تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816353302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكثير دلقك ماهي آب شور


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آبزیان آب شور از لحاظ گوناگونی شکل و رنگ بسیار شگفت آورند و این شگفتی در مورد ماهیان صخره های مرجانی به اوج خود می رسد .
یکی از ماهیان دوست داشتنی آکوآریوم دریایی ، دلقک ماهی است که به لطف کارتون " در جستجوی نمو " شرکت دیزنی ، برای همگان شناخته شده است .

نام علمی و عمومی دلقک ماهی

گونه های زیادی از دلقک ماهیان امروزه شناسایی شده اند . اما گونه ای که ما در موردش صحبت می کنیم یا دلقک ماهی معمولی ، در راسته سوف ماهی شکلان یا Perciformes و خانواده شقایق ماهیان یا Pomacentridae (پوماسنتریده) و جنس و گونه Amphiprion ocellaris جای دارد .
البته گونه دیگری هم وجود دارد که بسیار شبیه به این ماهی است ولی دلقک ماهی نارنجی نام دارد و اسم علمی اش Amphiprion percula می باشد .
نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا Clownfish ( کلون فیش ) یا شقایق ماهی است . علت نامگذاری دلقک ماهی به دلیل رنگ آمیزی بدن این ماهی و علت نام گذاری شقایق ماهی به علت همزیستی این ماهی با شقایق دریایی است .
جالب است که این ماهی نسبت به تنتاکولهای سمی شقایق دریایی مقاوم است . برخی دانشمندان بر این عقیده اند که موکوس ویژه ای که روی بدن این ماهی وجود دارد باعث این مقاومت می شود .
شناسایی نر و ماده دلقک ماهی
دلقک ماهی یا شقایق ماهی (Anemonefish) یکی از ساده ترین ماهیان آب شور از نقطه نظر تکثیر است .
بارها دیده شده که دلقک ماهیان در آکوآریوم تخم ریزی کرده اند . تخم این ماهیان نسبتا بزرگ است و نوزادان درشتی نیز از آنها خارج می شود . همین امر سبب می شود که بتوان لاروها را به آسانی با غذا های زنده معمول تغذیه نمود .
برای تکثیر این ماهی ها – و البته هر ماهی دیگری – نیاز به یک جفت یا یک ماهی ماده و یک ماهی نر داریم .
اما داستان به این سادگی ها نیست . نه اینکه فکر کنید مثل بسیاری از ماهیان تشخیص نر و ماده در این ماهی دشوار است ! نه ! ابدا این طور نیست . بلکه ...
دلقک ماهیان از لحاظ تولید مثلی جز ماهیان Protandrous hermaphrodites می باشند . به بیان ساده تر ، همه دلقک ماهیان نر به دنیا می آیند و سپس ماده می شوند !
یعنی وقتی که بالغ شدند ، بزرگترین و غالب ترین ماهی گروه از نر به ماده تغییر جنسیت می دهد . از طرف دیگر دومین ماهی بزرگ گروه ( یعنی ماهیی که از لحاظ بزرگی در جایگاه دوم قرار دارد ) نر مناسب برای جفت گیری با ماده مورد نظر می باشد .
برای انتخاب جفت ، یکی از بهترین راه ها این است که چند ماهی جوان (juvenile) را خریداری کنید و آنها را با هم نگهداری و بزرگ کنید و تفاوت اندازه آنها را به مرور مورد بازبینی قرار دهید .
البته این روش برای خواننده ساکن ایران چندان مورد پسند نیست زیرا قیمت این ماهیان هنوز گران است و خرید مثلا 5 عدد دلقک ماهی از لحاظ اقتصادی زیاد توجیه پذیر نیست .
راه دوم این است که در همان ابتدا یک جفت ( یعنی نر و ماده ) را خریداری کنیم . برای این کار باید مخزن حاوی این ماهیان را مد نظر قرار داد و با توجه به همان اختلاف اندازه ای که گفتم ، یک جفت را برگزید . بهترین جفت آن دو ماهیی هستند که از سایرین جدا شده اند و اگر خوش شانس باشید ممکن است کمی بعد از جا به جایی آنها به آكواريوم شخصی خود تخم ریزی نمایند .

اگر جفتی را خریداری کرده اید که قبلا خودشان همدیگر را انتخاب نکرده اند و به بیان دیگر شما آنها را نامزد هم کرده اید باید مواظب باشید زیرا اگر ماهی ماده ( ماهی بزرگه ) از ماهی نر خوشش نیاید با حمله و زخمی کردن وی ، او را خواهد کشت!
آكواريوم مناسب برای دلقک ماهی
مخزن مناسب برای دلقک ماهی – که بی شک قبل از خرید ماهی باید آماده باشد – باید به اندازه کافی بزرگ باشد . معمولا یک آكواريوم دریایی100 تا 200 لیتری را برای یک جفت دلقک ماهی مناسب می دانند . نگهداشتن تنها یک جفت شقایق ماهی در یک آکوآریوم باعث بهتر شدن نتیجه تکثیر می شود .
دمای مناسب آکوآریوم حاوی این ماهیان باید 26 تا 28 درجه سانتی گراد باشد . pH مناسب برای آنها 4/8 و شوری آب آنها 023/1 تا 027/1 می باشد .
باید کف مخزن خود را با لایه ای از ماسه مرجانی ( Coral sand یعنی ماسه ای که منشا مرجانی داشته و از بقایای خرد شده مرجانها ایجاد شده باشد مانند ساحل زیبای جزیره کیش ) بپوشانید

یک دیگر از مواد لازم شقایق دریایی (Sea anemones) است . زیرا این ماهی با برخی گونه های شقایق دریایی همزیستی دارد و زوائد زهر دار این شقایقها مخفیگاه مناسبی برای تخم گذاری و مخفی شدن دلقک ماهی است .
همچنین از قطعات صخره ای موجود در مناطق دریایی نیز برای دکوراسیون مخزن و ایجاد فضا های عمودی استفاده کنید . یکی دیگر از مواد لازم برای ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی دلقک ماهی ها و البته بسیاری از ماهیان آب شور استفاده از تکه سنگ ها ی صخره ای محتوی موجودات زنده (Live rock) است .
نورپردازی مناسب به همراه فیلتراسیون خوب آب و همچنین استفاده از دستگاه پروتئین اسکیمر ( Protein skimmer ) نیز باعث افزایش راندمان تکثیر می گردد . بخاری هم برای تنظیم دمای آب باید تهیه گردد . کنترل مواد ازت دار آب هم ضروری است .

قدرت ***** باید به نحوی قابل تنظیم باشد که پس از تخمه گشایی تخم ها ، به آنها آسیب نرساند .
در مورد نور پردازی باید یاد آوری کنم که مدیریت طول دوره نوری در روز بسیار مهم است . قبلا اشاره کردم که تخم ریزی این ماهی با طول دوره نوری روزانه تنظیم می شود به بیان ساده ، باید ساعت مشخصی در روز ، نور را کم و سپس خاموش نمود که ماهی متوجه غروب آفتاب و شب شدن بشود .
معمولا در عملیات حرفه ای ، لامپ ها را به یک تایمر وصل می کنند که باعث می شود لامپها هر روز برای ساعت معینی روشن بوده و سر ساعت معینی نورشان کم شود تا اینکه کاملا خاموش شوند .

نباید تنشی به جفت خود وارد کنید . استرس ها و تنش ها را می توان به دو دسته کلی شرایط نامناسب آب و هم مخزنی های شرور تقسیم کرد . کاری کنید که ماهی ها احساس امنیت کنند .
سه گونه ای که دلقک ماهیان بیشتر با آنها همزیستی دارند عبارتند از :

1 - Heteractis magnifica
2 - Stichodactyla gigantea
3 - Stichodactyla mertensii

پس باید شقایق دریایی سالم ، بزرگ و خلاصه مناسبی را در آكواريوم قرار دهید .
هرچند که شقایق دریایی برای ایجاد حس امنیت در ماهی و سرعت بخشیدن به فرآیند تخم ریزی لازم است اما گزارشهایی از تخم ریزی دلقک ماهی بر روی کوزه های گلی و تکه های مرمر و حتی پوسته صدف ها و شیشه آکوآریوم هم موجود است .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن