تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816778558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گو با رئيس كميسيون انرژي مجلس چگونگي تامين گاز براي سوخت زمستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفت و گو با رئيس كميسيون انرژي مجلس چگونگي تامين گاز براي سوخت زمستان
گروه اقتصادي؛ رويا خالقي
توليد، عرضه و قطع گاز در زمستان موضوع اصلي گفت وگو با رئيس كميسيون انرژي مجلس در خانه ملت است. حميدرضا كاتوزيان اگرچه از مصرف بي رويه انرژي گلايه دارد اما مسوولان وزارت نفت و نيرو را به خاطر تاخير در اجراي پروژه هايشان مورد مواخذه قرار داده و معتقد است اگر وعده هاي غلامحسين نوذري و مديرانش مبني بر عدم قطع گاز در زمستان محقق نشود به فراخور سمت مديريتي شان مورد مواخذه سختي قرار مي گيرند. او مي گويد چطور ممكن است با كاهش اخير دماي هوا گاز نيروگاه آبادان قطع مي شود و مسوولان وزارت نفت اين گونه وعده مي دهند. حميدرضا كاتوزيان اعتقاد دارد قطع گاز صنايع و نيروگاه ها به معني عدم قطع گاز نيست. پس مسوولان وزارت نفت براي وعده دادن بيشتر دقت كنند و ...

-بحث تامين گاز يكي از دغدغه هاي اين روزهاي شهروندان است كه با وعده هاي محقق نشده مسوولان اين نگراني تشديد شده.اگر مكان دارد در مورد تامين گاز در زمستان به صورت كامل توضيح دهيد.

در ارتباط با بحث تامين گاز مكرر عرض كردم ايران يكي از كشورهاي بسيار پرمصرف در زمينه انرژي است و اين بدين خاطر است كه الگوي مصرف مناسبي در كشور وجود ندارد در نتيجه هم مردم و هم بخش صنعتي نوع مصرف و مدل مصرف شان همراه با تلفات و هدر دادن انرژي است به همين خاطر كميتي در دنيا به عنوان شاخص شدت انرژي براي اندازه گيري ميزان بازدهي انرژي كشورها تدوين شده است كه عبارتند از تعداد بشكه نفت خام بر ميزان توليد ناخالص داخلي (GDP)، يعني چقدر نفت خام بايد مصرف شود تا هزار دلارGDP توليد شود. طبق محاسبات شركت ملي نفت كه در اختيار كميسيون انرژي مجلس قرار گرفته اين رقم براي ايران 68/1 است در حالي كه براي ژاپن 11/0 است در چين كه مصرف انرژي آن بالاست برابر 72/0 است. مقايسه اين آمار نشان مي دهد شدت انرژي در ايران 15 برابر ژاپن و بيش از دو برابر چين است و تلفات و هدر روي انرژي در كشور يك امر بسيار متداول است و اين براي كشوري با ايده هاي اسلامي كه صرفه جويي و عدم اسراف مورد تاكيد قرارگرفته چندان درست نيست، در حقيقت ما قانون ديني خود را در بخش انرژي نقض كرديم.

-با اين آمارهايي كه بارها از سوي مسوولان عنوان شده و شما هم يك بار ديگر عنوان كرديد چه دورنمايي از آينده مصرف انرژي در ايران متصور هستيد؟

با روند كنوني مصرف انرژي پيش بيني وضع آينده چندان سخت به نظر نمي رسد. با قاطعيت مي گويم كه در افق چشم انداز يعني 1404 ما با روند فعلي به مصرف روزانه 5/2 ميليارد متر مكعب گاز خواهيم رسيد. يعني يكي از پرمصرف ترين كشورها در بخش گاز خواهيم بود كه براي كشور بسيار خطرناك است. در آن روز نه تنها منابع داخلي كفاف نمي دهد بلكه بزرگ ترين وارد كننده گاز هم خواهيم شد البته اگر چنين گازي براي وارد كردن وجود داشته باشد.

-چه بايد كرد؟

بايد الگوي مصرف را اصلاح كرد. در حال حاضر همه مسوولان و مردم به بخش عرضه براي توليد بيشتر اعمال فشار مي كنند در حالي كه چنين فشاري روي طرف تقاضا و مصرف كننده وجود ندارد. همه دولت ها همت شان اين است كه نفت و گاز استخراج، و نياز داخلي را تامين كنند يا صادر كنند بدون اينكه به نوع و الگوي مصرف داخلي توجه كنند. مدل مصرف در ايران اصلاً بهينه نيست. با وضعيت مصرف موجود منابع بين نسلي يعني آن چيزي كه بيش از حق اين نسل است مصرف شده و هدر مي رود.

-با همه اين توضيحات تامين گاز در زمستان را چگونه پيش بيني مي كنيد؟

تامين گاز زمستان از مشكلات ذكر شده فوق مبرا نيست. ملاحظه مي كنيد بسياري از منازل و ساختمان هاي دولتي از سيستم عايق كاري استفاده نمي كنند لذا انرژي زيادي هدر مي رود. علاوه بر اين مردم تصورشان اين است كه در زمستان با تامين حرارت و گرماي زياد در منازل بايد با لباس راحت بگردند در حالي كه در بيرون خانه ممكن است 70 سانتيمتر برف باريده باشد. چنين رويه يي در دنيا وجود ندارد يعني مردم در زمستان با شعله كم منازل شان را تا حد بسيار جزيي گرم نگه مي دارند ولي از لباس گرم تر و مناسب فصل استفاده مي كنند به خاطر اينكه مصرف انرژي افزايش زيادي پيدا نكند.

-چاره اين كار چيست؟

يكي از روش هاي كنترل و تنظيم رفتار مصرف كننده، واقعي كردن قيمت هاست كه دولت ها هميشه از اين موضوع پرهيز كرده و مي خواهند از اين موضوع فرار كنند. در واقع دولت ها هدفشان راضي نگه داشتن مردم است در حالي كه با واقعي كردن قيمت نيز مي توان مردم را خوشحال و راضي نگه داشت و مصرف را كنترل كرد.

-آقاي دكتر كارشناسان زيادي معتقدند بايد در مصرف صرفه جويي كرد اما در عمل هيچ كار زيربنايي در اين راستا صورت نگرفته كه نشان دهنده آن است كه هيچ برنامه مدوني در اين زمينه وجود ندارد و تنها در حد شعار است.

من تا حدودي با حرف شما موافقم. كارهايي كه در دنيا در اين زمينه صورت گرفته مي تواند الگوي خوبي براي ما باشد و بايد از اين الگوها بهره برداري كرد. استفاده از تكنولوژي هاي جديد در ساختمان به عنوان مثال استفاده از شيشه هاي دوجداره، عايق هاي سقف و ديوار بسيار موثر است متاسفانه در ايران شهرداري ها روي اين استانداردها تاكيد نمي كنند و اين نقص به شهرداري ها وارد است كه چرا استانداردهاي ساختماني را اعمال و بر آن نظارت نمي كنند، چرا دستگاه هاي نظارتي با شهرداري ها برخورد نمي كنند. كميسيون انرژي بر قوانين مرتبط با الگوي مصرف و فعال شدن آن بسيار تاكيد دارد.

البته غيراستاندارد بودن موتور خودروها كه موجب افزايش مصرف سوخت (بنزين و گازوييل)مي شود را هم نبايد از نظر دور داشت. عموم موتورهاي مصرفي فعلي (پژو 405، پارس، سمند، زانتيا، ميني بوس ها و بسياري از اتوبوس ها) از رده خارج بوده و موتورهاي مدرن با استاندارد جهاني مصرف سوخت بسيار كمتري دارند.

-الگوي مصرف در ايران چقدر به نرم جهاني نزديك است؟

متاسفانه 95درصد مصرف انرژي در ايران همراه با اسراف و هدر دادن است به خاطر اينكه ساختمان ها طوري ساخته شده كه در واقع عايق كاري مناسبي ندارند و نوعي فرهنگ پرمصرفي در جامعه حاكم است. اميد ما سال ها به سازمان بهينه سازي مصرف سوخت بود اما آثار قابل ملاحظه يي از فعاليت هاي اين شركت ديده نشد جز در زمينه سي ان جي سوز كردن خودروها كه البته آن هم داستان مجزايي دارد. ولي در هر صورت نياز به مجموعه يي است كه در زمينه اعمال قانون درخصوص الگوي مصرف انرژي اعمال نظر كند. همان طور كه شما گفتيد در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي حرف هاي زيادي زده شده ولي عملاً به صورت اجرايي در نيامده، تاكيد مي كنم مساله قيمت بسيار مهم است. تا قيمت واقعي نشود در نحوه مصرف انرژي تغييري ايجاد نمي شود و به همين روال ادامه پيدا مي كند. در حال حاضر نفت، گاز، برق همه به قيمت بسيار نازل در اختيار مردم قرار مي گيرد.

-آقاي كاتوزيان من فكر مي كنم آن گونه كه كارشناسان و صاحبنظران معتقدند قيمت آنقدر در نحوه مصرف تاثيرگذار نيست چون قيمت گاز پر مصر ف ها سال گذشته تصاعدي افزايش پيدا كرد اما بر روند مصرف آنها تاثيري نداشت؟

قيمت مهم است اما به شرط آنكه قانون به درستي عمل و اعمال شود. جرائم و تشويق در كنار هم وجود داشته باشد. در كشور ما متاسفانه به اين ترتيب برخورد نمي كنند. چون نفت و گاز زير پايمان است و تصور مان اين است كه الي الابد وجود دارد هدر دادن آن را مهم نمي دانيم. من فكر مي كنم بايد اعمال قانون و نظارت جدي شود. در حال حاضر دهك هاي بالايي كه مثلاً استخر سر پوشيده دارند استخرهايشان را با سيستم گرمايش كه داخل استخر نصب شده به صورت شبانه روز گرم نگه مي دارند اين گروه علاوه بر پرداخت قيمت واقعي بايد جريمه هم بشوند. اين استدلال هم كه پول بيشتر مي دهيم پس بيشتر مصرف مي كنيم درست نيست. منابع ملي ما محدود است و در حال هدر رفتن، كسي كه آن را هدر مي دهد بايد با مكانيسم مناسب رفتارش تنظيم شود.

-بحث من هم همين است در واقع قيمت تاثير زيادي بر نحوه مصرف ندارد به عنوان مثال افزايش قيمت بنزين تنها يك ماه مصرف را تحت كنترل قرار داد در واقع نقش قيمت بسيار كمرنگ است.

به نظر من اين گونه نيست. قيمت مي تواند خيلي موثر باشد نمونه اش بنزين سوپر وقتي 540 تومان شد صف هاي بنزين سوپر بسيار كاهش پيدا كرد و تلمبه سوخت سوپر جايش را به بنزين معمولي سپرد. در واقع مصرف كننده با افزايش قيمت، كمتر مصرف مي كند. بحث افزايش قيمت به عنوان عامل كاهنده در دنيا موثر واقع شده است. در مورد بنزين متاسفانه درست عمل نشد و راه هاي تخلف باز گذاشته شد و دولت سهميه را افزايش داد يا به خاطر بعضي تعطيلات سهميه جديد گذاشت يعني خودش نقض غرض كرد.

-سيستم برنامه ريزي در دنيا و نحوه مديريت شان اصلاً با ايران قابل مقايسه نيست به عنوان مثال در ايران مصرف كننده بايد قيمت بين المللي براي سوخت بپردازد (آن گونه كه مسوولان مي خواهند) در حالي كه نحوه دريافت حقوق آنها بين المللي نيست يا حتي خودرو را به قيمت بين المللي نمي خرند و سيستم حمل و نقل عمومي جوابگوي سيل عظيم جابه جايي مردم نيست. بدين ترتيب به نظر نمي رسد مقايسه ايران در اين سطح با كشورهاي پيشرفته درست باشد.

براي اصلاح ساختار اقتصاد بيمار كشور آزادسازي ها و واقعي كردن قيمت ها يك جراحي دردناك اما غيرقابل اجتناب است. نمي شود كشور را تا قيامت يارانه يي اداره كرد. روزي منابع اين يارانه ها (نفت و گاز) به پايان مي رسد و راهي براي تامين مالي يارانه ها و اداره مملكت باقي نمي ماند. اما همان طور كه اشاره كرديد چون بخشي از جامعه به لحاظ استطاعت مالي توان تحمل اين آزادسازي ها و قيمت ها را ندارند براي جبران بخشي از فشاري كه به اين اقشار وارد خواهد شد به صورت ديگري اين يارانه به آنها برگردانده شود. ملاحظه مي كنيد كه اين بحث در طرح تحول اقتصادي دولت هم مطرح است ولي باز هم تاكيد مي كنم قيمت در كاهش مصرف انرژي بسيار موثر است. اگر قيمت واقعي شود مصرف كاهش پيدا مي كند.

-پس چرا مجلس هفتم قيمت سوخت را تثبيت كرد در حالي كه با پيشنهاد وزارت زمان زنگنه هم اكنون قيمت بنزين به سطح واقعي مي رسيد؟

از موضوع تثبيت قيمت ها هميشه يك برداشت اشتباه مي شود و آن اينكه تصور شده مجلس هفتم براي هميشه قيمت ها را تثبيت كرد در حالي كه اين طرح تنها براي يك سال تصويب شد و طبق اصلاحي كه در قانون برنامه صورت گرفت، قرار شد دولت ها در صورت صلاحديد هر سال شهريورماه براي تغيير قيمت ها لايحه بياورند البته دولت ها اين طور عمل نكردند كه بايد دليل آن را خودشان توضيح دهند. اما دو سال اجرا شد و در واقع دو سال از واقعي شدن قيمت سوخت فاصله گرفتيم. عرض كردم دولت بايد لايحه مي آورد.

-مجلس كه اين طرح را با اكثريت آرا تصويب كرد و حدادعادل آن را هديه مجلس هفتم به مردم عنوان كرد آيا به دولت در اين زمينه هشدار نداد؟

خير، ببينيد در قانون برنامه آورده شد كه قيمت ها براي يك سال تثبيت شود. اگر دولت خواست افزايش قيمت دهد شهريور ماه در مجلس لايحه بياورد اما دولت اين كار را نكرد. مثلاً وقتي بنزين 100 تومان شد دولت لايحه آورد. تثبيت قيمت براي الي الابد نبود.

-در واقع شما دولت آقاي خاتمي را كه تنها اشتباه دولتش را عدم واقعي كردن قيمت سوخت مي دانست، مقصر مي دانيد؟

من كسي را مقصر نمي دانم. حرف من اين است كه دولت بايد لايحه مي آورد. در حال حاضر در اين زمينه با وزارت نيرو درخصوص تعرفه پايين برق كه خود وزارتخانه نيز گله مند است بحث داريم. ما به وزارت نيرو تاكيد كرديم، لايحه بياورد چون مجلس در اين موضوعات بررسي و تصويب كننده است و طراح نيست. اگرچه وزارت نيرو بر غيرواقعي و ارزان بودن قيمت برق و آب تاكيد دارد اما هنوز لايحه نياورده است. در هر صورت دست دولت ها براي افزايش قيمت ها باز است.

-سوالي كه پيش مي آيد و به نوعي به تناقضات گفتاري شما دامن مي زند اين است كه شما مي گوييد ما طراح نيستيم در حالي كه تثبيت قيمت ها طرح مجلس هفتم بود كه دولت را ملزم به اجراي آن كرد پس شما مي توانستيد دولت را نسبت به عواقب ادامه اجراي آن مطلع كنيد يا حداقل آن را تصويب نكنيد. اينكه توپ را تنها در زمين دولت بيندازيد چندان معقول به نظر نمي رسد.

تثبيت قيمت ها مربوط به شرايطي بود كه هر سال در شروع سال نو يك موج بي حساب و بي نظم از افزايش قيمت ها اوضاع كشور را به هم مي ريخت. براي كنترل اين وضعيت تصميم بر اين شد كه يك بار مجلس ورود كرده و قيمت برخي از اقلام مهم را براي يك سال (از شهريور سال 1383) تثبيت كند و تصريح كرديم كه هر سال شهريور ماه زمان تغيير قيمت است. باز هم تكرار مي كنم كه «دولت ها طبق قانون برنامه ملزم شدند هر سال شهريور ماه براي تغيير قيمت ها لايحه بياورند». بنابراين وظيفه آوردن لايحه براي تغيير قيمت برعهده دولت ها گذاشته شده است چون آنها از نزديك با تغيير شرايط و مسائل اجرايي دست به گريبان هستند و اصلاً مساله توپ اندازي در زمين اين و آن نيست. مجلس و دولت در واقع بخش بزرگي از حاكميت هستند و متحد بايد عمل كنند.

-آقاي دكتر هنوز بحث تامين گاز در زمستان در اين گفت وگو به طور كامل باز نشده اگر امكان دارد در اين زمينه توضيح دهيد؟

طبق آماري كه شركت ملي گاز در اختيار كميسيون انرژي قرار داد مصرف گاز در زمستان امسال به 700 ميليون متر مكعب (م م م) در بخش تجاري و خانگي مي رسد و طبق همين آمار در حالت خوشبينانه توليد گاز به 530 م م م خواهد رسيد بنابراين 170 ميليون م م م كمبود گاز وجود دارد كه بخشي از فشار اين كمبود به صنايع و بخشي به وزارت نيرو تحميل مي شود. يعني صنايع به احتمال خيلي زياد در فصول سرد با قطع گاز مواجه مي شوند. وزارت نيرو كه در پيك مصرف برق در تابستان 176 ميليون م م م (5 و6 مردادماه كه هوا به شدت گرم شد) مصرف كرده در زمستان تنها 30 م م م در اختيارش قرار مي گيرد. البته قرار است مابه التفاوت آن را سوخت مايع در اختيارشان قرار دهند كه آن هم با مشكلاتي كه در حمل و نقل سوخت به وسيله تانكرها در يخبندان دارد. ضمن اينكه بايد مبالغ زيادي صرف حمل و نقل شود. در مجموع ضمن اينكه ذخاير نيروگاهي از نظر سوخت مايع بد نيست اما اعتقاد داريم كه امكان رساندن سوخت مايع به طور كامل در حد مورد نياز نيروگاهي ها وجود ندارد بنابراين برداشت كميسيون انرژي اين است كه زمستان امسال مردم بايد در مصرف خيلي دقت كنند چون با كمبود گاز مواجه هستيم و قطع شدن گاز به احتمال خيلي زياد اتفاق مي افتد. اگر بخواهيم مشكلي به وجود نيايد بايد در مصرف دقت كنيم. در بهترين شرايط اگر همه سيستم ها خوب كار كنند و گاز در لوله ها باشد و كمپرسورها و ايستگاه هاي تقويت فشار درست عمل كنند 170 م م م كمبود گاز در زمستان وجود دارد كه بايد مردم با كم مصرف كردن از قطع شدن گاز صنايع جلوگيري كنند چون اگر گاز صنايع قطع شود، كارگران بيكار و مشكلات زيادي به وجود مي آيد.

-به نظر شما آيا ميزان توليد به 530 م م م مي رسد ؟

اين موضوع محل بحث است. در حال حاضر چاه هاي فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي آماده بهره برداري نيست (فاز 10 كه به هيچ وجه آماده نيست و چاه هاي فاز 9 را هم تلاش مي كنند تا زمستان به بهره برداري برسانند). گازي هم كه قرار است از پالايشگاه فاز 9 وارد شبكه توزيع شود از فاز 6 تامين و وارد شبكه مي كنند بنابراين فازهاي9 و 10 فعلاً مستقلاً گازي ندارند.

-اطلاع داريد فازهاي 7 و8 پارس جنوبي نيز به صورت كامل به بهره برداري نرسيد؟

بله. اين فازها كامل نيست تنها فاز 6 گاز دارد.

-آقاي دكتر حتماً هم در جريان هستيد فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي براي تزريق به مخازن نفتي تعريف شده است؟

درست است. اما به خاطر كمبود گاز قرار است بعد از تصفيه در پالايشگاه فاز 9 وارد شبكه گاز رساني شود. براي وزارت نفت دعا مي كنيم كه بتواند به اهدافش در زمستان برسد البته مسوولان وزارت نفت بايد توجه كنند در حوزه گاز رساني همه چيز با هم همزمان كار نمي كنند و احتمال بروز مشكلات فني را هم بدهند. در هر صورت اميدوارم اتفاقي مثل پارسال نيفتد. لازمه آن هم اين است كه در مذاكرات با تركمنستان به نتايج خوبي برسند فعلاً كه عنوان مي كنند در حال مذاكره هستيم. اينكه چقدر اميدوار كننده است براي ما محل سوال است و منتظريم وزارت نفت يك پاسخ روشني در اين زمينه به ما ارائه كند. البته آن گونه كه در مطبوعات خوانديم تركمان ها بحث شناور بودن قيمت را مطرح كردند كه منطق خوبي نيست به خاطر اينكه در زمستان طبيعي است كه قيمت گاز ممكن است افزايش پيدا كند و به شكل عجيبي تركمنستان قيمت را زياد كند. در هر صورت معتقدم اين قرارداد بايد به نتيجه برسد، ضمن اينكه ايران موظف است به تركيه نيز گاز بدهد، خلاصه اگر مجموعه وقايع را ببينيم ملاحظه مي كنيد وضعيت موجود همراه با ريسك است و كاملاً روشن نيست. من اصولاً با نظر مسوولان وزارت نفت و گاز كه اظهار مي كنند در زمستان اصلاً قطع گاز نداريم، مخالفم. به نظر من مشكل خواهيم داشت. چطور مي توانيم بگوييم مشكل نداريم در حالي كه قرار است گاز صنايع قطع شود و همين چند روز پيش كه فشار مصرف بالا رفت گاز نيروگاه آبادان قطع شد. بنابراين بهتر است مردم را نسبت به عواقب مصرف بي رويه آگاه تر كنيم و ضمن ندادن وعده غيرواقعي نظم بيشتري به رفتار مصرف كننده بدهيم.

-شما مطرح كرديد پذيرفتن قيمت شناور از سوي ايران دست تركمان ها را باز مي گذارد اگر امكان دارد دليل تان را در اين زمينه توضيح دهيد؟ ضمن اينكه طبق آخرين اخبار تركمان ها يك بار ديگر قيمت ثابت را مطرح كردند نظرتان در اين باره چيست؟

قيمت شناور امكان بازي با طرف ايراني را در شرايط حاد (مثل آنچه در زمستان سال گذشته رخ داد) براي تركمنستان به وجود مي آورد و نتيجتاً ممكن است مجبور به پرداخت هاي غيرواقعي و بالا به آنها شويم. يعني طرف خارجي دست خود را باز و امكان دريافت بالا را براي خود ايجاد مي كند. اگر تغييري در نظرات طرف خارجي رخ داده باشد كميسيون انرژي از آن بي اطلاع است چون اصولاً وزارت نفت اطلاع رساني خوبي به كميسيون نمي كند و اطلاعات ما عمدتاً از طريق مطبوعات است.

-آيا درباره قطع گاز در زمستان و تامين آن با مسوولان وزارت نفت جلسه يي داشته ايد؟ نتايج اين جلسات چه بوده است؟

بله. هم با مسوولان وزارت نفت و هم با مسوولان وزارت نيرو در مورد تامين سوخت زمستان جلسه داشته ايم حتي يك جلسه با حضور رئيس مجلس، موارد ضروري را تذكر داده ايم. دو نفر هم از اعضاي كميسيون آقاي ناصري نژاد و آقاي سازدار مسوول پيگيري مسائل مرتبط با سوخت زمستان هستند.

-از هر زاويه يي كه به زمستان و تامين گاز فكر مي كنيم نتيجه يي جز قطع گاز استنتاج نمي شود. امسال نيروگاه هاي برقابي نيز مانند سال گذشته به مدد وزارت نفت نمي آيد. اين موضوع چقدر تاثير گذار است؟

به دليل پايين آمدن سطح آب، نيروگاه هاي برقابي كاملاً از مدار خارج شدند. به نظر مي رسد تاثير آن اندك باشد. اما به هر دو وزارتخانه اعلام كرديم بايد تامين انرژي در زمستان را جدي بگيرند خيلي از مناطق سردسير مدت ها است در حال ذخيره سازي نفت سفيد هستند و در واقع شركت پالايش و پخش توزيع آن را در مناطق سردسير آغاز كرده است.

-اما بسياري از شهروندان از اين توضيح گله مندند و معتقدند تنها در صورتي مي توانند نفت سفيد بخرند كه از وزارت نفت حواله تهيه كنند؟

اين گونه نيست. شركت پالايش و پخش در حال توزيع كردن نفت سفيد در مناطق سردسير است. البته در نواحي مرزي به دليل قاچاق كمي مشكل وجود دارد. خوشبختانه مقدار زيادي نفت سفيد توزيع شده و هنوز هم در حال توزيع شدن است. مساله اساسي نحوه مصرف كردن است كه بايد با ملاحظه صورت گيرد.

-اما زيربناها آماده نيست؟

يك بخشي زيربنا و يك بخشي فرهنگ است.

-اما در اين زمينه فرهنگسازي نشده است ؟

تصور اين است كه بايد خانه را آنقدر داغ كرد كه بتوان با لباس راحت و تابستاني در خانه و در فصل زمستان گشت در حالي كه اين گونه نبايد باشد. بايد پذيرفت در زمينه فرهنگسازي نيز كار زيادي صورت نگرفته و در واقع انتظار از مردم در اين سطح بي مورد است. در واقع مردم گناهي ندارند كه در سرماي زير صفر درجه از مصرف گاز بي بهره باشند. با آقاي ضرغامي در اين زمينه صحبت و تاكيد شده در زمينه آگاه سازي و اطلاع رساني به مردم در زمينه مصرف انرژي به خصوص در زمستان حتماً در تلويزيون توضيح دهند اگر واقعاً گاز زياد مصرف شود، قطعي گاز خواهيم داشت حتي اگر مردم زياد هم گاز مصرف نكنند قطعي خواهيم داشت مثلاً اگر در تهران زياد مصرف شود، ممكن است در شمال يا غرب مردم با مشكل مواجه شوند بنابراين همه بايد دست در دست هم دهند تا زمستان بدون مشكل در بخش هاي مختلف سپري شود. كسي نمي گويد مردم گناه دارند ولي همه بايد در مصرف صرفه جويي كنيم. وزارت نفت و نيرو كه عمدي براي قطع گاز يا برق ندارند. مردم مي دانند كه بخشي از قطع گاز سال گذشته شمال به خاطر تركمنستان بود.
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن