تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837112876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلم کثافت هایی که برای پول در سینما هستند!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: امیر نادری خودش درباره کات گفته: «در یکی از سفرهایم به ژاپن، هفت هشت سال قبل با بازیگر فیلم در جشنواره فیلم توکیو آشنا شدم. فیلمی ازش دیدم که «کیتانو» ساخته بود به اسم عروسک که خیلی خوشم آ مد...




اصلا همین اول بگذارید بدانیم چرا اسم جشنواره شب های سیاه است؟ برای اینکه در طول روز تنها سه ساعت هوا روشن است! فیلم سینمایی کات آخرین ساخته امیر نادری، کارگردان مطرح سینمای ایران در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «شب های سیاه» روی پرده می رود.

این فیلم شنبه ساعت 17 در سالن کوکاکولا پلازای تالین در بخش «صفر ثانیه تنهایی در سال صفر» جشنواره به نمایش درخواهد آمد. کات نگاهی از بیرون به ژاپن دارد و از آن به عنوان «یک شعر عاشقانه تصویری برای سینما که در دنیای یاکوزا روی می دهد» یاد شده است.





هیده توشی نیشیجیما و تاکشی ساسانو بازیگران ژاپنی در این فیلم بازی می کنند. پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم شب های سیاه 18 تا 30 نوامبر در شهر تالین استونی برگزار می شود.

همچنین مرجان ریاحی مستندساز و مدیر «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به عنوان رئیس هیئت داوران «نتپک» بنیاد توسعه سینمای آسیا در این جشنواره حضور دارد.

*تهمینه میلانی و ماجرای داوری در جشنواره شب های سیاه

پیش از این تهمینه میلانی کارگردان مطرح سینمای ایران در سال 1383 رئیس هیئت داوران این جشنوارها بود. به دلیل آنکه در این ارقام در کشور استونی تنها سه ساعت در طول یک روز هوا روشن است و بقیه روز هوا تاریک است، اسم شب های سیاه را روی جشنواره گذاشته بودند و در آن سال فیلم های «10 روی ده» کیارستمی و داستان ناتمام یکتاپناه از ایارن در آن حضور داشتند.

*تقاص عاشق سینما بودن

کات درباهر کسی است که به تمام معنی عاشق سینماست و برای این عشق تقاص پس می دهد. این عشق زیباترین لحظه های فیمل را شکل می دهد و چه آنجا که عاشق با آپارات صحنه هایی از فیلم اوگتسومونوگاتاری را روی بدن خودش می اندازد یا در بخش های دیگری از فیلم که ما را سر قبر سه بزرگ سینمای ژاپن – میزوگوچی، اوزو و کوروساوا – می برد.

درواقع نادری با کات می خواهد همه عشقش به سینما و در عین حال نفرتش از آن (از تجارت غالب بر سینما و مشکلات فیلماسزی مستقل و غیرتجاری) را در یک فیلم خلاصه کند. «کات» در واقع بازتاب تمام مشکلات مالی نادری برای فیلمسازی و درواقع گونه ای حدیث نفس است.

*عده ای کثافت سینما را برای پول درآوردن به دست گرفته اند

شخصیت اصلی فیلم – که درواقع حرف های نادری را بر زبان می آورد – با بلندگویی در دست در خیابان شعرا می دهد که سینما مقدس است. او در بلندگو فریاد برمی آورد که عده ای کثافت سینما را برای پول درآوردن به دست گرفته اند و «سینما لکاته نیست، سینما هنر است!»

امیر نادری خودش درباره کات گفته: «در یکی از سفرهایم به ژاپن، هفت هشت سال قبل با بازیگر فیلم در جشنواره فیلم توکیو آشنا شدم. فیلمی ازش دیدم که «کیتانو» ساخته بود به اسم عروسک که خیلی خوشم آ مد. با هم دوست شدیم و فیلم های مرا دید و من فیلم های او را دیدم و به او گفتم که می خواهم فیلمی بسازم و شروع کردیم با هم رفت و آمد کردن و همان زمان شروع کردم به نوشتن فیلمنامه و کم کم خودم را برای آن کار آماده کردم.

اما وسط کار دیدم که نمی شود و چیزی آن وسط لنگ است. فهمیدم که تجربه آرمیکا را می توانم به آنجا بیاورم ولی انسان جوهر واصلش با هم نمی خواند. دست کردم در گنجه گذشته ام، یعنی ایران و دیدم که چقدر این دو به هم نزدیک هستند و از این طیق با فرهنگ ژاپن ارتباط برقرار کردم و با ترکیب تجربه ام در آمریکا، به عنوان یک فیلم ساز که می تواند در خارج با گروه ها و فرهنگ های دیگر کار کند توانستم این فیلم را بسازم».





*فیلمسازی در ژاپن مثل خودکشی سامورایی است

این کارگردان سینما در ادامه عنوان کرده: «فهمیدم فیلمسازی در ژاپن مثل خودکشی سامورایی است، یک خودکشی خودخواسته و بسیار لذتبخش که می خواستم تجربه اش کنم. ژاپن کشور بسیار دوست داشتنی است ولی با فرهنگ ما تفاوت هایی دارد.

ژاپن کشوری است با نظم و سیستم، همزمان به جزئیات توجه دارد، به سکوت احترام می گذارد و مینی مالیست است. فهمیدم که به جز سیستم و توجه به جزئیات، که در ایران خیلی درب و داغون است، بقیه اش با پیشینه ایرانی ما همخوانی دارد. وقتی که فهمیدم نمی تونم ژاپن را عوض کنم تصمیم گرفتمکه این شانس را به خودم بدهم و بروم توی پوست ژاپن، طول کشید تا این کار را کردم و موفق شدم.»

*فیلم توریستی نمی خواستم بسازم

امیر نادری در ادامه گفته بود: «سینمای قدیم ژاپن خیلی به من کمک کرده و درواقع فیلم من شد تصویری از کارگردان ها و سینمای ژاپن. شخصیت فیلم من قرار است سینمای گذشته ژاپن را حفظ کند و همین طور سینمای گذشته دنیارا و من هم سعی کردم خودم را، سینمار ا و شخصیت فیلمم را حفظ کنم. فکر کنم با هم به جایی رسیدیم و جای خیلی مشکلی بود. برای اینکه من نمی خواستم فیلم توریستی بسازم، می خواستم فیلم ژاپنی باشد و همه هم می گفتند غیرممکن است، چون تقریبا کسی این کار را نکرده بود. ولی بالاخره شد».

*سینمای هنری / سینمای بدکاره

در بخش هایی از فیلم کات، هنرپیشه اصلی فیلم، سینما را به دو بخش تقسیم می کند، سینمای هنری و سینمای بدکاره. خود امیر نادری در همان گفت و گویش در زمان برگزاری جشنواره ونیز در پاسخ به سوالی که سینمای بدکاره چه نوع سینمایی است، گفت: «سینمایی است که از آن سوءاستفاده می شود. سینمایی که زاتماشاچی سوءاستفاده می کند. سینمایی که مغز تماشاچی را می شورد. سینمایی که از اعتماد تماشاچی برای دو ساعت نشستن و سرگرم شدن سوءاستفاده می کند.

در گذشته هم فیلم های سرگرم کننده بودند و خیلی هم خوب بودند. اگر دیده باشید شوجیف شخصیت فیلم من Sing in the rain و کارهای هیچکاک را دوست دارد که ترکیبی از هنر و سرگرمی هستند. اما سینمای سرگرم کننده امروز جا را برای این ور، یعنی فیلم های هنری تنگ کرده است. در گذشته بیست فیلم ساخته می شد، 17تا سرگرم کننده و سه تا هنری. اما امروز جا برای این سه تا هم دیگر نیست. این همه فیمل هنری ساخته می شود که سینمایی برای نمایش پیدا نمی کند. در واقع این نوع فیلم ها سینما را به نوعی به تن فروشی کشاندند.

سینما با استفاده و سوءاستفاده از پول و تکنولوژی درواقع تماشاچی را به دم آهنی تبدیل کرده است. در قرن گذشته کلی آدم تلاش کردند تا توانستند با استفاده از دانسته ها و دانش خودشان سینمای را از پل سرگرمی رد و به هنر تبدیل کنند».

*ادای دین امیر نادری به صد فیلم کلاسیک

نکته دیگری که درباره کات باید گفت این است که کات ادای دینی به سینمای کلاسیک و 100 فیلم برگزیده نهایی فیلمساز است که در آخر فیلم با هر ضربه نام فیلمی روی پرده نوشته می شود. در واقع امیر نادرنی در «کات» فهرستی از 100 فیلم از بهترین فیلم های دنیا را تهیه کرده و از ایران دو فیلم در این فهرست گذاشته است: «کلوزآپ» عباس کیارستمی و «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث.

*سینما امروز در حال مرگ است

خود امیر نادری در پاسخ به سوالی که آیا فیلم های دیگری به نظرش در این فهرست جا نمی گرفت، گفته: «اگر می خواستمن از فیلم های ایران استفاده کنم باید حداقل 40 تا فیلم ایرانی می گذاشتم. منظورم این نبود که من دارم 100 فیلم انتخاب می کنم. این احمقانه ترین کار می توانست باشد. منظور من بیشتر این بود که این 100 فیلمی که رفته زیر خاکستر را بیاورم بیرون و به نسل بعدی نشان دهم. نمی خواستم این داستان را ناسیونالیستی، داخلی، خانوادگی و مربوط به یک جا کنم. این کار را خراب می کرد. اگر ببینید با اینکه فیلم از ژاپن شروع می شود و درمورد ژاپن است ولی کم کم کانال می زند به تمام دنیا، به سینمای جهانی. این لیست شامل فیلم هایی است که من آرزو دارم نسل امروز دوباره آنها را کشف کنند. آنها درواقع فیلم های محبوب من هستند. ما دیگر جا نداریم بگوییم هیچکاک یا کس دیگری را خیلی دوست داریم».





از سینما چیزی جز سرگرمی نمانده

شخصیت اصلی فیلم کات در بخش هایی از فیلم فریاد می زند که از سینما چیزی جز سرگرمی باقی نمانده و رسما از تماشاگران می خواهد که «با رفتن به تماشای فیلم های مستقل از سینمای واقعی حمایت کنند!»

امیر نادری چگونه به کات رسید؟

امیر نادری چگونه به کات رسید؟ خود امیر نادری در مصاحبه ای در زمان حضور این فیلم در جشنواره ونیز گفته: «همان طور که می دانید من زندگی خیلی ماجراجویانه ای دارم و این قسمتی از آن ماجراجویی است. من خیلی با سینمای ژاپن درگیر هستم و سینمای ژاپن را در بیست سال گذشته، چه در ژاپن و چه در آمریکا و هم جاهای دیگر دنبال کرده ام. وقتی اولین بار می خواستم فیلم ژاپنی بسازم رفتم دیدم فرهنگ بسیار بسته ای است و تجربه هایی قبل از خودش می خواهد. تصمیم گرفتم بروم آمریکا. رفتم آمریکا و بیست سال طول کشید تا پنج شش تا فیلم بسازمو هفت هشت تا فیلم تولید کنم و بفهمم آماده ام که از روی پل تجربه آمریکا رد شوم و بروم ژاپن».

منبع: روزنامه تماشا






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن