تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816352849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتحاد رهبران آمريكاي لا تين آمريكا ديگر حياط خلوت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: اتحاد رهبران آمريكاي لا تين آمريكا ديگر حياط خلوت ندارد
«من هيچ سر در نميآورم! اگر رواست كه ايالات متحده ناوگان چهارم خود را به آمريكاي لاتين گسيل دارد، چرا ناوگان روسي نتواند عازم اين خطه شود؟» اين نكته زاييده فكر هوگو چاوز نيست كه قرار است رزمايش مشترك دريايي با روسيه در ماه نوامبر در كشورش سرگيرد، بلكه رافائل كوريا همتاي اكوادوريايي وي است كه چنين ميانديشد. راه اندازي مجدد ناوگان چهارم آمريكا كه در 25 آوريل اعلام شد، نه تنها در شبه قاره هيچ شور و شوقي برنينگيخته بلكه نگرانيهاي چندي را هم در پي آورده است. اين ناوگان از يگان هاي نيروهاي ويژه همه فن حريف زميني، دريايي و هوايي، به منظور هدايت و هماهنگي نيروهاي دريايي آمريكاي مركزي و جنوبي عليه «قاچاق مواد مخدر و تروريسم» برخوردار است!
كم و بيش در همان هنگام لوييز اينياتسيو لولا دو سيلوا، رييس جمهور برزيل، كسي كه وي را غالبا «ضد چاوز» معرفي ميكنند، از كوره به در رفت كه دفتر «بازار دواي هر دردي است بسته شد»، «دوره اي كه ما، قدرتهاي اقتصادهاي نوخاسته، به صندوق بين المللي پول وابسته بوديم سر آمد» و «ديگر دنبال آمريكاي لاتيني كه صدايش به گوش نمي رسيد نگرديد».
درست سي و پنج سال پس از سرنگوني سالوادور آلنده، سوسياليست شيليايي، تصميم بوليوي و ونزوئلا در روز 11 سپتامبر به اخراج سفراي ايالات متحده به اتهام توطئه چيني واشنگتن عليه دولتهايشان، اهميتي بيش از نمادي ساده دارد. روز بعد از آن منوئل زلايا رييس كشور هندوراس، به نشانه همبستگي با بوليوي پذيرش اعتبارنامه سفير تازه آمريكا در تگوسي گالپا را «به تعويق انداخت»، رخدادي كه كمتر به چشم آمد. در سالهاي اخير، فقط كلمبيا و ال سالوادور روساي جمهوري برگزيده اند كه آشكارا هوادار آمريكا هستند. حتي كشورهاي آمريكاي مركزي كه «حياط خلوت» سنتي واشنگتن به شمار رفته اند جهش بزرگي ]براي گسستن از بندهاي وابستگي[ كرده اند. هندوراس پس از آنكه به تقاضاي كمكي كه از واشنگتن و بانك جهاني كرده بود وقعي ننهادند، به طرح ژئوپوليتيك «بنيادي» بديل بوليواري به سود كشورهاي قاره آمريكا پيوست كه به انگيزش آقاي چاوز هم اينك بوليوي، كوبا، نيكاراگوئه و ونزوئلا را بيگديگر پيوند داده است.كاستاريكاريا، نوزدهمين عضو موافقت نامه پتروكاريبه شده است، كه به موجب آن كاراكاس نفت را به قيمتي نازل تر از بهاي بازار به امضاكنندگان آن موافقت نامه ميفروشد.
هنگاميكه ونزوئلا جنگندههاي سوخو و تفنگهاي تهاجمي كلاشينكف از روسيه ميخرد و يا دو بمب افكن استراتژيك 061-TU كه از مسكو راهي آن كشور شده اند را در خاك خود ميپذيرد، نه به قصد حمله به فلوريداست، بلكه پويا ساختن «ژئو پوليتيك جهاني تازه اي» را در نظر دارد. وقتي برزيل اعلام ميكند كه به لطف انتقال فنآوريهاي فرانسوي چهار زير دريايي متعارف، يك زير دريايي با نيروي پيش راننده اتمي و بالگردهاي نظاميخواهد ساخت، كار ديگري جز قدم برداشتن در همان راه نمي كند، گيريم اقدام وي كمتر چشمگير باشد. روياروي مطامع واشينگتن برازيليا، قلمرو خويش را مشخص ميسازد.
برزيل مناسبات خود با كشورهاي رو به روشد را توسعه ميبخشد; ونزوئلا و بوليوي پيوندههاي خود با چين، ايران و روسيه را استوار ميسازند- شركت نفتي روسي گازپروم اكنون فعاليتهاي خود را به اين دو كشور گسترش داده كه از ديدها پنهان نمانده; توافقنامههاي دوجانبه ميان آرژانتين، برزيل، بوليوي، كوبا، نيكاراگوئه، ونزوئلا، پاراگوئه، اكوادور رو به فزوني نهاده اند. روز 28 سپتامبر در جريان يك همه پرسي در اكوادور تاييد گسترده مردم بر قانون اساسي تازه اي صحه گذاشت كه هدف آن بستن دفتر سياست نوليبرالي در اين كشور است.
ناسازگاريها و حتي موارد كشاكش ميان كشورهاي آمريكاي لاتين همچنان پابرجاست. با اين همه، آنها در اين موقعيت سرنوشت ساز پشت به پشت يكديگر داده اند. گواه اين همبستگي ]واكنش نسبت به[ اقدام فرمانداريهاي ايالات موسوم به «خودمختاري خواه» در بوليوي است كه در ماه سپتامبر كوشيدند دولت آقاي اوو مورالس را بي ثبات سازند. به همين مناسبت بود كه فيليپ گلدبرگ سفير آمريكا ]عنصر نامطلوب شناخته و[ از آن كشور اخراج شد. تخصص وي را كه در سالهاي 1996- 1994 در بوسني و ميان سالهاي 2004 و 2006 در كوسوو ماموريت داشت، «تجزيه» كشورها دانسته اند. ونزوئلا و به دنبال وي برزيل كه آگاه اند «پيكار بوليوي» تا چه اندازه براي آينده چپگرايان آمريكاي لاتين و فراسوي چپگرايان براي حاكميت آنها سرنوشت ساز است، گردهمايي اتحاديه ملتهاي آمريكاي جنوبي را در سانتياگوي شيلي به راه انداختند كه تا آن وقت چونان سازماني نمود يافته بود كه بيش از آنكه تاثير گذار باشد ارزشي نمادين ميداشت. كشورهاي منطقه در اين گردهمايي بدون حضور ايالات متحده، به پشتيباني قاطعانه از آقاي مورالس برآمدند و يادآور شدند كه هيچ گونه «گسستي در نهاد يكپارچه كشور داري» همسايه خويش را بر نخواهند تابيد.
اكنون ايجاد شوراي دفاعي آمريكاي جنوبي را به منظور پيش نگري و چاره يابي ستيزهها پيش كشيده اند. آقاي دا سيلوا انديشه برپايي چنين نهادي را كه آقاي چاوز در سال 2003 پرورده بود از سرگرفته اما با خصومت ورزي كلمبيا رو در روست.
ايالات متحده نتوانسته است طرح بزرگ خود براي ايجاد ناحيه آزاد تجاري ميان كشورهاي قاره آمريكا را به آن پهنه تحميل كند. شبه قاره از بهاي استثنايي توليدات اوليه خود در بازار كشورهاي نوخاسته اي مانند هند و چين بهره ميجويد. باد مخالفي كه بر وال استريت وزيدن گرفته همه محاسبات را به هم زده است. «در حالي كه بدوا اميد آن بود كه آمريكاي لاتين شايد بتواند از بحران بركنار بماند، اينك نشانههايي بسيار قوي حكايت از آن دارند كه آثار اين بحران به يقين در راهست. نه فقط ميتوان چشم به راه رو به وخامت گذاردن ديرپاي تجارت خارجي بود، بلكه همچنين ميبايد انتظار ضربه مالي بسيار خشني در آينده نزديكي داشت. نظام بانكداري و بورس اوراق بها دار هرچه بيشتر گسترشي بينالملل يابند، شكنندگي ]اين كشورها[ بيشتر خواهد شد». در واقع آسيب هم اينك هم به كشورهايي مانند مكزيك، شيلي، برزيل و پرو سرايت كرده است.
در سال 2006 رييس كشور ونزوئلا به قصد استفاده از ذخيرههاي موجود در منطقه ايجاد يك بانك «بديل» جنوب را، پيشنهاد كرده بود تا به وابستگي به صندوق بين المللي پول پايان دهد، منابع مالي لازم را براي توسعه كشورهاي عضو فراهم آورد و از آسيب پذيري لايههاي تنگدست اجتماعي بكاهد. تاكنون آرژانتين و برزيل كه به گونه اي هم پيوستگي اميد بسته اند كه با سلطه اقتصادي آنها بر بقيه منطقه سازگار باشد طفره رفته اند. اما سر انجام روياروي تهديد كشور شمالي، رييس جمهور برزيل در ملاقات اول اكتبر خود در مانوس (برزيل) با آقايان چاوز، كورئا و مورالز، به «تند روها» پيوست و پيشنهاد ايجاد نهاد تازه را پذيرفت.
منبع: لموند ديپلماتيك
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن