تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وسایل مورد نیاز آکواریوم آب شور


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اكواريوم (به اصطلاح غلط، آبزي دان) يكي از اسباب و وسايل خانگي مرسوم در خانه هاي امروزي است چرا كه علاوه بر زيبايي ظاهري، آرامش اعصاب و سرگرمي مناسبي براي همه اعضاي خانواده فراهم مي آورد. اگر دقت كرده باشيد متوجه ميشويد كه در هنگام ايستادن در مقابل آكواريوم، بيشتر تمايل به سكوت و نگاه كردن به آن داريد چرا كه آكواريوم در تمدد اعصاب به شما كمك ميكند.

ميدانيد كه آكواريوم به دو صورت آب شيرين و آب شور يافت ميشود. آكواريوم آب شيرين به لحاظ در دسترس بودن آب مورد نياز و هزينه پايين تر و كثرت ماهيان آب شيرين، مرسوم تر است ولي آكواريوم آب شور با دارا بودن موجوداتي نظير انواع مرجان ها و شقايق ها و ماهيان رنگي بي نظير صخره هاي مرجاني، منظره بي بديلي را به نمايش ميگذارد.

از آنجايي كه اطلاعات زيادي در خصوص آكواريوم هاي آب شيرين در وبلاگ ها و وب سايت هاي مختلف قابل دسترسي است، صرفا در صورت درخواست خوانندگان عزيز به آن خواهيم پرداخت.

راه اندازي عجولانه آكواريوم آب شور بدون در نظر گرفتن نيازمندي هاي مقدماتي، باعث ضرر و زيان هنگفت ميشود و چيزي جز خاطره اي تلخ در ذهن به جا نميگذارد. لذا در اينجا به معرفي تجهيرات مورد نياز آن ميپردازيم :
1)_ ..... تصفيه : مهمترين فاكتور محيطي در آكواريوم آب شور، كيفيت آب است. يك سيستم .....اسيون مناسب، از بيمار شدن ماهيان و رشد و نمو موجودات ناخواسته در آكواريوم جلوگيري ميكند. محبوب ترين و بهترين .....هاي موجود را ميتوان سيستم .....اسيون سامپ (Sump) معرفي كرد. اين سيستم به صورت يك آكواريوم مجزا در زير تانك اصلي قرار ميگيرد.
اين سيستم از بالاترين كارآيي برخوردار است. در اين روش از خرده مرجان و خرده صدف و انواع سراميك جهت .....اسيون بيولوژيكي و شيميايي، و از ابر و اسفنج براي .....اسيون فيزيكي آب استفاده ميشود. علاوه بر اين تمام وسايل داخلي مورد نياز آكواريوم مانند بخاري، چيلر، اسكيمر و غيره در سامپ قرار ميگيرد و فضاي داخلي آكواريوم طبيعي تر به نظر ميرسد. (براي اطلاعات بيشتر درمورد ساخت سامپ لطفا ايميل بدهيد يا نظر بگذاريد)


2)_ دنيتراتور (..... نيترات گير) : اين ..... نيترات آب را به حداقل ميرساند. راه اندازي اين ..... معمولا هفته ها طول ميكشد. چرا كه در اين مدت اكسيژن درون آن دفع شده و در نبود اكسيژن، باكتري هاي بي هوازي (نيتروباكتر و نيتروزوموناس) شروع به فعاليت ميكنند.

آب به صورت قطره قطره وارد آن ميشود و در صورت ورود بيش از حد مجاز آب آكواريوم به آن، تعادل اكسيژني به هم ميخورد و بايستي ورودي آب را براي مدتي قطع نماييد تا اكسيژن وارد شده از بين برود. البته اين ..... فقط به كنترل و عدم افزايش نيترات كمك ميكند و ابتدا بايد با تعويض آب، سطح نيترات را به حداقل رساند و سپس با استفاده از اين .....، سطح آن را براي بلند مدت در حد مطلوب حفظ كرد.


3)_ پروتئين اسكيمر : اين دستگاه بسيار مفيد و ضروري نوعي ..... شيميايي است كه با توليد حباب هوا، مواد آلي مانند پروتئين ها و اسيدهاي آمينه موجود در آب را جذب و دفع ميكند. اين مواد آلي به حباب هاي آب چسبيده و به صورت كف قهوه اي رنگي در قسمت مخصوص بالاي دستگاه جمع آوري ميشوند و بايستي هر هفته اين ظرف را تخليه و شستشو نماييد.

به هنگام افزودن داروها يا ويتامين ها و بعضي غذاهاي مخصوص مرجان ها حتما اسكيمر را مدتي خاموش نماييد زيرا همه اين مواد را از آب جمع آوري و دفع مينمايد. اين دستگاه علاوه بر .....اسيون شيميايي، عمل هوادهي و اكسيژن رساني به آب را نيز انجام ميدهد.


4)_ موج ساز : حفظ سلامت آبزيان، پخش يكنواخت غذا و افزودني ها و اكسيژن و ايجاد موج در آكواريوم از محسنات اين دستگاه است. استفاده از اين دستگاه در آكواريوم هاي ريف ضروري است.

حتما قبل از خريد دستگاه موج ساز، مشخصات نوشته شده توسط كارخانه سازنده را مطالعه كنيد تا با حجم و طول آكواريوم شما مطابقت داشته باشد.


5)_ بخاري، چيلر و دماسنج : وظيفه چيلر، خنك كردن آب است و در مناطق گرمسير و يا هنگامي كه بخاري بيش از حد آب را گرم كرده است كاربرد دارد. برخي چيلر ها حاوي بخاري داخلي نيز هستند و دما را به طور اتوماتيك كنترل ميكنند.


دماي آب آكواريوم بهتر است بين 25 تا 28 درجه سانتيگراد باشد اما دقت كنيد كه در صورت افزايش دما اكثر مرجان ها و شقايق ها خواهند مرد. بنابراين دقت كنيد كه از يك دماسنج دقيق استفاده نماييد.


6)_ لامپ : تركيب لامپ مهتابي با رنگ آبي به اضافه لامپ هاي متال هاليد، پذيرفته ترين و بهترين تركيب نوري براي آكواريوم هاي مرجاني است. اگر عمق آكواريوم شما بيشتر از 50 سانتيمتر باشد مي بايست حتما از لامپ متال هاليد استفاده كنيد.
با توجه به حساسيت مرجان ها و ساير آبزيان، هرگز همه لامپ ها را به طور همزمان روشن يا خاموش ننماييد زيرا به آنها شوك وارد ميشود. بهتر است با تهيه تايمر، ميزان روشنايي و ترتيب روشن شدن لامپ ها را تنظيم كنيد. از آنجايي كه در طبيعت نور خورشيد به يك باره قطع و وصل نميشود، بنابراين بهترين حالت آن است كه به تقليد از محيط طبيعت لامپ ها را به ترتيب روشن و خاموش نماييد.


7)_ استريليزه كننده مافوق بنفش (UV Sterilizer) : اين دستگاه وظيفه ضدعفوني كنندگي نور خورشيد را بر عهده دارد. اشعه مافوق بنفش خاصيت ميكروب كشي دارد و بسياري از موجودات ميكروسكوپي مضر را از بين ميبرد.



از آنجايي كه اين لامپ ها درصدي از باكتري هاي مفيد را نيز از بين ميبرند، بهتر است زمان روشن بودن آن را به صورت پلكاني افزايش داد.


8)_ دستگاه شوري سنج : وظيفه اين دستگاه از نام آن مشخص است. اين دستگاه دو نوع داده را در اختيار ما قرار ميدهد. يكي شوري آب با واحد قسمت در هزار (ppt) و ديگري واحد چگالي ويژه آب (Specific Gravity) كه با چگالي آب رابطه مستقيم دارد.

در بيشتر مواقع بهترين شوري، بين 28 تا 35 قست در هزار است. ولي پيشنهاد ميكنم پيش از معرفي آبزيان جديد به آكواريوم، خصوصيات بيولوژيكي آنها را مد نظر قرار دهيد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 613]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن