واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: خاطرات توليد "آژانس شيشه اي" از زبان "ابراهيم حاتمي كيا"; صحنه هاي جنگ به تنهايي برايم جذاب نيست
"ابراهيم حاتمي كيا" در دومين برنامه "سي سال، سي نما" با حضور در دانشگاه صنعتي شريف خاطرات توليد "آژانس شيشه اي" را مرور و اعلام كرد، شايد يك روز احساس كند بايد نسخه امروزي اين فيلم را بسازد. اين برنامه كه به بررسي سينماي دهه70 ايران اختصاص داشت، با نمايش "آژانس شيشه اي" آغاز شد و "حاتمي كيا" و "حسين معززي نيا" در جمع دانشجويان سينماي دهه70 را مورد بررسي قرار دادند. البته قرار بود در اين نشست، "احمد طالبي نژاد" و "فريدون جيراني" هم حضور داشته باشند كه غيبت كردند.
حاتمي كيا سخنان خود را با برشمردن مولفه هاي تاثيرگذار سينمايش آغاز كرد و گفت: "سينما براي من وسيله اي است كه بواسطه آن مي توانم حرف هاي دلم را بزنم و اگر امكان بيان خواسته هايم در سينما نباشد، اصلا نمي توانم سراغ آن بروم. "هويت" را سال 64 براي تلويزيون ساختم و چون اكران نشد، از همين رو با "ديده بان" بصورت جدي وارد سينما شدم." وي ادامه داد: "در "ديده بان" و "مهاجر" قصه در جنگ مي گذشت و از "وصل نيكان" از جبهه و خاكريز فاصله گرفتم و وارد شهر شدم. تلاش كردم بتوانم فرهنگ 8 سال دفاع مقدس را در فيلم هايم به نمايش بگذارم. مسئله من در فيلم هايم مشخصا جنگ ايران و عراق يا اعمال نگاه هاي حماسي و ملي نبوده و مي خواستم فقط از بچه هايي بگويم كه با آنها در جبهه زندگي كرده بودم." حاتمي كيا اظهار داشت: "به تصوير كشيدن صحنه هاي جنگ به تنهايي براي من جذابيت ندارد و قانع كننده نيست. من مي خواستم در فيلم هايم بگويم، فرهنگ جبهه و جنگ چيزي نيست كه پشت خاكريزها جا مانده باشد و براي گفتن اين حرف، براي "از كرخه تا راين" راهي آلمان شدم و براي "خاكستر سبز" پنج ماه خارج از وطنم زندگي كردم." وي درباره ديگر مولفه سينماي خود گفت: "من از سينماي آماتور وارد سينماي حرفه اي شدم و از 58 در كلاس هاي فيلمنامه نويسي شركت كردم. پيش از انقلاب شايد 10فيلم در سينما ديدم و چون فضاي سينماها چندان مناسب نبود، به سينماي خانوادگي مي رفتم كه در آنها اغلب فيلم هندي نمايش مي دادند و شايد اين گفته منتقدان كه ملودرام در آثار من نقش عمده دارد، به همين سال ها بازگردد."
كارگردان "آژانس شيشه اي" فيلم هايش را واكنش به زمانه دانست و افزود: "اگر زمان را از فيلم هاي من بگيرند، ديگر نمي توانم هيچ حركتي بكنم. بعنوان مثال در دوره اي كه "وصل نيكان" ساخته شد، لازم دانستم به آن موضوع بپردازم و برخلاف آنچه برخي معتقدند، اين فيلم پاسخي به "عروسي خوبان" مخملباف نيست. "به رنگ ارغوان" را به تازگي همراه يكي از دوستانم مي ديدم. از آنجاكه فيلم واكنش به جريان هاي دوره خود بود و الان از آن دوره بسيار فاصله گرفته ايم، احساس كردم براي فضايي ديگر است. چون 3 سال از زمان توليد "به رنگ ارغوان" مي گذرد، اميدوارم چنين تلقي شود كه در اين مدت زهر فيلم از بين رفته و امكان حضور آن در جشنواره امسال به وجود آيد." اين كارگردان درباره اينكه چطور به داستان "آژانس شيشه اي" رسيده، گفت: "زمانيكه انجمن سينماي دفاع مقدس پايه گذاشته شد، احساس كردم به اين واسطه قرار است حضور بچه هاي سينماي دفاع مقدس در اين عرصه ريشه كن شود. دليل ام هم اين بود كه تفكر نظامي نمي تواند در عرصه فرهنگ حضور موفق داشته باشد." وي ادامه داد: "در همين شرايط من مجبور شدم "برج مينو" را با امكاناتي كه خودم و گروه جمع آوري كرديم، بسازم يا در "آژانس شيشه اي" در بعضي قسمت ها از اسلحه چوبي استفاده كنيم. روزي حبيب احمدزاده مرا ديد و گفت جواني در بوشهر در آژانس به اين كه بليت نمي تواند تهيه كند معترض شده است. همين ماجراي كوتاه باعث شد طرح اوليه "آژانس شيشه اي" برايم شكل بگيرد." به نوشته مهر; خالق "دعوت" گفت: "از سوي ديگر در آن سال ها عزت ا... ضرغامي، معاون سينمايي وزير ارشاد بود و بين من و او مشكلي بوجود آمده بود. به همين دليل من 3 ماه سينما را ترك كردم و در مغازه پدرم مشغول به كار شدم. در اين 3 ماه، فيلمنامه "آژانس شيشه اي" را بدون آنكه اميدي به توليدش داشته باشم نوشتم." حاتمي كيا افزود: "فيلمنامه را به عطا»ا... مهاجراني، معاون حقوقي رئيس جمهوري دادم بخواند. او پس از خواندن از من خواست تمام نسخه هاي آن را از بين ببرم، چون معتقد بود چنين داستاني مي تواند خطرساز باشد. اما جالب اينكه توليد اين فيلم به دوران گذار دولت ها خورد و حبيب ا... كاسه ساز، مجوز توليد را امضا» كرد. من "آژانس شيشه اي" را در زمان وزارت مهاجراني ساختم."
پس از توضيحات حاتمي كيا، جلسه با پرسش و پاسخ دانشجويان و وي ادامه پيدا كرد و حاتمي كيا در پاسخ به اين كه آيا قصد دارد زماني "آژانس شيشه اي" اين روزها را بسازد، گفت: "چه خوب است نمي گوييد آيا باز هم مي خواهم مانند اين فيلم را بسازم و به امروزي بودن آن تاكيد داريد. من دنبال تكرار خودم نمي روم، اما شايد زماني بشود كه احساس كنم لازم است چنين فيلمي بسازم." خالق "از كرخه تا راين" در ادامه اين جلسه، خود را فيلمساز اجتماعي دانست تا سياسي و تاكيد كرد: "برخلاف گفته برخي از منتقدان در سال 76 "آژانس شيشه اي" و "حاج كاظم" مشمول مرور زمان نشده اند و در خاطره ها و ميان نسل جوان جاي دارند و اين روزها حاج كاظم براي مردم جامعه ما نشانه اي است كه از اذهان پاك نمي شود."
سه شنبه 5 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]