تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806355746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ مهدي بلوكات: استقلال طلبي جنبش دانشجويي، دستاورد عبرت از فضاي دوران اصلاحات است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ مهدي بلوكات: استقلال طلبي جنبش دانشجويي، دستاورد عبرت از فضاي دوران اصلاحات است
دبير اسبق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل گفت:رويكرد استقلال طلبانه اي كه امروزه در جنبش دانشجويي شاهد هستيم دستاورد عبرت از فضاي دوران اصلاحات است.


مهدي بلوكات در آستانه 16 آذر روز دانشجو در گفتگو با خبرنگار سياسي ايرنا با اشاره به اهميت جنبش دانشجويي گفت: يك بعد اين تاثيرگذاري جريان‌ها به اين برمي گردد كه كميت قابل توجهي از عناصر آن جنبش در بدنه اجتماع حضور دارند. جنبش‌هاي كارگري در غرب نمونه اين دست جنبش‌ها هستند اما تاثير جنبش دانشجويي در كشور ما بواسطه كميت بالاي آن نبوده، چه اينكه تا چندي پيش اين گستردگي جمعيتي دانشجويان وجود نداشت.
دبير اسبق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان اينكه تاثير جنبش دانشجويي در كشور ما ريشه فرهنگي دارد، گفت: اين مسئله به يكي از پايه هاي فرهنگي ما در احترام و علاقه به علم و عالم و دانشجو و دانشگاه بازمي گردد، يك بعد ديگر تاثيرگذاري جنبش دانشجويي اين است كه آرمانگرايي و اعتقاد به مباني ديني است كه آن را به يك جريان پيشرو تبديل كرده است.
بلوكات با اشاره به شكوفايي علمي، فرهنگي، سياسي دانشگاه بعد از انقلاب و در سال‌هاي اخير گفت: خود پديده انقلاب را هم نمي شود ازجريان دانشجويي جدا كرد، يكي از جاهايي كه در ادامه اين جريان ، تحت لواي حضرت امام(ره) به انقلاب كمك كرد، دانشگاه بود. حتي مي شود گفت انقلاب يكي از نتايج شكوفايي جنبش دانشجويي بوده است.
وي ادامه داد: قبل از انقلاب هم جريان دانشجويي، نقاط عطف مهمي داشته است كه معروفترين و مهمترين آن 16 آذر1332 است كه به عنوان نماد مقابله با استكبار داخلي و خارجي است. يكي از ايراداتي كه در پرداختن به 16 آذر با آن مواجه مي شويم اين است كه عده اي تنها آن را مقابله با استكبار خارجي قلمداد مي كنند در حالي كه بستري كه موجب آن اتفاق شد استكبارستيزي داخلي و خارجي بود.
بلوكات با اشاره به دلايل شكوفايي دانشگاه بعد از انقلاب گفت: يكي از دلايل آن اين است كه در زمان طاغوت، رژيم به دنبال انحراف جريان دانشجويي بود و اين مسئله را به شيوه‌هاي مختلف سكولاريزه كردن دانشگاه، ايجاد بي بند و باري و مسائلي از اين دست دنبال مي كرد. به اين ترتيب بخشي از توان مهم جريان دانشجويي صرف مقابله با اين انحراف مي شد.
وي ادامه داد: در زمينه ديگر استقلال دانشگاه مخالف اهداف استكباري رژيم بود به همين دليل حركت علمي خاصي هم صورت نمي گرفت.اما بعد از انقلاب اين مسائل به طوركلي تغيير يافت و اساسا خود انقلاب به دنبال بيدارگري دانشجويان براي جامعه بود.
به گفته وي، نمونه بارز حركت بيدارگرانه جنبش دانشجويي بعد از انقلاب تسخير لانه جاسوسي در 13 آبان 1357 بود كه امام از آن به انقلاب دوم ياد كردند. ضمن اينكه در عرصه هاي علمي و فرهنگي هم جريان دانشجويي پيشرويي خود را بيشتر نشان داد .

**جنبش دانشجويي در حال تغيير ساختار است
دبير اسبق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در پاسخ به اينكه آيا جنبش دانشجويي دچار ركور شده است يا خير، گفت:ابتدا لازم است براي تغيير يا ركود شاخصي عنوان شود، درحالي‌كه ما در حال حاضر شاخصي براي اين موضوع نداريم. تمام شاخص‌هاي فعلي خودآگاه يا ناخودآگاه قياس با گذشته است اما در حال حاضر شرايط بسيار تفاوت كرده است.
وي با بيان اين مسئله كه 3 ميليون دانشجو از نظر كثرت در طول دوران دانشگاه بي‌سابقه است، گفت: گستردگي و پيچيدگي عرصه اطلاعات و ارتباطات هم عامل ديگري است كه جنبش دانشجويي را نمي توان با گذشته قياس كرد. اگر در گذشته جريان سازي‌ جنبش دانشجويي در قالب تجمع نمود پيدا مي كرد امروز اين حركت در فضاي مجازي و سايبر اتفاق مي افتد. براي نمونه در مسئله وزير كشور سابق جنبش دانشجويي بيشترين تاثير را در فشاي مجازي و اينترنتي ايفا كرد.
بلوكات در ادامه با بيان اينكه سطح آرمانخواهي دانشجويان با توجه به فضاي مساعد دانشگاه‌ها بالاتر هم رفته است، تاكيد كرد: جنبش دانشجويي مدل و ساختارش در حال تغيير است نه اينكه دچار افول يا ركود شده باشد و به ارزش‌ها و آرمان‌ها در قالب جديد پرداخته مي شود.

**يكي از تهديدات جنبش دانشجويي بعد ازدوم خرداد، نزديك شدن به قدرت بود
دبير اسبق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با اشاره به تغيير رويكردهاي جنبش دانشجويي در سال‌هاي گذشته گفت: يكي از مقاطع اوج اقبال جريان‌هاي سياسي به دانشگاه و دانشجويان از اواسط سال 75 آغاز شد، و بعد از دوم خرداد 76 ،يكي از تهديدات جنبش دانشجويي كه نزديك شدن به قدرت بود، محقق شد.
وي ادامه داد: بعد از اين اتفاق،بخشي از جريان دانشجويي به عنوان ابزار و بدنه سياسي جريان ها و احزاب سياسي ايفاي نقش مي‌كرد. اولين مخالفت‌ها با اين رويكرد در خود دانشجويان اتفاق افتاد، چون كاركردهاي حزبي همچون اراده ليست در انتخابات يا كانديداتوري اعضاي دفتر تحكيم از سوي دانشجويان قابل قبول نبود.
وي با اشاره به مخالفت جدي بدنه دانشجويي در مقابل اين حركات ادامه داد: انشقاقات مختلفي كه در سطوح فردي و تشكيلاتي در دفتر تحكيم رخ داد ناشي از همين مسئله بود. در اين ميان جريان وزارت علوم وقت نيز با تشكل‌هاي مخالف بطوري برخورد سلبي كرد كه اثري از آنان باقي نگذارد.

** معين خواستاربرخوردامنيتي، اطلاعاتي با دانشجويان بود
بلوكات با شاره به نمونه هايي از اين برخوردها در دانشگاه چمران و علوم پرشكي اهواز، بوعلي همدان ،تربيت معلم و سمنان افزود: اين برخوردها در سال ???? در پي اعتراض اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل نسبت به عملكرد سوال برانگيزوزيرعلوم و معاونانش، منجر به نامه معين خطاب به سيد محمد خاتمي (رئيس جمهور وقت) شد كه در آن خواستار برخورد امنيتي، اطلاعاتي، سياسي، حقوقي و قضايي با دانشجويان منتقد شده بود.
وي در پايان تاكيد كرد: اين مسايل باعث شد تا جريان دانشجويي نگاهي دوباره به نحوه تنظيم مناسباتشان با مسئولين بوجود بياورند بر اين اساس بخشي از تشكل هاي دانشجويي كه حمايت كوركورانه از دولت وقت را پيش گرفته بودند از طرف خود دانشجويان طرد شدند و با به انزوا رفتن آنها شاهد انشقاقات گسترده در آن بوديم.
بلوكات خاطر نشان كرد: رويكرد استقلال طلبانه اي كه امروزه در جنبش دانشجويي شاهد هستيم دستاورد عبرت از فضاي آن دوران است.
سيام/ باق
 جمعه 8 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن