تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813138975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امارات كشوري با 37 سال قدمت تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امارات كشوري با 37 سال قدمت تاريخي
دبي - 37 سال پيش در دوم دسامبر 1971 شش امير نشين حاشيه خليج فارس و درياي عمان با تشكيل اتحاديه اي، كشور امارات متحده عربي را به جمع كشورهاي جهان افزودند.


پس از يك سال امير نشين راس الخيمه نيز به اين اتحاديه پيوست و اتحاد هفتگانه امارات به وجود آمد.
قرار بود كه بحرين و قطر نيز به اين اتحاديه بپيوندند، ولي آنها يك سال زودتر اعلام استقلال كردند.
ارتش انگليس پس از 68 سال اشغال سرزمين هاي جنوبي خليج فارس، در سال 1971ميلادي با اتحاد امارات موافقت كرد و در سال 1966 كلا نيروهاي خود را از اين منطقه بيرون برد.
اميرنشين هاي ابوظبي، دبي، شارجه، عجمان، ام القوين، فجيره و راس الخيمه هفت امارت تشكيل دهنده كشور امارات هستند.
قبل از تاسيس دولت اتحاد امارات متحده عربي، اين منطقه "امارات مت ـصالحه " نام داشت، همچنين به امارات ساحل عمان مشهور بود.
**بنيادگذار امارات متحده عربي
موسس و بنيادگذار حكومت امارات متحده عربي "شيخ زايد بن سلطان آل نهيان" بود كه با همكاري "شيخ راشد بن سعيد آل مكتوم" اين اتحاد را بوجود آورد. اولين نخست وزير در دولت اتحاد شيخ راشد بود. پس از درگذشت موسس دولت اتحاد امارات، رييس حكومت امارات در سال 2004ميلادي "شيخ خليفه بن زايد آل نهيان" و نايب رييس و نخست وزير آن "شيخ محمد بن راشد آل مكتوم " حاكم دبي شد.
بر اساس تقسيم بندي و توافق اوليه امارت ها، رييس حكومت يا امير به طور موروثي به خاندان ال نهيان مي رسد.
حاكم دبي نيز نخست وزير است كه به طور مورثي نيز به جانشينان آل مكتوم اين سمت تعلق مي گيرد.
بر اساس قانون، امارت ابوظبي به عنوان مركز سياسي، امارت دبي مركز اقتصادي، امارت شارجه مركز فرهنگي و امارت راس الخيمه مركز تاريخي امارات متحده عربي تعيين شد.
** قانون اساسي
قانون اساسي امارات متحده عربي در دوم دسامبر 1971 روز وحدت امارت ها تصويب شد. در اين قانون آمده است: فدراسيون امارات يك حكومت مستقل است كه پرچم، آرم و يك سرود ملي خاص خود را دارد. هر حكومت مستقل عربي مي تواند درخواست الحاق به اين اتحاد را داشته باشد.
دين رسمي كشور امارات در قانون اساسي اين كشور اسلام اعلام شده و زبان رسمي آن نيز عربي مي باشد.
حكومت، آزادي و برابري همه اتباع امارات در امارت هاي مختلف اين كشور را تضمين مي كند.
** نظام قانوني در امارات متحده عربي
در قانون اساسي امارات بيان شده كه قدرت در دست افراد زير است:
الف ) شوراي عالي اتحاد
ب ) رييس امارات و معاون رييس امارات
ج ) هيات دولت اتحاد
د) شوراي ملي اتحاد
ه ) قوه قضائيه اتحاد
شوراي عالي اتحاد شامل حاكمان امارت هايي است كه اتحاد را تشكيل مي دهند كه بيان سياست كلي حكومت، تحقق بخشيدن به اهداف وحدت و علايق شهروندان بر عهده آن است .
** فرهنگ امارات
امارات با ريشه هايي كه در فرهنگ اسلامي دارد، روابط قوي با ساير كشورهاي مسلمان و عربي جهان برقرار كرده است. دولت امارات عمدتا از طريق بنياد فرهنگي ابوظبي در صدد حفظ شكل هاي سنتي هنر و فرهنگ اين كشور است. هر چند، تغييرات چشمگيري در زندگي اجتماعي مردم امارات صورت گرفته ولي نگرش هاي سنتي در چارچوب خانواده آنان هنوز پابرجا است.
حفظ آدابي همچون شتر سواري در ميان شهروندان اماراتي كماكان رايج است و سالانه مسابقات متعددي در اين بخش برگزار مي شود.
در امارات بر خلاف برخي كشورهاي عربي كه سعي بر جلوگيري از رواج دين هاي ديگر دارد، چند كليسا ساخته شده است. به دليل اينكه بسياري از آسيايي ها، امارات را به عنوان وطن دوم خود پذيرفته اند، رستوران ها و مراكز فرهنگي آسيايي بسياري در اين كشور ايجاد شده همچنين تعدادي مركز و مدرسه اروپايي نيز براي تحصيل مهاجران تاسيس شده است .
بيش از 70 درصد از جمعيت 5/ 4 ميليون نفري امارات را خارجي ها بخصوص اتباع كشورهاي هند، پاكستان، بنگلادش، چين، ايران و ديگر كشورها تشكيل مي دهند.
هر يك از امير نشين هاي امارات داراي حكومت جداگانه اي هستند و مي توانند قوانين خاص خود را تصويب و در محدود جغرافيايي آن امارت اجرا كنند.
اين كشور همچنين بيش از 200 جزيره در اختيار دارد كه با مجموع خشكي ها حدود 83 هزار و 600 كيلومتر مربع از مساحت جهان را اشغال كرده است.
** رسانه ها در امارات
رسانه يكي از نخستين ابزارهاي حكومتي است كه امارت دبي در ميان ساير امارت هاي سعي بر گسترش آن داشته و تاسيس "شهر رسانه اي دبي" در اين راستا بوده است .
مهم ترين روزنامه هاي امارات الاتحاد، الخليج، البيان، اخبار العرب و امارات اليوم هستند كه به زبان عربي منتشر مي شوند.
همچنين خليج تايمز، گلف نيوز، گلف تودي، امارات بيزينس و نشنال از روزنامه هاي انگليس زيان امارات هستند.
خبرگزاري هاي بين المللي فعال در امارات نيز شامل رويترز، آسوشيتد پرس ، فرانس پرس، بلومبرگ، داو جونز نيوزوايرز، سي ان ان و بي بي سي هستند كه همگي در شهر رسانه اي دبي حضور دارند.
با وجود تعداد زياد رسانه هاي داخلي و خارجي در امارات ولي آنان با محدوديت هايي مواجه هستند. از جمله از هرگونه انتقاد از خانواده سلطنتي و حكومت اين كشور منع شده اند.
**اقتصاد امارات
در زمينه اقتصادي، امارات در طول 10 سال گذشته اقدامات گسترده اي براي رشد اقتصادي انجام داده و در طول اين مدت به طور ميانگين شش درصد رشد اقتصادي داشته است. البته از سال 2003 به اين سو رشد اقتصادي امارات از مرز 9 درصد گذشت.
افزايش رشد اقتصادي امارات در سال هاي اخير در سايه بالا رفتن بهاي نفت بود كه دولت اين كشور را موفق به اجراي برنامه هاي اقتصادي و تنوع بخشي به اقتصاد اين كشور كرد.
اكنون حدود 55 درصد از توليد ناخالص امارات را توليد نفت و گاز طبيعي تشكيل داده است . پس از نفت و گاز خدمات بيشتري سهم را در اقتصاد امارات تشكيل مي دهد.
در سايه رشد اقتصادي و درآمدهاي نفتي و جذب سرمايه گذاري هاي خارجي درآمد سرانه امارات به 34 هزار دلار رسيده كه يكي از بالاترين درآمدهاي جهان محسوب مي شود.
يكي از بزرگترين بخش هاي اقتصادي در امارات صادرات مجدد كالا است كه در سال هاي اخير بيش از 145 درصد رشد نسبت به اواخر قرن گذشته دارد.
اين كشور در سال 1996 به عضويت سازمان تجارت جهاني درآمده است و ارتباط اقتصادي و تجاري گسترده اي با جهان خارج دارد.
اين شرايط هر چند در سال هاي اخير منافعي براي امارات در پي داشته است، ولي با بروز بحران اقتصادي و مالي در كشورهاي غربي به دليل وابستگي سيستم مالي امارات به اين كشورها، امارات را با مشكلات متعددي مواجه كرده است.
واحد پول امارات درهم است كه اكنون هر 675/ 3 درهم معادل يك دلار ارزشگذاري مي شود.
دولت اين كشور سياست نظارت بر ارز را دنبال نمي كند.
بانك هاي امارات تحت نظر بانك مركزي اين كشور فعاليت تجاري انجام مي دهند.
** حضور ايراني ها در امارات
بر اساس آمار ارايه شده از برخي منابع بيش از 500 هزار ايراني در امارات بخصوص امارت دبي زندگي مي كنند .
بيش از 10 هزار شركت توسط ايراني ها در امارات تاسيس شده و سهم عمده اي در اقتصاد اين كشور ايفا مي كنند. ايراني ها بيشتر در امارات در بخش هاي تجارت، صنعت و امور فني و مهندسي فعاليت مي كنند. البته برخي نيز در بخش هاي خدماتي همچون رانندگي حضور دارند.
ارزش صادرات امارات به ايران در سال 2007 با 34 درصد رشد نسبت به سال قبل آن به 10 ميليارد دلار رسيده است . اين ميزان در سال 2008 باز هم افزايش يافته است .
** آموزش
آموزش عمومي در امارات اجباري است و بر اساس آمار رسمي بيش از 79 درصد مردم اين كشور باسواد هستند. نظام آموزشي اين كشور از سال 1962 با تحول در سيستم آموزش رشد خود را آغاز كرد.
امارات در اين سال فقط 20 مدرسه با گنجايش 400 دانش آموز در اختيار داشت كه عمده دانش آموزان آن نيز پسر بودند. در سال 1971 كه اين كشور اتحاد خود را اعلام كرد تمامي مراكز آموزش در محيط هاي شهري تاسيس شده بودند و هر دانش آموزي كه مايل به ادامه تحصيل بود با حمايت دولت به كشور خارجي سفر مي كرد.
سيستم آموزشي امارات مشتمل بر چهار مقطع است كه 14 سال به طول مي انجامد. كودكان زير پنج سال به كودكستان، 6 تا 11 ساله به مدارس ابتدايي، 12 تا 14 سال به مدارس مقدماتي متوسطه و 15 تا 17 ساله در مدارس تكميلي متوسطه حضور مي يابند.
كليه دوران مدرسه رايگان بوده و هزينه آن توسط دولت تامين مي شود، ولي مدارس خصوصي نيز در اين كشور فعاليت مي كنند كه اكنون حدود 40 درصد از دانش آموزان اماراتي در آنها تحصيل مي كنند.
آموزشي كه منجر به دريافت دانش نامه كارشناسي مي شود در امارات چهار سال است در اين ميان رشته هاي مهندسي پنج سال به طول مي انجامد.
مدرك كارشناسي ارشد پس از دوره يك ساله به داوطلبان اعطا مي شود. رشته پزشكي در امارات شش سال است كه يك سال نيز بايد دوره اينترنت را دانشجويان بگذرانند.
امارات با گسترش نظام آموزشي در سراسر اين كشور گام هاي اساسي براي توسعه اجتماعي و اقتصادي خود برداشته است. اين گام ها با كمك برخي كشورهاي غربي سعي دارد كه دامنه فعاليت خود را در تمام سطوك بسط دهد.
** روابط بين المللي
امارات روابط گسترده اي با كشورهاي ديگر دارد و در اكثر پيمان هاي منطقه اي و بين المللي عضويت دارد. دولت امارات از اعضاي فعال شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه عرب است و بارها ميزبان اين پيمان ها بوده است . همچنين اين كشور از زمان تاسيس به عضويت سازمان ملل درآمده است.
امارات با ايران نيز داراي روابط گسترده سياسي، اقتصادي و اجتماعي است سالانه هزاران نفر از ايراني ها براي گردشگر به دبي مي روند.
ديدار "محمود احمدي نژاد " رييس جمهوري اسلامي ايران از امارات و ملاقات با سران اين كشور در تحكيم روابط دو جانبه تاثير بسزايي داشته است .
همچنين ديدار وزير خارجه امارات در ماه گذشته از تهران در راستاي تحكيم روابط دوجانبه و گسترش تبادلات سياسي و اقتصادي صورت گرفته است .
اكنون در آستانه سالروز اتحاد كشور امارات تمامي خيابان هاي شهرهاي اين كشور با پرچم ها و چراغ هايي تزيين شده است.
راه اندازي كارناوال ها و جشن هاي مختلف و حراجي در مغازه ها از ديگر بخشهاي جشن هاي اتحاد امارات است.
به مناسبت فرا رسيدن اين ايام دولت امارات روز سه شنبه را تعطيل اعلام كرده است .
در واقع تمامي هفته جاري به خاطر برگزاري جشن هاي اتحاد در امارات به حالت نيمه تعطيل در مي آيند.
خاورم **1651**1368
 شنبه 9 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن