تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815423317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استانداردهاي آلودگي صوتي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: استانداردهاي آلودگي صوتي


در فاصله بين يك تا دو دهه اخير، در بيشتر كشورهاي جهان توجه خاصي نسبت به مساله صدا و آلودگي ناشي از آن به وجود آمده كه منجر به تدوين آئين‌نامه‌ها و اجراي قوانين خاص مبارزه با آلودگي صوتي در آن كشورها شده است. در كشور ما نيز اقداماتي در خصوص مبارزه با اين آلاينده زيست محيطي آغاز شده كه براي دستيابي به شرايط بهينه و به منظور بررسي و برآورد تاثيرات صدا، لازم است دو نوع استاندارد در ايران تعيين شود:

1‌. استاندارد محيطي يا محدود:

اين استاندارد حد آستانه مجازي را براي محيط‌هاي مختلف شهري تعيين مي‌كند. در صورتي كه هر فردي چه به عنوان عابر و يا به عنوان ساكن در يك منطقه مسكوني و يا به عنوان شاغل در يك منطقه تجاري يا صنعتي تحت آستانه‌هاي مجاز زيست‌محيطي قرار داشته باشد، دچار عوارض سوء صدا نخواهد شد.

‌2‌. استاندارد خروجي:

با استفاده از اين استاندارد، ميزان ترازهاي خروجي منابع ايجادكننده صدا قابل مقايسه و ارزشيابي است. استانداردهاي زيست‌محيطي لازم است به منظور آسايش و آرامش انسان تعيين شوند. لذا شفاف كردن و تعيين دقيق اين استانداردها به نوع رفتار، فرهنگ، آداب و رسوم و بالاخره به ساختار فيزيكي شهرها بستگي خواهد داشت، به همين دليل در تعيين اين نوع استانداردها در كشورهاي مختلف تفاوت‌هايي ديده شده است.

روش‌هاي كنترل و كاهش آلودگي صوتي

براي كنترل آلودگي صوتي بايد سه مرحله مد نظر قرار گيرد:

1ـ كاهش و كنترل صداي منبع توليد كننده صوت

2ـ كاهش و كنترل صدا در مسير انتشار صوت

3ـ كاهش و كنترل صدا در محل دريافت صوت

مرحله اول مربوط به توليدكنندگان وسايل حمل و نقل، خودروسازان و به طور كلي سازندگان تجهيزات است كه بايد قوانين اجرا كردن استاندارد ساخت تجهيزات و اجبار اجراي آن توسط دولت تدوين شود.

در مرحله دوم و سوم هم بايد قوانين خاصي در خصوص پيمانكاران ساختماني براي ساختمان‌هاي كنار منابع سروصدا تدوين شود. راهكارهاي كاهش و كنترل سروصدا در زير آمده است:

1ـ تعويض خودروهاي فرسوده

به علت قديمي و يا فرسوده بودن خودروها صداي توليدي از اجزاي مختلف آنها مثل موتور، اگزوز و سيستم انتقال نيرو در حد بالايي قرار دارد.

به عبارتي چنانچه خودروهاي قديمي با خودروهاي جديد جايگزين شوند، علاوه بر كاهش آلودگي هواي منتشره از آنها ميزان صداي توليدي نيز در حد قابل توجهي كاهش مي‌يابد.

2ـ استفاده از سدهاي آكوستيكي

يكي از راه‌هاي مناسب جهت جلوگيري از انتشار صدا به نواحي مجاور خيابان‌ها، استفاده از ديواره‌هايي است كه داراي جنس، طول، شكل، ارتفاع و طراحي ويژه‌اند. مصالح مورد استفاده در ساخت و طراحي اين ديواره‌ها در مقدار كاهش صداي آنها تاثير بسيار زيادي دارد.

3ـ جلوگيري از تردد خودروهاي سنگين در خيابان‌هاي فرعي در شب

در روز معمولاً براي خودروهاي سنگين و كاميون‌ها ممنوعيت تردد در سطح شهر وجود دارد. به همين دليل اين وسايط نقليه سنگين مجبور به تردد در شب مي‌شوند و به علل مختلف مانند تعجيل در رسيدن به مقصد و ممنوعيت استفاده از بعضي مسيرها، خيابان‌هاي فرعي را كه از مناطق مسكوني عبور مي‌كنند، برمي گزينند و چون در حال حمل بارهاي سنگين هستند، آلودگي صوتي بالايي را در اين مناطق ايجاد مي‌كنند. به علت اينكه مسيرهاي فرعي از مناطق مسكوني عبور مي‌كنند و خيابان‌هاي اصلي در ميان مناطق تجاري قرار دارند و اين مناطق در شب فعال نيستند، بنابراين در صورتي كه تردد خودروهاي سنگين در شب از مسيرهاي اصلي صورت گيرد، آلودگي صوتي مناطق مسكوني در شب كاهش خواهد يافت.

4ـ استفاده از پوشش گياهي

پوشش گياهي اگر داراي ارتفاع كافي، عرض و تراكم مناسب باشد، مي‌تواند صداي ناشي از ترافيك بزرگ‌راهها را كاهش دهد. استفاده از پوشش گياهي علاوه بر كاهش صدا، اثرات رواني مطلوبي نيز در بر دارد و براي ايجاد يك پوشش گياهي نياز به فضاي زياد است.

5ـ استفاده از آسفالت‌هاي متخلخل

در خصوص تماس سطح تاير با سطح جاده عوامل موثر در ايجاد صدا، شكل آج و نوع لاستيك ماشين، همچنين نوع و قدمت آسفالت مورد استفاده مهم است. هرچه سطح جاده هموارتر و داراي تخلخل بيشتري باشد، صداي توليدي كمتر خواهد بود.

6ـ عايق بندي ساختمان‌ها

در حالت كلي مواد جاذب صوتي ميزان تراز صوت را كاهش مي‌دهند و براي ساختمان‌ها مي‌توان از مصالح مناسب براي جذب صوت دريافتي يا انعكاس آن از سطح ساختمان استفاده كرد.انرژي صوتي در مواد نرم و داراي تخلخل زياد به صورت موثري جذب مي‌شود. در حالي كه براي انعكاس، از مصالح سخت و فشرده استفاده مي‌شود. درخصوص عايق بندي ساختمان‌ها مي‌توان از پنجره‌هاي دوجداره كه درزبندي آن به صورت كامل انجام شده است، استفاده كرد.

ديوارهاي آجري عايق هاي صوتي بسيار خوبي هستند ولي در جذب صوتي بسيار فقيرند و با تركيب يك مانع با چگالي بالا مي‌توان در كاهش بيشتر سروصدا در ساختمان‌ها استفاده كرد.




 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن