تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814982595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسكانيوز از نشست مطبوعاتي محمدرضا لطفي؛ آرزو داشتم گروه سابق «شيدا» در كنسرت جشنواره موسيقي فجر همراهي ام كنند//براي اجرا در جشنواره موسيقي سفارش نگرفتيم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از نشست مطبوعاتي محمدرضا لطفي؛ آرزو داشتم گروه سابق «شيدا» در كنسرت جشنواره موسيقي فجر همراهي ام كنند//براي اجرا در جشنواره موسيقي سفارش نگرفتيم


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز : محمدرضا لطفي : آرزو داشتم گروه سابق شيدا ما را در اين كنسرت همراهي مي كردند و به جاي چهل نفر ، هفتاد نفر از نسل گذشته و امروز در كنار هم اين كنسرت را برگزار مي كرديم اما شرايط عيني اين اجازه را به ما نمي دهد كه اين كنسرت را اين گونه برگزار كنيم.

به گزارش روز خبرنگار موسيقي گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، محمدرضا لطفي در نشست مطبوعاتي كه صبح امروز در موسسه آواي شيدا برگزار شد، گفت: ما در تلاشيم هر سال با گروه هاي شيدا برنامه هايي براي موسيقي جدي ايراني برگزار كنيم و با اين افزايش برنامه ها خواننده هاي جديدي را هر ساله به جامعه معرفي كنيم.
وي افزود: اداره كردن سه گروه كار آساني نيست و ما بايد مواد مناسب از لحاظ موسيقي را براي اجرا آماده كنيم.

** نسخه تصويري كنسرت گروه هاي سه گانه شيدا منتشر مي شود
اين نوازنده تار همچنين در خصوص نسخه تصويري اين كنسرت ها گفت: در كنار برگزاري كنسرت ها در تلاشيم نسخه DVD و VCD كنسرت هايمان را وارد بازار كنيم كه در حال حاضر نسخه تصويري كنسرت گروه هاي سه گانه شيدا در تالار وزارت كشور آماده شده و اميدواريم بتوانيم آن را در كنسرت بعدي به علاقمندان ارائه كنيم .

** «سپيده» و «بانگ ني» در جشنواره موسيقي فجر
وي در خصوص حضورش در بخش ويژه جشنواره موسيقي فجر و قطعاتي كه قرار است در اين كنسرت اجرا كند ، گفت: دو آثار از قطعات خاطره برانگيز اوايل انقلاب يكي به نام «سپيده » در مجموعه چاوش 6 كه امروز به بشارت معروف شده و گروه شيدا آن را در دانشگاه ملي سابق اجرا كرده را اجرا خواهيم كردكه اين اثر بازگو كننده حركت هاي اجتماعي است.
وي افزود: ديگري قطعه «بانگ ني» در مجموعه چاوش هشت از ساخته هاي خودم و با شعري از «ه. ا . سايه» اجرا خواهد شد.
لطفي گفت : قطعه سپيده را آن زمان شجريان خواندند و اشعار آن بر اساس حالات روحي آن دوران گفته شده و باز گو كننده آن دوران است.
وي درخصوص خوانندگان اين كنسرت گفت: قطعه اول توسط گروه همنوازان شيدا و با خوانندگي «محمد معتمدي» و قطعه «بانگ ني» توسط گروه بانوان شيدا و با خوانندگي«عليرضا شاه محمدي» اجرا خواهد شد.
لطفي همچنين از انتشار نسخه صوتي اين كنسرت خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم براي اولين بار نسخه تصويري اين كنسرت را منتشر كنيم كه نوعي سند موسيقيايي و شعري محسوب مي شود.
وي افزود: بخشي از خاطرات اوايل انقلاب و در سال 57 در اين دو قطعه بازگو خواهد شد كه نسل هاي جديد با شنيدن اين آثار در اين حال و هوا قرار مي گيرند و متوجه مي شوند شاعران و نويسندگان و مجريان آن دوره چطور انقلاب را بازگو كرده اند.

** در جشنواره موسيقي فجر بداهه نوازي خواهم داشت
وي گفت : در هر دو شب من بداهه نوازي خواهم داشت و اين تك نوازي نوعي تم محسوب مي شود كه ساخته خودم است و ابياتي را به صورت دكلمه و آواز خواهم خواند و بعد تنفس و گروه نوازي شروع خواهد شد.
لطفي افزود: سال گذشته بحث بازسازي اين قطعات نبود زيرا اجراي اين كنسرت با همان خواننده ها كار بسيار دشواري بود اما حالا كه با جوانان امروزي اجرا مي شود و خواننده ها متفاوت هستند شايد كار از آن تعهد صد در صد در مي آيد.

**بازسازي اين قطعات براي خود من هم كار سختي بود
وي تاكيد كرد : بازسازي اين قطعات براي خود من هم كار سختي بود اما در تلاشيم همان ملودي هاي قديمي را اجرا كنيم ، اين اثر را بارها و بارها گروه هاي مختلف اجرا كرده اند اما حالا كه خودم حضور دارم.
وي با بيان اينكه من حضورم را در جشنواره موسيقي فجر و اين اجرا را به فال نيك مي گيرم خاطرنشان كرد: اميدوارم در سال هاي آينده آثار مشكاتيان و عليزاده هم اجرا شود و آثاري كه در دوره هاي قبل نوشته شده و در يك شرايط خاص به وجود آمده به گوش نسل هاي آينده نيز برسد.
وي گفت: هر هنرمندي در هر دوره اي قطعه اي كه مي سازد و خودش هم در آن دوران زنده است آثارش مثل فرزندانش مي ماند و با يك حس صادقانه و در يك حال خاص آن ها را ساخته و همه اين ها با حوادث اجتماعي كه افتاده توام بوده است.

** حضورم در انقلاب را يك شانس مي دانم
لطفي گفت : من افتخار مي كنم كه در اين واقعه بزرگ به نام انقلاب حضور داشتم زيرا هر فرد در زندگي خود چندين بار تجربه مي كند كه در انقلاب حضور داشته باشد و من حضورم را در دوران انقلاب يك شانس بزرگ مي دانم.

**اعضاي گروه سابق شيدا هر كدام به صورت حرفه اي در حال فعاليت هستند
سرپرست گروه شيدا در پاسخ به اين سوال كه چرا اين قطعات را با همان گروه سابق اجرا نمي كند، گفت: كساني كه ما را در گروه شيدا در گذشته همراهي مي كردند، امسال هر كدام به صورت حرفه اي در حال فعاليت هستند و كار مجزاي خود را مي كنند جمع كردن اين افراد در كنار هم كار بسيار دشواري بود. اما گروه جواني كه امروز من را همراهي مي كنند هم بسيار پرپيمانه مي نوازند . با اينكه در آن دوران حضور نداشتند اما بسيار با احساس و شور مي نوازند.

** من آرزو داشتم گروه سابق شيدا در اين كنسرت همراهي ام كنند
لطفي تصريح كرد:من هم آرزو داشتم گروه سابق شيدا ما را در اين كنسرت همراهي مي كردند و به جاي چهل نفر ، هفتاد نفر از نسل گذشته و امروز در كنار هم اين كنسرت را برگزار مي كرديم اما شرايط عيني اين اجازه را به ما نمي دهد كه اين كنسرت را اين گونه برگزار كنيم.وي افزود افرادي چون پرويز مشكاتيان و محمد رضا شجريان كه از اعضاي گروه شيدا بودند امروز به صورت حرفه اي در حال فعاليت هستند .

** جشنواره موسيقي فجر فرصت مناسبي براي معرفي موسيقي ايراني
لطفي در پاسخ به اين سوال كه چرا در جشنواره موسيقي فجر شركت كرده است، تصريح كرد: زماني كه جشنواره هاي مختلف را در ايران دنبال مي كردم متوجه شدم جشنواره موسيقي به مراتب از جشنواره سينما و تئاتر ضعيف تر عمل مي كند و بسياري از موزيسين هاي حرفه اي در اين جشنواره مشاركت نداشتند زيرا حجم كنسرت هايي كه در سال برگزار مي كردند آن قدر زياد بود كه ديگر در اين جشنواره شركت نمي كردند و برخي هم دلايل خاص خود را داشتند.
وي تاكيد كرد: ما مي توانيم از اين فرصت ده روزه نهايت استفاده را كنيم و با هم بودن و هماهنگ بودن را تجربه كنيم و به معرفي موسيقي اصيل ايراني بپردازيم.
اين نوازنده سه تار گفت:در جشنواره سينما جوايزي در نظر گرفته مي شد و افرادي همچون انتظامي و نصيريان در كنار جوان ها به ارائه آثار خود مي پردازند اما جشنواره موسيقي فجر اين چنين نيست و اساتيد به دلايلي در اين جشنواره شركت نمي كنند.
لطفي گفت:اين جشنواره براي ماست پس بايد از آن براي معرفي موسيقي ايراني حداكثر تلاشمان را انجام دهيم.

** بزرگان موسيقي در جشنواره موسيقي فجر شركت كنند
وي افزود: ما سال گذشته شاهد بوديم كه ده روز را گروه پاپ اجرا داشته اند من مخالف موسيقي پاپ نيستم اما بايد موسيقي ايراني هم در اين جشنواره حضور داشته باشد به همين دليل تصميم گرفتم كه دو اثر خاطره انگيز دوران انقلاب را در اين جشنواره اجرا كنم كه شايد با ورود به من عنوان موزيسين حرفه اي ديگر دوستان هم آثارشان را وارد اين جشنواره كنند.

**براي اجرا در جشنواره موسيقي فجر سفارش نگرفتيم
وي افزود: هيچ كس هم به من سفارش نداد كه چه اثري را در جشنواره موسيقي فجر اجرا كنم بلكه خودم اين دو اثر را انتخاب كردم.
اين موسيقي دان ايراني تاكيد كرد: ما نمي توانيم واقعيتي همچون انقلاب را ناديده بگيريم زيرا انقلاب اتفاق افتاده و يك اتفاق مهم در كشور ما بوده است.

**رايزني براي جشنواره موسيقي فجر دير انجام مي شود
لطفي با انتقاد از برگزار كنندگان جشنواره از اين جهت كه اساتيد موسيقي را چندين ماه زودتر براي شركت در جشنواره دعوت نمي كنند، گفت: متاسفانه ما شاهد هستيم كه رايزني هاي لازم براي شركت در جشنواره موسيقي فجر انجام نمي شود و همين باعث مي شود خيلي از اساتيد با وجود رغبت نتوانند در اين جشنواره شركت كنند چون يك اثر براي شركت در جشنواره نياز به تفكر و گذشت زمان براي ساخت دارد.
لطفي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه او هميشه دغدغه نزديكي اساتيد موسيقي را دارد اما چرا هنوز اين اتفاق نيفتاده، گفت: خودتان مي گوييد بزرگان، نزديكي چندين بزرگ كنار هم به خود آن ها بستگي دارد و اگر آن ها واقعا بزرگ باشند و به موفقيتي دست يافته باشند همديگر را تحمل مي كنند و در كنار هم جمع مي شوند.
وي گفت:من طرح جديدي مي دهم و شما خبرنگاران با بزرگان موسيقي مصاحبه كنيد و بگوييد چگونه مي توانند با هم كارهاي مشتركي انجام دهند تا عرصه موسيقي بارورتر شود.

** تهيه كننده موسيقي نداريم
لطفي با بيان اينكه ما در حوزه موسيقي تهيه كننده اي نداريم، گفت: در حوزه سينما يك تهيه كننده دو هنرمند را براي ايفاي نقش در يك فيلم كنار هم جمع مي كند و مي گويد اين فيلم با حضور شما دو نفر به توفيق خود دست مي يابد اما ما در حوزه موسيقي يك تهيه كننده و يك مدير توليد نداريم.

** مخالف موسيقي پاپ نيستم
وي با بيان اينكه من با موسيقي پاپ مخالف نيستم، گفت: بسياري از هنرمندان موسيقي پاپ و طرفداران اين نوع موسيقي فكر مي كنند موسيقي با عنواني كه در حوزه موسيقي ايراني فعاليت مي كند با موسيقي پاپ مخالفند اما اين طور نيست .

**ضرورت ايجاد يك زمينه استراتژي تعيين شده در حوزه موسيقي
اين موسيقي دان ايراني گفت: من از حاكميت تقاضا مي كنم براي فرهنگ كلي موسيقيايي در ايران يك زمينه استراتژي تعيين شده داشته باشند اين كه در سال چه قدر موسيقي پاپ و چه قدر سمفوني و ايراني قرار است اجرا شود.

** در حوزه موسيقي به تعادل برسيم
سرپرست گروه شيدا گفت: از اينكه 90 درصد از اجراها در يك سال به موسيقي پاپ اختصاص پيدا كند و ده درصد موسيقي ايراني همان قدر خطرناك است كه در كشور 90 درصد موسيقي سنتي و ده درصد موسيقي پاپ اجرا شود بلكه بايد به يك تعادل در حوزه موسيقي برسيم.
لطفي تاكيد كرد:هر دو نوع موسيقي نياز يك انسان است و من به عنوان نوازنده موسيقي سنتي گاهي هم موسيقي پاپ گوش مي دهم و برايم جالب است خيلي از موزيسين هاي حوزه پاپ گرايش زيادي به ساز و موسيقي ايراني دارند، گوش انسان كه قرار نيست هميشه يك نوع موسيقي را گوش دهد بلكه بعضي وقت ها نياز است كه ما موسيقي هاي مختلف را گوش دهيم.

** بليت هاي جشنواره موسيقي فجر گران نيست
لطفي با اشاره به اينكه يكي از رسانه ها از گران بودن جشنواره موسيقي فجر مطلبي را منتشر كرده است، گفت: بايد بگويم بودجه سال گذشته فجر قابل قياس با بودجه امسال نيست و با حضور موسيقي ايراني در جشنواره نبايد اين حرف ها گفته شود بلكه به جاي اين برخوردها به موضوعات جدي تري بپردازيم.

لطفي همچنين خبرداد:27و 28 آذر ماه و دوم و سوم دي ماه در گرگان كنسرت خواهم داشت.

**سخنراني «لطفي » در جشنواره موسيقي فجر
بهراد توكلي نيز گفت: محمدرضا لطفي با موضوع موسيقي و تحولات اجتماعي پنجشنبه 21 آذر ساعت 11 در تالار وحدت به سخنراني خواهند پرداخت كه اين بخش هم جزيي از جشنواره بيست و چهارم موسيقي فجر است.

گزارش ايسكانيوز مي افزايد؛ محمد رضا لطفي براي اولين بار در طي بيست و سه دوره از برگزاري جشنواره بين المللي موسيقي فجر در جشنواره ببيست و چهار به روي صحنه تالار بزرگ كشور خواهد رفت .
وي كه تازه ترين اجرايش با گروه هاي سه گانه شيدا در تالار بزرگ كشور انجام شد اين بار براي دومين مرتبه در بخش ويژه سي امين سال پيروزي انقلاب اسلامي كه به بخش هاي جشنواره بيست و چهار اضافه گرديده به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
اين اجرا در بخش ويژه آثار ماندگار دهه اول انقلاب اسلامي صورت مي پزيرد. چاووش اثر ماندگاري است كه به اين بهانه بار ديگر توسط خالقش اجرا مي شود./120
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن