تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814290256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي آيات شفاعت از ديدگاه فريقين در فصلنامه تخصصي«طلوع»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي آيات شفاعت از ديدگاه فريقين در فصلنامه تخصصي«طلوع»
گروه انديشه: مقاله «بررسي آيات شفاعت از ديدگاه يفرقين» نوشته «سيدفياض حسين رضوي» در فصلنامه تخصصي «طلوع» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نويسنده در اين مقاله كوشيده است ديدگاه معتزله را با ساير فرق اسلامي تطبيق و نقد و بررسي كند. به زعم نگارنده مقاله، حكمت شفاعت، ايجاد روزنه‌اي از اميد و آرزوهاست كه مورد اتفاق نظر همه فرق اسلامي است. اما در مورد اين‌كه چه كساني از مؤمنان، مشمول شفاعت قرار مي‌گيرند، بين آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

شفاعت در روز قيامت، روزنه‌اي از اميد و آرزوهاست كه آيين اسلام به روي گنهكاران گشوده تا از رحمت الهي نااميد نشوند و در اثر بي‌نصيب دانستن خود از آمرزش الهي در گناه و معصيت فرو نروند؛ بنابراين حكمت تشريع شفاعت، همان حكمت تشريع توبه در زندگي دنياست.

آري اين شفاعت، لطف رسول خدا(ص) در حق امت خود است كه از طرف خداوند به ايشان عنايت شده است. البته بايد اعتراف كرد كه اين مسئله اصيل اسلامي بسان برخي ديگر از معارف بلند آن با برخي از پيرايه‌هاي غلط همراه شده است؛ از همين رو بر دانشمندان است كه اذهان مردم را در اين زمينه روشن كرده و مطالب درست را از نادرست مشخص كنند.

وي مي‌نويسد: برخي شايد چنين تصور كنند؛ روز رستاخيز، شافعان راستين الهي، يزيدها، حجاج‌ها و چنگيزها و ... را زير پر و بال شفاعت خود قرار خواهند داد و ...؛ ولي آنان در اين انديشه سخت در اشتباه‌اند؛ زيرا شفاعت شافعان واقعي از آن كساني است كه در روح و روان آنان نيروي جهش به سوي كمال و پاكي باشد، ولي كساني كه در سراسر وجود آنان نقطه قوت و كمالي پيدا نمي‌شود، هرگز نورانيت شافعان، وجود تاريك آنان را روشن نخواهد كرد.

بحث شفاعت، بنابر برداشتي كه مسلمانان از آن دارند، يكي از بحث‌هاي جدي قرآني و كلامي است كه شايسته است در مورد آن به طور صحيح و دقيق، تحقيق و بررسي شود تا حدود و ثغور آن معين شود و احيانا كساني كه برداشت درستي از شفاعت ندارند، فكر آن‌ها اصلاح شود و از گمراهي نجات يابند.

در مورد اصل شفاعت (يعني اين‌كه رسول خدا(ص) و نيز نزد شيعه، ائمه اطهار(ع) مؤمنان را در قيامت مشمول شفاعت خود قرار مي‌دهند)، بين همه فرق مسلمانان اتفاق نظر وجود دارد، اما در مورد اين‌كه چه كساني از مؤمنان مشمول شفاعت آن‌ها قرار مي‌گيرند، بين آن‌ها اختلاف جدي وجود دارد.

رضوي مي‌آورد: معتزله، با تكيه بر اصول خويش، شفاعت را مخصوص مؤمناني مي‌دانند كه مرتكب گناه كبيره نشده‌اند و يا بعد از ارتكاب گناه توبه كرده‌اند. اما ساير فرق با توجه به احاديث فراوان شفاعت، آن را مخصوص مرتكب گناهان كبيره مي‌دانند.

آخرين شماره فصلنامه تخصصي «طلوع» با موضوع مذاهب و فرق اسلامي به صاحب امتيازي «مدرسه عالي امام خميني(ره)»، مدير مسئولي «سيدسجاد هاشميان» و سردبيري «يعقوب‌علي برجي» منتشر شده است.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن