تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804009013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشنهاد ايجاد كنسرسيوم مشترك اتمي خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: پيشنهاد ايجاد كنسرسيوم مشترك اتمي خليج فارس
از آن‌جا كه بيشترين منبع توليد سوخت نيروگاهها گازوئيل، نفت و گاز طبيعي بوده، لذا انتظار مي‌رود اگر تكيه نيروگاههاي كشور به فرآورده‌هاي نفتي همچنان ادامه يابد. طي دو دهه اخير مصرف انرژي نيروگاههاي كشور جهت توليد برق حدود ‌٩ درصد افزايش يافته كه رقم بسيار بالايي است. همچنين ميزان يارانه‌هاي پرداختي دولت از بخش انرژي بيشترين ميزان يارانه‌هاي پرداختي در بين كالاها و خدمات دولتي مي‌باشد.
آفتاب: رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان با ارائه پيشنهاد ايجاد يك كنسرسيوم مشترك ساخت و توسعه‌ نيروگا‌هاي اتمي آب سبك در منطقه خليج فارس از آمادگي ايران براي ارائه جامع اين پيشنهاد در صورت توافق اصولي كشورهاي منطقه‌ خبر داد.

به گزارش سرويس سياسي آفتاب،«رضا آقازاده» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در سمينار بين‌المللي نيروگاههاي اتمي، محيط زيست و توسعه‌ پايدار در سخنراني خود با عنوان "جمهوري اسلامي ايران و ضرورت توسعه برق هسته‌ اي" اظهار داشت : «علوم و فنون هسته‌ اي جزو فناوريهاي پيشرفته و برتر در عصر كنوني است و امروز تاثير اين علوم در گسترش دانش بشري، تسلط بر طبيعت، تامين رفاه و پيشرفت زندگي بشر غير قابل ترديد بوده و به درستي مي‌توان آن را از عناصر و محورهاي اصلي توسعه‌ پايدار و از عوامل مهم اقتدار يك كشور به شمار آورد».

وي ادامه داد: «در واقع در طول نيم قرن گذشته در نتيجه‌ تلاش پيگير پژوهشگران اين فناوري نقش مهمي در رشد صنعت، كشاورزي و پزشكي ايفا كرده است. استفاده از راديوايزوتوپها در تشخيص و درمان بيمار‌ها، به‌كارگيري فناوري هسته‌ اي در توليد برق و توليد مواد با خواص ويژه و همچنين توليد گونه‌هاي مقاوم محصولات كشاورزي نسبت به آفات و كم‌آبي تنها شماري از استفاده‌هاي گوناگون اين علوم در پزشكي، صنعت و كشاورزي است».

معاون رئيس جمهور تاكيد كرد : «جمهوري اسلامي ايران مصمم است كه با توجه به تاثير شگرف علوم و فنون هسته‌اي در مولفه‌هاي علمي، اقتصادي و اجتماعي و به طور كلي توسعه‌ پايدار، راه خود را در مسير پرپيچ و خم استفاده‌ صلح‌آميز از اين فناوري باز كند».

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت : «هم‌اكنون در سراسر جهان، راكتورهاي متعددي در حال كار وجود دارند كه بسياري از آنها براي توليد قدرت و به منظور تبديل آن به انرژي الكتريكي، پاره‌اي جهت نيروي محركه كشتيها و زيردرياييها، برخي براي توليد راديوايزوتوپها و تحقيقات علمي و گونه‌هايي نيز براي مقاصد آزمايشي و آموزشي مورد استفاده قرار مي‌گيرند».

«آقازاده» با بيان اينكه در حال حاضر ‌٤٣٩ نيروگاه اتمي در جهان در حال كاراست كه از اين تعداد ‌١٠٤ نيروگاه در اختيار آمريكا، ‌٥٩ نيروگاه در فرانسه، ‌٥٥ نيروگاه در ژاپن و ‌٣١ نيروگاه در روسيه هستند گفت : «لذا مي‌توان گفت كشورهاي پيشرفته هسته‌اي به جهت ضرورت داشتن منابع انرژي براي توسعه صنعتي خود واجد بيشترين نيروگاههاي اتمي در جهان بوده و لذا بيشترين توليد و مصرف سوخت هسته‌اي جهان را دارا مي‌باشند».

وي ادامه داد : «در اين راستا در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه‌اي نيروگاه اتمي در جهان در حال ساخت مي‌باشند كه از اين تعداد ‌٨ نيروگاه در روسيه، ‌٦ نيروگاه در چين، ‌٦ نيروگاه در هند، ‌٤ نيروگاه در كره جنوبي، ‌٢ نيروگاه در ژاپن و يك نيروگاه در جمهوري اسلامي ايران و يك نيروگاه در فرانسه و آمريكا در حال ساخت مي‌باشند. با توجه به ارقام فوق مشخص مي‌شود كه كشورهاي دارنده‌ تكنولوژي هسته‌ اي پيشرفته به جهت ضرورت دستيابي به منابع انرژي، وجود نيروگاههاي هسته‌اي در كشور خود را به عنوان يكي از مهمترين و اصلي‌ترين ابزارهاي توليد انرژي مدنظر قرار داده‌اند. در حال حاضر سهم برق هسته‌ اي در فرانسه ‌٩/٧٦% است. اين سهم در روسيه ‌١٦%، در انگلستان ‌١٥%، در آمريكا ‌٤/١٩%، در ژاپن ‌٥/٢٧%، در آلمان ‌٣/٢٧% و در فنلاند ‌٩/٢٨% مي‌باشد. ارقام فوق نشان‌دهنده‌ تمايل كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه‌ هسته‌اي به توليد برق هسته‌ اي به عنوان يكي از منابع اصلي توليد انرژي است».

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران با توجه به ضرورتها و نيازهاي خود به منابع انرژي متنوع، يكي از اهداف اصلي خود را دستيابي به برق هسته‌اي به عنوان يكي از منابع مهم توليد انرژي قرار داده است گفت: «جمهوري اسلامي ايران با جمعيتي معادل ‌٧٠ ميليون نفر داراي بيش از هزار ميليون بشكه معادل نفت خام عرضه انرژي اوليه است. كل مصرف انرژي از ‌٩/١٨٠ ميليون بشكه معادل نفت خام در سال ‌١٩٧٧با متوسط رشد سالانه ‌١١/٦ درصد به ‌١/٧٢٥ ميليون بشكه معادل نفت خام تا سال ‌٢٠٠٣ افزايش يافته است. در همين دوره نيز متوسط رشد سالانه توليد برق در طي سال‌هاي مذكور بيش از ‌٥/٨ درصد مي‌باشد».

از آن‌جا كه بيشترين منبع توليد

” در صورتي كه برنامه ساخت نيروگاههاي هسته‌ اي و توليد ‌٢٠ هزار مگاوات ظرفيت برق هسته‌اي در كشور تا سال ‌٢٠٢٥ محقق شود، با احتساب ضريب توليد ‌٦٠ درصد، به ميزان سالانه صدها ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه‌جويي به عمل خواهد آمد... “

سوخت اين نيروگاهها گازوئيل، نفت و گاز طبيعي بوده، لذا انتظار مي‌رود اگر تكيه نيروگاههاي كشور به فرآورده‌هاي نفتي همچنان ادامه يابد. طي دو دهه اخير مصرف انرژي نيروگاههاي كشور جهت توليد برق حدود ‌٩ درصد افزايش يافته كه رقم بسيار بالايي است. همچنين ميزان يارانه‌هاي پرداختي دولت از بخش انرژي بيشترين ميزان يارانه‌هاي پرداختي در بين كالاها و خدمات دولتي مي‌باشد.

وي ادامه داد: «حال بايد چاره‌اي انديشيد. جمهوري اسلامي ايران با توجه به ملاحظاتي نمي‌تواند صرفا به خاطر داشتن منابع عظيم نفت و گاز تنها متكي به تامين انرژي خود از ميان سوخت‌هاي فسيلي باشد . اول آنكه اين منابع محدود بوده و متعلق به نسلهاي آتي كشور نيز مي‌باشد، لذا استفاده بي‌رويه از آنها مجاز نيست. دوم آنكه استفاده از اين منابع در صنايع تبديلي نظير پتروشيمي به مراتب ارزش افزوده بيشتري براي كشور در پي دارند. سوم آنكه مصرف اين منابع در داخل كشور به عنوان سوخت، به شدت ارز حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي را تحت‌الشعاع قرار داده است».

«آقازاده» تاكيد كرد : «در صورت ادامه روند مصرف حاملهاي انرژي به صورت فعلي، تا چند دهه آتي ايران به عنوان يكي از واردكنندگان نفت خام و برخي فرآورده‌هاي مرتبط با آن نيز درخواهد آمد».

وي ادامه داد : «چهارم آنكه دولت يارانه‌هاي پنهان زيادي بابت مصرف سوخت در داخل كشور مي‌پردازد كه هزينه‌هاي فراواني به دولت تحميل نموده، به گونه‌اي كه در سيستم قيمتگذاري فعلي، هزينه‌هاي توليد و توزيع اين فرآورده‌هاي سوختي نيز تامين نمي‌گردد. پنجم آنكه موضوع بسيار مهم ديگر در اين زمينه، مسايل زيست محيطي مي‌باشند كه به صورت مسايل منطقه‌اي و جهاني درآمده و كشورها تا حدودي ملزم به اجرا و اعمال قوانين زيست محيطي در جهت بقاي كره زمين و محيط زيست آن مي‌باشند، خصوصا آنكه فعاليتهاي بين‌المللي در اين زمينه مدتهاست آغاز شده است».

معاون رئيس جمهور با بيان اينكه مجموع دلايل مذكور اتكاي سيستم عرضه انرژي كشور به سوختهاي فسيلي را غيرمنطقي ساخته و استفاده كشور از تكنولوژيهاي جديد از جمله تكنولوژي هسته‌اي را در مقام مقايسه با سوختهاي فسيلي، رقابتي مي‌سازد گفت: «در حال حاضر در افق سال ‌١٤٠٤ برآورد تقاضا و مصرف انرژي كشور با توجه به گزينه‌هاي مختلف رشد و مصرف انرژي در كشور بين ‌٣٠٠٠ ميليون بشكه معادل نفت خام تا ‌٤٥٠٠ ميليون بشكه معادل نفت خام برآورد شده است. با توجه به ضرورتهاي پيش‌گفته، توسعه‌ نيروگاههاي اتمي و توليد

” در حال حاضر در افق سال ‌١٤٠٤ برآورد تقاضا و مصرف انرژي كشور با توجه به گزينه‌هاي مختلف رشد و مصرف انرژي در كشور بين ‌٣٠٠٠ ميليون بشكه معادل نفت خام تا ‌٤٥٠٠ ميليون بشكه معادل نفت خام برآورد شده است.... “

برق هسته‌اي در كشور يكي از اصلي‌ترين و مهمترين راهكارهاي جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي مورد نياز خود در طول دهه‌هاي آينده مدنظر قرار مي‌گيرد».

وي خاطرنشان كرد : «در اين راستا سازمان انرژي اتمي ايران بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و الزامات قانوني و مطالات انجام شده توسط گروههاي مختلف مطالعاتي موظف به توليد ‌٢٠ هزار مگاوات برق هسته اي در كشور شده است. لذا سازمان انرژي اتمي ايران برنامه جامعي براي توسعه‌ برق هسته‌اي، توسعه‌ منابع انساني، توليد سوخت هسته‌اي و ساخت و تجهيز مراكز تحقيقاتي و توليد تجهيزات مورد لزوم براي اجرا كردن ضرورتهاي مذكور تدوين كرده است».

«آقازاده» گفت : «در صورتي كه برنامه ساخت نيروگاههاي هسته‌ اي و توليد ‌٢٠ هزار مگاوات ظرفيت برق هسته‌اي در كشور تا سال ‌٢٠٢٥ محقق شود، با احتساب ضريب توليد ‌٦٠ درصد، به ميزان سالانه صدها ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه‌جويي به عمل خواهد آمد كه ارزش اقتصادي آن بسيار قابل توجه خواهد بود؛ ضمنا از لحاظ اجتماعي و زيست محيطي نيز از توليد صدها هزار تن دي‌اكسيد كربن، هزاران تن ذرات معلق در هوا، صدها تن گوگرد و اكسيد نيتروژن ممانعت به عمل خواهد آمد. قدر مسلم آن است كه در صورتي كه ضريب توليد بيش از مقدار منظور شده باشد، صرفه‌هاي اقتصادي و زيست محيطي ساخت نيروگاه هسته‌اي به مراتب بيش از مقادير مذكور خواهد بود».

وي با اشاره به اينكه تصميم و عزم ايران مبني بر ايجاد تنوع در نيروگاههاي اتمي و توجه به توانمندي داخلي از نظر طراحي و احداث نيروگاههايي است كه دانش آنها در ايران به وجود آمده است تاكيد كرد : «جمهوري اسلامي ايران مصمم است كه علاوه بر نيروگاههايي از نوع PWR كه يك واحد آن در حال حاضر در بوشهر در حال ساخت است يك نيروگاه اتمي ‌٣٦٠ مگاواتي را با استفاده از تكنولوژي داخلي ساخته و به بهره‌برداري برساند».

رئيس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران در پايان سخنان خود اعلام كرد : «بدون ترديد عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران بر توسعه تكنولوژي نيروگاههاي با مقياس متوسط (Mwe ‌٣٦٠) و راكتورهاي تحقيقاتي سازمان انرژي اتمي ايران را بر آن خواهد داشت كه با اتكا به نيروي انساني متخصص و منابع داخلي به چنين دانشي دست يابد. در اين زمينه اين‌جانب پيشنهاد مي‌كنم به منظور توسعه نيروگاههاي اتمي كشورهاي منطقه با ايجاد يك كنسرسيوم مشترك ساخت و توسعه‌ نيروگاههاي اتمي آب سبك را دستور كار مشترك خود قرار دهند. جمهوري اسلامي ايران آماده است پيشنهاد جامع آن را در صورت توافق اصولي كشورهاي منطقه‌ي خليج فارس در اولين فرصت ارايه كند».
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن