تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812593707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام جزئيات نقل و انتقال دانشجويان+جدول خوابگاه های کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:




ايران براي جذب دانشجو براي دانشگاه.هاي خود آزموني ويژه در افغانستان برگزار مي.كند
براساس مصوبه شوراي بورس دانشجويان غيرايراني، به كشورهايي كه بيشترين دانشجويان متقاضي را براي تحصيل در ايران دارند هياتي اعزام مي.شود تا با برگزاري آزمون در اين كشورها، بهترين دانشجويان براي تحصيل در ايران انتخاب شوند.
مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم،.تحقيقات و فناوري ديروز با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: قرار است براي كشور افغانستان آزمون برگزار شود تا دانشجويان اين كشور كه متقاضي تحصيل در ايران هستند، انتخاب شوند.
مجتبي بذرافشان توضيح داد: اين آزمون 15 شهريور در چندشعبه افغانستان برگزار مي.شود و ثبت.نام آن نيز در فاصله زماني 24 مرداد تا 4 شهريور است. به گفته اين مسوول، دانشجويان كشور افغانستان بيشترين متقاضي تحصيل در كشور ايران هستند و بر اين اساس 19 درصد پذيرفته.شدگان بورس ايران به دانشجويان افغانستان اعطا شده است.به عقيده برخي كارشناسان ، يكي از اهداف مهم برگزاري آزمون ويژه در افغانستان ، بهره گيري بيشتر از ظرفيت دانشگاه.هاي ايران و پركردن صندلي هاي خالي آنها است زيرا سال آينده به دليل كاهش شمار داوطلبان، ده.ها هزار صندلي خالي باقي خواهد ماند.
مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم با بيان اين. كه دانشگاه.هاي ايران از 90 كشور دنيا دانشجو دارند، افزود: سال گذشته 54 كشور متقاضي بورسيه دانشجويانشان در ايران بوده.اند كه با اين تقاضاها موافقت شد.
اعلام نتايج نقل و انتقال دانشجويان
در همين حال، با اعلام نتايج نقل و انتقال دانشجويان در سال 90، مديركل وزارت علوم و تحقيقات از ارسال 40 درصد تقاضاها براي 5 دانشگاه كشور خبر داد.
بذرافشان با تشريح نتايج نقل و انتقال دانشجويان در سال.جاري گفت:. 21 هزار و984 دانشجو خواستار انتقال بوده.اند كه در ميان آنها، دانشگاه فردوسي مشهد با 1881 تقاضا، دانشگاه اصفهان با 1844 تقاضا، دانشگاه شيراز با 1817 تقاضا، دانشگاه تهران با 1784 تقاضا و دانشگاه صنعتي اصفهان با 1089 تقاضا بيشترين مورد تقاضا را براي ورود دانشجويان به اين دانشگاه.ها داشتند.وي با بيان اين. كه 14 هزار و 271 مورد و به عبارتي حدود 65 درصد از تقاضاها از سوي دانشگاه.هاي مبدا موافقت شده است، افزود: همچنين با 7000 تقاضا و به عبارتي 8/31 درصد از تقاضاها از سوي دانشگاه.هاي مبدا مخالفت شده و با 713 تقاضا و به عبارتي 2/3 درصد از تقاضاها نيز هنوز در دانشگاه مبدا موافقت نشده و در دست بررسي است.
بذرافشان تصريح كرد: 5723 مورد از موافقت.هاي دانشگاه مبدا مربوط به دانشجويان غيربومي استاني است و 2881 نفر نيز مربوط به دانشجويان بومي است. 5140 نفر از دانشجوياني كه دانشگاه.هاي مبدا با درخواست.هاي نقل و انتقال آنان موافقت كرده است زن و 3464 نفر از آنها مرد هستند.
انتقال به شرط پول كلان
اما آنچه بذرافشان از آن سخن گفته،.انتقال و جابجايي دانشجويان بصورت رايگان و طبق مقررات دانشگاه.ها مبني بر گذراندن حداقل دو ترم تحصيلي در دانشگاه محل قبولي است، اما نوع ديگري از انتقال نيز وجود دارد كه بصورت جابجايي دانشجويان و از طريق توافق ميان آنها صورت مي.گيرد و در اين زمينه معمولا پول حرف اول را مي.زند.
نقل و انتقال به شرط پرداخت پول از جمله راهكارهاي انتقال دانشجويان طي سال.ها بوده است. براساس گزارش.هاي موجود، ميزان هزينه نقل و انتقال دانشجو با دانشجو در سال.هاي گذشته رشد تصاعدي داشته و متاسفانه هنوز هيچ نرخ ثابتي براي اين.گونه انتقالات ديده نشده است. در دهه 70 ميزان هزينه انتقال از يك تا 3 ميليون تومان متغير بود، اما اين هزينه در سال.هاي اخير به 7 تا30 ميليون تومان رسيده كه شهر و دانشگاه و رشته در نوسان اين قيمت.ها موثر بوده است.
يكي از متقاضيان انتقال در رشته حقوق از يكي از دانشگاه.هاي شهرهاي جنوبي كشور به تهران مي.گويد: با زدن اطلاعيه بر در و ديوار دانشكده.هاي حقوق دانشگاه تهران و علامه.طباطبايي، 2 نفر را براي جابه.جايي پيدا كردم كه يكي از آنان 25 ميليون تومان و ديگري يك خودروي شاسي بلند از من خواستند كه تامين آن در توان من نبود.
دانشجوي ديگري از نرخ.هاي نجومي در رشته.هاي فني و مهندسي مي.گويد كه در سال گذشته نرخ اين.گونه جابه.جايي.ها از مرز 20 ميليون هم گذشته است. او اضافه مي.كند: متاسفانه در حال حاضر هيچ نرخ ثابتي براي جابه.جايي.ها وجود ندارد و سازمان سنجش و وزارت علوم در اين حيطه دخالت نمي.كنند، به همين دليل افراد فقط با ميل و سليقه خودشان براي جابه.جايي پول مي.گيرند.
براساس اين گزارش، دانشگاه.هاي شهر تهران، فردوسي مشهد، قم، گيلان، سيستان و بلوچستان، شيراز، تبريز، اصفهان، اروميه و شهيد چمران اهواز داراي بيشترين متقاضي براي جابه.جايي هستند كه شرط اين.گونه انتقال.ها توافق دوطرف و موافقت دانشگاه مبدا است. در اين ميان برخي موسسات آموزشي هم از خلأ نبود متولي در اين بخش استفاده مي.كنند و به متقاضيان قول جابه.جايي مي.دهند كه متقاضي ناچار است علاوه بر پرداخت هزينه انتقال به طرف مقابل، مبلغي را به عنوان واسطه به اين موسسات بپردازد.
اين كار قانوني نيست
حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش درباره تبليغات مربوط به جابه.جايي داوطلبان پذيرفته شده از دانشگاه به دانشگاهي ديگر به ايسنا، گفت: جابه.جايي دانشجويان در قبال دريافت پول ممنوع و خلاف قانون است. وي افزود: داوطلبان بايد در هر رشته.اي كه پذيرفته شده.اند، در همان رشته محل ثبت.نام كنند و مطابق ضوابط و مقررات، تغيير رشته يا انتقال داوطلبان به دانشگاه ديگر تقريبا ناممكن است.
توكلي با بيان اين. كه اگر هم قرار باشد نقل و انتقالي درباره داوطلبي صورت بگيرد، اين مساله به دانشگاه.ها مربوط است و به سازمان سنجش ارتباطي پيدا نمي.كند، تصريح كرد: براساس ضوابط، دانشگاه.ها پس از آن كه داوطلب 2 ترم تحصيلي را در دانشگاه قبول شده خود گذراند، مي.تواند براساس قوانين آموزشي خود و شرايطي كه دارد درخواست.هاي داوطلبان را بررسي كند كه پس از بررسي اين مساله در دانشگاه.هاي مبدا و مقصد، نحوه نقل و انتقال دانشجوي متقاضي از سوي دانشگاه.ها به وي اعلام مي.شود. معاون سازمان سنجش با بيان اين .كه هر اطلاعيه.اي مبني بر نقل و انتقال داوطلبان در حال حاضر وجود خارجي ندارد، اظهار كرد: اين مساله منوط به گذراندن دو ترم تحصيلي است.
با اين حال، مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم در گفت.وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين .كه آيين.نامه جديد نقل و انتقال دانشجويان در مهرماه 89 از سوي وزير علوم ابلاغ شد، افزود: براساس آيين.نامه جديد، دانشجويان در 2 مقطع زماني يعني در ماه.هاي ارديبهشت. و آبان مي.توانند درخواست نقل و انتقال خود را ارائه دهند.
دانشگاه.هايي كه امسال خوابگاه نمي.دهند
با وجودي كه بسياري از دانشگاه.هاي برتر كشور، مبدا تقاضاي دانشجو براي نقل و انتقال هستند، اما امسال اين دانشگاه.ها از ارائه خوابگاه به دانشجويان معذورند. اين امر مي.تواند بار تقاضا براي انتقال و جابه.جايي را كاهش دهد. به گزارش مهر، 75 دانشگاه امسال تاكيد كرده.اند كه تعهدي در قبال دانشجويان براي تامين خوابگاه ندارند و حتي در صورت تامين خوابگاه، شرايط ويژه.اي را براي استفاده از خوابگاه قرار خواهند داد.




كتايون مصري / گروه جامعه






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن