تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802711339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش شوراي فرهنگ عمومي در اصلاح رفتارهاي نادرست اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نقش شوراي فرهنگ عمومي در اصلاح رفتارهاي نادرست اجتماعي
اگر مقوله فرهنگ سازي و اصلاح خرده فرهنگ هاي مشكل دار اجتماع را دستكاري كارشناسي و از پيش تعيين شده روي باورها و سپس رفتارهاي تك تك افراد جامعه توصيف كنيم، حساسيت موضوع فرهنگ سازي بيشتر از پيش مدنظر خواهد بود.


مادامي كه به مقوله عام و كلي فرهنگ سازي به عنوان فرآيندي علمي شامل مراحل ارايه آموزش هاي مختلف براي تغيير رفتارهاي غلط افراد در جامعه نينديشيم، فرهنگ سازي در عمل و به صورت كاربردي اتفاق نخواهد افتاد.
اينها، تاكيدهاي صاحبنظران علوم اجتماعي و فرهنگي است كه به منظور اصلاح بعضي خرده فرهنگ ها يا آداب و رسومي است كه طي زمان از سمت و سوي اصلي خود خارج شده اند، ارايه مي شود.
اگرچه تعريف هاي مختلفي تاكنون از فرهنگ در نظرگاه كلي در كتاب هاي مرجع علوم اجتماعي طي زمان هاي مختلف و توسط كارشناسان مختلف جهان صورت گرفته اما دستمايه همه آنها مفهومي به نسبت يكسان دارند.
مجموعه شيوه هاي زندگي هر ملت، آداب، رسوم، اعتقادها، ارزش ها، هنجارها، مقررات و همه مسايلي كه زندگي انسان هاي يك جامعه را در بر مي گيرد به عنوان فرهنگ در نظرگاه كلي تعريف مي شود.
فرهنگ عمومي نيز مجموعه اي منسجم و نظام يافته همين مولفه هاست كه در نظرگاه كلي، سمت و سوي فرهنگ يك جامعه در آينده را نيز مشخص مي كند.
نگاهي به ديرينه و مولفه هاي خاص فرهنگ در ايران و مقايسه آن با وضعيت كنوني به باور بسياري از كارشناسان مويد آن است كه برخي رفتارهاي جامعه به ويژه از سوي جوان ترها رنگ و لعاب هاي غيرمناسبي به خود گرفته و از مسير، اصالت و هويت واقعي خود دور شده است.
به عنوان نمونه، خرده فرهنگ هايي همچون احترام بزرگتر، رانندگي، تغذيه، احترام به حقوق ديگران، گران فروشي و .
.
.
از جمله مسايلي در جامعه امروز مطرح مي شود كه نيازمند كار كارشناسي براي اصلاح است.
كار كارشناسي و علمي روي تك تك رفتاهاي غلط اجتماعي به منظور تغيير خرده فرهنگ هاي نامناسب در شرايط كنوني، از جمله ضرورت هاي اجتماعي و فرهنگي معرفي مي شود كه شوراي فرهنگ عمومي كشور نيز در اين زمينه، اهتمام ويژه اي دارد.
در اين نوشتار، ضمن اشاره به جايگاه شوراي فرهنگ عمومي در اصلاح برخي رفتارها و خرده فرهنگ هاي نامناسب رايج در زندگي افراد، نقطه نظرهاي كارشناسان و مسوولان در اين باره نيز ارايه مي شود.
ممكن است برخي ريشه بسياري از رفتارها و خرده فرهنگ هاي نامناسب را ندانستن و كمبود آگاهي در آن زمينه عنوان كنند، اما با نگاه كارشناسي به موضوع معلوم مي شود كه اينگونه نيست، زيرا كداميك از افراد سيگاري، متخلفان راهنمايي و رانندگي يا افرادي كه ورزش نمي كنند، نمي دانند كه رفتارهايشان نامناسب است ؟ اثرگذاري بر باور دروني انسان ها به منظور تغيير نگرش هايشان براي تغيير در رفتارهاي آنان مقوله اي است كه از اين نظر اهميت مي يابد.
يك جامعه شناس معتقد است:"برخي بر اين باورند كه ريشه مشكلات رفتاري آنان فقط اين است كه مي دانند ولي عمل نمي كنند؟ به عنوان مثال ريختن زباله در معابر را كار نادرستي به شمار مي آورند ولي به انجام آن مبادرت مي كنند".
"مرتضي مجتهدي" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اين مشكل را اينچنين نيز روايت كرد: علاقه به كلي گويي مردم در جامعه كنوني نيز كم نيست و گاهي چنين تصور مي شود كه با تكرار عبارت هاي كلي از جمله" با هم مهربان باشيم"، "حق يكديگر را پايمال نكنيم"، "امر به معروف و نهي از منكر كنيم"، كمك بزرگي به اصلاح ناهنجاري هاي جامعه شده است.
وي ادامه داد: همه مردم باور دارند كه وقت طلاست، بايد به كودكان شخصيت داد، به بزرگترها احترام گذاشت، آنچه بر خود نمي پسندند نبايد براي ديگران بخواهند، لذا مشكل آنان ندانستن اين كليات نيست بلكه نداشتن دانش كافي براي اقدام صحيح در موقعيت هاي مختلف است.
ارايه آموزش هاي مورد نياز در اعمال رفتارهاي درست اجتماعي و جايگزيني آنها از طريق رسانه هاي متناسب با شرايط مخاطبان از ضروت هاي اين مهم تلقي مي شود اما براي تدوين طرحهاي كارشناسي لازم نيز نياز به مرجعي منسجم احساس مي شود كه به نظر مي رسد شوراي فرهنگ عمومي در اين قامت و براي همين مهم ايجاد شده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان، هدف شوراي فرهنگ عمومي را مهندسي رفتارها عنوان كرد.
" نورالله برشان" به خبرنگار ايرنا گفت: فرهنگ از عناصر اساسي تحول يك نظام در همه عرصه هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي محسوب مي شود و فقدان آن، تحول مطلوب را ايجاد نمي كند.
او بيان كرد: رسالت شوراي عالي انقلاب فرهنگي رشد جامعه در عرصه هاي مختلف از جمله دانش و بينش، ارتقاي گرايش هاي عالي و مطلوب ديني، ملي و اجتماعي، ترويج و گسترش عادت ها، آداب و رفتارهاي شايسته است و فرهنگ عمومي در استانها شكل گرفت تا اين اهداف در كشور تحقق يابد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان خانواده، مدرسه، دانشگاه، مسجد، رسانه هاي جمعي و دستگاههاي فرهنگي و نظارت عمومي را از مهمترين نهادها در تحقق اين اهداف برشمرد.
نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نيز تبيين ارزش هاي نظام اسلامي را مهمترين هدف شوراهاي فرهنگ عمومي برشمرد.
حجت الاسلام و المسلمين "عباسعلي سليماني" گفت: رسالت اين شورا دفاع از باورهاي ديني و ملي، عرف نظام و مقابله با استكبار و يكسونگري اجتماعي و فرهنگي است.
او اظهار داشت: در يكسوگرايي اجتماعي جهان كنوني و هجمه ابزارهاي فرهنگ ستيزي، ضرورت ايجاد چنين كانون هايي به منظور پاسداشت اصالت فرهنگي جامعه بيش از پيش احساس مي شود.
وي ادامه داد: شوراي فرهنگ عمومي وظيفه پالايش، نهادينه كردن رفتارهاي اجتماعي و ويژگي هاي اعتقادي و اخلاقي مثبت يك فرهنگ را در حوزه هاي مختلف بر عهده دارد.
امام جمعه زاهدان بيان كرد: انجام رسالت فرهنگي عزم راسخ عمومي مي طلبد كه بدون آن مقابله با رسوخ فرهنگ غرب در گروههاي مختلف جامعه به ويژه جوانان امكان پذير نيست.
او گفت: حضور موثر و قدرتمند متوليان امور فرهنگي در بخش هاي مختلف كشور و فعال شدن شوراي فرهنگ عمومي در هر استان به طور قطع مي تواند به رصد كردن موارد فرهنگي در منطقه بيانجامد.
وي تاكيد كرد: متوليان فرهنگي براي ايجاد فرصت ها، رفع مشكلات فرهنگي و دفع تهديدها بايد از امكانات موجود بيشترين استفاده را ببرند.
نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان اظهار اميدوار كرد: با تبيين فرهنگ عمومي و اطلاع رساني دقيق در اين زمينه از طريق رسانه ها، رفتارهاي نادرست اجتماعي اصلاح شوند.
رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور نيز در سفر به زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بر نقش خانواده در خنثي سازي تهاجم فرهنگي غرب و حفظ اصالت ملي و ديني تاكيد كرد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد"رضا تقوي" گفت:اكنون خانواده ها كانون توجه هجمه ابزارهاي پيشرفته فرهنگي كشورهاي بيگانه هستند كه تغيير باورها و اعتقادهاي ملي و مذهبي آنها موجب تحقق اهداف دشمنان نظام مي شود.
وي بيان كرد: درتاريخ بشر، خانواده به عنوان مهد گسترش و انتقال ارزش ها و هنجارهاي نظام اجتماعي از نسلي به نسل ديگر بوده و فرزندان آنچه كه در سالهاي نخست زندگي از خانواده فرا مي گيرند را پايه انديشه هاي بعدي خود قرار مي دهند.
تقوي اظهار داشت: اكنون با گسترش روز افزون ماهواره ها و رسانه هاي جديد، بي بند و باري، به وجود آمدن فساد فراگير در جامعه و به انحطاط كشيده شدن برخي از جوانان، تهاجم فرهنگي غرب را پر رنگ تر از گذشته جلوه مي دهد.
وي ادامه داد: شگرد فعلي دشمنان ايران اسلامي، تضعيف روحيه خودباوري مردم و دوري جستن از فرهنگ غني ملي و ديني از طريق ماهواره ها، شبكه هاي مجازي و رسانه هاي جمعي در جامعه است كه در دراز مدت به براندازي نظام خواهد انجاميد.
رييس شوراي سياستگذاري ائمه كشور تاكيد كرد: صاحبان انديشه در شوراهاي فرهنگ عمومي استان ها كه در زمينه اصلاح رفتارهاي نادرست اجتماعي وارتقاي فرهنگ عمومي جامعه اسلامي تلاش مي كنند، بايد ذوق، ابتكار و مهارت هاي خود را در هدايت و نهادينه شدن اين فرهنگ به كار گيرند.
تقوي با بيان اينكه وجود عنصر ارتباطات مي تواند تهديدي بزرگ براي جوانان امروز ايران باشد، گفت: سرعت انتقال پيام ها از طريق سامانه هاي چند رسانه اي و فقدان آشنايي جوانان با آثار مخرب چنين فرهنگ هاي وارداتي، جامعه ما را قبل از چشيدن طعم فرهنگ بومي و ايراني، وارد مرحله اي از خود بيگانگي مي كند.
وي تاكيد كرد: بايد بشدت جامعه را از حركت به سمت انزوا و تنها نشيني پرهيز داده و جوانان را به سمت جمع گزيني، با انتخاب معاشران مناسب رهنمون كرد.
او ادامه داد: بي احترامي به بزرگ تر، فحاشي، اعتياد، دروغگويي، دزدي و شماري از ناهنجاري هاي اجتماعي ديگر را مي توان از طريق رسانه هاي گروهي به ويژه صدا و سيما به شكل بهتري به ذهن مخاطب القا كرد و با پخش برنامه هاي خاص، سامانه فرهنگي درستي را در ذهن بيننده پديد آورد.
ك/4 7315/ 569/659/659 شماره 592 ساعت 15:31 تمام
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن