تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816541898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر به اعماق دريا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: زيردريايي.هاي DeepFlight بزودي راهي 5 نقطه عميق جهان مي.شوند
سفر به اعماق دريا

70 درصد از سطح زمين زير آب قرار دارد اما دانش ما درباره ماه - تنها قمر زمين - از آنچه در زير سطح درياها وجود دارد، بيشتر است. طي يك قرن گذشته توجه بشر بيشتر به كشف ناشناخته.هاي خشكي و در ادامه فضاي بيكران معطوف بوده است تا اعماق اقيانوس ها. يك دليل منطقي براي اين عقب.ماندگي احتمالا محدوديت.هاي فراواني است كه بشر در محيط.هاي آبي با آنها روبه.روست.




در عميق.ترين نقاط اقيانوس.ها، دنيايي مملو از راز و رمز وجود دارد كه بشر تقريبا چيزي از آنها نمي.داند. نزديك به 2 دهه است كه برخي محققان و سرمايه.گذاران در عرصه اكتشافات تحقيقاتي و صنعت گردشگري به دنبال راهي براي نفوذ به عمق اين ناشناخته.ها افتاده.اند. شركت.هايي نظير ويرجين گلكتيك و سرمايه.گذاراني نظير ريچارد برانسون از جمله پيشگامان نفوذ به اين دنياي ناشناخته هستند. محور اصلي پروژه.هايي كه در اين شركت.ها دنبال مي.شوند، نسل مافوق تصوري از زيردريايي.هاست كه به اندازه زيردريايي.هاي غول پيكر و پيچيده نظامي، بزرگ و گران قيمت نيستند بلكه با برخورداري از ساختاري فشرده اما با كارايي. چشمگير قادر خواهند بود پاي بشر را به عميق ترين و تاريك ترين نقاط اقيانوس.ها باز .كنند. چنين ايده.هايي كه تا تبديل شدن به واقعيتي عيني تنها چند سال ديگر فاصله دارند، نمونه بارزي از تلفيق فناوري و صنعت پررونقي همچون گردشگري است.
براي آنهايي كه به گردشگري نگاهي فراتر از نگاه عام دارند و حاضرند براي حضور در ناشناخته.ترين نقاط زمين پول.هاي زيادي خرج كنند سوار شدن در زيردريايي.هاي كوچك چند نفره جذابيت خاص خود را دارد. اما گردشگران تنها يك روي اين سكه هستند. محققاني كه سال.هاست با استفاده از تصويربرداري و داده.هاي ماهواره.اي، تصويري مبهم از اعماق اقيانوس داشته اند، مي.توانند با سوار شدن بر چنين زيردريايي.هاي نويني، خود را به بستر اقيانوس.ها رسانده و پژوهش.هاي خود را آغاز كنند.
در پروژه.اي كه به اين منظور و از چند سال پيش از سوي محققان شركت ويرجين گلكتيك آغاز شده است، طرحي كلي ترسيم شده كه در آن مجموعه.اي از عميق.ترين و هيجان.انگيزترين نقاط كف اقيانوس.ها به عنوان مقاصد اين زيردريايي در نظر گرفته شده.اند. محققان پنج نقطه عميق اقيانوس.ها را شناسايي كرده.اند كه عميق ترين آنها گودال ماريانا در اقيانوس آرام است. اندازه.گيري.هاي دقيق محققان نشان مي.دهد كه عمق اين گودال تا سطح اقيانوس نزديك به 12 كيلومتر است. براي درك هر چه بهتر اين عمق كافي است به اين نكته توجه كنيم كه اگر قله اورست را به درون اين گودال بيندازيم، باز هم قله كوه در حدود 3 كيلومتربا سطح آب فاصله خواهد داشت. اندازه.گيري.ها نشان مي.دهد فشار آب در بستر اين گودال تا يكهزار برابر فشار در سطح اقيانوس است. در سال 1960 نيروي دريايي آمريكا يك زيردريايي تحقيقاتي را به همراه دو سرنشين به نزديكي بستر اين گودال اعزام كرد. آنها ماهيان، خرچنگ.ها و ديگر موجودات دريايي را در اعماق اين گودال مشاهده كردند. اما پس از آن ديگر هيچ تلاش شاخصي در اين زمينه صورت نگرفته است. حالا تصور كنيد بزودي دسته.اي از زيردريايي.هاي كوچك راهي اين نقطه از زمين خواهند شد و حتي شما مي.توانيد با خريد يك بليت، عميق.ترين دره سيار زمين را در عمق 12 كيلومتري آب در حالي سياحت كنيد كه فشار آب بيرون وسيله نقليه شما، براي له كردن يك تريلي و تبديل آن به يك مشت فلز، كافي است.
پروژه ويرجين بزودي در 5 منطقه اقيانوسي آغاز مي.شود. قرار است در فاز اول اين پروژه از نمونه.هاي پيش ساخته زيردريايي.هاي كوچك موسوم به DeepFlight استفاده شود. اين زيردريايي.ها تفاوت.هاي ساختاري قابل توجهي با زيردريايي.هاي فعلي دارند. اين تفاوت.ها از بدنه آغاز مي.شود و تا سيستم موتوري ادامه خواهند يافت. اسكلت اين سيستم.ها شباهت زيادي به ساختار يك هواپيماي جت دارد. دقيقا به دليل وجود باله.هاي گلايدري مانندي كه در قسمت عقب و كناره.هاي اين زيردريايي.ها ديده مي.شود، قدرت مانوردهي آن به مراتب فراتر از زيردريايي.هاي فعلي است. اين باله.ها همچنين امكان غوطه.ور ماندن اين وسيله نقليه زيرآبي را در حالي كه حركت مي.كند، در اعماق اقيانوس فراهم مي.كنند. اين قابليت زماني از اهميت و ارزش بيشتري برخوردار مي.شود كه متوجه مي.شويم فشار آب در عمق ده.ها هزار متري اقيانوس تا چه حد است.
نكته: نسل جديد زيردريايي.هاي چند نفره كه تا تبديل شدن به واقعيتي عيني تنها چند سال ديگر فاصله دارند، پاي محققان و گردشگران را به عميق.ترين نقاط اقيانوس.ها باز خواهد كرد
در فرآيند ساخت زيردريايي.ها استفاده از مواد بسيار مقاوم در برابر فشار آب مهم.ترين دغدغه محققان و طراحان بدنه به شمار مي.آيد. اين فاكتور در ساخت زيردريايي.هايي كه در اين پروژه به كار گرفته خواهند شد نيز در نظر گرفته شده است. محققان از فيبر كربني، تيتانيوم و كوارتز در ساخت بخش.هاي مختلف اين زيردريايي استفاده كرده.اند. اين مواد نه تنها به طرز چشمگيري سبك هستند بلكه از ضريب مقاومت خيره.كننده.اي نيز برخوردارند.
محققان از همان ابتدا به اين نكته توجه داشته.اند كه زيردريايي.هاي DeepFlight بايد در برابر فشار يكهزار اتمسفري بستر اقيانوس از خود مقاومت نشان دهند. نكته مهمي كه بايد به آن توجه جدي داشت، تفاوت ساختاري اين زيردريايي.ها با زيردريايي.هاي نظامي غول پيكري است كه ممكن است هفته.ها در اعماق اقيانوس باقي بمانند. در ساختار اسكلتي زيردريايي.هاي غول پيكر كه نسخه.هاي اتمي فراواني از آنها موجود است، از لايه.هاي محافظتي متعددي استفاده شده است. بهره.گيري از اين لايه.ها بر ضريب ايمني اين سيستم.ها مي.افزايد اما در اين ميان نبايد از افزايش طبيعي وزن آنها نيز غافل شد. از سوي ديگر چنين فرمولي در زيردريايي.هاي كوچكي نظير DeepFlight ديده نمي.شود. قطر بدنه اين زيردريايي.ها به زحمت از چند ده سانتي.متر فراتر مي.رود و اين درحالي است كه بايد حداكثر فشار آب ممكن در اعماق اقيانوس را نيز تحمل كنند.
5 نقطه عميق اقيانوس.هازيردريايي.هاي DeepFlight بزودي راهي 5 نقطه عميق جهان مي.شوند. پس از گودال ماريانا كه با عمق نزديك به 12 هزار متر، عميق ترين گودال زمين محسوب مي.شود، گودال پورتوريكو در اقيانوس اطلس. با عمق تقريبي 8605 متر قرار دارد. پس از آن گودال ديامانتينا (Diamantina) در اقيانوس هند با 8047 متر و گودال ساندويچ جنوبي (South Sandwich) با 7235 متر ژرفا،. به عنوان عميق ترين نقاط زمين محسوب مي.شوند. آخرين عضو اين مجموعه نيز گودال مولي (Molloy ) است كه با 5608 متر عمق در اقيانوس منجمد شمالي قرار دارد.
ريچارد برانسون سرمايه.گذاري نجومي روي پيشبرد اين پروژه صورت داده و اميدوار است به محض راه.اندازي اين طرح، سيلي از طلا و نقره به سمتش روانه شود. به همين دليل قرار نيست از اين زيردريايي.ها صرفا براي انجام تحقيقات علمي استفاده شود. گروهي از مديران خوش فكر كه سابقه همكاري چندين ساله را با وي دارند، از چندي پيش شروع به پيش ثبت.نام از گردشگران متمولي كرده كه براي سفر به اعماق اقيانوس مشابه سفر به فضاي اطراف زمين، حاضرند ميليون.ها دلار هزينه كنند.
استفاده از اين زيردريايي.ها به عنوان ابزاري پولساز در صنعت گردشگري پيش از اين نيز مورد آزمايش قرار گرفته كه اتفاقا با نتايج قابل قبولي نيز همراه بوده است. پس از طراحي و آزمايش نمونه.هاي اوليه زيردريايي.هاي DeepFlight، گروهي از آنها به عنوان سيستم.هاي حمل و نقل زيرآبي با قابليت حمل تا دو سرنشين به كار گرفته شدند.
موفقيت اوليه طرح موجب دلگرمي ريچارد برانسون و طراحان اصلي اين پروژه شد. آنهايي كه علاقه.مند به حضور در چنين برنامه.هاي هيجان انگيز گردشگري هستند مي.توانند با پرداخت 11 هزار و 900 دلار در يك تور گردشگري زيرآبي دو روزه حضور پيدا كنند. حضور در اين برنامه تجربه.اي هيجان.انگيز است اما تنها براي شمار معدودي از ساكنان سياره زمين مقدور است كه چنين هزينه گزافي را بپردازند.
سال.هاست كه دولت.ها تصميم گرفته.اند با كاهش بودجه.هاي تحقيقاتي و وارد كردن شركت.هاي خصوصي به مطالعات بنيادي، ضمن استفاده از قابليت.هاي اقتصادي اين بخش، پژوهش.هاي علمي را نيز به پيش برند. مشابه اين عمل در سفرهاي توريستي به فضا، تجاري.سازي، فناوري.هاي نوين و ساير حوزه.هاي علم و دانش به وفور ديده مي.شود. گويا آينده دانش در گرو توجه بيشتر به علم اقتصاد است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن