تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805342945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/‌٣٠ سال قانونگذاري و نظارت/ نايب رييس كميسيون حقوقي مجلس: فقط مجلس بايد فصل‌الخطاب وضع قانون باشد قانون‌گذاري متعدد جايگزين قانون‌گذاري واحد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /‌٣٠ سال قانونگذاري و نظارت/ نايب رييس كميسيون حقوقي مجلس: فقط مجلس بايد فصل‌الخطاب وضع قانون باشد قانون‌گذاري متعدد جايگزين قانون‌گذاري واحد شده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

دكتر علي اسلامي‌پناه تصريح كرد: عمل نكردن به قانون و نهادينه نشدن آن يكي از مشكلات پيش روي مجلس است.

نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در خانه ملت در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ در ارزيابي از عملكرد قانون‌گذاري و نظارت مجلس در طول 30 سال اخير گفت: در 30 سال گذشته بعد از انقلاب نظام قانونگذاري رشد بي‌رويه‌اي داشته و شايد تورم قانون از آن پديد آمده است.

به نظر وي، اين پديده به اين علت بوده كه تنقيح قوانين صورت نگرفته است و در خصوص يك موضوع بدون اين كه نسخ شدن برخي قوانين، قوانين متعددي تصويب شده؛ لذا قوانين بسيار زيادي در حد چندين برابر تمام دوره قانون‌گذاري ايران در اين 30 سال بعد از انقلاب وضع شده است.

اين نماينده مجلس،‌ نياز به يك ساماندهي را در اين راستا مورد تاكيد قرار داد و گفت: نبايد براي هر موضوعي يك طرح يا لايحه داد تا به صورت قانون در آيد و اين قوانين بر روي هم تلمبار شوند، به طوري كه شايد برخي از قضات قدرت به خاطر سپردن همه اين قوانين را نداشته باشند. اين مساله قضات و سيستم قضاوت و اجرايي كشور را دچار مشكل مي‌كند، لذا در حوزه وضع قوانين، قانون كم وضع نكرديم، بلكه بيش از حد نياز هم وضع كرده‌ايم.

وي با اشاره به وظيفه نظارتي مجلس اظهار كرد: مجلس قدرت نظارت كامل را ندارد. در سيستم نظارتي بودجه، ديوان محاسبات كشور را داريم كه مي‌تواند به عنوان يك نهاد كمك كننده به قوه مقننه عمل كند، ولي امروزه نظارت مجلس و قوه مقننه بر كار وزراء و دولت قوي نيست، يعني از وزيري سوال مي‌شود و پاسخ وي قانع كننده هم نيست، ولي هيچ ضمانت اجرايي ديگري در اين راستا وجود ندارد كه اميد است در اصلاح آيين‌نامه مجلس اين بعد نظارتي مجلس هم تقويت شود.

اسلامي‌پناه خاطرنشان كرد: در بحث تحقيق و تفحص‌هايي كه بعضا انجام مي‌شود، نمي‌دانيم سرانجام اين تحقيق و تفحص‌ها به كجا ختم مي‌شود؟ و آيا به تخلف افرادي كه متخلف بوده‌اند، رسيدگي شده يا آن بخش از تحقيق و تفحص كه واقعا نشان انحراف از قوانين بوده به حالت قبل از انحراف برگشته است؟

وي تصريح كرد: اين مسائل به دليل اين است كه ساختاري كه انجام و پيش‌بيني شده شايد آن مقصود نهايي را برآورده نكرده است. مجلس به اندازه‌اي كه در زمينه قانون‌گذاري توجه داشته، نتوانسته است در بخش نظارت وظيفه خود را اعمال كند. شايد با تغييراتي كه در آيين‌نامه داخلي مجلس داده شده بتوانيم بعد نظارتي قوه مقننه را بيشتر تقويت كنيم.

نماينده جيرفت و عنبرآباد گفت: قوه مقننه تنها جايي است كه قانون‌گذاري را بر عهده دارد. اين كه امام راحل فرمودند مجلس در راس امور است اين جمله را تعارفي نگفته است، بلكه اين يك قاعده و تفكر و باور قطعي است. لذا به نظر مي‌رسد اعمال قانون‌گذاري تنها بايد از طريق قوه مقننه باشد.

وي افزود: هم‌چنين در قوه مجريه مثلا برخي مواقع آيين‌نامه يا آن چه به تصويب مي‌رسد شايد به آن صورت با قانون انطباق نداشته باشد كه به اين هم بايد توجه شود.

نايب رييس كميسيون حقوق و قضايي مجلس خاطرنشان كرد: بنابراين در مجموع به نظر مي‌رسد در بعد اجرايي اين كار تنها بايستي مجلس فصل‌الخطاب وضع قانون باشد.

به گفته وي، بيشترين مشكل مجلس را شايد عمل نكردن به قوانين و نقض آن‌ها بدانيم، ‌يعني قانوني كه مجلس وضع مي‌كند ممكن است از سوي دولتمردان به سرانجام نرسد و اجرايي نشود. در حالي كه قانوني كه تصويب شده را بايد باور داشته باشيم تا بتوانيم به آن اهداف قانون برسيم.

اسلامي پناه در پايان گفت: مثلا اگر قانون 5 ساله را رعايت نكنيم به قانون چشم انداز 20 ساله هم نخواهيم رسيد. لذا وجود قوانين عادي هم تاثير آن چناني نخواهد داشت. بنابراين بزرگترين دغدغه خاطر قانون‌گذار ما در قوه مقننه اين است كه به قانون عمل شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن