تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799156076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنجبيل، شفابخش خانگي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: زنجبيل، شفابخش خانگي
زنجبيل يكى از گياهان دارويى است.زنجبيل از گياه زرد رنگ داراى رگه‌هاى بنفش با نام علمى‌(Zingiber officinale) به دست مى‌آيد. اگرچه معمولا از زنجبيل به عنوان ريشه آن گياه نام برده مى‌شود ولى در اصل قسمت مورد استفاده گياه ساقه متورم شده زيرزمينى آن است كه ريزوم نام دارد.زنجبيل از زمان‌هاى دور در چين مورد استفاده بوده وهنوز هم درطب سنتى چين نقش مهمى‌را ايفا مى‌كند. در ايران باستان نيز اين گياه با نام ژنگوير شناخته شده بود و كاربرد داشت و از ايران و كشورهاى عربى به سوى غرب سفر كرد. در غرب پزشكى يونانى به نام ديوسكوريدس اولين بار در قرن اول ميلادى استفاده طبى زنجبيل را ثبت كرد، گرچه قرن‌ها قبل از آن اين گياه آروماتيك از كشورهاى خاور دور به اروپا صادر مى‌شد، تا زمان قرون وسطي، به عنوان يك ماده اوليه آشپزى در اروپا كاملا شناخته شده بود.امروزه اين گياه در بيشتر مناطق استوايى كشت مى‌شود. متخصصان طب هندى آيورودا از آن به عنوان داروى جهانى نام مى‌برند؛ اين امر نه تنها به خاطر خواص ضد قارچى و ضد باكترى آن است، بلكه به خاطر اثر تسكين بخش آن بر روى دستگاه گوارش هم هست، كه اينها باعث شده هنديان بيش از 2000 سال زنجبيل را مصرف كرده‌اند ويكى از بهترين شفابخش‌هاى طبيعى براى درمان بيمارى‌هاى مسافرت، حالت تهوع و سرگيجه در غرب مطرح كرده كه برخلاف بعضى داروهاى مرسوم اين بيمارى‌ها هيچ عوارض جانبى منفى ندارد.در پژوهشى كه در دانمارك انجام شد به 40 نفر از دانشجويان نيروى دريايى يك گرم پودرزنجبيل و به 40 نفر ديگر مقدارى دارونما داده و مشاهده شد زنجبيل به مرتب در كاهش دفعات استفراغ و از بين بردن عرق سرد موثر بوده است. بعضى كارشناسان، زنجبيل را براى درمان تهوع صبحگاهى دوران حاملگى توصيه مى‌كنند. البته لازم به تذكر است در اين خصوص هميشه با پزشك مشورت نماييد.

خواص زنجبيل

مطالعات نشان داده‌اند كه زنجبيل مى‌تواند باعث جلوگيرى از تهوع ناشى از عمل جراحى و شيمى‌درمانى شود، مطالعات بالينى كه در لندن انجام شد نشان داد مصرف يك گرم پودر زنجبيل در جلوگيرى از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحى به اندازه داروهاى آرام‌بخش مرسوم موثر است. خاصيت گرم‌كنندگى و فعال كنندگى زنجبيل آن را به عنوان شفابخش خانگى معرفى كرده است.اگر به كشيدگى عضله دچار شده‌ايد، گلودرد داريد و يا از بيمارى مسافرت در رنج هستيد براى خود يك تونيك زنجبيل درست كنيد و ميل نماييد تا به قدرت شفا بخش فوق العاده آن پى ببريد. زنجبيل فوايد فراوانى براى سلامتى دارد. مطلب ما درباره ساقه گرد پيچ خورده‌اى است كه گاهى براى غذا سرخ كردنى از آن استفاده مى‌شود.زنجبيل را مى‌توان به آب گرم اضافه كرد و در مواقع سرمازدگى پاها را در آن قرار داد. در مواقع دندان درد مى‌توان آن را جويد و هنگام گلو درد از غرغره آن استفاده كرد. همچنين براى درمان سرماخوردگى آن را به آب گرم، ليمو و عسل افزود و ميل كرد. اگر علاقه‌اى به استفاده از اين محلول‌ها نداريد مى‌توانيد آن را پس از خرد كردن براى تسكين سردرد به ناحيه پيشانى بماليد؛ روغن زنجبيل را مى‌توان با روغن‌هاى ديگر رقيق كرده و براى تسكين دردهاى ناشى از كشيدگى ماهيچه آسيب ديده روى آن ماساژ داد تا گردش خون را بهبود بخشيده و باعث تسكين درد شود.دليل معجزه‌گر بودن زنجبيل اجزاى تشكيل دهنده اصلى زنجبيل شامل نشاسته، اسانس‌ها مانند زينجيبرن (zingiberen) كه به زنجبيل بوى خاص مى‌دهد، و رزين است. به نظر مى‌رسد بيشتر ارزش درمانى زنجبيل به واسطه تركيبات ادويه‌اى آن يعنى جينجرول‌ها (Gingerols) است كه طعم تند و سوزاننده آن ناشى از آنهاست، اگرچه هنوز طرز عمل آن مشخص نيست.

كاربردهاى ديگر زنجبيل:

زنجبيل تازه را براى سرماخوردگى و آنفلوآنزا بكارببريد.

زنجبيل خشك شده را جهت درمان سرگيجه و تهوع مصرف كنيد.

قرص آن را براى درمان آرتريت و مشكلات گردش خون مورد استفاده قراردهيد.

توجه داشته باشيد كه مصرف زنجبيل در افراد دچار زخم معده و يا همزمان با مصرف داروهاى ضد انعقاد - كه مى‌تواند براى رقيق شدن خون شوند - اكيدا منع شده است.همچنين در مورد استفاده از گياهان دارويي، بويژه اگر به نوزاد خود شير مى‌دهيد يا باردار هستيد با پزشك خود مشورت كنيد.همانطور كه گفتيم زنجبيل جزو گياهان دارويى با اهميت بوده و داراى خواص متعددى از جمله ضد تهوع و مقوى قلب و ضد لخته شدن خون، ضد باكتري، آنتى اكسيدان و ضد سرفه، ضد سموم كبدي، ضد التهاب، ادرارآور، محرك و كاهش اسپاسم و محرك سيستم ايمني، ضد نفخ و افزايش ترشحات روده‌اى معدي، پايين آورنده كلسترول خون و محرك هضم غذاست. در واقع استفاده‌هاى متنوعى از زنجبيل در جهان معمول گشته كه كاربردهاى جديد از قبيل پيشگيرى از حالت تهوع و استفراغ، كم اشتهايي، بى اشتهايى روانى و حتى مشكلات روماتيسم و در صنعت مواد غذايى همچنين به عنوان چاشنى مى‌توان برشمرد. در چين از ريشه و ساقه زنجبيل به عنوان آفت كش براى دفع شته و‌هاگ‌ها و قارچ‌ها استفاده مى‌شود. با توجه به ميزان متغير اسانس زنجبيل كه ارزش دارويى زنجبيل وابسته به آن است انواعى كه بالاتر از / درصد اسانس داشته باشد ارزش دارويى دارند، بنابراين در صورتى كه زنجبيل كهنه باشد و يا به صورت پودر به مدت طولانى مصرف شود كم‌كم رايحه آن كم شده و ارزش دارويى آن كاهش مى‌يابد. از انواع زنجبيل مى‌توان انواع هندي، آفريقايى و جامائيكايى كه داراى ارزش بالاترى بوده نام برد و نوع ژاپنى از ارزش كمى‌برخوردار است به طورى كه نوع ژاپنى براى استفاده دارويى توصيه نمى‌شود.فرآورده‌هاى مختلفى در نقاط مختلف جهان در دسترس است كه شامل پودر، محلول الكلي، اسانس و عصاره تازه اين گياه است. ميزان مصرف آن تا سه گرم در روز بلامانع است، البته اين ميزان ممكن است به صورت - نوبت مصرف شود.(مثلا سه نوبت يك گرمي) اما به عنوان ضد تهوع مى‌توان يك جا از گرم آن استفاده كرد. مقادير مصرف زياد زنجبيل ممكن است با داروهاى قلبي، داروهاى ضد انعقاد و ديابت تداخل نمايد. همچنين مصرف آن در دوران باردارى و شيردهى توصيه نمى‌شود و حتى ديده شده كه مصرف بالاى زنجبيل ممكن است باعث اختلالات سيستم عصبى مركزى شود.
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن