واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ابراهيم حاتمي كيا: ش ايد نسخه امروزي «آژانس شيشه اي» را بسازم
ابراهيم حاتمي كيا عصر روز دوشنبه در دومين برنامه «سي سال سي نما» با حضور در دانشگاه صنعتي شريف خاطرات توليد «آژانس شيشه اي» را مرور و اعلام كرد شايد يك روز احساس كند بايد نسخه امروزي اين فيلم را بسازد.به گزارش مهر، اين برنامه كه به بررسي سينماي دهه ٧٠ ايران اختصاص داشت، با نمايش «آژانس شيشه اي» آغاز شد و حاتمي كيا و حسين معززي نيا در جمع دانشجويان دهه ٧٠ را مورد بررسي قرار دادند. قرار بود در اين نشست احمد طالبي نژاد و فريدون جيراني هم حاضر باشند كه نيامدند.معززي نيا در ابتدا شروع سينماي دهه ٧٠ را توليد و اكران «عروس» بهروز افخمي دانست و تأكيد كرد با اين فيلم ورود ستارگان به سينما معنا و مفهوم پيدا كرد و در ادامه ديگر سينماگران نيز اين روش را پيش گرفتند. او همچنين «آژانس شيشه اي» را فيلمي مهم در اين دهه ارزيابي كرد كه در ميانه رفتن دولت سازندگي و آمدن دولت خاتمي ساخته شد و نكاتي تازه را بيان كرد.حاتمي كيا هم سخنان خود را با برشمردن مولفه هاي تأثيرگذار سينمايش آغاز كرد و گفت: سينما براي من وسيله اي است كه به واسطه آن مي توانم حرف هاي دلم را بزنم و اگر امكان بيان خواسته هايم در سينما نباشد اصلا نمي توانم سراغ آن بروم. «هويت» را سال ٦٤ براي تلويزيون ساختم و چون اكران نشد، از همين رو با «ديده بان» به صورت جدي وارد سينما شدم.وي ادامه داد: در «ديده بان» و «مهاجر» قصه در جنگ مي گذشت و از «وصل نيكان» از جبهه و خاكريز فاصله گرفتم و وارد شهر شدم. تلاش كردم بتوانم فرهنگ هشت سال دفاع مقدس را در فيلم هايم به نمايش بگذارم. مسئله من در فيلم هايم مشخصا جنگ ايران و عراق يا اعمال نگاه هاي حماسي و ملي نبوده و مي خواستم فقط از بچه هايي بگويم كه با آن ها در جبهه زندگي كرده بودم.حاتمي كيا اظهار داشت: به تصوير كشيدن صحنه هاي جنگ به تنهايي براي من جذابيت ندارد و قانع كننده نيست. من مي خواستم در فيلم هايم بگويم فرهنگ جبهه و جنگ چيزي نيست كه پشت خاكريزها جا مانده باشد و براي گفتن اين حرف براي «از كرخه تا راين» راهي آلمان شدم و براي «خاكستر سبز» پنج ماه خارج از وطنم زندگي كردم.كارگردان «آژانس شيشه اي» فيلم هايش را واكنش به زمانه دانست و افزود: اگر زمان را از فيلم هاي من بگيرند ديگر نمي توانم هيچ حركتي بكنم. به عنوان مثال در دوره اي كه «وصل نيكان» ساخته شد لازم دانستم به آن موضوع بپردازم و برخلاف آنچه برخي معتقدند اين فيلم پاسخي به «عروسي خوبان» مخملباف نيست.حاتمي كيا ادامه داد: «به رنگ ارغوان» را اخيرا همراه يكي از دوستانم مي ديدم. ازآنجا كه فيلم واكنش به جريان هاي دوره خود بود و الان از آن دوره بسيار فاصله گرفته ايم، احساس كردم براي فضايي ديگر است. چون سه سال از زمان توليد «به رنگ ارغوان» مي گذرد، اميدوارم چنين تلقي شود كه در اين مدت زهر فيلم از بين رفته و امكان حضور آن در جشنواره امسال به وجود آيد.اين كارگردان درباره اينكه چطور به داستان «آژانس شيشه اي» رسيده گفت: زماني كه انجمن سينماي دفاع مقدس پايه گذاشته شد، احساس كردم به اين واسطه قرار است حضور بچه هاي سينماي دفاع مقدس در اين عرصه ريشه كن شود. دليلم هم اين بود كه تفكر نظامي نمي تواند در عرصه مديريت فرهنگ حضور موفق داشته باشد.وي ادامه داد: در همين شرايط من مجبور شدم «برج مينو» را با امكاناتي كه خودم و گروه جمع آوري كرديم بسازم يا در «آژانس شيشه اي» در بعضي قسمت ها از اسلحه چوبي استفاده كنيم. روزي حبيب احمدزاده مرا ديد و گفت جواني در بوشهر در آژانس به اينكه بليت نمي تواند تهيه كند معترض شده است. همين ماجراي كوتاه باعث شد طرح اوليه «آژانس شيشه اي» برايم شكل بگيرد.از سوي ديگر در آن سال ها عزت ا... ضرغامي معاون سينمايي وزير ارشاد بود و بين من و او مشكلي به وجود آمده بود. به همين دليل من سه ماه سينما را ترك كردم و در مغازه پدرم مشغول به كار شدم. در اين سه ماه فيلم نامه «آژانس شيشه اي» را بدون آنكه اميدي به توليدش داشته باشم نوشتم.حاتمي كيا افزود: فيلم نامه را به عطاءا... مهاجراني معاون حقوقي رئيس جمهوري دادم بخواند. او پس از خواندن از من خواست تمام نسخه هاي آن را از بين ببرم، چون معتقد بود چنين داستاني مي تواند خطرساز باشد. اما جالب اينكه توليد اين فيلم به دوران گذار دولت ها خورد و حبيب ا... كاسه ساز مجوز توليد را امضا كرد. من «آژانس شيشه اي» را در زمان وزارت مهاجراني ساختم.پس از توضيحات حاتمي كيا جلسه با پرسش و پاسخ دانشجويان و وي ادامه پيدا كرد و حاتمي كيا در پاسخ به اينكه آيا قصد دارد زماني «آژانس شيشه اي» اين روزها را بسازد گفت: چه خوب است نمي گوييد آيا باز هم مي خواهم مانند اين فيلم را بسازم و به امروزي بودن آن تأكيد داريد. من دنبال تكرار خودم نمي روم، اما شايد زماني بشود كه احساس كنم لازم است چنين فيلمي بسازم.خالق «از كرخه تا راين» در ادامه اين جلسه خود را فيلم ساز اجتماعي دانست تا سياسي و تأكيد كرد: برخلاف گفته برخي از منتقدان در سال ٧٦ «آژانس شيشه اي» و حاج كاظم مشمول مرور زمان نشده اند و در خاطره ها و ميان نسل جوان جاي دارند و اين روزها حاج كاظم براي مردم جامعه ما نشانه اي است كه از اذهان پاك نمي شود.
سه شنبه 5 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]