تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816732093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي:خسارات جنگ 97ميليارد دلار بر آورد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: متكي:خسارات جنگ 97ميليارد دلار بر آورد شده است
تهران - حيات

وزير امور خارجه گفت:در بند 7 قطعنامه 597 به تعيين ميزان خسارت اشاره شده و سازمان ملل ميزان خسارات جمهوري اسلامي را 2/97 دهم ميليارد دلار بر آورد كرده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني حيات، در ادامه جلسه علني صبح امروز مجلس شوراي اسلامي سوال داريوش قنبري نماينده ايلام از وزير امور خارجه درخصوص عدم پرداخت غرامت جنگي از سوي دولت عراق به جمهوري اسلامي ايران مطرح شد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين سوال با بيان اينكه همواره دو موضوع وادار ساختن عراق به ايفاي تعهدات ناشي از قرارداد 1975 و به رسميت شناختن مرزها و نيز جبران خسارات ناشي از جنگ تحميلي را به عنوان اولويت سياست خارجي كشورمان در دستور كار داشته ايم، گفت: وزارت خارجه موضوع غرامت جنگ تحميلي را فراتر از مفاد قطعنامه 598 شوراي امنيت مورد توجه قرارداده است.
وي افزود: پيگيري مسئله دريافت غرامت از عراق مستلزم بررسي سابقه اقدامات صورت گرفته در اجراي قطعنامه 598 و نيز تبيين عواملي است كه مانع از اجراي دقيق بند 6 اين قطعنامه شده است.
متكي تصريح كرد: قطعنامه 598 هر چند به مخاصمه ميان ايران و عراق خاتمه بخشيد اما مسائلي را فراروي قرار داد كه ناشي از ابهامات قطعنامه و نيز وضعيت حاكم بر روابط بين المللي بود و در نتيجه، مانع از اجراي كامل قطعنامه شد.
وي گفت: در بند 6 قطعنامه از دبيركل سازمان ملل خواسته شده است تا آغاز كننده جنگ را مشخص كند، بنابراين در درجه نخست تلاش دولت جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي پس از جنگ، پيگيري بند 6 قطعنامه و تعيين متجاوز بود كه اين پيگيري ها نهايتا با گزارش سال 1991 و 1370 دبيركل به ثمر نشست.
متكي با تاكيد بر اينكه قطعنامه 598 خسارات جنگ را تعيين نكرده است، اظهار داشت: در بند 7 اين قطعنامه از دبير كل سازمان ملل خواسته است تا نسبت به اعزام هياتي به دو كشور ايران و عراق براي ارزيابي خسارات جنگ با هدف جلب كمك هاي بين المللي اقدام نمايد.
وي افزود: براي اجراي اين بند، در دوره گذشته با پيگيري وزارت امور خارجه، معاون دبير كل سازمان ملل به ايران آمد و ما اسناد و مدارك مورد نظر را در اختيار آنها قرار داديم و آنها ميزان خسارات 2/97 دهم ميليارد دلار بر آورد كردند.
وزير امور خارجه كشورهاي با بيان اينكه ايران همواره بر اساس قطعنامه و حتي فراتر از آن به دنبال مطالبه خسارات و غرامات ناشي از حمله ايران به عراق بود، گفت از ابتداي پيگيريها و طي سالهاي اخيرا بعد از كنفرانس كشورهاي اسلامي در تهران و مذاكره معاون رئيس جمهور با وزير خارجه عراق، پنح كميته براي رسيدگي به مسائل ايران و عراق تشكيل شد كه يكي از اين كميته ها، كميته مطالبات بود.
وي افزود: علاوه بر آن دولت جمهوري اسلامي ايران در سطح بين المللي نيز همواره سعي نموده است كه پرونده جبران خسارات ناشي از جنگ تحميلي را نزد مجامع بين المللي مفتوح نگه دارد، كما اينكه به دنبال اشغال خاك عراق از سوي نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا، وزير خارجه وقت ايران در تاريخ 6 ارديبهشت 1382 طي نامه اي خطاب به دبير كل سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به گزارش 9 دسامبر 1991 مجددا بر حق مشروع جمهوري اسلامي ايران جهت دريافت غرامت تاكيد نمود.
متكي اظهار داشت: در سال 1383 نيز اغلب كشورها، ميزان مطالباتشان را از عراق در سازمان ملل ثبت كردند و بانك مركزي ايران نيز با مشورت وزارت امور خارجه، مجموع مطالبات مستقيم و غير مستقيم ايران را در صندوق بين المللي پول به ثبت رساند.
وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر اينكه وزارت امور خارجه ضمن اينكه همواره پيگيري موضوع دريافت مطالبات و خسارات از عراق چه در زمان حكومت صدام و چه پس از آن بوده است، گفت: در عين حال بايد به اين مسئله توجه اساسي نمود كه روابط ايران و عراق بويژه پس از سقوط صدام وارد فرايند جديدي شده است كه سطح و عمق روابط را تا بلاترين ميزان بالا برده و مجموعه اي از عوامل و زمينه هاي متعدد و متنوع را به عنوان يك مجموع منسجم و يكپارچه فرا روي دو كشور قرار داده است.
متكي تصريح كرد: در شرايطي كه تمام اركان حكومتي عراق از هم پاشيده و كشور مسلمان عراق به اشغال نيروهاي آمريكايي در آمد و سرزمين همسايه ما تبديل به محل رشد گروه هاي تروريستي شده بود، ايران با نگراني عميق از تحولات امنيتي در منطقه با ديپلماسي فعال و همه جانبه در كنار مردم قرار گرفت و با تشويق دوستان خود در عراق تلاش وافري براي تثبيت و هدايت اوضاع و استقرار نظامي دموكراتيك و مردم سالار در اين كشور شد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به وضعيت عراق در آن زمان گفت: در آن مقطع حساس و دوره هاي زماني بعد، تمامي تلاش دستگاه ديپلماسي ايران به همراه ساير نهادهاي فرهنگي و اقتصادي بر اين بوده است كه زمينه هاي و فضاي لازم را براي باز گرداندن امنيت به اين كشور كه آثار آن در امنيت ملي كشور ما موثر بوده و ايجاد فضاي مشاركت براي كليه آحاد آن كشور در فرآيند سياسي عراق، فراهم گردد.
وزير امور خارجه تصريح كرد: اگر چه اين امر هيچ وقت مانع از طرح و پيگيري مطالبات ايران از عراق در چارچوب مذاكرات و گفت و گوهاي دو جانبه ميان دو كشور نشده و نخواهد شد، با وجود اين بايد توجه داشت كه پيگيري خسارت ايران از عراق در چارچوب اين مجموعه منسجم در روابط كلان دو كشور ايران و عراق با توجه به حضور اشغالگران و ميزان عراقه دولت عراق به گسترش روابط با ايران قابل تعريف است.
متكي تاكيد كرد: با توجه به شرايطي خاص عراق و وضعيت ويژه حاكم بر آن كشور اين موضوع بايد با تمهيدات لازم و با لحاظ منافع و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران و با هماهنگي دستگاههاي ذي ربط داخلي بويژه شوراي عالي امنيت ملي انجام پذيرد كه در اين خصوص هماهنگي و ارتباط نزديكي بين دستگاه وجود دارد.
وي گفت: در خصوص اجراي عهد نامه 1947به عنوان يكي از مهمترين اولويت‌هاي جمهوري اسلامي ايران كه نقض آن بهانه اصلي حمله رژيم بعث به ايران بود، پيگيري جدي وزارت امور خارجه طي سه سال گذشته منجر به امضاي سندي توسط وزارت خارجه هاي دو كشور شد.
متكي ادامه داد: در اين سند براي اولين بار طرف عراقي رفع كليه مشكلات مرزي بر اساس عهدنامه 1947 را پذيرفت كه اين مهم، دستاورد بزرگي براي نظام به شمار مي‌رود.
وزير خارجه افزود: در راستا، كميسيون هاي مشترك فني و اجرايي پيش بيني شده در معاهدات 1975 در آذر و دي ماه سال جاري فعاليت خويش را از سر گيرند.
نماينده ايلام در مجلس شوراي اسلامي از جواب وزير امور خارجه در خصوص علت عدم پرداخت غرامت جنگ تحميلي قانع نشد و سوال براي بررسي بيشتر به كميسون تخصصي ارجاع شد.
پايان پيام
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن