تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد كتاب در قلمرو ادبيات حماسي ايران تاليف دكتر حسين رزمجو در جلسه نقد گروه تاريخ عصر كتاب زنجان برگزار شديك كارشناس تاريخ: ملت بدون حماسه نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نقد كتاب "در قلمرو ادبيات حماسي ايران" تاليف دكتر حسين رزمجو در جلسه نقد گروه تاريخ عصر كتاب زنجان برگزار شديك كارشناس تاريخ: ملت بدون حماسه نداريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان حسن حسينعلي ابراز داشت: همه ملل داراي حماسه هستند و ملت بدون حماسه نداريم. حماسه جزء شاخه‌هاي ادبي- تاريخي مي‌باشد و در شاخه‌هاي علوم انساني توجه به آن امري بديهي است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان ، وي در جلسه نقد كتاب "در قلمرو ادبيات حماسي ايران" تاليف دكتر حسين رزمجو (استاد دانشگاه فردوسي مشهد) ، افزود: حماسه به انواع گوناگون اعم از تاريخي ، عرفاني ، ديني ، خلق يا توده تقسيم مي‌شود كه در ادبيات فارسي ، حماسه خلق يا توده نداريم. روايت اوليه همه حماسه‌هايي كه ما امروزه به صورت ملي مي شناسيم ، يك جنگ داخلي و قبيله‌اي مي باشد. اين كارشناس تاريخ خاطرنشان ساخت: حماسه به مرور زمان تا وقتي كه مكتوب نشده ، مطابق سير تحول تاريخي يك ملت تغيير مي يابد اما پس از نوشته شدن ديگر تغييري نمي كند. مثلاً ايلياد و اوديسه در قرن نهم نوشته شده است و ديگر قابل تغيير نيست. حسينعلي در خصوص واژه حماسه ، بيان كرد: حماسه يك واژه عربي است كه در دوران گذشته به مفهوم فعلي ، استفاده نمي شد. حماسه از حمس به معني دلاوري و دليري ، گرفته شده است ولي در دوره حاضر به اشعاري كه به فخر قوم و مليتي اختصاص دارند ، اطلاق مي‌شود. حماسه به عنوان علمي مستقل دو قرن است كه مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته است. پايه‌ نظريه‌هاي روان شناسي فرويد و يونگ هم براساس حماسه مي‌باشد. اين فعال عرصه كتاب در توضيح تقسيم بندي مضموني حماسه‌ها ، يادآور شد: حماسه‌ها از نظر مضموني به 4 دسته تقسيم مي‌شوند. دسته اول حماسه‌هاي ملي هستند كه در آنها حماسه در قالب يك هويت قرار گرفته و روح ملي در آن متبلور شده است مانند رستم و سهراب شاهنامه فردوسي. دسته دوم حماسه‌هاي تاريخي هستند كه با داشتن شخصيت‌ ملموس تاريخي ، در زمان و مكان ثابتي رخ داده‌اند ، مانند اسكندرنامه ، چنگيزنامه ، ترانه رولان و بخش ساسانيان از شاهنامه فردوسي. دسته سوم حماسه‌هاي ديني و مذهبي هستند كه مخصوص يك ملت خاص نمي باشد بلكه مخصوص مجموعه‌اي از ملل با يك دين واحد است مانند واقعه‌هاي حماسي كتاب تورات و خاوران نامه و دسته چهارم ، حماسه‌هاي خلق يا توده مي باشند. اين حماسه‌ها در دوران گذشته ، كاملاً شفاهي بود و صورت نظم و نثر داشت. متن نظمي ، با ساز موسيقايي و خواننده همراه بود. قهرمانان اين حماسه‌ها ، طرفدار ستمديدگان و مبارزه با ستمگران بودند. وي در توضيح كتاب مورد بحث اين جلسه ، ابراز داشت: اين كتاب در مقايسه با كتاب "حماسه سرايي در ايران" ، نوشته دكتر ذبيح اله صفا ، ساده تر است و ابتدا به صورت يك جزوه درسي دانشجويان ادبيات در دوره دكترا بوده است. متن كتاب بسيار روايي و فارغ از مطالب پيچيده مي باشد همچنين گرايشات و تعصب‌هاي جانبگيرانه در اين اثر ديده نمي‌شود. حسينعلي در مورد ارجاعات كتاب ابراز داشت: مولف بهتر بود در جاي جاي كتاب ، ارجاعات را هم ارائه مي داد ولي با حوصله اين كار را در پايان هر فصل با ارائه منابع جبران نموده است. با تمام اين ويژگي‌ها ، اين كتاب جوابگوي بسياري از پرسش‌ها در حوزه حماسه و حماسه سرايي فارسي نيست. در اين نشست ، پرويز فتح اله پور ، سرگروه عصر كتاب تاريخ زنجان ، به ارائه توضيحاتي در مورد حماسه و كتاب مورد بحث اين جلسه پرداخت و گفت: اين كتاب بعد از كتاب "حماسه سرايي در ايران" ، تاليف دكتر ذبيح اله صفا ، مهم ترين منبع فارسي در حيطه حماسه است. جلد اول آن شامل 8 دفتر ، به ترتيب با عناوين كليات ، بنيادهاي حماسه‌هاي ملي ايران ، تدوين روايات حماسي و ملي ايران به زبان فارسي ، نظم حماسه‌هاي ملي ايران در دوران بعد از اسلام ، حماسه‌هاي تاريخي ، حماسه‌هاي ديني ، حماسه‌هاي عرفاني و روحاني و حماسه سرايي در دوران معاصر و جلد دوم نيز شامل 3 دفتر با عنوان‌هاي فردوسي حكيم فرزانه توس ، شاهنامه و تحليل و بررسي ابعاد لفظي و معنوي آن و مباحث ديگر در مورد شاهنامه مي‌باشد. اين كارشناس ارشد تاريخ اظهار داشت: دكتر حسين رزمجو ، مولف اين كتاب ، متولد سال 1311 ه. ش در مشهد مي‌باشد و در سال 1358 ه.ش رساله دكتراي خود را با موضوع انسان آرماني و كامل در ادبيات حماسي فارسي ارائه كرد. از وي تا كنون كتاب‌هاي انسان صالح در تربيت اسلامي ، ابوحامد محمد غزالي ، روش نويسندگان بزرگ معاصر ، شيخ اجل سعدي شيراز ، ذكر جميع سعدي ، استاد و فرزند بروند او ، انواع نقد ادبي و آثار آن در زبان فارسي ، شعر كهن فارسي در ترازوي نقد اخلاق اسلامي ، برگزيده نثر فارسي ، زن آتش نهفته ، نقد و نظري بر شعر گذشته فارسي از ديدگاه اخلاق اسلامي ، به چاپ رسيده‌اند. فتح اله پور ضمن ارائه توضيحاتي در رابطه با حماسه با اشاره به وجوه مشترك حماسه‌ها ، خاطرنشان ساخت: حماسه‌ها 4 وجه مشترك دارند اول در هر حماسه يك هيأت مركزي پهلواني يا جهان پهلوان وجود دارد كه در حماسه شاهنامه فردوسي رستم اين نقش را دارد. دوم در هر حماسه يك عنصر نيرومند ذهني به آرايش حماسي مفهوم ويژه‌اي مي دهد مثلاً اعتقاد به نبرد دو عنصر متضاد ، سوم در هر حماسه سفرهاي مخاطره آميزي روايت شده كه براساس سفرهاي قهرمانان است مانند هفت خان رستم. چهارم در هر حماسه رويدادهاي رزمي و عاشقانه روي مي دهد كه نماينده كنش پهلوانان آن حماسه است. انتهاي پيام نظرسنجي نظر شما در مورد اين خبر نام پست الكترونيكي عنوان خبر پيام شما
 دوشنبه 11 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن