تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805477403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخاب هيلاري كلينتون ؟ نخستين اشتباه دولت تغيير اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتخاب هيلاري كلينتون ؟ نخستين اشتباه دولت تغيير اوباما
سياسي. ايران. آمريكا. سياست خارجي
در سه هفته‌اي كه از انتخاب باراك اوباما نامزد حزب دمكرات به رياست جمهوري آمريكا مي‌گذرد، بالا گرفتن احتمال معرفي خانم هيلاري رودهام كلينتون به عنوان گزينه اصلي تصدي مسووليت وزارت خارجه باعث نگراني آن دسته از طرفداران اوباما شده كه به شعار تغيير او راي دادند.

گزارش رسانه‌ها به نقل از افراد نزديك به گروه انتقال قدرت در آمريكا حاكي است، اوباما روز دوشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي در شيكاگو ضمن معرفي خانم كلينتون به عنوان وزير خارجه، ژنرال بازنشسته جيمز جونز را به عنوان مشاور امنيت ملي معرفي مي‌كند و رابرت گيتس را نيز در مسووليت وزارت دفاع ابقا خواهد كرد.

بدين ترتيب تركيب تيم امنيت ملي دولت جديد آمريكا كه اوباما با وعده تغيير به رياست آن رسيد، تكميل خواهد شد.

تحليل گراني كه رويدادهاي آمريكا را از نزديك دنبال مي‌كنند، با وجود استقبال محتاطانه از ابقاي گيتس و انتصاب جونز معتقدند كه انتصاب خانم كلينتون نخستين اشتباه دولت اوباما خواهد بود.

آنها مي‌گويند: اوباما با شعار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و تغيير سياست‌هاي اين كشور در منطقه به قدرت رسيد به طوري كه با انتقاد از سياست هاي يكجانبه بوش توانست افكار گروه‌هاي ضد جنگ در داخل و خارج از آمريكا را با خويش همراه سازد.

به نظر ايشان، سناتور كلينتون با دنبال كردن ميراث سياست خارجي دوران رياست جمهوري همسرش مي‌تواند منجر به تهييج مجدد افكار گروههاي ضد جنگ عليه دولت آمريكا شود و با تكرار ناكامي‌هاي دولت بوش، براي دولت اوباما نيز دردسر آفرين گردد.

به اعتقاد افرادي كه گزينش هيلاري كلينتون ‪ ۶۱‬ساله را نخستين اشتباه دولت جديد آمريكا مي‌دانند، بانوي اول سابق آمريكا در صورت تصدي مسووليت وزارت خارجه به خط مشي قبلي همسرش در زمينه ايجاد سازش در خاورميانه به نفع رژيم اسراييل، فشار بر اروپا براي همراهي با كاخ سفيد و تحريك همسايگان چين و روسيه ادامه خواهد داد.

آنها اتخاذ چنين سياستي را مغاير با شعار انتخاباتي اوباما با مضمون تغيير دانسته و به اين نكته اشاره مي‌كنند كه
خانم كلينتون در چند سال اخير كه عضو مجلس سنا بوده بر گرايش‌هاي جانبدارانه خود از محافل صهيونيستي افزوده است و اين مي‌تواند چالشي مضاعف را در سياست خاورميانه‌اي دولت اوباما ايجاد كند.

در مقابل، افرادي نيز هستند كه از انتخاب هيلاري كلينتون به عنوان تلاش اردوگاه اوباما در حزب دمكرات براي دلجويي از اظهارات كنايه آميز و نيشدار او در رقابت‌هاي انتخاباتي ياد كرده اند.

به نظر ايشان، اشتياق تيم اوباما به وارد كردن بانوي اول سابق آمريكا از حزب دمكرات به دولت اقدامي قابل فهم است و آن را براي يكدست شدن تيم دولت با وجود بلندپروازي‌هاي شخصيتي هيلاري كلينتون ضروري مي‌دانند.

خانم كلينتون پيش از كناره‌گيري از رقابت‌ها از اوباما به عنوان فردي بدون تجربه در عرصه سياست خارجي ياد كرده و او را به علت اظهار آمادگي براي مذاكره بدون پيش شرط با كشورهاي مخالف آمريكا ملامت كرده بود. اوباما نيز متقابلا راي مثبت سناتور كلينتون به حمله آمريكا به عراق را به باد انتقاد گرفته بود.

اما در ميان طيف نظرات موافقان و مخالفان، سناتور كلينتون با وجود آنكه استقلال عمل و كرسي خود را در مجلس سنا از دست خواهد داد، آينده‌اي روشن تر را تجربه خواهد كرد.

او در دوران حضور خود در سنا جايگاهي بيش از يك نماينده رده معمولي عضو كميسيون‌هاي محيط زيست، بهداشت، آموزش، كار و بازنشستگي و اخيرا نيز كميسيون نيروهاي نظامي را تجربه نكرد و حتي رياست كميسيوني را بر عهده نداشت چه رسد به آنكه بتواند به رياست مجلس سنا برسد.

آنچه كه چالش اصلي خانم كلينتون و هر وزير خارجه ديگر در آمريكا محسوب مي شود، ميزان استقلال عملي است كه روساي جمهوري بر اساس اختيارات خود براي وزير خارجه قايل مي‌شوند.

به نظر مي‌رسد كه با حضور جو بايدن رييس سابق كميسيون سياست خارجي مجلس سنا در جايگاه معاون اول رياست جمهوري و حضور يك نظامي بازنشسته به عنوان مشاور امنيت ملي و تداوم حضور گيتس در وزارت دفاع، هيلاري كلينتون از آزادي عمل آن چنان كه در خور كيش شخصيتي شناخته شده او باشد، بهره نخواهد برد.

همچنين اين احتمال وجود دارد كه تركيب معرفي شده براي تيم امنيت ملي آمريكا عرصه را براي ابراز وجود كلينتون كه به استقلال عمل بيش از حد معروف است، تنگ كند و بانوي اول سابق آمريكا را به ترك مسووليت وزارت خارجه در ماههاي اوليه وادار كند.

گذشت زمان مشخص خواهد كرد آيا برآيند حضور خانم كلينتون در دولت اوباما مانند حاصل يك جمع حسابي عمل كرده و بر وزن و اعتبار آن خواهد افزود يا اينكه با شناختي كه از روحيات و پيشينه او وجود دارد، مانند نتيجه جمع جبري عمل كرده و از آن خواهد كاست.

از: تورج شيرآليلو
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن