور رييس جمهور داده بود.

وي دراين باره با نارضايتي اظهار كرد: اگر مسوولي نمي‌تواند، قولي را عملي كند، قول ندهد! چرا كه توقع ايجاد مي‌شود.

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در ادامه اين نشست، از صندوق مهر امام رضا (ع) نيز خواست به تعهدات خود در قبال معلولان عمل كند.

محمودنژاد در اين باره گفت: اين صندوق قرار بود سال گذشته، براي اشتغال معلولان وام ارائه كند، اما ريالي پرداخت نكرده، اين در حاليست كه در اين زمينه با بهزيستي تفاهم‌نامه امضا كرده است و اميدواريم امر تا پايان امسال محقق شود.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به مشكل اشتغال معلولان و ارائه وام‌هاي خوداشتغالي به معلولان از طريق صندوق مهر رضا(ع)، خاطر نشان كرد: طبق آن چه در قانون جامع آمده است، 5/2 سال پيش در كميسيون‌هاي فرعي دولت بحث ايجاد «صندوق فرصت‌هاي شغلي معلولان» ارائه شد كه اين امر با تشكيل صندوق مهر امام رضا(ع) همزمان شد و اظهار كردند، موازي كاري مي‌شود و صندوق مهر رضا (ع) نياز معلولان را نيز برطرف مي‌كند.

نظم‌ده با اشاره به اين كه در همان زمان در حضور وزير رفاه وقت (كاظمي)، گفتيم؛ مطمئن باشيد اين صندوق نمي‌تواند نياز معلولان را پاسخ دهد. اگر قرار باشد، صندوق مهر رضا(ع) اشتغال همه افراد جامعه را فراهم كند، ديگر فرصتي براي معلول باقي نمي‌ماند، اذعان كرد: همانگونه كه مي‌دانستيم، صندوق مهر رضا(ع) در اين زمينه موفق عمل نكرده و بايد به دنبال راهكار ديگري باشيم.

در صندق مهر رضا(ع)، الزام ويژه قانوني براي اعطاي تسهيلات به معلولان لحاظ نشده است

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در ادامه موضوع اعطا نشدن وام‌ اشتغال را به معلولان مطرح و عنوان كرد: بر اساس مقرات صندوق، الزام ويژه قانوني براي اعطاي تسهيلات به معلولان لحاظ نشده و آن چه هست، در قالب تفاهم‌نامه است. حال بايد بپرسيم، در حالي كه يك مستند قانوني و محكم مي‌توانستيم داشته باشيم، بايد آن را رها و به تفاهم‌نامه بچسبيم؟ اين موضوع را در همان زمان به دوستانمان در بانك مركزي و وزارت بازرگاني نيز گفتيم.

نظم ده افزود: علاوه بر تسهيلات افراد عادي بايد تسهسلات ويژه‌اي به معلولان تعلق گيرد، نه اين كه تسهيلات عمومي را از معلول بگيريم و بگوييم هر كسي كه تسهيلات ويژه مي‌خواهد برود به سازمان بهزيستي! همچنين وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، بهداشت و علوم بايد با آموزش نسبت به استخدام معلولان اقدام كنند و بهزيستي تسهيلات ويژه براي آن‌ها فراهم كند، نه آن كه فرصت‌هاي شغلي قانوني را حذف و آن را به صندوقي كه فرصت اشتغال براي افراد عادي فراهم مي‌كند، واگذار كنيم.

معلولان جايگاهي در استخدام 10 هزار نيروي رسمي آموزش و پرورش ندارند

انجمن‌هاي معلولان و بهزيستي آماده‌اند شركت‌هاي خصوصي داير و كارهاي را با قيمت كمتر انجام دهند

به وزارت آموزش و پرورش در مورد استخدام معلولان تذكر داده شده است!

ماده هفت قانون جامع حمايت از معلولان كه به استخدام سه درصد معلولان در دستگاه‌هاي دولتي اشاره دارد، از ديگر مواردي بود كه محمودنژاد با اشاره به آن گفت: ممكن است، نظم ده ـ معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور ـ اظهار كند، اين قانون اجرا مي‌شود، اما به طور قطع مي‌گويم، اجرا نمي‌شود.

وي با بيان اين كه وزارت آموزش و پرورش تا يك ماه ديگر، 10 هزار نفر از كاركنان پيماني خود را به صورت رسمي استخدام مي‌كند، عنوان كرد: سه درصد از 10 هزار نفر ياد شده، 300 نفر مي‌شود؛ در حالي كه معلولان جايگاهي در اين ميان ندارند. البته اين موضوع در ميان ساير نهادها و دستگاه‌ها نيز به وضوح ديده مي‌شود.

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان ايران با بيان اين كه نمي‌دانم، چرا وزارت نيرو زير بار استخدام معلولان نمي‌رود و مخابرات نيز آن را نمي‌پذيرد، گفت:‌ اين‌ها ادعا مي‌كنند، كارهاي مربوطه را به بخش‌هاي خصوصي واگذار كرده‌اند، ما نيز مي‌گوييم، انجمن‌هاي معلولان و بهزيستي اين آمادگي را دارند تا شركت‌هاي خصوصي داير و كارهاي مربوطه را با قيمت پايين‌تر پذيرفته و معلولان را مشغول به كار كنند.

به گزارش ايسنا، آليا ـ رييس فراكسيون حمايت از معلولان ـ در برابر اين گفته كه آيا نمي‌خواهيد رايزني با وزير آموزش و پرورش در مورد اجراي قانون سه درصد و استخدام معلولان داشته باشيد؟ گفت: نامه‌اي به همه وزرا نوشته و آن‌ها را متوجه اجراي قانون كرده‌ايم، در مورد وزارت آموزش و پرورش كه بحث استخدامشان نزديك است، اين تذكر داده شده و از طريق مجلس شوراي اسلامي نيز مي‌توان اين موضوع را پيگيري كرد.

سازمان بهزيستي به دليل حمايت از فرصت‌هاي شغلي، حق خريداري وسايل كمك توانبخشي خارجي را ندارد

دولت در بحث معافيت مالياتي وسايل توانبخشي بايد لايحه ارائه كند

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در مورد تامين وسايل توانبخشي معلولان نيز خاطر نشان كرد: معلولان از كمبود اين وسايل رنج مي‌برند، بهزيستي عنوان مي‌كند، بودجه ندارد و بودجه اين رديف نسبت به سال گذشته50 درصد كاهش داشته است.

محمودنژاد خطاب به آليا، گفت: تا زماني كه معلولان وسايل توانبخشي نداشته باشد، نمي‌توانند در اجتماع حضور يابند و اين وسايل دست و پاي معلول محسوب مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در جلسه‌اي كه با رييس جمهور برگزار شد، مشكلات مربوط به تامين وسايل توانبخشي معلولان ارائه شد كه بنابر دستور ايشان و مصوبه دولت مقرر شد، ماليات وارد بر وسايل كمك توانبخشي حذف شود، اما اين كار نيز انجام نشده است. در عين حال سازمان بهزيستي نيز به دليل حمايت از فرصت‌هاي شغلي، حق خريداري وسايل كمك توانبخشي خارجي را ندارد.

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان ادامه داد: از طرف ديگر بهزيستي اين وسايل را به دليل ماليات وارد بر آن‌ها و محدوديت اعتباري، نمي‌تواند خريداري كند، لذا انتظار داريم؛ اين موضوع نيز مورد پيگيري قرار گيرد.

رييس فراكسيون حمايت از معلولان نيز با اشاره به موضوع معافيت‌هاي مالياتي اظهار كرد: در اين زمينه دولت قطعا بايد لايحه بياورد، چرا كه فضاي مجلس در مورد استقرار عدالت و رفع استضعاف بسيار آماده است.

براي دريافت ويلچري كه پاي معلول به شمار مي‌رود، قوانيني اتخاذ مي‌شود كه معلول از ويلچر باكيفيت نتواند استفاده كند!

اعتبار لحاظ شده سال جاري براي خريد وسايل توانبخشي از سوي وزارت رفاه اختصاص نيافته است

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در اين باره گفت: چرا بايد در چيزي كه مربوط به امور حياتي معلولان مي‌شود، يكسري مجموعه قوانين دست و پا گير وضع كنيم تا سلامت يك انسان را به خطر بيندازيم؟! و براي دريافت ويلچري كه پاي معلول به شمار مي‌رود، قوانيني اتخاذ مي‌شود كه معلول از ويلچر با كيفيت نتواند استفاده كند!

نظم‌ده ادامه داد: سال گذشته، چهار ميليارد تومان از محل بند «ب» تبصره 15 و يك ميليارد تومان نيز از محل اعتبارات جاري توانبخشي بهزيستي براي تامين وسايل كمك توانبخشي لحاظ شد، اين در حاليست كه اگر تورم سال جاري را20 درصد در نظر بگيريم، كل اعتبارات سه ميليارد توماني را كه سازمان بهزيستي براي تامين اين وسايل لحاظ كرده، پاسخگوي نياز‌ها نخواهد بود و متاسفانه در سال جاري نيز اعتبار لحاظ شده براي اين امر از سوي وزارت رفاه اختصاص نيافته است.

بر اساس محاسبات صورت گرفته هزينه‌ تمام شده، خريد وسايل غير استاندارد، بسيار بيشتر از هزينه خريد وسايل استاندارد است!

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اين كه وزارت رفاه حداقل به اندازه تعهدات سال گذشته در اين زمينه عمل كند، اعلام كرد: در اين صورت قول مي‌دهم كه اعتبار سه ميلياردي خود از محل اعتبارات جاري سازمان را با 100 درصد افزايش به شش ميليارد تومان مي‌رسانيم و در اين صورت اگر چهار ميليارد تومان نيز وزارت رفاه بپردازد، چنان چه به حالت ايده‌آل نرسيم، مي‌توانيم يكسري وسايلي كه در شان معلولان است را تامين كنيم.

به گفته وي، تا زماني كه خدمات داخلي استاندارد نشده است، سازمان بهزيستي نبايد مجاب به خريد وسايل توانبخشي شود، چرا كه براساس محاسباتي كه در بهزيستي انجام گرفته است، هزينه‌ تمام شده، خريد وسايل غيراستاندارد و آسيب‌هايي كه به معلول وارد مي‌شود، بسيار بيشتر از هزينه خريد وسايل استاندارد است، به طوري كه يك ويلچر استاندارد، سه سال كاركرد دارد، در حالي كه ويلچر غيراستاندارد را هر سال علاوه بر اين كه بايد تعويض كرد، همچنين اين ويلچر كه معلولش را سالي چهار بار مي‌اندازد، بايد تعمير هم شود.

در نگاه خوشبينانه، 30 درصد از قانون جامع عملياتي شده است

اجراي كامل قانون جامع معلولان حداقل بيش از 800 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به اين كه شما تمامي اين مسايل را عنوان كرده و قبول هم داريد، پس چرا باز هم روش خريد وسايل غيراستاندارد را ادامه مي‌دهيد؟ گفت: زماني كه از عدالت صحبت مي‌كنيم، اين عدالت نسبي است. آيا مي‌توانيم، به يك معلول ويلچري خوب و به 10 نفر ديگر ندهيم؟ لذا بايد اعتبارات اين كار را به طور چشمگيري افزايش دهيم و در عين حال كيفيت را نيز لحاظ كنيم.

وي در مورد اعتبار مورد نياز براي تهيه وسايل كمك توانبخشي معلولان يادآور شد: در نگاه خوشبينانه، 30 درصد از قانون جامع عملياتي شده است. اجراي كامل اين قانون حداقل بيش از 800 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه با عنايت دولت و مجلس توانستيم، 250 ميليارد تومان از اين اعتبارات را در سال جاري تامين كنيم و هر چند در اين مورد نگاه مجلس و دولت اصلاح شده است، اما هنوز اختلاف بودجه مورد نياز يعني از 250 تا 800 ميليارد تومان بسيار فاحش است.

اين كه بهزيستي مي‌گويد اعتبار تامين وسايل توانبخشي را نداريم، قابل قبول نيست

اگر خواهان چيزي هستيد، بايد در زمان بودجه مطرح كنيد تا لحاظ شود

به گزارش ايسنا،‌ رييس فراكسيون حمايت از معلولان در مورد تامين اعتبارات مورد نياز اجراي قانون و وسايل توانبخشي گفت: مهمترين قانوني كه سالانه در مجلس تصويب مي‌شود، قانون بودجه است. بايد ضرب و تقسيم‌هايي كه نظم‌ده ـ معاون توانبخشي ـ‌ براي خريد ويلچر و غيره دارند به صورت مكتوب ارائه شود و اگر ارائه كنند، رديف مي‌آوريم.

آليا ادامه داد: در حال حاضر بسياري از نابينايان براي دريافت ساعت گويا به عنوان ابتدايي‌ترين وسيله مورد نياز نامه مي‌نويسند؛ اين‌ها بايد در قانون بودجه لحاظ شود و اين براي ما قابل قبول نيست كه مي‌گويند، اعتبار تامين اين وسايل را نداريم. بنابراين بايد ميزان و رديف هر اعتباري كه نياز دارند، مشخص شود.

وي در عين حال آموزش‌هاي پيشگيرانه را از نكات مهمي خواند كه وزارت بهداشت بايد براي دانش‌افزايي و آگاهي زوجين ارائه دهد تا روز به روز به تعداد آمار معلولان اضافه نشود.

رييس فراكسيون حمايت از معلولان با اشاره به بحث تامين اعتبار براي اجراي بهتر قانون جامع حمايت از حقوق معلولان تاكيد كرد: اگر چه، هر چند سال يك‌بار قوانين بايد بازنگري شوند،‌ اما در مورد مسايلي كه نيازمند تامين اعتبار است، تنها در فصل بودجه مي‌توانيم، آن را لحاظ كنيم، البته چنان چه دولت بار مالي را از طريق لايحه پيشنهاد‌ي تقديم مجلس كند، چرا كه مجلس تاثيرگذاري زيادي در بودجه ندارد.

آليا افزود: زماني كه لايحه بودجه در مجلس مطرح مي‌شود، دستگاه‌ها با نمايندگان ارتباط مي‌گيرند كه مواردي را لحاظ كنند، گاهي اين موارد در كميسيون‌هاي تخصصي گنجانده مي‌شود، اما در كميسيون تلفيق راي نمي‌آورد. بنابراين اگر خواهان چيزي هستيد، بايد در زمان بودجه مطرح كنيد، تا ديده شود.

تدبير توزيع سبد كالا بايد چهار ـ پنج ماه قبل از ماه مبارك رمضان انديشيده مي‌شد

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان در ادامه به وعده وزارت رفاه مبني بر ارائه سبد غذاييو كالاي ويژه ماه مبارك رمضان اشاره كرد كه تاكنون با گذشت چند ماه از ماه مبارك هننوز ارائه نشده است كه رييس فراكسيون حمايت از معلولان با اشاره به اين كه با پيگيري بحث بودجه سبد كالا و بن نيازمندان متوجه ايراد زمان اعلام توزيع شدم، گفت: تدبير توزيع سبد كالا بايد چهار ـ پنج ماه قبل از ماه مبارك رمضان انديشيده مي‌شد، تا مورد استفاده قرار گيرد، پس زماني كه در ماه مبارك رمضان تازه اعلام مي‌شود، با توجه به تراكم فروشگاه‌هاي توزيع كننده، مسلما شش ماه بعد به دست مددجو مي‌رسد.

به گفته وي، اين مشكل تنها گريبانگير معلولان نبوده و وزير رفاه و بازرگاني تلاش خود را براي توزيع هر چه زودتر اين سبد انجام مي‌دهند و دير كرد امسال تجربه‌اي شده، تا در سال آينده قبل از ماه مبارك رمضان تدابير لازم اتخاذ شود.

طبق آمار بدست آمده، كل هزينه فرانشيز بيمه‌اي معلولان براي دريافت خدمات توانبخشي، به اندازه 10 تا كلينيك MRI كل كشور نمي‌شود

به گزارش ايسنا، محمود نژاد در ادامه با بيان اين كه برخي از خدمات همچون گفتار درماني تحت پوشش بيمه‌ها نيستند، آليا پاسخش را مربوط به بحث‌هاي بودجه‌اي دانست و نظم‌ده توضيح داد: برخي از مسايل نيازمند قانون و برخي ديگر بايد در درون دولت حل شوند.

اما نظم‌ده در اين باره ادامه داد: شوراي عالي بيمه، براي جراحي زانوي يك ورزشكار حاضر است، فرانشيز بيمه‌اي بپردازد، اما حاضر نيست، هزينه گفتار درماني دختر و بچه معلول را بدهد، در حالي كه در تمام دنيا هدف از تدوين و داير كردن بيمه‌ها تحت پوشش قراردادن گروه‌هاي آسيب پذير است.

وي با بيان اين كه چند نامه به وزير رفاه نوشتيم كه شوراي عالي بيمه را مقيد كند، با پولي كه دارد، عدالت را رعايت و معلولان را نيز در نظر بگيرد، گفت: جالب اينجاست طبق آمار بدست آمده، كل هزينه فرانشيز بيمه‌اي معلولان براي دريافت خدمات توانبخشي، به اندازه 10 تا كلينيك MRI كل كشور نمي‌شود.

معافيت از خدمت سربازي همسران معلولان تاكنون عملياتي نشده است

نظام وظيفه هدف و گمشده قانونگذار را فراموش و به حل مشكل خودشان پرداخته‌اند

به راحتي صورت مساله را پاك نكنيد!

مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان با اشاره به نواقص پيش روي قانون جامع دفاع از حقوق معلولان، گفت: براساس ماده شش قانون جامع، افرادي كه با دختران معلول ازدواج كنند، از خدمت سربازي معاف هستند، اين در حاليست كه اين قانون هيچ گاه اجرايي نشده است و سازمان نظام وظيفه براي خود تعبيري خاص از اين قانون دارد.

محمودنژاد ادامه داد: اين سازمان معافيت سربازي را به افرادي مي‌دهد كه همسران آن‌ها پس ازدواج، معلول مي‌شوند، در حالي كه مي‌دانيم، براساس عرف كشور، ازدواج پس از سربازي صورت مي‌گيرد. اين قانون براي حمايت از ازدواج دختران معلول تدوين شده كه تاكنون عملي نشده است.

نظم ده ـ معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور ـ در اين مورد اظهار كرد: دوستان در نظام وظيفه هدف و گمشده قانونگذار را فراموش و به حل مشكل خودشان پرداخته‌اند و مي‌گويند، اگر اين قانون را اجرا كنيم، سوءاستفاده مي‌شود، ما نيز مي‌گوييم، هدف و منويات قانونگذار را تامين كنيد، سپس جلوي سوءاستفاده را بگيريد و به راحتي صورت مساله را پاك نكنيد!

وي افزود: حتي اگر يك ازدواج نيمه‌پايدار براي يك دختر معلول رخ دهد، بهتر از اين است كه هيچ ازدواجي نداشته باشد، لذا مي‌توان مشكل كارت معافيت را با قيد كردن پايداري10 ساله ازدواج صادر كرد.

مواد 52 و 53 قانون ماليات بر ارزش افزوده، ماده 9 قانون جامع معلولان را ملغي كرده است

محمود نژاد با اذعان بر اين كه طبق تبصره سه ماده 9 اين قانون، معلولان از پرداخت هزينه‌هاي صدور پروانه ساختمان، آماده‌سازي زمين و عوارض نوسازي معاف هستند، تصريح كرد: اين قانون هيچ گونه ابهامي ندارد، اما مواد 52 و 53 قانون ماليات بر ارزش افزوده، اين ماده از قانون جامع را ملغي كرده است، بنابراين از آليا به عنوان رييس فراكسيون حمايت از حقوق معلولان و نماينده مجلس، انتظار داريم زماني كه قانون جديدي در مجلس مصوب مي‌شود، نبايد قانون ديگر را نقض كند.

وي از آليا خواست، با افزودن بند قانوني، هيچ گاه اين تبصره از قانون جامع لغو نشود.

ماده هشت قانون جامع از ديگر نكاتي بود كه محمونژاد با يادآوري آن، افزود: طبق اين ماده، تحصيل براي دانش‌آموزان و دانشجويان معلول رايگان است، در صورتي كه با تلاش‌هاي بهزيستي، تنها شهريه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي و علمي ـ كاربردي پرداخت مي‌شود.

بسياري از مشكلات كنوني معلولان، بايد سال‌ها پيش پاسخ داده مي‌شدند

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در برابر اين گفته كه چرا اقدامات بهزيستي با وجود آمار و عملكرد كه همواره ارائه مي‌كند، نمودي در جامعه ندارد و معلولان از خدمات دريافتي رضايتي ندارند؟ گفت: قانون جامع حمايت از حقوق معلولان در حالي در سال 83 تصويب شده كه قوانين مربوط به معلولان ساير كشورها40 سال پيش تصويب شده است، لذا در بحث قانونگذاري از ساير كشورها40 سال عقب‌تر هستيم و بايد جواب معلوليت‌هاي40 سال پيش را هم امروز بدهيم و تاخيرهاي آن زمان را نيز بايد جبران كنيم، در حالي كه بسياري از مشكلات كنوني، بايد سال‌ها پيش پاسخ داده مي‌شد.

نظم‌ده با بيان اين كه آيا فرصت شغلي معلول نابيناي40 ساله امروز بايد پاسخ داده شود؟ عنوان كرد: بنابراين بهزيستي هم معلول بيكار40 ساله و هم20 ساله دارد كه بايد پاسخگوي هر دو اين‌ها باشد.

در حال حاضر بدنه سازمان بهزيستي بيمار است

در عين حال رييس فراكسيون حمايت از معلولان در برسي علت نارضايتي معلولان از خدمات ارائه شده، روي ديگر سكه را نگاه و تصريح كرد: مركز آمار ايران طبق وظيفه محوله بايد در زمان سرشماري، معلولان را شناسايي كند. در حال حاضر اين شناسايي به صورت واقعي انجام نمي‌گيرد و بسياري از خانوارها در رنج هستند، البته تعدادي از آن‌ها نيز توسط خانواده پنهان مي‌شوند و به همين دليل است كه نمي‌تـوانيم عدالت را به معناي واقعي آن اجرا كنيم.

وي با بيان اين كه از طرف ديگر نمي‌توانيم به مراجعان خود خدمات خوبي ارائه كنيم،علت ديگر اين امر را بيمار بودن بدنه كنوني سازمان بهزيستي دانست و عنوان كرد: برخي از كارمندان اين سازمان خود زن سرپرست خانوار و نيازمند هستند و كارمندان اين سازمان دغدغه گذران زندگي خود را دارند.

رييس فراكسيون حمايت از معلولان گفت: اگر تعداد معلولان را سه ميليون نفر در نظر بگيريم كه آمار درستي نيست و آن را ضربدر بعد خانوارشان كنيم، بايد گفت؛ 15 ميليون نفر از جمعيت كشور دغدغه‌ و نگراني معلولان خود را دارند، اين در حاليست كه به جز درصد كمي از معلولان از گروه ذهني‌ها، مابقي چنان چه تا اندازه‌اي با اشتغالزايي توانمند شوند، فشار وارد بر خانواده و جامعه كاهش مي‌يابد.

نه تنها بليت معلولان نيم بها ارائه نمي‌شود، بلكه قيمت آن 5/1 برابر است

ثابت مي‌كنم، هيچ معلولي وام خود اشتغالي بالاي 5 ميليون تومان دريافت نكرده است

كمتر از شش درصد از معلولان كشور روزي يك دلار از بهزيستي مستمري دريافت مي‌كنند

محمودنژاد در ادامه با طرح ساير مشكلات معلولان از جمله بليت نيم‌ بهاي آن‌ها و پرداخت حق بيمه كارفرمايي، اذعان كرد: شركت هواپيمايي ايران‌اير، بليت‌ها را نيم بها عرضه مي‌كند، اما براساس قوانين و رويه‌هاي بازرگاني ايران اير، هيچ معلولي حق مسافرت به تنهايي را ندارد.

وي افزود: از نظم‌ده ـ معاون توانبخشي بهزيستي ـ توقع دارم، حق بيمه كارفرمايي معلولان را اين قدر دير پرداخت نكند. 9 ماه از سال گذشته و من كه داراي 12ــ13 كارمند معلول هستم، هنوز حقي در اين باره دريافت نكرده‌ام.

مديرعامل انجمن حمايت از معلولان ايران با بيان اين كه ثابت مي‌كنم، هيچ معلولي وام خود اشتغالي بالاي پنج ميليون تومان دريافت نكرده و اين وام‌ها تنها باعث بدهكاري معلولان به سيستم بانكي مي‌شود، تاكيد كرد: از جميعت سه ميليوني معلولاني كه شما خانم آْليا اشاره كرديد، تنها حدود 219 هزار نفر مستمري دريافت مي‌كنند، يعني كمتر از شش درصد از معلولان كشور كه آن هم حداكثر 32 هزار تومان يعني روزي يك دلار بدون در نظر گرفتن هزينه درمان است.

چرا سرانه دانش‌آموزان استثنايي در كشور يكسان نيست و آموزش و پرورش به چه حقي كار توانبخشي انجام مي‌دهد؟

محمودنژاد خطاب به مسوولان آموزش و پرورش از آن‌ها پرسيد، چرا سرانه دانش‌آموزان استثنايي در كشور يكسان نيست و سرانه اين‌ها در تهران و ايلام متفاوت است؟ آموزش و پرورش استثنايي به چه حقي كار توانبخشي انجام مي‌دهد، در حالي كه اين امر از وظايف بهزيستي است؟ لذا از وزير اين وزارتخانه بخواهيد، تنها كار آموزش معلولان را بر عهده بگيرند، چرا كه نمي‌خواهيم مدارس استثنايي توسعه يابد، بلكه خواستار هدايت معلولان به سمت مدارس عادي هستيم.

وي اين بار از نظم‌ده ـ معاون توانبخشي بهزيستي ـ خواست تا حق پرستاري را تنها به معلولان ضايعه نخاعي پرداخت نشود، چرا كه به تعداد معلولان ضايعه نخاعي، معلولان سخت و صعب‌العلاج نيز وجود دارند كه حق پرستاري دريافت نمي‌كنند.

موضوع دختران معلول فاقد سرپرست از ديگر موضوعاتي بود كه مديرعامل انجمن حمايت از معلولان ايران با اشاره به آن عنوان كرد: باورهاي غلط فرهنگي نسبت به اين دختران باعث شده، هيچ گاه طعم ازدواج و بچه‌دار شدن را نچشند و ازدواجشان تبديل به مخاطره شده است.

صدا و سيما براي يك برنامه سازمان بهزيستي كه دو ساعت بايد اجرا كند، 400 ميليون تومان پول مي‌گيرد!

محمودنژاد ادامه داد: صدا و سيما بر اساس ماده 12 قانون جامع، موظف است، هفته‌اي دو ساعت از برنامه‌هاي خود را به مسايل معلولان اختصاص دهد، اما قول مي‌دهم و مسوولان بهزيستي نيز قطعا تكذيب نخواهند كرد كه صدا و سيما براي يك برنامه سازمان بهزيستي كه شبي دو ساعت بايد اجرا كند، 400 ميليون تومان پول مي‌گيرد!

بهتر است، تشكيلات، ارگان‌ها و سازمان‌هاي ديگر را درگير كارهاي بهزيستي كنيم تا بارش سبك‌تر شود

مهندس منصور برجيان ـ مديرعامل انجمن علمي و آفرينش‌هاي هنري معلولان ايران ـ نيز گفته‌هاي خود در اين ميزگرد را با طرح سوالي آغاز كرد و گفت: هميشه سوال داشتم كه سازمان بهزيستي با توجه به بودجه و حجم كاري كه دارد، بهتر است، تشكيلات، ارگان‌ها و سازمان‌هاي ديگر را درگير اين كارها كند، تا بار بهزيستي سبك‌تر شود.

كه آليا در پاسخش گفت: قانون جامع نيز همين كار را كرده و در مباحثي همچون اشتغال و مسكن، ساير دستگاه‌ها را درگير كرده و حاضريم در راستاي وظيفه نظارتي و اجرايي قانون به بهزيستي كمك كنيم.

وي با بيان اين كه حجم كار سنگين را بر دوش سازماني گذاشته‌ايم كه رييس آن قدرت برخورد با ديگري ارگان‌ها را ندارد، اظهار كرد: سازمان با كج كردن گردن بايد دوستانه خواستار انجام كارها شود، پس بايد كارها را تقسيم كند و هر بخشي از قانوني را به متوليان امر و بودجه مورد نياز را نيز به همان ارگان بسپارد، چرا كه سازمان بهزيستي نيرو و بودجه كافي براي انجام تمام وظايف را ندارد.

مديرعامل انجمن علمي و آفرينش‌هاي هنري معلولان ايران با اذعان بر اين كه تفكرات موجود نسبت به معلول، «معلول كشي» است، تصريح كرد: معلولان هيچگاه نمي‌خواهد تافته جدا بافته از ساير افراد عادي جامعه باشند، چرا معلولان بايد در زمان پرداخت‌ها، همه هزينه‌هاي بيمه و ماليات را بدهند، اما در زمان دريافت خدمات و حقشان به سازمان بهزيستي ارجاع داده شوند؟

برجيان بحث مناسب سازي اماكن و معابر را از مسايل مهمي دانست كه بايد پيگيري شود و اگر اين كار انجام نشود، مشكل اشتغال و ورود معلولان به مراكز آموزشي رفع نمي‌شود.

وي با انتقاد از اين كه با گذشت10 ماه از سال، حتي يك جلسه ستاد مناسب‌سازي تشكيل نشده و سازمان بهزيستي به عنوان متولي اين ستاد موضوع را پيگيري نكرده است، گفت: ازدواج معلولان نيازمند ايجاد اشتغال است و سازمان بهزيستي توان ايجاد اشتغال را ندارد، بنابراين وزارت كار و امور اجتماعي بايد وارد اين امر شود.

ايران رتبه اول معلوليت‌هاي جاده‌اي را از آن خود كرده است

ايران خيلي پولدار است، معلوليت ايجاد مي‌كند و سپس پول خرج مي‌كند!

در ادامه معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور عنوان كرد كه آمارهاي كنوني كشور نشان مي‌دهد، سالانه 40 هزار نفر به تعداد معلولان كشورمان اضافه مي‌شود كه عمده علت معلوليت‌ها آسيب‌هاي غيرعمدي بالاخص تصادفات جاده‌اي است كه با يك برنامه پنج ساله مي‌توانيم اين رقم را به نصف كاهش دهيم.

نظم‌ده با اشاره به اين كه ايران رتبه اول معلوليت‌هاي جاده‌اي را از آن خود كرده است، گفت: در سال 2006 تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات جاده‌اي كشور بيش از 30 هزار نفر بوده است.

وي در پاسخ به اين كه آيا وزارت راه ملزم به پرداخت غرامت بدليل ايجاد معلوليت است، تصريح كرد: بايد با پرداختن به ماده 13 قانون جامع، دستگاه‌ها را براي اجراي آن مجاب كنيم، چرا كه در بسياري از كشورهاي دنيا جريمه به عنوان يكي از اصول به كار مي‌رود و دستگاهي كه معلوليت ايجاد مي‌كند، بايد غرامت بپردازد.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور با بيان اين كه فرد ضايعه نخاعي كه ميانگين عمرش در كشور پس از تصادف، 30 سال است، هر ساله به طور مستقيم و غيرمستقيم هزينه‌هايي را براي كشور ايجاد مي‌كند، تصريح كرد: بايد70 درصد اين هزينه را دستگاه ايجاد كننده معلوليت بپردازد و اگر اين قانون اعمال شود، از ايجاد بسياري از معلوليت‌ها جلوگيري مي‌شود.

نظم‌ده ادامه داد: يكي از مسايلي كه در خارج از كشور به مزاح خطاب به ايران عنوان مي‌شود، اين است كه مي‌گويند؛ شما خيلي پولدار هستيد، معلوليت ايجاد مي‌كنيد و سپس پول خرج مي‌كنيد.

آليا با انتقاد از فقيه: قصه اتحاديه ملي معلولان سرانجامي نيافت و ايجاد نشد

اگر بهزيستي دير بجنبد، مجلس مشورتي معلولان را در اسرع وقت ايجاد مي‌كنيم

رييس فراكسيون حمايت از معلولان در ادامه با گله‌ از سازمان بهزيستي گفت: دو سال پيش پيشنهاد تشكيل مجلس مشورتي معلولان ارائه شد، اما فقيه ـ رييس سازمان بهزيستي ـ گفت، اين موضوع را در قالب اتحاديه ملي معلولان دنبال مي‌كنيم، در حالي كه اگر اين مجلس تشكيل مي‌شد، اولويت‌هاي معلولان توسط خودشان از اقصي نقاط كشور مطرح مي‌شد.

آليا با انتقاد از اين كه حتي قصه اتحاديه ملي معلولان نيز سرانجامي نيافت و ايجاد نشد، اذعان كرد: حال اگر سازمان بهزيستي در اين زمينه دير بجنبد، از طريق ارتباط با معلولان و نهادهاي غيردولتي، مجلس مشورتي معلولان را در اسرع وقت ايجاد مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، محمود نژاد اظهار كرد: دو سال پيش، در حضور رييس جمهور پيشنهاد‌ تشكيل شوراي عالي معلولان را ارائه كردم و بهزيستي براي اين موضوع بسيار تلاش كرد، اما تنگ نظري برخي از افراد اين موضوع را عقيم كرد.

وي از آليا خواست تا پس از احيا شدن شوراها، اين موضوع را به عنوان يكي از مفاد كنوانسيون پيگيري و ارائه كند.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور نيز با بيان اين كه براي رفع مشكلات پيش رو پيشنهاد‌ ايجاد «شوراي عالي معلولان» ارائه شد تا مجموعه‌اي مركب از دولتي‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي به عضويت آن درآيند و هر از چند گاهي با بالاترين مقام اجرايي كشور، جلسه‌اي داشته و مشكلات را عنوان كنند، گفت: با اين موضوع نيز مخالفت شد.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: پيشنهاد‌اتي در مورد اصلاح قانون جامع، الحاقات و يا اضافه‌ شدن بندهايي به آن در قالب كميته پيگيري حقوق معلولان به رييس فراكسيون حمايت از حقوق معلولان، آليا ارسال شده است تا در جلسات آتي مجلس ارائه و تصويب شود.

به دليل روند بوروكراسي در قانوني كردن كنوانسيون، تاخير داشتيم

وجه جهاني اين كنوانسيون برايمان ارزشمند است

رييس فراكسيون حمايت از معلولان يادآور شد: كنوانسيون جهاني حمايت از حقوق معلولان، به مناسبت روز جهاني معلولان اين هفته مورد بررسي قرار مي‌گيرد و اين هديه‌اي به معلولان است و اگر اين هفته در مجلس تصويب شود، مفيدترين حقوق براي پيشگيري از معلوليت‌هاست و باعث حضور پررنگ‌تر ايران در مجامع بين‌المللي مي‌شود.

آليا با بيان اين كه هر چند كنوانسيون نسبت به قانون جامع كشورمان عقب‌تر است، عنوان كرد: به عنوان مثال در بحث آموزش، تنها به ارائه آموزش تا دوره راهنمايي تاكيد كرده است.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور نيز در اين باره اظهار كرد: به دليل روند بوروكراسي در قانوني كردن كنوانسيون تاخير داشتيم، اما در تصويب پارلماني با پيگيري صورت گرفته جزو كشورهاي 40 تا 50 مي‌شويم كه آن را در مجلس تصويب كرده‌ايم و همين امر تاخير هيات دولت را جبران مي‌كند.

نظم‌ده با بيان اين كه تصويب كنوانسيون، وجه جهاني ايران را بالا مي‌برد، عنوان كرد: كنوانسيون اثر ماندگاري مي‌شود تا اثراتش را10 سال بعد بهتر ببينيم. هر چند الزام قانون جامع كشورمان بيشتر از كنوانسيون است، اما وجه جهاني اين كنوانسيون برايمان ارزشمند است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 12 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن