تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820951761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ بسيجي نجات‌بخش امت اسلامي از مشكلات كنونيبسيج و فرهنگ بسيجي در نگاه مقام معظم رهبري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: فرهنگ بسيجي نجات‌بخش امت اسلامي از مشكلات كنونيبسيج و فرهنگ بسيجي در نگاه مقام معظم رهبري
گروه سياسي: مقام معظم رهبري در دو دهه اخير همواره مهم‌ترين بخش از رهنمودها، تدابير و دغدغه‌هاي خويش را با بسيجيان در ميان گذاشته و گفتمان‌سازي خويش را در جمع آنان مطرح كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، بسيج همزاد با انقلاب اسلامي و همراز آن و همگام با تحولات و رخدادهاي انقلاب است، بسيج آشكارتر و معروف‌تر از آن است كه تعريف شود. در واقع واژه‌اي شفاف‌تر و دوست داشتني‌تر از آن در ادبيات رايج پيدا نمي‌شود تا بدان توصيف شود و بسيجيان شناخته شده‌تر از آن هستند كه نيازمند معرفي باشند از اين رو، با عبور از مقدمات مرسوم، به زلال بيانات ولي امر مسلمين و امامت امت مي‌پردازيم تا سيماي بسيجيان را در نگاه مقتداي خويش به نظاره بنشينيم و دل‌ها را بدان بسپاريم.

بديهي است در فضاي سياسي و رسانه‌اي موجود و تكاپوي جريان‌ها و نخبگان براي دستيابي به فرصت‌هاي خدمت به جامعه و تهديدها و فرصت‌هاي پيش روي، بسيج همچنان و بدون وقفه نقش خويش را در حراست از انقلاب اسلامي، حفاظت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، پشتيباني از ولايت مطلقه فقيه، مقابله با تهديدها و توطئه‌هاي گوناگون دشمنان و جذب و سازماندهي آحاد مردم ايفا مي‌كند و در اين مسير با استقبال عمومي نيز مواجه مي‌شود و اعتماد زايد‌الوصف جوانان و آحاد مردم در اقشار مختلف بسيجيان را در انجام وظيفه سنگين خويش راسخ‌تر و ثابت قدم‌تر مي‌سازد، در عين حال با بي‌مهري‌ها و چالش‌هايي نيز مواجه مي‌شود كه عاشقانه آنها را تحمل مي‌كند و چون مقتداي خويش دم فرو مي‌بندد.

مطالب اين نوشتار براي عموم مردم بويژه براي بسيجيان عزيز پيام‌هاي اميدواركننده‌اي دارد و آينده‌اي روشن و چشم‌اندازي شفاف را تصوير مي‌كند و مسير را از لسان مقام عظماي ولايت باز تعريف مي‌نمايد، مقام معظم رهبري فرمودند:

1. بسيج متن ملت است:

«بسيج متن ملتي است كه در مراكز نظامي و اجتماعي و ديني و آموزشي حضور دارد، بسيج متن ملتي است كه در سايه آموزش، سلاح به دست گرفته و در وقت نياز كشور، همراه نيروهاي مسلح بيشترين و سنگين ترين بار را بدوش مي‌گيرد، چنانچه در دوران جنگ ديده شد.»(1)

2. بسيج تكليف‌گرا و وظيفه‌محور است:

«بسيج يعني حضور در ميدان‌هايي كه نظام اسلامي، وظيفه انساني و الهي و نيازهاي كشور، حضور او را در آن ميدان‌ها، لازم مي‌داند و او را به آنها فرا مي‌خواند.»(2)

3. بسيج الگوي ملت‌هاي ديگر است:

«بسيج يكي از برجسته‌ترين مسائلي است كه حكمت امام بزرگوار در آن، آشكار شد و بي‌ترديد بسيج مانند هر حركت خردمندانه ملت ايران كه بر اسلام و مباني منطقي استوار باشد، براي ملت‌هاي ديگر يك الگو و سرمشق خواهد بود و تبليغات خصمانه استكبار نمي‌تواند مانع از الگوپذيري ملت‌ها از انقلاب اسلامي شود.»(3)

4. عرصه حضور بسيج، نياز و مصالح كشور است:

ولي امر مسلمين در مقاطع مختلف ويژگي‌هاي بسيج و مصاديق شايسته آن را مورد اشاره قرار داده و چنين توصيف مي‌كنند: «بسيجي هر يك از آحاد ملت است كه در هر جايي كه به حضور او نياز هست آماده باشد.»(4)

«بسيجي بودن، يعني فعال بودن، در ميدان عمل رفتن، تن به حادثه دادن، خالص بودن، براي اهداف متعالي كاركردن، سرما و گرما را تحمل مي‌كند و از لذت‌هاي شيرين زير دندان هر انسان براحتي چشم مي‌پوشد. بسيجي آرمانگرا و با اخلاص و با گذشت و در هر ميداني تن به كار بده است.»(5)

5. بسيجيان با ارزش‌ترين افراد جامعه هستند:

«در هر مجموعه‌اي كه افراد آن عضو بسيج هستند، از جهت خدمت به انقلاب نسبت به ديگران برتر و مقدم‌ترند، زيرا هرگاه خطري نظام را تهديد كند، سينه بسيجي سپر انقلاب خواهد شد، بنابراين هر كس وارد اين عرصه شد، باارزش‌ترين افراد جامعه است و بايد به اين توفيق افتخار كند. من هم افتخار مي‌كنم كه يك بسيجي باشم، بعنوان يك بسيجي، هر جا كه انقلاب به وجود من نياز داشته باشد، حاضرم خدمت كنم. همه بايد به اين عضويت افتخار كنيم، چون اساسي‌ترين كار انقلاب را بسيج انجام مي دهد.»(6)

6. بسيج يعني حضور مقتدرانه مردم:

«بسيج به معناي حضور سازمان‌يافته و مقتدرانه مردم در صحنه‌هاي انقلاب و كنترل‌كننده اوضاع و مقابله‌كننده با معارفين انقلاب است.»(7)

7. بسيجي يعني آمادگي براي جهاد و فداكاري:

«آماده بودن براي فداكاري در راه خدا در جايي كه خداوند متعال اراده فرموده است كار اصلي بسيج محسوب مي‌شود و براي اين منظور، نيروهاي بسيجي بايد دشمنان گوناگون خارجي و داخلي خود را كه چهره نفاق‌آلودي دارند به خوبي بشناسند و مانند بنيان مستحكمي در برابر آن بايستند.»(8)

8. بسيجي مدافع اسلام و قرآن و نظام اسلامي است:

«دفاع از اين نظام، اولين و مقدس‌ترين و واجب‌ترين فرائض ملت ايران است و بسيجي كسي است كه سينه‌اش را سپر مي‌كند و با هر وسيله‌‌اي كه در اختيارش باشد، دفاع از انقلاب را بعهده مي‌گيرد، چون در حقيقت، از اسلام و قرآن دفاع كرده است.»(9)

9. بسيجي نجات‌بخش است:

«بسيجي بلندهمت است، خواسته‌هاي او بزرگ، در حد اعتلاي كشور است، خواسته او نجات همه آحاد بشر در رفع فساد و فقر و تبعيض و بي‌عدالتي و سلطه دشمن است، او از اينكه زير پرچم آمريكا يا ديگر قدرت‌هاي بيگانه زندگي بكند و مثل حيوانات بچرد، بيزار است. براي او فرق مي‌كند و مهم است كه چه كسي به كشور او فرمان براند، يك انسان فاسد و فاسق و فاجر و مزدور بيگانه يا بندگان صالح خدا، او به اينكه در خانه و در محيط زندگي او حكومت الله مستقر باشد يا حكومت دشمنان الله اهميت مي‌دهد، لذا براي اينكار مي‌ايستد.»(10)

10. سيراب‌كننده روح هيجان‌طلب جوانان:

«روح هيجان‌طلب جوان، اگر بنا باشد در راه سازنده، در راه ايماني، در راه سالم، در راهي كه مي‌تواند براي كشور مفيد واقع بشود، به‌كار بيفتد، چه سازماني مهم‌تر و مطمئن‌تر از سازمان بسيج است.»(11)

11. بسيج مايه اميد و دلگرمي رهبر و ملت:

مقام معظم رهبري با بر شمردن ويژگي‌هاي برجسته فرهنگ و تفكر بسيجي و توصيف محبت‌آميز و اميدوار‌كننده بسيجيان در اين راستا تصريح كردند: «بسيجيان جوان، گل‌هاي بوستان انقلاب، نيروي حيا‌ت‌بخش انقلاب و مايه اميد و دلگرمي ملت و رهبر انقلابند.»(12)

12. بسيج و حفظ فضاي سالم و دفع پليدي‌ها از كشور:

«اين توصيف ولي امر مسلمين از بسيج و بسيجيان از يكسو براي مردم احساس اطمينان مي‌كند تا فرزندان خويش را به اين شجره طيبه و مدرسه عشق و الگوي ماندگار رهنمون سازند و از سوي ديگر براي بسيجيان سرافراز وظيفه و رسالتي خطير تعريف مي‌كند كه در اجراي آن بايد عزم خويش را بيش از پيش براي هدايت‌گري و مصونيت‌بخشي به جامعه جزم كند.

معظم له در اين راستا تأكيد فرمودند: «حضور مردم و بسيج حقيقي دل‌ها و جسم‌‌ها و جان‌ها مي‌تواند پشتوانه اين حركت عظيم جهاني باشد، اين مسئوليت عظيم بسيج است، امروز وظيفه بسيج، حفظ فضاي سالم در كشور و منزوي كردن زشتي‌ها و آلودگي و غفلت و ريا و نفاق و شرك است.»(13)

بر اين اساس از آنجا كه زشتي‌ها و پليدي‌ها و نفاق محصور در عرصه خاصي نشده است بسيج وظيفه دارد با مظاهر نفاق سياسي، فرهنگي و... و انحرافات و علائم گمراهي و غفلت مقابله كرده و در اين راه فرهنگ‌سازي، شفاف‌سازي و روشنگري كارآمدترين راهبرد بسيجيان است و تاكنون نيز در مقاطع مختلف بدين رسالت مبادرت ورزيده است.

13. آسيب‌شناسي بسيج:

بدون ترديد هر حركت مثبت و يا سازمان پويا و تأثيرگذار با چالش‌ها و موانعي روبرو خواهد شد، آسيب‌ها و آفت‌هايي در مسير حركت او پديدار مي‌شود و تداوم حركت تكاملي آن را بسوي هدف اصلي به خطر مي‌اندازد، هنر مسئولان و اعضاء سازمان در شناسايي به موقع و هوشمندانه آسيب‌ها و دفع آنهاست. بسيج و بسيجيان نيز از اين گردنه‌هاي هولناك بايد عبور كنند، بديهي است راز ماندگاري بسيج، خلوص و صفاي بسيجيان و فداكاري و ايثارگري آنان در عصرها و نسل‌هاي مختلف است. لذا علاوه بر تقويت نقاط مثبت و تمسك به مؤلفه‌هاي فرهنگ و تفكر و روحيات بسيجي مي‌بايست مراقب آسيب‌ها و آفت‌ها نيز باشند.

مقام معظم رهبري كه فرمانده كل قوا و مقتداي بسيجيان هستند با درايت و دورانديشي حكيمانه خويش مانند ديده‌باني بصير و هوشيار برخي از آسيب‌هاي احتمالي فراروي بسيج را گوشزد كرده و دست‌اندركاران را براي توجه به چنين مقوله‌اي به تأمل واداشته است. ولي امر مسلمين فرمودند: «چيزي كه در امر بسيج خيلي بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اين انگيزه‌هاي دنياطلبانه و پول‌پرستي و مقام‌پرستي، آفت خيلي بدي است، نگذاريد در بدنه اداره‌كنندگان بسيج، اين آفت وارد بشود. اين همت را روي مسئولان اين كار (بسيج) متمركز كنيد، اين انگيزه‌هاي دنيا‌طلبي و پول‌پرستي و ورود در برخي از تلاش‌هاي مادي و كاسبكارانه و اين چيزهايي كه انسان در گوشه و كنار آنها را مشاهده مي‌كند، چيزهاي خيلي بدي است، اينها حقيقتاً دست و پاگير و ضايع‌كننده است، مثل اين مي‌ماند كه به پرنده بلند پروازي يك وزنه چند كيلويي متصل كنند، معلوم است كه نمي‌تواند پرواز كند.»(14)

14. بسيج همراز رهبري:

مقام معظم رهبري در دو دهه اخير همواره مهم‌ترين بخش از رهنمودها، تدابير و دغدغه‌هاي خويش را با بسيجيان در ميان گذاشته و گفتمان‌سازي خويش را در جمع آنان مطرح كرده‌اند. بحث خواص و عوام و يادآوري لغزش‌هاي خواص و غفلت‌هاي عوام يكي از اين امور مهم است، ريزش‌ها و رويش‌هاي تاريخ اسلام و تاريخ انقلاب اسلامي مورد تأكيد ولي امر مسلين بود و پرداختن به آنها، پيشگيري و جلوگيري از ريز‌ش‌ها و تقويت رويش‌ها از آرمان‌هاي ولي امر مسلمين است، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض مطالبه ولي امر مسلمين است و انتظار معظم له از بسيجيان در اين عرصه آشكار است. توليد علم، نهضت نرم‌افزاري و فتح قله‌هاي علمي و جهاد علمي از مصالح نظام و تأكيدات مقام معظم رهبري است و بسيجيان يكي از اركان اين راهبرد حياتي و حكيمانه هستند.

مقابله با تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ناتوي فرهنگي دشمنان و عناصر وابسته به آنها از عرصه‌هاي مورد نياز كشور است و بسيجيان در اين ميدان حضوري جدي و تعيين‌كننده دارند و مقام معظم رهبري در اجتماع جوانان در مصلاي تهران بر اين مأموريت اساسي صحه گذاردند، تلاش براي فرهنگ‌سازي ولايت مطلقه فقيه، آرمان‌هاي امام راحل، حمايت از گفتمان عدالت‌خواهي و خدمت بي‌منت و مقابله با اسراف و تبذير و روحيه تجمل‌گرايي و رانت‌خواري لازمه حراست از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن است و بسيجيان در اين عرصه‌ها پيشتاز هستند.

بديهي است مقام معظم رهبري پس از تأكيد بر تحقق ارتش ميليوني بعنوان يادگار ماندگار و حكيمانه امام خميني (ره) بر بسيج ده‌ها ميليوني تكيه دارند، بسيج را در تمامي اقشار صنوف و طيف‌هاي مختلف لازم و ضروري مي‌شمارند و در جذب آحاد بسيج همگان به حركت بر مدار انقلاب اسلامي و قانون اساسي و مقدسات ديني فرا مي‌خوانند و بسيج را الگوي سازنده براي جوانان بر مي‌شمارند.

در عين حال بسيجيان را به تقويت و عمق‌بخشي به معنويت و كسب فضائل و كمالات اخلاقي و معنوي توصيه مي‌كنند و بصيرت و بينش سياسي را براي انجام وظايف بسيج ضروري قلمداد كرده‌اند. ارتباط و صميميت و همدلي بين بسيجيان، ارتباط بسيجيان با روحانيت و مردم در گفتمان ولي امر مسلمين جايگاه خاصي دارد.

15. فرهنگ بسيجي:

مقام معظم رهبري در تبيين فرهنگ و تفكر بسيجي فرمودند: «فرهنگ بسيجي، فرهنگ معنويت است، فرهنگ شجاعت است، فرهنگ غيرت است، فرهنگ استقلال و آزادگي است. فرهنگ اسير خواست‌هاي حقير نشدن است، خواست‌هاي زندگي براي همه مهم است، اما آنچه مهم‌تر است آرمان‌ها است، ارزش‌ها، هدف است، آنها را بايد مقدم داشت.»

«فرهنگ بسيجي يعني آن چيزي كه ما براي هر يك از آحاد جامعه اسلامي، آن را آرزو مي‌كنيم، اينكه مي‌گوئيم همه بايد بسيجي باشند، معنايش اين است.»(15)

16.‌ نقش الگودهي فرهنگ بسيجي براي مسلمانان جهان:

مقام معظم رهبري در مقاطع مختلف به اين مهم اشاره كرده و مصاديقي براي الگو‌گيري جنبش‌ها و نهضت‌هاي اسلامي در منطقه و جهان اسلام ذكر كرده‌اند. معظم له در اجتماع جوانان و فرهنگيان استان گيلان اين مقوله را يادآور شدند. در اين گفتمان، بسيج با عملكرد خود و بسيجيان با ويژگي‌هاي تفكر درخشان خود نظر بسياري از جوانان غيرتمند و خواهان عزت و استقلال و آزادي از سلطه بيگانگان را به خود جلب كردند. رفتار و فداكاري بسيجيان، الگو و پرچمي براي دنياي اسلام شد بويژه در نقاطي چون فلسطين و لبنان كه مستقيماً درگير با خطرناك‌ترين دشمن جهان اسلام، رژيم صهيونيستي بودند اين تأثيرگذاري بيش از ساير جاها خود را نشان داد. تأسي بر الگوي بسيج براي آنان جهان اسلام آبرو و پيروزي به ارمغان آورد. پيروزي حزب‌الله لبنان و تداوم انتفاضه فلسطين از رهگذر اين الگو شدن به دست آمده است. پرچم اسلام در دنيا بواسطه همين بسيجيان برافراشته شد.

ولي امر مسلمين تصريح كردند: «الگوي جوانان لبنان چه كسي است؟ حزب‌الله لبنان از كجا جوشيد؟ او روي كدام سرزمين روييد؟ الگوي او شماييد او همين شعارهاي شما را مي‌دهد، همين كارهاي شما را مي‌كند، همان پيشاني بند شما را به پيشاني‌اش مي‌بندد مثل رژه نظامي و بسيج، رژه مي‌رود بنابراين الگوي آن جوانان سرداران و رزمندگان شهيدي هستند كه در خود ايران بود آنها فداكاري و براي خدا حرف‌زدن و براي خداكار كردن را از اينها ياد گرفتند.»(16)

پي‌نوشت‌ها:

1)‌‌ حديث ولايت /ج 2/ ص 177

2) 21/8/80

3) 5/9/75

4) 21/8/80

5) 24/11/79

6) حديث ولايت/ ج 1/ ص 146

7) 29/8/63

8) 29/8/63

9) حديث ولايت/ ج 1/ ص 147

10) 9/9/62

11) ديدار با جوانان در مصلاي بزرگ تهران

12) 7/9/62

13) 21/8/80

14) 5/9/79

15) فرهنگ بسيجي در كلام رهبري/ ص 14ـ 11

16) 12/2/80 در مصلاي رشت
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن