تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804160686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واردات بنزين امسال تا شش ميليارد دلار كاهش مي يابد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: واردات بنزين امسال تا شش ميليارد دلار كاهش مي يابد


سرمايه ، منظر ويسي: به گفته يك عضو كميسيون انرژي مجلس در صورتي كه سهميه 120 ليتري سه ماهه بنزين به 100ليتر كاهش يابد هزينه واردات بنزين در هشت ماه پايان سال از 2/5 ميليارد دلار به سه ميليارد دلار كاهش پيدا خواهد كرد زيرا قيمت بنزين نيز از ليتري 700 تومان به 200 تومان در بازار جهاني كاهش يافته است.در اين بين رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت با اشاره به بررسي كاهش سهميه بنزين زمستاني گفته است؛ اين اقدام با هماهنگي و در چارچوب طرح تحول اقتصادي انجام مي شود.

به گفته برخي نمايندگان مجلس كاهش سهميه بندي بنزين رويكردي اقتصادي و منطقي است اما به شرط آنكه اين كاهش همراه با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي و ايجاد تسهيلات و خدمات رفاهي در بخش حمل ونقل شود.
گفته مي شود بودجه سه ميليارد دلاري واردات بنزين در نيمه نخست امسال به پايان رسيده و از آن زمان تاكنون دولت برخلاف قانون بودجه، از محل منابع داخلي شركت ملي نفت اقدام به واردات بنزين مي كند.
همچنين محمدرضا نعمت زاده، چندي پيش در اين باره گفته بود: «اگر قيمت هاي جهاني بنزين براساس قيمت هاي سه ماهه ابتداي سال بود، نزديك به هشت ميليارد دلار بودجه ارزي براي تامين بنزين و نفت گاز نياز داشتيم.»

لزوم كاهش معقول سهميه بنزين خودرو ها

سيدمحمد حسين ذوالانوار عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با «سرمايه» در اين باره مي گويد: «پيش از اين قرار بود براي تامين بنزين و گازوئيل 5/6 ميليارد دلار بودجه ارزي صرف شود كه با كاهش قيمت هاي كنوني نفت ميزان واردات بنزين و گازوئيل پنج ميليارد دلار خواهد بود.»
محمدحسين ذوالانوار در ادامه گفت: «اين در حالي است كه در صورت تداوم كاهش قيمت نفت و بنزين در بازار جهاني و اجراي كاهش معقولانه سهميه هاي بنزين در زمستان از 120 ليتر به 100 ليتر تا دو ميليارد دلار هزينه واردات بنزين و گازوئيل كاهش پيدا خواهد كرد.»
وي اضافه كرد: «با توجه به در نظر گرفتن منافع نسل هاي آينده كاهش سهميه بندي بنزين پيش بيني معقولي به نظر مي رسد اما تاكنون صحبت رسمي در مجلس در اين باره صورت نگرفته است.»

بررسي كاهش سهميه بنزين

در اين ميان محمد رويانيان در خصوص احتمال كاهش سهميه بنزين خودروهاي شخصي در فصل زمستان اظهار داشت: «بحث كاهش سهميه بنزين خودروها در دستور كار كلي ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت قرار دارد.»
وي افزود: «علت اين امر نيز تصويب و تكليف مجلس بوده كه مجلس نيز پيگير آن است و بايد اجرا شود.»
به گفته وي، اما اينكه از چه زماني و به چه ميزان اين سهميه ها كاهش يابد، هنوز در مورد آن تصميم گيري نشده علت نيز اين است كه ما منتظر آخرين وضعيت و تصميمات طرح تحول اقتصادي هستيم كه يكي از مهم ترين اركان آن انرژي است. »
رويانيان يادآور شد: «بايد تصميم نهايي در اين خصوص به صورت تخصصي در اين طرح اتخاذ شود تا كار به صورت يكنواخت و همسو پيش رود. در اين خصوص نيز جلساتي با ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت نيز برگزار مي كنند تا نظرات يكي شود. »
وي در ادامه يادآور شد:«نظرات وزارت نفت نيز در اين خصوص اتخاذ شده و كارشناسان ما نيز مشغول كار روي اين محور ها هستند تا به نتيجه واحد برسيم. »
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت يادآور شد: «هنوز تصميمي در اين خصوص اتخاذ نشده اما كاهش سهميه بنزين خودروهاي شخصي در فصل زمستان در دست بررسي است.»

ضرورت ايجاد زير ساخت هاي حمل ونقل عمومي

حسن مرادي عضو سابق كميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با «سرمايه» در اين باره مي گويد: «براي اينكه سهميه بنزين كاهش يابد بايد
زير ساخت هاي لازم آن كه از اهداف مهم طرح سهميه بندي بنزين بود فراهم شود.مشكلي كه در حال حاضر وجود دارد عدم تحقق برنامه هاي دولت و مجلس در راستاي طرح سهميه بندي بنزين است چرا كه براساس اين طرح قرار بود ناوگان حمل ونقل عمومي توسعه يابد كه متاسفانه شاهد عدم توسعه آن هستيم.»
وي افزود: «از طرف ديگر هم اكنون بيش از 30 هزار تاكسي درون شهري از سهميه طرح سهميه بندي بنزين استفاده مي كنند اما در عمل خدماتي را كه بايد به مردم ارائه دهند به دليل سوءمديريت انجام نمي شود.»
مرادي اضافه كرد:«در عين حال مطابق اين طرح قرار بود حجم بالاي اعتبار به خريد اتوبوس و احداث ايستگاه ها براي سوخت رساني لحاظ شود اما در عمل اين اتفاق نيفتاد و حتي در جاهايي شاهد قاچاق سوخت بوديم. كاهش سهميه بنزين شخصي ها بايد همراه با تقويت شبكه حمل ونقل عمومي باشد.»

كاهش 6/8 ميليارد دلاري واردات بنزين طي دو سال

از سوي ديگرسرپرست شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام كاهش 6/8 ميليارد دلاري واردات بنزين پس از سهميه بندي طي دو سال گفت: «پيش بيني مي شود تا پايان سال روزانه 24 تا 25 ميليون ليتر بنزين و 21 تا 23 ميليون ليتر گازوئيل وارد كشور شود.»
سيد نورالدين شهنازي زاده چندي پيش درباره نتايج سهميه بندي بنزين از ابتدا تاكنون گفت: «پيش بيني مصرف بايد در اين زمينه ملاك قرار گيرد. در سال 86 پيش بيني مصرف روزانه 80 ميليون ليتر بنزين داشتيم به ارزش 3/18 ميليارد دلار داشتيم كه بر اساس سهميه بندي 4/64 ميليون ليتر معادل 14ميليارد دلار بنزين مصرف شده است. »
وي تصريح كرد: «7/3 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي ناشي از سهميه بندي در سال 86 وجود داشت. »
سرپرست شركت ملي پالايش و نفت فرآورده هاي نفتي اضافه كرد:«در سال 87 پيش بيني مصرف روزانه 85 ميليون ليتر بود كه ارزش آن در سال به 4/24 ميليارد دلار مي رسد. اما در حال حاضر ميانگين مصرف روزانه تا روز گذشته 3/68 ميليون ليتر است كه ارزش سالانه آن
5/19 ميليارد دلار است.»
وي پيش بيني كرد 9/4 ميليارد دلار صرفه جويي ارزي ناشي از سهميه بندي در مصرف سوخت در سال جاري صورت گيرد.
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن