واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گذر از سرزمين آمرزش گناهان و آرزوها خبرگزاري فارس: ميليونها زائر بعد از 3 روز بيتوته در بيابان و گذر از سرزمين آرزوها، آمرزش گناهان و جنگ با شيطان فاتحانه وارد مكه شده و دوباره به آغوش خانه خدا بازگشتند. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به مكه مكرمه، بالاي «جبل الرحمه»، نجواي دعا، نيايش، تضرع، التماس و گريه قطع نمي شود. در اين مكان بايد تفكر و نيايش كرد. اينجا عرفات است. روز نهم ذي الحجه هنگامي كه از كوچه پس كوچه هاي مجاور چادرهاي ايرانيان در صحراي عرفات عبور مي كني، صداي نجواي عاشقانه زائران به گوش مي رسد. صداي دعا و انابه بنده گان در اين روز به درگاه احديت قطع نمي شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا به عرش مي رود. عرفات ميزبان ميليونها زائري بود كه حج ابراهيمي را در سرزمين وحي انجام دادند. ميزبان زائراني بود كه به ديدار معشوق شتافتند. وقوف در عرفات؛ تولدي دوباره براي حجاج است. حضرت مهدي(عج) هر ساله در عرفات حضور دارد، به دنبالش مي گردي ولي پيدايش نمي كني، مي گويند همه اين عزيز نرجس را مي بينند، ولي كسي او را نمي شناسد. اينجا سرزمين بخشش گناهان است. وقوف در صحراي عرفات فرصتي براي زدودن زنگار دل است ، ميليون ها زائر دست ها را به سوي آسمان برده و از خداوند طلب آمرزش گناهان مي كنند. وقوف مي كني در عرفات تا به معارف الهى آگاه شوي و بداني كه خداوند به همه نيازهاى انسان واقف است و براى رفع همه نيازمنديهاى او توانا است. در عرفات خود را به خالق يكتا مي سپاري و مي داني كه بنده و محتاج او هستي و بايد تنها از او اطاعت كني. اگر بندهاى مطيع و پيرو پرودگار شود، از همه چيز و همه كس بى نياز مي شود. مي دانيد چرا عرفات سرزمين آمرزش گناهان است؟ حضرت آدم در اين سرزمين در برابر خدا سجده كرد و خدا گناهانش را بخشيد و از اين پس عرفات سرزمين بخشش از گناهان شد. همچنين جبرئيل روز عرفه بر ابراهيم فرود آمد و به او گفت: به گناهانت اعتراف كن و او اعتراف كرد و خداوند گناهانش را بخشيد. حجاج بايد از ظهر روز نهم ذي الحجه تا غروب آفتاب در عرفات وقوف مي كنند، ولي سال هاست كه ايرانيان از شب قبل در اين سرزمين وقوف كرده و در فضاي بسيار روحاني و معنوي مستحبات اين شب را تا نيمه هاي صبح در كنار خيمه هايشان به جا مي آورند. دل ها بي قرار است، حجاج دعاي روح بخش امام حسين را در ظهر روز عرفه زمزمه مي كنند و از خداوند مي خواهند كه اين اشك ها ، زمزمه ها و توبه ها را بپذيرد، شايد ديگر هيچ گاه فرصت نشود در اين مكان حضور يابند. پس بايد از لحظه لحظه هاي آن استفاده كنند. غروب روز نهم ذي الحجه زائران عرفات را به مقصد مشعر ترك كردند. مشعر مكاني است كه زائران بايد براي جنگ چند روز آينده خود عليه شيطان سلاح(سنگ) جمع كنند. ميليون ها زائر در اين مكان سنگ جمع مي كنند، سنگ بايد صاف، صيقلي، گرد از گردو كوچك تر و از پسته بزرگ تر باشد. وقوف در مشعر به دليل ازدحام جمعيت براي خانم ها، افراد كهنسال و بيماران اضطراري است (ساعتي مي مانند و بعد اين محل را ترك مي كنند) اما آقايان بايد شب را تا طلوع آفتاب دراين محل بماند. حجاج صبح روز يازدهم ، مشعر را به قصد مني ترك مي كنند. مِنا ( مِني )، محلي در يك فرسخي شهر مكه است كه بيشترين اعمال حج در آن جا انجام مي شود، نزديكترين موقعيت منا به مكه، جمره عقبه است؛ جايي كه نخستين بار مسلمانان يثرب با رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم بيعت كردند و بيعت آنان با نام « بيعة العقبه » شهرت يافت. منا سرزمين تمنا و آرزوهاست گفته ميشود حضرت آدم در اين سرزمين بهشت را آرزو كرد و همچنين حضرت ابراهيم (ع) آرزو كرد، اي كاش به جاي اسماعيل عليه السلام خداوند قرباني شدن گوسفندي را بپذيرد . به همين دليل اين سرزمين به اين نام شهرت يافت. خداوند آرزوهاي بندگان خود را در اين سرزمين اجابت مي كند. سه روز در منا بيتوته ميكني. هيچ عمل خاصي ندارد و فقط بايد براي هر شب ماندن نيت كني. در اين روزها به عبادت مي پردازي و با خداي خويش راز و نياز مي كني. حجاج در صبح روز دهم ذي الحجه راهي رمي جمرات مي شوند. اينجا جمره عقبه است؛ محلي كه ابراهيم(ع) شيطان را در برابر خود مجسم ديد كه به او نصيحت ميكرد: چرا با دست خود، جوان زيبا رويت را كه مايه روشني چشم توست، به قربانگاه ميبري و ابراهيم كه شيطانشناس عالم زمان خود بود، هفت سنگ به او زد و او را از خود راند و اين عمل در حج سنت شد. شيطان را رمي ميكني به خيمه بر مي گردي حال بايد قرباني كني. امروزه ديگر نياز نيست هر زائر خود به قربانگاه برود، كافي است وكالت دهد تا در كشتارگاه به جاي وي گوسفندي قرباني شود . هنگامي كه خبر ذبح گوسفند را به حاجي مي دهند، ناخن و موي سر را تراشيده و از احرام خارج مي شود. همه چيز حلال است جز بودي خوش و همسر. كه بايد با به جا آوردن اعمال طواف در مكه اين 2 چيز نيز بر حاجي حلال ميشود. در شبهايى كه بر حاجى واجب است در منى بيتوته كند، بايد در روزهاى آن به هر يك از جمرات سهگانه (جمره اولي، جمره وسطي و جمره عقبه) به ترتيب هفت سنگ بزند. در رمى جمرات سهگانه، ترتيب واجب است، يعنى اوّل بايد به جمره اُولى، پس از آن به جمره وسطى و سپس به جمره عقبه سنگ بزند. البته تصور كنيد، 3 ميليون زائر در حال به جا آوردن اين اعمال هستند و چه ازدحامي در اين مكان رخ ميدهد. بعد از اينكه در روز 12 ذي الحجه حاجي آخرين رمي را انجام داد، منا را به قصد مكه ترك ميكند و دوباره به آغوش كعبه باز ميگردد و اعمال طواف ، نماز، سعي صفا و مروه، طواف نسا و نماز را به جا مي آورد و اينگونه حج اكبر امسال نيز به پايان ميرسد. زائران بعد از پايان اعمال، عدهاي به مدينه و تعدادي نيز به كشورهاي خود باز مي گردند . حال بايد ديد ره آورد اين سفر سخت معنوي چيست؟ انتهاي پيام/ر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]