واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نمايشگاه ۷۰سال هنر مدرن ايران در گالري اويسي گشايش يافت
فرهنگي. هنرهاي تجسمي. هنر مدرن
جواد مجابي محقق هنر، در مراسم گشايش نمايشگاه ۷۰سال هنر مدرن ايران در گالري اويسي، تاريخ ورود اين هنر به كشورمان را ۸۰سال قبل ذكر كرد.
به گزارش روزشنبه خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، در اين مراسم، ابتدا ناصر اويسي ، مدير گالري گفت: هنرمندان اين سرزمين هميشه عاشقانه كار ميكنند و مايه افتخار ايران هستند.
وي از مرحومان ژازه طباطبايي و ماركو گريگوريان، به عنوان كساني كه در راه اعتلاي هنر مدرن ايران، تلاشهاي زيادي كرده اند، ياد كرد.
در ادامه مراسم گشايش نمايشگاه ۷۰سال هنر مدرن ايران، جواد مجابي، محقق هنر، ضمن تشكر از اويسي، گفت: از ايشان بخاطر اينكه به هنر مدرن ايران ۱۰ سال تخفيف دادند، گلايه ميكنم، زيرا در حقيقت هنر مدرن ايران عمري ۸۰ ساله دارد.
وي رمان تهران مخوف، كتاب شهر افسانه نيما، نمايش نامه جعفرخان از فرنگ برگشته و نقاشيهاي ابوالحسن صديقي را اولين كارهاي مدرني دانست كه در حوالي سالهاي ۱۳۰۰در ايران پديد آمدند.
مجابي، افزود: در آن سالها در شعر، قصه، رمان، تئاتر، نقاشي و موسيقي تغييرات زيادي بوجود آمد، بطوري كه نقاشي ايران كه وامدار مكتب كمال الملك بود، در سال ۱۳۰۷با تابلوهاي مدرن ابوالحسن صديقي وارد دنياي مدرن شد.
وي ادامه داد: بعدها، دانشگاه هنرهاي زيبا در سال ۱۳۱۹پايهگذاري شد و چهار سال بعد جليل ضياءپور و جواد حميدي به عنوان اولين فارغ التحصيلان آن كه از اساتيدي چون احمد اسفندياري و محمد جوادي پور درس آموخته بودند، از اين دانشگاه خارج شدند كه اين موضوع فصل جديدي را در نقاشي ايران گشود مجابي اظهار كرد: درخواست براي نو شدن، در دوران مشروطه كه به ادبيات و تئاتر ما رسوخ كرده بود، به نقاشي هم سرايت كرد، ولي با اين تفاوت كه نقاشان نميدانستند چگونه بايد به طرف مدرنيسم حركت كنند!
وي بيان داشت: هنرمندان ما به هنر مدرن گرايش پيدا كرده بودند، ولي در عين حال يك سردرگمي بين آنها وجود داشت، زيرا اساتيد هنر آن روزها هم نمي دانستند كه نو چيست، تنها ميدانستند كه چگونه كاري سنتي نيست.
مجابي، هنرمندان آن روزها را هنرمنداني هويت گرا ناميد و اظهارداشت:
هنرمندان هويت گراي آن زمان، سعي داشتند هر گونه كه هست به هويت خود پايبند باشند و به آن برسند، به همين دليل به كشيدن تصاوير خانههاي ييلاقي، لباسهاي عشاير، رجوع به مينياتور و ... روي آوردند.
وي بااشاره به اينكه مردم ايران زياد به هنرهاي تجسمي علاقه ندارند، گفت:
هنرهاي تجسمي همچنان هم رواج آن چناني در كشور ندارند و به همين دليل مردم ايران زياد به هنرهاي تجسمي علاقه مند نميشوند. هنوز هم تعداد بازديدكنندگان از يك نمايشگاه نقاشي آنقدر كم است كه شرم آور است.
مجابي برگزاري اولين بينيال (دوسالانه) نقاشي تهران در سال ۱۳۴۷توسط ماركو گريگوريان را عاملي مهم در رونق و جان گرفتن نقاشي مدرن در ايران دانست و اين حركت را تثبيتكننده هنر مدرن در كشورمان برشمرد.
وي دهههاي ۴۰و ۵۰را در تاريخ ايران، دهههاي آزادي بيان و آزادي فرهنگ و هنر ناميد و گفت: در اين دوران نقاشي مدرن به اوج رسيد، همانطور كه مينياتوريستهايي مانند فرشچيان هم ظهور كردند.
مجابي ادامه داد: در ادامه دهه ،۵۰هنر ما بطور عام و نقاشي بطور خاص به ۱۰سال مرخصي رفتند و نتوانستند رشد و شكوفايي دهههاي قبل را ادامه دهند و اين يك ضربه عميق براي هنر ما بود.
گفتني است، در مراسم افتتاحيه در اين نمايشگاه كه با نام هفتاد سال هنر مدرن ايران برگزار ميشود نزديك به ۳۰هنرمند برجسته نقاش معاصر كشورمان كه همگي از پيشكسوتان اين حوزه بشمار ميروند، به نمايش آثار خود پرداخته اند.
در بازديد از نمايشگاه ۷۰سال هنر مدرن ايران،مي توان سير هنر معاصر نقاشي ايران را در چند دهه مختلف مورد بررسي قرار داد.
در اين نمايشگاه از هر هنرمند يك اثر به نمايش در آمده است.
اين نمايشگاه كه روز جمعه گشايش يافت، پنج روز ادامه خواهد داشت و بازديد براي علاقه مندان همه روزه از ساعت ۹تا ۱۴آزاد است.
نگارخانه اويسي در خيابان پاسداران، خيابان گل نبي، خيابان ناطق نوري، كوچه آذر، شماره ۲۰واقع است.
شنبه 9 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]