تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813183379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش مدارس را تقويت كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ورزش مدارس را تقويت كنيم
گروه ورزش دو ساعت آخر امروز، ورزش داريم، دلم مي خواهد كلاس زودتر تمام شود تا با بچه ها مسابقه بسكتبال بگذاريم، زنگ تفريح كه مي شود با چند تن از دوستانم سراغ مربي ورزش مي رويم و مي خواهيم تا كليد كمد وسايل ورزشي را به ما بدهد، از همان زنگ تفريح شروع به نرمش مي كنيم، ساعت ورزش مربي مان مي آيد و بچه هاي رشته بسكتبال را به دو گروه تقسيم مي كند و بازي با شور و شوق شروع مي شود. از اول تا آخر مسابقه مي دويم تا توپ بسكتبال را از دست هم بگيريم و به سمت حلقه بدويم و ... آن قدر اين كار را تكرار مي كنيم تا همه خسته مي شويم و بچه ها يكي يكي از بازي كنار مي روند، همه كنار حياط مدرسه مي نشينيم و حرف مي زنيم تا زنگ بخورد.

راستش را بخواهيد وقتي به ياد مي آورم كه بايد امروز هم اينجور ورزش كنيم آن شور و هيجاني كه براي ورزش دارم از بين مي رود، دلم مي خواهد مثل بسكتباليست هاي حرفه اي بازي كنم، با يك دريبل يكي يكي بچه ها را جا بگذارم و بعد يك شوت و گل ...

بچه هاي ما اولين بار ورزش را در مدرسه مي شناسند و به آن علاقه مند مي شوند و شايد ديگر فرصتي براي تجربه اين سال ها پيدا نكنند اين فرصت ها را، به عنوان مادر و پدر و معلم بايد براي آن ها ايجاد كنيم، شايد شكوفايي آن ها از ساعت هاي ورزش شروع شود!

آيلين يزداني دانش آموز دبيرستان پروين اعتصامي در مورد ورزش در مدرسه اش گفت: ورزش مدرسه ما خوب است ولي امكانات ورزشي مان خيلي كم است. تور بدمينتون مدرسه پاره است، تعداد راكت ها و توپ ها هم كم است و كيفيت خوبي ندارد، براي آموزش و بازي، امكانات خيلي مهم است.

وي هم چنين گفت: به نظر من بهتر است كه در يك رشته بچه ها را از هم تفكيك كنند، به عنوان مثال بچه هايي كه نياز به آموزش اوليه دارند با بقيه كه داراي يك سري اطلاعات هستند و تكنيك ها را ياد گرفته اند جدا كنند، با اين كار بچه هايي كه مبتدي هستند سر در گم نمي شوند و آن هايي هم كه پيشتر بازي كردند، در حد حرفه اي كار مي كنند و از ورزش تكراري و بدون پيشرفت دل زده نمي شوند.

او افزود: سال هاي قبل به مسابقات استاني آموزشگاه ها بسكتبال و بدمينتون رفتم ولي 2 سال گذشته اصلا براي مسابقات كسي را اعزام نكردند بيشتر ورزش مدرسه ما در همين سطح ورزش در مدرسه است.

اگر با بچه ها كار بشود و به مسابقات اعزام شوند، صد در صد همه علاقه مند مي شوند.

وي گفت: اگر دانش آموزان مدارس را به تماشاي مسابقات ورزشي ببرند، اين امر ممكن است در دانش آموزان انگيزه ايجاد كند. من ورزش را خيلي دوست دارم، اما متأسفانه در مدارس به آن توجهي نمي شود. دبيران اين رشته هم آن جوري كه بايد به آموزش ورزش اهميت نمي دهند.

اميرحسين مقدم، دانش آموز مقطع راهنمايي گفت: امكانات ورزشي مدرسمان خوب است، مربي خوبي هم داريم.

به ورزش به خصوص فوتسال و هندبال علاقه زيادي دارم، در رشته فوتسال به مسابقات قهرماني كشور رفته ام، ولي دوست دارم هندبال را هم در سطح بالا ياد بگيريم و به مسابقات بروم، اما متأسفانه در مدرسه هندبال كار نمي كنيم.

يك دبير ورزش نيز گفت: در اوايل امسال يك جلسه تخصصي با چند نفر از همكاران تشكيل داديم و در اين جلسه با توجه به تجربيات همكاران به اين نتيجه رسيديم كه اگر آموزش رشته هاي ورزشي در مدارس را براي مقطع راهنمايي از آموزش تكنيك هاي رشته هندبال شروع كنيم، خيلي مفيدتر خواهد بود، چون در مقطع ابتدايي يك سري مهارت هاي بنيادي آموزش داده مي شود و در راهنمايي بيشتر آموزش رشته هاي توپي را شروع مي كنيم، يادگيري هندبال نسبت به رشته هاي ديگر آسان تر است.

مريم عطاران گفت: در ابتداي سال امكانات لازم را براي آموزش رشته هندبال نداشتيم و با همكاري مدير، 11 توپ هندبال خريداري شد و يك دروازه هندبال هم درست كرديم.

وي اضافه كرد: در مقطع راهنمايي تعداد علاقه مند به شركت در فعاليت هاي ورزشي زياد است ولي در دبيرستان بسياري از دانش آموزان رغبت زيادي به انجام فعاليت هاي ورزشي ندارند اين بچه ها را مي توان با مسئوليت دادن در گروه ها به انجام فعاليت هاي ورزشي علاقه مند كرد.

من معتقدم كه نبايد دانش آموزان را وادار به ورزش خاصي كرد، مهم اين است كه بچه ها آن ساعت، فعاليت بدني داشته باشند.

وي خاطر نشان كرد: كار معلم ورزش اين است كه در مدرسه بچه ها را به ورزش كردن تشويق كند و آن ها را با فعاليت هاي ورزشي آشنا و براي مسابقات و آموزشگاه ها به كلوپ هاي ورزشي معرفي كند.

عطاران در خصوص علاقه مند كردن بچه ها به ورزش گفت: واقعيت اين است كه خيلي از بچه ها فوايد ورزش را نمي دانند. بايد در خلال ورزش اين اطلاعات هم به آن ها داده شود. براي مثال با ورزش كردن هورموني در بدن ترشح مي شود كه شادابي و نشاط ايجاد مي كند، البته بهتر است كه بچه ها اين موضوع را در عمل درك كنند.

در ساعت ورزش وقتي بچه ها دو دور مي دوند با اين كه خسته مي شوند ولي خود به خود لبانشان خندان مي شود و در حال نفس نفس زدن مي خندند، به بچه ها مي گويم ببينيد چه طور مي خنديد.

وي افزود: يكي از كارهايي كه انجام دادم اين است كه بچه ها در خانه هم ورزش كنند، اين طرح را تحت عنوان جدول كار در خانه ارائه دادم، در حال حاضر در اغلب مدارس اجرا مي شود و مورد قبول خانواده ها قرار گرفته، علاوه بر آن تأثير زيادي هم در پيشرفت ورزشي و بدني بچه ها داشته است.

وي اظهار داشت: البته اين طرح بي اشكال نيست.

عطاران گفت: تشويق و توجه به بچه هايي كه ورزشكارند و مرتب ورزش مي كنند، در ايجاد انگيزه بين ديگر دانش آموزان تاثيرگذار است.

سال گذشته در نظر داشتم بچه هاي مدرسه را به كلاس هاي دانشگاه ببرم تا آن جا از نزديك رشته هاي ورزشي مكان ها و پيست هاي ورزشي مثل ژيمناستيك يا دو و ميداني را ببينند.

برنامه بازديد از مسابقات ورزشي را هم در گذشته داشتيم ولي هميشه قابل اجرا نبود، زيرا آن قدر كه بايد به اين برنامه ها اهميت داده نمي شود؛ در اين راستا خانواده ها بايد همكاري كنند.

سال گذشته كه مسابقات ليگ را برگزار كرديم، با تك تك خانواده هاي بچه هاي تيم ميني واليبال تماس گرفتيم و هماهنگ كرديم تا براي تماشاي مسابقه فرزندانشان را بياورند اما متأسفانه فقط 2 نفر حضور پيدا كردند.

وي اضافه كرد: مشكل ورزش مدارس ما بيشتر به لحاظ آموزشي است و در برخي رشته ها تخصص لازم وجود ندارد. متأسفانه بعضي از همكاران نيز با وجود برگزاري كلاس هاي آموزشي، انگيزه كافي براي يادگيري مطالب جديد را ندارند.

وي خاطر نشان كرد: تشويق استاني بايد براي معلماني باشد كه واقعا تلاش خودشان را در امر آموزش انجام مي دهند. اگر معلمان ما با سطح علمي و انگيزه بالا كار كنند ورزش در مدارس پيشرفت زيادي خواهد كرد.

مهدي مقدم كارشناس تربيت بدني گفت: با تخصصي كردن ورزش در مدارس و تشخيص و هدايت استعدادها، گام بلندي به سمت پيشرفت در ورزش خواهيم برداشت.

وي افزود: معلمان ورزش ممكن است در يك يا دو رشته ورزشي تخصص داشته باشند، اما تعداد معلمان ورزشي كه در اغلب رشته هاي ورزشي مهارت علمي و دانش علمي را داشته باشند، كم است. به همين دليل با تخصصي كردن ورزش، همان طور كه هم اكنون در دبيرستان تيزهوشان بجنورد شاهد اجراي آن هستيم، دانش آموزان برحسب علاقه، رشته ورزشي خود را انتخاب مي كنند. علاوه بر آن هر رشته ورزشي توسط مربي مجرب و زير نظر معلم ورزش به دانش آموزان آموزش داده مي شود.وي هم چنين گفت: من فكر مي كنم با اجراي اين طرح در ديگر مدارس و دبيرستان ها، شاهد شكوفايي استعدادها و پيشرفت ورزش در مدارس خواهيم بود.

محمد رضا رحيمي، معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي گفت: براي افزايش سطح علمي معلمان تربيت بدني هر سال مسابقات علمي تخصصي برگزار مي كنيم و هميشه با استقبال معلمان رو به رو هستيم.وي گفت: در اين مسابقات الگوهاي برتر تدريس ارائه مي شود و منتخبان اين مسابقات مشخص و در سطح استان از آن ها تقدير مي شود و به مسابقات كشوري اعزام مي شوند.

وي افزود: طبيعي است كه يك فرد نمي تواند در همه رشته ها و زمينه ها تخصص داشته باشد و مهارت هاي ورزشي در رشته هاي مختلف را آموزش بدهد.اما در ورزش مدارس در پي آموزش مهارت هاي اخلاقي، تربيتي و اجتماعي هستيم و مي خواهيم دانش آموزان را از لحاظ روحي، اخلاقي و اعتقادي تقويت كنيم، هدف ما آموزش مهارت خاص يا رشته خاص نيست.

وي خاطر نشان كرد: در سطح قهرماني، كانون هاي ورزشي، مسابقات را در سطح آموزشگاه ها، استان و كشور برگزار مي كنند.

رحيمي در پاسخ به تخصصي كردن ورزش در مدارس گفت: مدارس تيزهوشان از اعتبارات مردمي برخوردار است و كمك اوليا را همراه دارد. در نتيجه مي توانند از فضاهاي ورزشي در ساعات خاص استفاده كنند اما براي مدارس ديگر اين امكان وجود ندارد.وي گفت: در شهرستان بجنورد 2 سالن ورزشي به مدارس اختصاص دارد، در حالي كه علاوه بر روستاها بيش از 100 آموزشگاه داخل شهر داريم كه اين 2 سالن جوابگوي اين تعداد آموزشگاه نيست به همين علت امكان اختصاص ساعات خاص به تمام مدارس براي آموزش تخصصي ورزش نداريم، اميدوارم به جايي برسيم كه هر مدرسه بر حسب نيازش بتواند از فضاهاي ورزشي استفاده كند.
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 596]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن