تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني سير مرمت يك مقبره 4/فيلم يك بوس كوچولو هم به آرامگاه كورش آسيب رسانده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بازخواني سير مرمت يك مقبره 4/فيلم "يك بوس كوچولو" هم به آرامگاه كورش آسيب رسانده است
همزمان با اعلام مراحل پاياني مرمت آرامگاه كوروش موضوع آسيب ديدن اين اثر جهاني به دليل برداشته شدن داربستهاي ويژه مرمت آن در جريان توليد فيلم "يك بوسه كوچولو " در سال 1384 بار ديگر اذهان كارشناسان و متخصصان امر مرمت را به خود مشغول كرد.

يك منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اينكه داربستهاي ويژه مرمت آرامگاه كوروش در سال 1384 به درخواست سازندگان فيلم " يك بوسه كوچولو " برداشته شده است گفت: يكي از سكانسهاي فيلم "يك بوس كوچولو" كه در سال 1384 و به كارگرداني بهمن فرمان آرا و تهيه كنندگي عليرضا شجاع نوري ساخته شد بايد در پاسارگاد و در كنار آرامگاه كورش فيلمبرداري مي شد كه در اين سكانس همانگونه كه در عكسهاي منتشر شده از اين فيلم و همچنين صحنه هاي مربوط به آن در فيلم ديده مي شود در اطراف آرامگاه كورش هيچگونه داربستي وجود ندارد.

اين در حالي است كه مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد موضوع باز شدن داربست هاي اطراف آرامگاه كوروش به منظور توليد سكانسهاي مورد نظر در فيلم " يك بوسه كوچولو " را به شدت رد مي كند و در اين باره به خبرنگار مهر مي گويد: " در سال 1384 براي مستند نگاري "ليزر اسكن" جهت ثبت نحوه انجام مرمت اين اثر تاريخي داربستهاي ويژه مرمت اين اثر تاريخي را باز كرديم و فيلمبرداري سكانسهاي فيلم سينمايي يك بوسه كوچولو در همان زمان اتفاق افتاده است و باز شدن داربستها ربطي به اين فيلم ندارد.

محدحسين طالبيان مي افزايد: اساساً هر گروه هنري كه از سوي مديريت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مجوزهاي لازم براي فيلمبرداري و تصويربرداري را به ما ارائه كند ما بنا به مصالح اثر تاريخي با آنها همكاري مي كنيم.

با اين همه يكي از مستند نگاران بنياد پژوهشي پارسه در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر كه در چه زماني و براي چند بار داربستهاي مذكور باز و بسته شده اند گفت: از زمان حضور من در بنياد پارسه در سال 1382 تا كنون هيچگاه عمليات " ليزر اسكن " در آرامگاه كوروش انجام نشده است.

" تقوا" در اين باره افزود: آرامگاه كوروش تنها يكبار تحت عمليات مستند نگاري و"فتوگرامتري با دوربين" قرار گرفته است كه آن هم در سال 1385 انجام شده كه براي انجام آن اساساً نيازي به باز شدن داربستهاي اطراف اين بناي تاريخي نبوده است.

همچنين جمشيد مشايخي يكي از بازيگران اصلي اين فيلم كه در صحنه هاي مربوط به آرامگاه كوروش در فيلم به همراه رضا كيانيان حضور دارد به مهر گفت: در زمان انجام فيلمبرداري و ضبط سكانسهاي مربوط به لوكيشن آرامگاه باستاني كوروش هيچگونه داربستي در اطراف اين آرامگاه وجود نداشت.

"حسن راهساز" سرپرست گروه مرمت آرامگاه كورش پيش از اين درباره مرمت سقف آرامگاه كورش به برخي منابع خبري گفته بود: "مرمت سقف آرامگاه كورش از سال 1380 و با برپا كردن داربستهاي فلزي و سقف كاذب آغاز شد."

موضوع احتمال مرمت غير علمي و غير كارشناسي آرامگاه كوروش و تخريب بخشهايي از اين بناي تاريخي كه به ثبت جهاني نيز رسيده ابتدا توسط خبرگزاري مهر پيگيري و مطرح شد.

در همين رابطه برخي از چهره هاي مطرح امر مرمت و باستانشناسان كشور با ارائه اسناد و مدارك فراوان نسبت به نحوه مرمت آرامگاه كوروش سئوالات و انتقادات جدي را مطرح كرده اند. آنها معتقدند آسيب ديدگي اين بناي ثبت شده در محافل علمي جهاني در اثر كوتاهي در محافظت و نگهداري از آن تنها به اين روزها مربوط نمي شود.

يكي از اصلي ترين انتقادات اين كارشناسان به نحوه برپا كردن داربستهاي ويژه مرمت در اطراف آرامگاه مربوط مي شود و آنها اين كار را به دليل تماس مستقيم ميله هاي داربست با سنگهاي بنا و همچنين محكم كردن گوشه هايي از آن با ملات سيمان با پله هاي آرامگاه غير كارشناسي و موجب آسيب رساندن به مجموعه دانسته اند.

به گواه اين كارشناسان وجود داربستها و نحوه اتصال آن به سنگهاي آرامگاه منجر به وارد شدن وزن اضافه و در نتيجه آن تخريب سنگهاي بنا شده است.

چندي پيش مدير گروه باستانشناسي يكي از معتبرترين دانشگاههاي كشور درباره اتصال داربستها به آرامگاه كوروش به مهر گفته بود: متصل كردن داربستها به بناي آرامگاه يكي از اشتباهات خطرناك گروه مرمتگر است چرا كه اين داربستها خود بار اضافي به بنا وارد مي كند كه قطعا در نهايت به سنگهاي آرامگاه آسيب وارد خواهد كرد و متاسفانه در برخي از نقاط نيز ميله هاي داربست اطراف آرامگاه با سيمان به سنگهاي آن متصل شده است كه موجب تأسف و تأثر همه كارشناسان و علاقمندان ميراث باستاني كشور شده است.

در اين باره يك كارشناس مطلع با تائيد اين موضوع گفت: موضوع تحميل بار اضافي داربست به آرامگاه كوروش آن هم به طول 7 سال يكي از اصلي ترين انتقادات كارشناسان مرمت گري به بنياد پژوهشي پارسه است.

اين متخصص افزود: با هر بار باز و بسته كردن داربستها بخشهايي از سنگهاي مربوط به بدنه و پايه هاي بنا آسيب مي بينند و اين موضوع در جريان ساخت فيلم " يك بوسه كوچولو " نيز تكرار شده است.

اگر چه اخبار اين اتفاق در آن روزها منتشر نشد و علاقمندان و كارشناسان ميراث باستاني كشور نسبت به آن اعتراض نكرده اند اما با توجه به احتمالات و اخباري كه اين روزها در رابطه با آرامگاه كورش منتشر شده است پرداختن به آن چندان بيراه به نظر نمي رسد. در اين مدت يكي از سوالهايي كه ذهن پيگيري كنندگان اين مسئله را در برگرفته است ميزان دغدغه و نگراني مسئولان حفاظتي منطقه پاسارگاد و به ويژه آرامگاه كورش براي مراقبت و محافظت از آن است.

همچنين به گفته شاهدان عيني در آن روز كه براي گرفتن صحنه هاي فيلم بهمن فرمان آرا داربستهاي اطراف آرامگاه برداشته و پس از آن دوباره نصب شد در هنگام باز و بسته كردن ميله ها كه طبيعتا با عجله نيز انجام گرفته است آسيب فراواني به مجموعه و سنگهاي آن وارد آمد.

يكي از متخصصان مرمت در گفتگو با خبرنگار مهر مي پرسد: سوالي كه در اين ميان مطرح مي شود اين است كه وقتي مجموعه عوامل فيلم و كارگردان آن به خود اين اجازه را نمي دهند كه به همان ميزان كه نگران گرفتن تصاوير فيلم خود است نگران ميراث باستاني كشور نيز باشند آيا نبايد از مسئولان بنياد پارسه به عنوان مسئول مستقيم محافظت از اين ميراث باستاني كشور انتظار داشت كه بيش از اينها بايد به فكر آن باشد.

اين متخصص ادامه مي دهد: آيا به راستي با توجه به پيشرفتهاي فراوان تكنولوژيكي كه بويژه در ساخت فيلمهاي سينمايي در جهان صورت گرفته است عوامل اين فيلم نمي توانستند براي گرفتن اين صحنه هاي كوتاه فيلم خود از تكنيكهاي جديد و رايانه اي يا ساخت ماكت استفاده كنند و وارد آمدن آسيب احتمالي به كيفيت فيلم را فداي آسيب رساندن به يك جهاني نكنند.

به گفته وي حتي اگر بپذيريم كه كه در باز و بسته كردن ميله هاي داربست هيچ آسيبي به بنا وارد نشد آيا نمي توان پرسيد مسئولان بنياد پارسه پاسارگاد و مرمتگراني كه در آرامگاه كورش مشغول به فعاليت هستند چرا به خود اجازه داده اند كه براي ساخت يك فيلم، پروژه مرمت يك بناي ملي و با اهميت مانند آرامگاه كورش را متوقف كنند.

اين كارشناس در پايان مي گويد: انتظار مي رود مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و آثار باستاني كشور به عنوان مسئولان مستقيم اين امر و همچنين مرمتگران و كارشناساني كه به صورت مستقيم در كار مرمت و محافظت از محوطه هاي تاريخي و آثار باستاني كشور مشغول به فعاليت هستند با توجه به اهميت كار خود بيش از پيش نسبت به اين گونه مسائل حساسيت به خرج داده و مانع از بروز اتفاقات اين چنيني شوند.

اين همه در حالي اتفاق مي افتد كه محمد حسين طالبيان مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد هر گونه آسيب ديدگي در جريان مرمت آرامگاه را به شدت رد مي كند و در گفتگو خبرنگار مهر تاكيد مي كند : "ممكن است درباره شيوه ها و رويه هاي صورت گرفته در جريان مرمت آرامگاه كوروش اختلاف نظرهاي علمي و كارشناسي ميان مرمتگران و باستانشناسان كشور وجود داشته باشد، اما ايراد اتهام تخريب و يا آسيب ديدگي در اثر باز و بسته شدن داربستهاي ويژه مرمت را به شدت تكذيب مي كنم. "

مهر با تاكيد بر اينكه مستندات مصاحبه هاي انجام شده را در اختيار دارد، صحت و سقم اين ادعاها را بيشتر بررسي خواهد كرد.
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن