واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مهوش شيخالاسلامي: كمبود منابع مالي منجر ميشود، فيلمسازان فرصتهاي خود را از دست بدهند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
مهوش شيخاسلامي معتقد است: كمبود منابع مالي موجب شده است كه فيلمسازان بسياري از فرصتهاي خود را از دست بدهند و در طول سال به ساخت تنها يك فيلم بپردازند و ادامه اين روند، موجب شده است جشنوارهها نيز با آثاري تكراري مواجه شوند.
اين مستندساز در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بارها و بارها درباره موضوعات مربوط به سينماي كوتاه و مستند به صحبت پرداختهام، اما هيچگاه توجهي به اين حرفها نشده و اين صحبتها همواره بيتاثير بوده است.
او همچنين درقالب اين گفتوگو عنوان كرد: درحال حاضر شرايط جشنوارههاي كوتاه و مستند بهگونهاي شده كه در آنها هرسال چندين فيلم خاص بهطور دائم تكرار ميشوند. اين درحاليست كه دراين عرصه، كارگردان ميتواند همهساله دو الي سه اثر توليد كنند، اما در حال حاضر مشكلات مالي موجب شده است كه اين فيلمسازان درطول سال نتوانند بيش از يك فيلم بسازند و اين مساله موجب تكرار و مرور اين فيلمها در جشنوارههاي مختلف شده است.
شيخالاسلامي درادامه به نقش موثر جشنوارهها اشاره كرد و گفت: قطعا داشتن چندين جشنواره مختلف امر مثبتي است، اما بايد توجه داشت كه لازم است براي اين جشنوارهها فيلم هم توليد شود. البته تاكنون با ورود ديجيتال به عرصه هنر، بسياري از افراد ميتوانند با دوربينهاي ساده فيلم بسازند و خود را كارگردان بدانند، اما از نظر من جاي تمام اين فيلمها در جشنواره نيست و اگر فيلمي براي نمايش در جشنوارهاي انتخاب نميشود، احتمالا به نوعي نقص دچار است و كارگردان آن بايد معلومات و مطالعات خود را افزايش دهد تا سطح كارهاي بعدي خود را به سطح جشنوارهها برساند.
كارگردان «به كجا تعلق دارم؟» درادامه به سالهاي گذشته اشاره كرد و افزود: در دورهاي كه ما فيلمسازي را شروع كرديم، تمامي فيلمها با دوربينهاي 35 ميليمتري ساخته ميشدند و هزينه بالاي اين نوع فيلمبرداري موجب ميشد كارگردان روي لحظهلحظه فيلم خود مدتها تفكر كند، اما فيلمهاي فعلي معمولا با سرمايهاي كوچك و اندك ساخته ميشوند و شايد اين مساله يكي از دلايل افت كيفي برخي آثار محسوب شود.
او ادامه داد: گاه درميان فيلمهاي ارسالي براي جشنوارهها شاهد آثاري هستيم كه حالت مطالعه نشده دارند. گاه فيلمسازان جوان فكر ميكنند فيلمسازي همان چيزي است كه آنها انجام ميدهند، اما اين افراد هنگامي كه چندين بار با شكست مواجه شدند، متوجه ميشوند كه فيلمسازي به اين سادگي نيست.
كارگردان مستند «خانه دوم» همچنين تعدد جشنوارهها را راهكار مناسبي دانست كه موجب ميشود برخي فيلمهاي ديده نشده نيز به نمايش درآيند. از نقطه نظر او ،اصولا جشنواره محلي براي بحث و گفتوگو، تبادل فرهنگ و آشنايي فيلمسازان با يكديگر به شمار ميرود و اين موقعيت در اين ابعاد به سادگي به دست نميآيد.
او در ادامه نيز اظهار كرد: در كل جشنوارهها محلي هستند كه به نمايش فيلمهاي مطرح و خوب اين حوزهها ميپردازند. من نيز همواره سعي ميكنم تمام فيلمهاي جشنوارهها را ببينم و طي دفعاتي كه طي سالهاي گذشته داور جشنوارهها بودهام نيز متوجه شدهام كه اين آثار باجهش مثبتي روبهرو بودهاند و در ميان آنها فيلمهايي با ارزش و تكنيك و جنبههاي هنري بسيار بالايي توليد شدهاند، اما تعداد اين نوع آثار كم است.
شيخالاسلامي افزود: جشنوارهها به مردم نشان ميدهند كه فيلمهاي خوبي توليد ميشوند و فيلمسازان نيز متوجه ميشوند كه فضاي جشنوارهها رقابتي است و بايد براي شركت دراين رقابت تلاش بيشتري داشته باشند.
اين مستند ساز در ادامه،با تاكيد مجدد بر اينكه براي بهرهگيري از جشنوارههاي متعدد لازم است فيلمهاي مختلفي توليد شوند، خاطرنشان كرد: لازم است موضوعات اين جشنوارهها نيز از مدتي قبل ارائه شوند تا فيلمسازان فرصت داشته باشند، آثاري متناسب با موضوع آن جشنواره توليد كنند. درحال حاضر يكي از مشكلات جشنوارههاي موضوعي آن است كه براي اين جشنوارهها برنامهريزي درستي صورت نگرفته و اكثر اين جشنوارهها ظرف مدت چندماه صورت ميگيرند. من به شخصه در چند جشنواره موضوعي شركت كردم و متوجه شدم كه آثار اين جشنوارهها هيچگونه تناسبي با موضوع آنها ندارد، درحالي كه اگر براي اين مورد از قبل برنامهريزي شود و بودجه ثابتي به آن اختصاص داده شود، اين مشكلات به مراتب كمتر خواهد بود.
شيخالاسلامي، درادامه در پاسخ به سوالي دربارهي ساخت فيلم براي شركت در جشنوارهي موضوعي نيز گفت: از نظر من ساخت فيلم براي هيچ فستيوالي ايراد ندارد، چرا كه ساختن فيلم متناسب با موضوعات اين جشنوارهها خود نياز به هوش و ابتكار فيلمساز دارد.
او همچنين به نقش مهم رسانه ملي در نمايش فيلمهاي كوتاه و مستند اشاره كرد و افزود: تلويزيون از نهادهايي است كه ميتواند به چرخه اقتصادي اين فيلمها كمك بسزايي كند اما متاسفانه هيچگاه اين كار را نكرده و همواره تنها فيلمهايي را پخش ميكند كه با سليقه اعمال شده از طرف او ساخته شده است، درصورتي كه تلويزيون خانه مستند و فيلم كوتاه است و مسوولان رسانه ملي ميتوانند با صرف مبلغي از اين فيلمها بهرهبرداري كنند.
شيخاسلامي درباره مراكز دولتي حمايت از فيلمهاي كوتاه و مستند نيز عنوان كرد: يكي از مهمترين اين مراكز، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي محسوب ميشود نيز به نوعي بامشكلات خاص خود مواجهند. مثلا بودجه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بسيار دير به دست مسوولان آن ميرسد. حال آنكه فيلمسازان جوان ما كه حتي باهمين بودجه اندك نيز راضي بهكار شدهاند چرا بايد براي دريافت همين هزينه كم هم مدتها منتظر بمانند؟ آن هم در شرايطي كه اين تاخيرها ،خسارتهاي متعددي را به سازندگان اين فيلمها وارد ميكنند.
او ادامه داد: فيلمسازان ما فكرها و ايدههاي بسيار خوبي دارند و با عشق و علاقه فراواني به اين حوزه روي ميآورند، اما اين استعدادها چندسال از عمر خود را ميتوانند پشت دربهاي بسته بمانند؟ چرا بايد استعدادهاي ما به دليل مسائل مالي هرز روند؟ مگر ساخت هريك از اين فيلمها چقدر هزينه نياز دارد؟ آيا اين نوعي احجاف به اين افراد به شمار نميرود؟
شيخالاسلامي در پايان صحبتهايش هم عرضه اين فيلمها را راهي مناسب براي به حركت درآوردن چرخه اقتصادي فيلمهاي كوتاه و مستند دانست و گفت: اگر مراكز دولتي نيز همانند بخش خصوصي آثار خود را وارد بازار كنند، از محل درآمد حاصل از آن ميتوانند گامهاي مثبتي دراين عرصه بردارند، اما متاسفانه تاكنون دراين راستا قدمهاي كمتري برداشته شده است.
انتهاي پيام
شنبه 9 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]