تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815528554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي/ 19معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي: ارائه مباني ديني در دانشگاه‌ها متناسب با عطش دانشجويان نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي/ 19معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي: ارائه مباني ديني در دانشگاه‌ها متناسب با عطش دانشجويان نيست
گروه اجتماعي: با وجود عطش دانشجويان به بحث معنويت، معارف زلال و ناب ديني به نحو مناسبي به جامعه جوان به‌ويژه دانشجويان ارائه نمي‌شود از همين‌رو نهادهاي دانشگاهي وظيفه مهمي را در اين زمينه عهده‌دار هستند.
«سعيد پورعلي» معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با بيان اين مطلب گفت: ترويج فرهنگ اقامه نماز و استفاده از امكانات تبليغي دستگاه‌ها يكي از اهداف ستاد اقامه نماز كشور است تا بدين‌ترتيب مسئولان استاني بتوانند با حضور در چنين نشست‌هايي به انتقال تجارب خود در اين زمينه بپردازند.

وي برپايي هفدهمين اجلاس سراسري نماز در دانشگاه‌ها را عرصه مناسبي براي ترويج پژوهش و آشنايي با شيوه‌هاي تبليغ نماز دانست و افزود: استفاده از ظرفيت محققان و فعالان عرصه دانشگاه نيز يكي ديگر از اثرات مطلوب اين برنامه فرهنگي است كه مي‌تواند به ارائه راهكار‌هاي اصولي در اين زمينه كمك كند.

پورعلي ارائه الگو به دستگاه‌هاي ديگر براي ترويج فرهنگ نماز، تجليل از مروجان اين فرهنگ و آگاهي از آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين عرصه را از ديگر نتايج مطلوب برپايي اين اجلاس دانست كه به قول حجت‌الاسلام‌والمسلمين «قرائتي» اگر تشريفاتي نباشد، مي‌تواند به حاكميت معنويت در دانشگاه‌ها بينجامد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي به اهميت برپايي نماز جماعت در محيط‌هاي دانشگاهي پرداخت و تصريح كرد: گرايش به معنويت در ميان جامعه و جوانان يكي از موضوعاتي است كه شرايط حضور برخي افراد و جريا‌ن‌هاي نادرست را نيز فراهم كرده تا از اين مسئله به نفع خودشان بهره‌برداري كنند لذا ما نيز بايد هوشمندانه از اين ميل براي تعظيم شعائر ديني خود استفاده كنيم.

پورعلي با اشاره به اين مطلب كه طبق آئين شرعي اسلام، رفتارهاي ديني نيز به اندازه باورهاي ديني اهميت دارند و بايد مورد تكريم واقع شوند، اظهار كرد: نماز نيز اوج اين رفتار ديني است از همين‌رو بايد براي اقامه آن فرهنگ‌سازي كنيم البته تاكنون نيز اقدامات مطلوبي توسط دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه‌ها براي توسعه و ترويج امر اقامه نماز صورت گرفته است.

اين عضو دانشگاهي در ادامه با اشاره به استقبال دانشجويان از برگزاري چنين برنامه‌هايي گفت: آخرين يافته‌ها نشانگر اين مطلب است كه وضعيت مذهبي جامعه دانشگاهي در زمينه ديني در سطح مطلوبي قرار دارد اما بايد به اين نكته توجه كرد كه در بحث رفتارهاي ديني بايد اقدامات بيشتري توسط نهادهاي فرهنگي دانشگا‌ه‌ها به‌ويژه در عرصه هماهنگي ميان حوزه رفتار و باور ديني صورت گيرد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي درباره آسيب‌هاي فرهنگ اقامه نماز در محيط‌هاي دانشگاهي افزود: به نظرم مي‌رسد فرهنگ اقامه نماز در دانشگا‌ه‌ها بيش از آسيب‌هاي محيطي گرفتار آسيب‌هاي معرفتي است.

پورعلي در ادامه افزود: با وجود عطش دانشجويان به بحث معنويت، معارف زلال و ناب ديني به نحو مناسبي به جامعه جوان به‌ويژه دانشجويان رائه نمي‌شود از همين‌رو نهادهاي دانشگاهي وظيفه مهمي را در اين زمينه عهده‌دار هستند.

وي دانشگاه را نهاد توليد علم در جامعه ذكر و تصريح كرد: از همين‌رو مسئولان دانشگاه‌ها بايد راهكار‌هاي مناسب را بر اساس حفظ اصالت‌هاي ديني و معارف مذهبي استخراج كنند و در اختيار دانشجويان قرار دهند تا بدين‌ترتيب بتوانند ارتباط بيشتري را با جامعه دانشجويي برقرار كنند.

پورعلي در ادامه همكاري حوزه و دانشگاه را در يافتن اين راهكارها بسيار مهم ارزيابي و اظهار كرد: اين همكاري مبتني بر ارتباط متقابل و اعتماد حوزويان و دانشگاهيان است تا با وحدت رويه زمينه‌اي را فراهم كنند كه بركات اين پيوند در دانشگا‌ه‌ها متبلور شود.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در پايان با انتقاد از ناكارآمدي برخي از نهادهاي فرهنگي گفت: دستگاه‌هاي فرهنگي بايد براي بحث تدبر در قرآن، اشاعه مفاهيم مذهبي و ترويج رفتارهاي ديني متناسب‌تر عمل كنند كه دستيابي به اين مهم نيز با حضور نيروهاي متخصص و صاحب صلاحيت امكان‌پذير است تا با تدوين برنامه‌هاي مناسب به ارتباط با جامعه جوان و دانشجو بپردازند.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن