تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820118680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با معامله 20 سكه تمام بهار آزادى در نخستين روزمعامله سكه در بورس كالا كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: با معامله 20 سكه تمام بهار آزادى در نخستين روزمعامله سكه در بورس كالا كليد خورد
گروه اقتصادي- معاملات سكه طلا به عنوان چهارمين قرارداد پذيرفته شده در معاملات قراردادهاى آتى از ديروز در بورس كالاى ايران آغاز شد. به گفته صاحبنظران اين كار منجر به خروج سكه‌هاى غيراستاندارد از بازار خواهد شد. قرار است تحويل سكه‌هاى طلاى اين معاملات در دى ماه انجام گيرد. در نخستين روز اين بازار، معاملات قرارداد آتى سكه بهار آزادى طرح امام خمينى با قيمت پايه دو ميليون و 9 هزار و 800 ريال (10 سكه) از ساعت 10 صبح ديروز آغاز شد و نخستين معامله را با قيمت 200 هزار تومان توسط كارگزاراى مفيد به عنوان فروشنده و فولاد مباركه به عنوان خريدار انجام گرفت. دومين معامله نيز توسط كارگزارى مشاوران سهام با قيمت 203 هزار و 700 تومان انجام شد كه كارگزارى مفيد خريدار آن بود.

مزاياى سرمايه‌گذارى در معاملات آتى

از مزاياى معامله آتى سكه طلا در بورس كالاى ايران مى‌توان به ايجاد بستر لازم براى معامله منصفانه، تنها بازار يكپارچه و الكترونيكى در ايران، امنيت صددرصد معامله آتى طبق مقررات، كشف قيمت واقعى سكه در بازارى منسجم و شفاف و حمايت از سرمايه‌گذاران و مشتريان در معاملات آتى اشاره كرد. با توجه به اينكه بورس كالاى ايران كار خود را در گروه معاملات نقد، سلف و نسيه آغاز كرد، پذيرش معامله محصولات پتروشيمى‌و فرآورده‌هاى نفت به عنوان بزرگترين داد و ستد اين بازار بود كه هر هفته محصول‌هاى جديدى وارد بورس مى‌شوند و سبد پذيرش كالاها روز به‌روز گسترش مى‌يابد. معاملات آتى هم از اوايل تابستان سال جارى كار خود را با شمش طلا و مس آغاز كرد و در ادامه تنوع بخشى به معاملات آن، با پذيرش سكه طلا در هيئت پذيرش، اين روند دنبال شد. در فرآيند انجام معاملات آتي، ابتدا مشترى به يكى از كارگزاران معاملات آتى شركت بورس كالا مراجعه كرده و پس از ثبت نام، از اتاق پاياپاى كد مشترى دريافت مى‌كند و با افتتاح حساب در يكى از بانك‌هاى معرفى شده از سوى بورس، (در حال حاضر تنها بانك سامان طرف قرارداد با بورس كالاى ايران است) درخواست خريد يا فروش قراردادى را ارائه داده و يكى از موقعيت‌هاى خريد يا فروش در بازار معاملات آتى را اتخاذ مى‌كند. در اين هنگام، معاملات روزانه روى موقعيت معاملاتى اتخاذ شده به نحوى انجام مى‌شود كه مشترى مى‌تواند تا زمان سررسيد قرارداد به دفعات، كالا را خريدارى كرده و يا به فروش برساند و با توجه به نرخ‌هاى روز، از سود مورد نظر بهره‌مند شود.

مشخصات سكه‌هايى كه معامله مى‌شود

در هر قرارداد آتي، 10 سكه طلاى تمام بهار آزادى طرح حضرت امام خمينى (ره) بر اساس استاندارد بانك مركزى با عيار 900 در هزار با وزن 8/133 گرم وجود دارد كه زمان تحويل آن يكى از ماه‌هاى ارديبهشت، تير، شهريور، آبان، دى و اسفند (با دوره يك‌ساله قراردادها) است و حد نوسان قيمت روزانه تا سه درصد با توجه به قيمت تسويه روز قبل خواهد بود. دوره معاملات از تاريخ مندرج در اطلاعيه معاملاتى قرارداد تا پنج روز قبل از تاريخ انقضاى قرارداد بوده و زمان تحويل نيز از اولين روز كارى پس از آخرين روز معاملات تا پايان ماه قرارداد است. با توجه به اينكه حداقل تغيير قيمت سفارش هزار ريال براى هر سكه و10 هزار ريال براى هر قرارداد است، وجه تضمين اوليه قراردادها، دو ميليون ريال و حداقل وجه تضمين 60 درصد آن است و از بابت معامله هر قرارداد، 10 هزار ريال كارمزد بورس و 10 هزار ريال كارمزد كارگزارى است و اين رقم، بابت تسويه نقدى در دوره تحويل معادل 50 هزار ريال است. براساس اين گزارش، 25 درصد ارزش دارايى تعهد شده به عنوان پيش‌پرداخت تحويل است. مبناى تحويل كالا، سكه ضرب آخرين سال بوده و امكان تحويل كالا براى سكه‌هاى ضرب شده ساير سال‌ها به غير از سكه ضرب آخرين سال، براساس پرميوم تعيين شده توسط بورس خواهد بود. مجموع موقعيت‌هاى معاملاتى باز كل بازار براى اين قرارداد، حداكثر به ميزان مجموع سكه‌هاى طلاى تمام بهار آزادى طرح حضرت امام خمينى (ره) ضرب شده است.

كارگزاران بايد حرفه‌اى باشند

احمد رضايي، مجرى طرح آتى با اشاره به رويداد فرخنده آغاز معاملات قراردادهاى آتى سكه طلا در بورس كالا گفت : اميدواريم كه معاملات آتى سكه طلا كه يكى از رايج ترين كالاهاى مورد معامله در بازار تهران است، بتواند جايگاه خود را در بازار سرمايه كشور تثبيت كند.

وى با بيان اينكه ايران نسبت به ديگر كشورهاى همسايه بسيار دير اين معاملات را آغاز كرده است گفت : هم اكنون در امارات سكه در بورس طلاى دوبى معامله مى‌شود. در پاكستان نيز كه بسيار از ايران عقب تر بودند الان دارد معاملات سكه طلا انجام مى‌شود. در هندوستان نيز اين معاملات از 4 ماه قبل شروع شده است. وى افزود: ما بنا داريم با همت و لطفى كه مراجع ذى‌صلاح به ما دارند اين بازار را توسعه بدهيم. هر چند در بازار معاملات آتى طلا در جهان كمتر از يك درصد منجر به تحويل كالا مى‌شود ولى ما در نظر داريم هر كسى اين كالا را خريد و اراده كرد تا كالا را تحويل بگيرد، كالا به او تحويل داده شود و هر كسى كه سود خودش را خواست بگيرد، سود به او پرداخت شده و از بازار خارج مى‌شود. وى خاطرنشان‌كرد: معاملات آتى بازارى است كه طيف‌هاى گسترده‌اى در اين بازار مى‌توانند فعاليت كنند.طيف توليدكننده فكر مى‌كند كه ممكن است كالايش در آينده افت قيمت داشته باشد و بورس كالا را به عنوان مامنى براى پوشش اين ريسك انتخاب مى‌كند و خريداران وهمچنين سرمايه‌گذاران هم همينطور كه نمى‌خواهند كالايى را تحويل بگيرند بلكه مى‌خواهند از نوسانات قيمت سود ببرند،مى‌توانند در بورس كالا حضور يابند. وى افزود: كليه كارگزاران بايد در معاملات آتى به صورت بسيار حرفه‌اى عمل كنند و خريداران و فروشندگان نيز بايد با آگاهى كامل وارد اين بازار شوند. چرا كه بورس هيچگونه نقشى در تعيين قيمت اين كالا و همچنين كليه كالاهاى مورد معامله ندارد و قيمت را بازار تعيين مى‌كند ولى شفافيت اين قيمت در بورس كالا است. وى در پايان گفت: اميدوارم با همكارى كليه دست اندر كاران و مسئولان، بورس كالاى ايران بتواند در افق ايران سال 1404 با داد و ستد ابزارهاى معاملاتى جديد به صورت كاملا بومى‌شده نقش خود را در ارتقاى بازار سرمايه در كشور ايفا كند.

به معاملات خوشبينم

محمد كشتى آراي، نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر در مراسم افتتاح معاملات قراردادهاى آتى سكه در بورس كالاى ايران ضمن استقبال از اين معاملات اظهار كرد: من به معاملات قراردادهاى آتى سكه در بورس كالا خوشبينم. وى با اعلام معامله سكه به تاريخ روز در بورس كالا گفت: سكه‌هايى كه توسط بانك كارگشايى براى معامله در بورس تحويل مى‌شود، به تاريخ روز است زيرا در سال‌هاى قبل، سكه‌هاى تاريخ گذشته را به قيمت پايين‌تر مى‌خريدند و به همين خاطر توليدكنندگان عمده، قسمت اعظمى‌از اين سكه‌هاى تاريخ گذشته را جمع و ذوب كرده‌اند. هم اكنون نيز اكثر سكه‌هاى موجود در بازار به تاريخ روز است. وى با اشاره به نقش اتحاديه در تنظيم بازار طلا و سكه گفت: بورس سكه يك بازار بومى‌و داخلى است و ما قوانين و مقررات را با همكارى بورس تعيين كرده‌ايم و نمى‌گذاريم بازار صدمه ببيند و نظرات خود را منعكس مى‌كنيم. البته اتحاديه دخالتى در عرضه ندارد ولى به نوعى كنترل بازار را در اختيار دارد و حافظ منافع مردم است و حتى الامكان مشاوره و راهنمايى لازم را به افراد مى‌دهيم .
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن