تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815629600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عليرغم تاكيد مشائي اعلام شد:براي خانه تاريخي شيخ بهايي اعتبار نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عليرغم تاكيد مشائي اعلام شد:براي خانه تاريخي شيخ بهايي اعتبار نداريم
كارشناس مسئول خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت : ما حتي براي موضوعات اضطراري مانند فرو ريختن يك ديوار تاريخي اعتبار نداريم و براي اينكه اقدامي براي جلوگيري از نابودي و رفع خطر آن انجام دهيم دست به دامان شهرداري مي شويم.

كارشناس مسئول خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اين مطلب در مورد مرمت خانه شيخ بهايي گفت: مالك اين خانه تاريخي علاقمند به نگهداري از اين بنا بود به همين دليل تمامي هزينه هاي مرمت خانه تاريخي شيخ بهايي را خود پرداخت كرد البته اين مرمت بسيار اصولي و با استفاده از كارشناسان و متخصصان سازمان ميراث فرهنگي صورت گرفت.

ناصر طاهري تصريح كرد: مالك بنا حق دارد كه در مورد حفاظت و مرمت خانه شيخ بهايي همكاري و حمايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را طلب كند. در همه جاي دنيا نيز اينگونه است كه دولت از حفاظت، مرمت و نگهداري آثار تاريخي حمايت مي كند اما متاسفانه در كشور ما سازمان ميراث فرهنگي توان مالي براي اين كار را ندارد.

مالك خانه تاريخي شيخ بهايي كه به ثبت ملي نيز رسيده است طي چند روز گذشته عنوان كرده بود كه بدليل بي توجهي و عدم همكاري ارگانها و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي در مرمت، حفاظت و نگهداري اين بناي تاريخي قصد فروش آن را دارد.

كارشناس مسئول مرمت خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان در اين باره گفت: وظيفه سازمان ميراث فرهنگي حفاظت و نگهداري از آثار و ابنيه هاي تاريخي است اما متاسفانه بدليل مشكلاتي كه در سياستگذاري كلان مديريتي وجود دارد رديف اعتباري خاصي براي اين منظور در نظر گرفته نشده است و حتي رديف اضطراري نيز در اين رابطه نداريم.

اين در حالي است كه طي چند روز گذشته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين باره به خبرنگار مهر گفته بود: ما وظيفه داريم به تمام آثار تاريخي رسيدگي كنيم و قطعا خانه تاريخي شيخ بهايي نيز يكي از آثار مهمي است كه بايد رسيدگي شود.

اسفنديار رحيم مشايي در مورد خانه تاريخي شيخ بهايي تأكيد كرده بود: من جزئيات اين بنا را نمي دانم اما ما وظيفه داريم به تمام آثار تاريخي رسيدگي كنيم و قطعا خانه تاريخي شيخ بهايي نيز يكي از آثار مهمي است كه بايد رسيدگي شود.

كارشناس مسئول خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز خواسته هاي مالك بنا را در مورد حمايت سازمان ميراث فرهنگي از اين اثر تاريخي به حق دانست و تاكيد كرد: خانم جلالي مالك خانه شيخ بهايي خواسته ها و توقعاتي دارد كه سازمان ميراث فرهنگي نمي تواند آن را عملي كند البته نه اينكه نخواهد بلكه بودجه اي براي اين كار در اختيار ندارد.

طاهري گفت: ما حتي براي موضوعات اضطراري مانند فرو ريختن يك ديوار تاريخي اعتبار نداريم و براي اينكه اقدامي براي جلوگيري از نابودي و رفع خطر آن انجام دهيم دست به دامان شهرداري مي شويم.

وي با اشاره به اينكه در سال جاري حتي يك خانه تاريخي را نيز نتوانستيم در استان تملك كنيم ادامه داد: براي خريد خانه هاي تاريخي، حريم، كاروانسرا و محوطه هاي تاريخي آنها را اولويت بندي مي كنيم و بر اساس متراژ و بنا قيمت پيشنهادي ارائه مي دهيم تا پس از بررسي در صورت تائيد اعتبار اختصاص داده شود اما با توجه به مشكلات اعتباري در سال براي خريد دو يا سه بنا بيشتر بودجه داده نمي شود.

كارشناس مسئول مرمت خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت: در سال 87 كل بودجه اضطراري سازمان 100 ميليون تومان در نظر گرفته شده است كه با اين اعتبار نمي توانيم اقدام مهمي انجام دهيم.

طاهري تصريح كرد: در حال حاضر خانه هاي تاريخي زيادي در استان اصفهان وجود دارد كه داراي مالك خصوصي هستند و مالكان خانه هاي تاريخي بخشي از رسالت سازمان ميراث فرهنگي را بر عهده دارند و برخي در آن سكونت دارند و برخي ديگر بنا را تغيير كاربري داده اند.

وي افزود: هم اكنون بسياري از خانه هاي تارخي اصفهان كه مالك توان مرمت و نگهداري آن را ندارد به همين دليل خانه را ترك و جاي ديگري زندگي مي كند كه اينگونه خانه هاي تاريخي در حال حاضر وضعيت خوبي ندارند.

كارشناس مسئول مرمت خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان با اشاره به اينكه بي توجهي به آثار تاريخي و اهمال مالك در نگهداري اثر جرم است اظهار داشت : البته هستند مالكاني كه از توان مالي خوبي برخوردارند اما نمي خواهند بنا را درست كنند كه كار آنان جرم در حق آثار تاريخي است.

وي گفت: درست است كه سازمان ميراث فرهنگي نمي توانند هزينه مرمت و حفاظت بنا را تامين كند اما مالكان نيز نبايد به تخريب آن كمك كنند.

طاهري با اشاره به اينكه اصفهان بيش از 6 هزار اثر تاريخي دارد تصريح كرد: استان اصفهان با توجه به تاريخي بودن آن داراي آثار زيادي است كه مرمت آنها نياز به اعتبار ويژه اي دارد ما نيز تمامي اعتبارات مورد نياز را به سازمان ميراث كشور اعلام كرده ايم اما متاسفانه به اصفهان به عنوان استان برخوردار نگاه مي شود و در اين مورد اعتبار كمتري نسبت به استانهاي ديگري كه آثار تاريخي كمي دارند ، اختصاص داده مي شود.

وي در مورد همكاري سازمان ميراث فرهنگي با مالك خانه شيخ بهايي در رابطه با مشكل لوله هاي آب اين بنا افزود: در اين رابطه با مالك بنا همكاري لازم را انجام داده ايم و كارشناسان ما ازشركت آب و فاضلاب پيگيري كردند و در نهايت آنان عنوان كردند كه مشكل از لوله هاي آب نيست.

كارشناس مسئول مرمت خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان اظهار داشت: همكاري در اين مورد و معرفي كارشناس حداقل كاري بود كه از دست ما برمي آمد و آنرا انجام داديم.

اين در حالي است كه جلالي مالك خانه تاريخي شيخ بهايي عنوان كرده بود با توجه به اينكه اين بنا به ثبت ملي رسيده شركت آب و فاضلاب براي تعويض لوله ها حضور كارشناس سازمان ميراث فرهنگي را الزامي دانسته بود اما در نهايت سازمان ميراث فرهنگي حاضر به همكاري دراين زمينه نشد.

طاهري همچنين در مورد تغيير كاربري خانه شيخ بهايي نيز گفت: معمولا كاربري هم شان اثر تاريخي به خانه هاي تاريخي داده مي شود و اين امر مورد تاكيد ما است و با توجه به ويژگيهاي اثر ممكن است به مكان فرهنگي، موزه، رستوران، هتل و ... تبديل شود .

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در صورت صدور مجوز تغيير كاربري رستوران به خانه شيخ بهايي اين بنا دچار تخريب نمي شود ادامه داد: چنانچه در يك بنا حيات وجود داشته باشد خود اين امر باعث حفاظت از اثر مي شود و به هيچ وجه تخريب نمي شود.

كارشناس مسئول مرمت خانه هاي تاريخي ميراث فرهنگي استان اصفهان با اشاره به اينكه مجوز تغيير كاربري با حفظ كالبد تارخي اثر صورت مي گيرد تاكيد كرد: چنانچه كاربري درآمدزايي به يك اثر داده شود مالك با استفاده از درآمدي كه كسب مي كند بهتر مي تواند از عهده مرمت و حفاظت آن برآيد.
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن