تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816924486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سریال های ماهواره ای همسران را نسبت به هم بدبین می کند !


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:






این روزها با تغییرات رفتاری و اخلاقی در بین خانواده خود و یا افرادی که در کنار شما زندگی می کنند مواجهه شده اید ؟ افرادی که همکاران و یا دوستان و همسایه های شما هستند . به نظر می رسد همه ما بدون آنکه متوجه باشیم با موجی همراه شده ایم که ما را از عرف و فرهنگ اصیل ایرانی مان دور می کند.



سپیده سعیدی: زندگی های مشترکمان دچار دگرگونی شده است وشاید مدتهاست که رفتارمان از قاعده و اصول اجتماعی ایرانی منحرف گردیده است . دکتر سیما فردوسی روانشناس و پژوهشگر معتقد است ،درماه های اخیربیش ازهر زمان دیگری با انحرافات اخلاقی بین خانواده هاوبه ویژه همسران مواجهه بوده ایم .فردوسی در گفتگو با خبرآنلاین عنوان می کند تنوع طلبی ،شک ،طلاق های عاطفی ،فحاشی ،پرخاشگری اثرات بسیار مخربی بر کانون خانواده ها گذاشته است و می توان به جرات اظهارداشت که دراین میان سریال های شبکه های فارسی زبان والبته استفاده از شبکه های اجتماعی که بدون لزوم و از روی سرگرمی انجام می شود بی تاثیر نبوده است .

آیا همه تقصیرها متوجه ماهواره و شبکه های اجتماعی است ؟
در وهله اول ،بسیاری نمی دانند که هر کدام از این ابزار و وسائل ارتباط جمعی را باید در چه راهی استفاده کرد . من نمی خواهم مطلقا اظهارکنم که همه این ابزار مخرب هستند . اما اگر ندانیم که چگونه از آنها استفاده کنیم می تواند برای زندگی ما آدمها مخرب باشد . نباید از یادمان برود که چه چیزی در زندگی مان می تواند از درجه اهمیت بیشتری برخوردارباشد.آیا هم کلام شدن با همسرمان را می توانیم به وقت گذرانی در دنیای مجازی تبدیل کنیم واگر این کار را به هم کلامی با همسرمان ترجیح می دهیم ،آیا متوجه تبعات آن هستیم .اینکه در خانواده سردی ایجاد کرده ایم .

چه انگیزه ای باعث می شود که افراد جستجو در شبکه های اجتماعی را به وقت گذرانی با خانواده ترجیح بدهند ؟
در ابتدا شاهدیم که افراد دلیل خاصی برای این کار ندارند و تنها یک کنجکاوی ساده است که آنها را در گیر شبکه های اجتماعی می کند . اما این کنجکاوی ساده آنها را غرق درارتباطات مجازی می کند و کم کم به خانواده بی توجه می شوند . ارتباط با افراد متنوع بسیاری که در این راه پیدا کرده اند آن قدر برای آنها جذاب است که نمی خواهند در روزمرگی های خود بمانند و همچنان این روند را ادامه می دهند . بنابراین رابطه ها کم کم سرد وسرد تر می شود و نهایتا احساس خلاء و جدایی آنها را یقینا به ورطه جدایی می کشاند . مسئله ای که ناخواسته بوده و از یک کنجکاوی ساده شروع شده است .

اصیل بودن خانواده و رفتارهایی که در خانواده ها توسط پدران و مادران انجام شده می تواند مانع از این روند شود . آیا می توان برای جلوگیری از بروز این مشکلات خانواده ها را دخیل کرد ؟
اصولا وارد شدن به دنیای مجازی ربطی به خانواده ها و نوع تربیت ندارد . این ماجرای درگیر شدن آدمها و نوعی اعتیاد به کاری است که انسان فکر می کند که با انجام آن به روز شده است و از دنیای تکنولوژی عقب نمانده است . در بسیاری از مواقع با خانواده هایی روبرو هستیم که معقول هستند واصول و پایه های زندگی پایبند هستند اما فرزندان آن ها چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج به دلیل زندگی در عصر حاضردچار بحران شده اند . ما باید به یاد داشته باشیم که نباید چهارچوب زندگی و حریم خصوصی خود را وارد شبکه های مجازی کنیم . این رفتار همان ساختارشکنی است که موجبات تخریب کانون خانواده را فراهم می کند و دوام زندگی مشترک را به ویژه در نسل های جوان کم می کند .

تنوع طلبی افراد تا چه اندازه می تواند دراین رابطه تاثیر گذار باشد ؟
تنوع طلبی نمی تواند موضوعی باشد که در خصوص آن بخواهیم عوامل خارجی را دخالت دهیم و یا مقصر بدانیم . این خصیصه اخلاقی در کنه وجود انسانهاست و بستگی به شخصیت آنها دارد . انسان متاهل و متهد همواره به زندگی خود در شرایط گوناگون پایبند است و به دنبال ایجاد تنوع در چهارچوب اخلاقی و عرفی خود می گردد و نه خارج ازآن .

اما در بسیاری ازموارد دیده شده که افراد تنوع طلب اسامی دیگری بررفتارخود می گذارند . مثلا می گویند ما برای مدتی می خواهیم آرامش داشته باشیم و آن را حتی استراحت کردن می نامند . در واقع فردی که دچارچنین خصیصه ای نباشد کاملا خود را مبرا ازتنوع طلبی می داند و اصولا نیازی به این اقدام پیدا نمی کند که بخواهد با فردی یا افرادی غیر از همسر خود در ارتباط باشد . معمولا دیده ایم که افراد تنوع طلب بعد از همسر خود به یک فرد قانع نیستند بلکه با چندین نفر رابطه برقرارمی کنند و البته در این روابط ناموفق هم هستند . افراد تنوع طلب معمولا شخصیت های منحرف و متزلزلی دارند و این روزها شبکه های اجتماعی می تواند برای این افراد جذابیت بیشتری داشته باشد . گرچه همه ما می دانیم که اساس ایجاد این شبکه برای چه بوده است و چه بسا بتوان کاربردی مثبت هم ازآنها گرفت اما آنچه امروزه با آن مواجهه هستیم چیزی غیرازاین است و متاسفانه به جدایی و ایجاد شبهه در بسیاری از خانواده ها گشته است .
من معتقد هستم ایمان و اعتقاد می تواند نقش اساسی دراین زمینه داشته باشد . فردی که معتقد به اصول و اخلاقیات است بی دلیل با افراد دیگر ارتباط برقرار نمی کند و موجبات سستی و فروپاشی را در خانواده فراهم نمی کند . پس در وهله اول شخصیت متزلزل و بعد بی اعتقادی نقش اصلی را در تنوع طلبی افراد بازی می کند .

پس درچنین شرایطی شک همسران می تواند به جا باشد ،برای بازگرداندن آرامش به خانواده چه باید کرد ؟
بیراه نیست اگر بگویم که در روزهایی که پشت سر می گذاریم این رفتارها دربین افراد و همسران بیشتر دیده می شود . گرچه همگی این رفتارها ریشه در تربیت و شخصیت افراد دارد اما نمی توان عوامل خارجی را هم نادیده انگاشت.شاید بسیاری از سوءظن ها و تردید هایی که در روابط دیده می شود ناشی از تاثیرسریالهای پررنگ و لعاب ماهواره ای باشد . من نمی خواهم محکوم کنم چرا که تنوع و رنگ در این برنامه ها برای بیننده جذاب است . اما باید درنظرداشت که تردیدوشک ومرتبط کردن این برنامه ها با زندگی های ایرانی دردسرساز شده است .

یعنی زوجین با دیدن سریالهای ماهواره ای به یکدیگر مشکوک می شوند و می تواند موثرباشد ؟
البته بی تاثیر نیست . ما در بسیاری مواقع با مطابقت دادن داستانهای گوناگون که اصلا ربطی به زندگی ما و فرهنگمان ندارد .کانون خانواده را دچار خطر و تهدید می کنیم . گمان های بد و باورهای غلط که رابطه ها را از هم می گسلد . همسران را به رفتاری متهم می کنیم که تصور می کنیم و عینیت و واقعیت ندارد . این گمانهای بد وغیر قابل توجیه باعث پرخاشگری و فحاشی هم می شود .

بسیاری از همسران در مشاوره ها اظهار می کنند که همسر خود را دوست دارند و تمامی این رفتارها برای این است که نمی خواهند همسر خود را ازدست بدهند . که باور غلطی هست . شک و سوء ظن حالات پارانوئید است که فرد را به بیماری تهدید می کند و معمولا همسران ازوقوع بیماری در خود بی خبر هستند . ما شک را در خانواده ها ریشه یابی می کنیم و دوران کودکی که بر فرد گذشته است . اینکه فرد با چه ناملایماتی روبرو بوده است .این حالات می تواند محرکی همچون سریالهای ماهواره ای داشته باشد . اما آنها تنها محرک هستند و شک و سوء ظن همانطور که گفتم ریشه در خانواده و کودکی فرد دارد .

به طور کلی شما مردم را از تماشای این برنامه ها منع می کنید ؟
من در پاسخ به سوال شما ترجیح می دهم مسئولان صدا و سیما را متوجه این موضوع کنم . اینکه به تنوع برنامه ها به رنگ ها به موسیقی ها و ساختار برنامه ها توجه بیشتری نشان دهند و طبیعی است که افراد بعد از خستگی کار روزانه به دنبال رنگ و لعاب و شکل ظاهری برنامه های تلویزیون باشند وبرنامه های ماهواره ای می تواند این خواسته را بر آورده سازد . مخاطب این برنامه به دنبال رنگ و تنوع به دیدن این برنامه ها می پردازد . غافل از محتوی و ناخود آگاه محتوی نیز بر روی او تاثیر می گذارد . صدا و سیما باید توان رقابت با این برنامه ها را در خود تقویت کند و کمی جدی تر به این موضوع بپردازد .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن