تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815929038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از قبض ۵۰۰ هزار تومانی برق تا هزینه های میلیونی ثبت نام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نباید مدیران و معلمان زحمتكشی كه با عشق و اخلاص در مدارس فعالیت می كنند، نادیده گرفت؛ كسانی كه از جیب خود برای مدرسه هزینه می كنند و ریالی هم از دانش آموزان نمی گیرند و در این میان مدارس غیردولتی نیز هستند كه به هزینه های میلیونی نیز قانع نیستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در فصل تابستان دغدغه همه والدین كه "فرزند محصل " دارند، این است كه فرزندانشان در مكانی درس بخوانند كه از نظر فضای آموزشی و نحوه تدریس معلمان مناسب باشد؛ در این میان والدین قبل از آغاز سال تحصیلی خصوصاً در ابتدای هر مقطع تحصیلی فرزندشان، تحقیقات خود را آغاز می كنند و با پرس و جو در پی مدرسه ای می گردند كه دارای امكانات تحصیلی بسیار خوبی باشد.

بعضی آنها وقتی مدرسه مورد نظرشان را پیدا می كنند، به هر قیمتی كه شده، سعی می كنند فرزندشان را در آنجا ثبت نام كنند و بعضاً مشاهده می شود كه برخی والدین با توجه به اینكه مدرسه دلخواه در محدوده منطقه زندگی شان نیست، حاضر به پرداخت مبلغی بابت كمك به مدرسه می شوند.

این روزها تحصیل فرزندان برای خانواده ها معضلی شده است و والدین این گونه می پندارند كه «هر چقدر كه پول دهند، مدرسه ای بهتر و مناسب تر می یابند».
پرداخت تدریجی ۵۰ هزار تومان تا پایان سال تحصیلی برای هر دانش آموز
خانمی ۴۰ ساله و مشاور یك مدرسه ابتدایی واقع در منطقه ۱۹ اظهار می دارد: فرزندم سال گدشته دانش آموز اول ابتدایی بود و در منطقه ۱۳ درس می خواند؛ برای ثبت نام او در مدرسه تنها پول كتاب و بیمه را پرداخت كردیم اما در طول سال مبالغی را برای تهیه جزوات از خانواده ها دریافت كردند؛ در مجموع مبلغ كمك به مدرسه برای هر دانش آموز تا پایان سال ۵۰ هزار تومان است كه خانواده ها می توانند آن را به تدریج به مدرسه پرداخت كنند.

این مشاور مدرسه می گوید: مدرسه ای كه در آن تدریس می كنم در منطقه ای محروم قرار دارد؛ كمك های مردمی برای هر دانش آموز تا پایان سال ۳۰ هزار تومان تعیین می شود البته برخی از دانش آموزان با توجه به شرایطی كه دارند، قادر به پرداخت این مبلغ به مدرسه نیستند؛ به همین منظور یكی از وظایف من به عنوان مشاور مدرسه این است كه دانش آموزان بی بضاعت را شناسایی كنم كه با كمك همكارانم پولی را تهیه كرده و با توجه به اینكه آنها از روستاهای اطراف به این مدرسه می آیند، هزینه سرویس آنها را پرداخت می كنیم؛ در مدرسه ای كه پسرم در آن درس می خواند، كمك های مردمی اجباری نیست و تنها طی جلساتی از خانواده ها درخواست كمك مالی می شود.
از مدیر و معلمان زحمتكش مدرسه فرزندم تشكر می كنم
خانم فرخی ۳۵ ساله، فوق دیپلم و خانه دار اظهار می دارد: پسرم دانش آموز پنجم دبستان است و در مدرسه ای در كرج مشغول به تحصیل است؛ مدرسه او در هنگام ثبت نام تنها پول كتاب و بیمه را از ما طلب كرد ولی در جلساتی كه برایمان می گذاشتند، از ما خواستند تا به مدرسه كمك كنیم و برای هر دانش آموز ۲۰ هزار تومان تعیین كردند؛ به هر حال این پول را از ما می گیرند اما اگر كسی این مبلغ را پرداخت نكند، با او برخورد خاصی نمی شود.

وی می گوید: ۸۰۰ هزار تومان به عنوان پول برق مدرسه آمده بود كه طی جلسه ای كه برای اولیا مدرسه گذاشتند، از خانواده ها درخواست شد تا هر كس مبلغ ۲ هزار تومان برای هزینه برق پرداخت كند ولی پرداخت هیچ كدام از این مبالغ برای اولیا اجباری نبود.

زهرا رحمانی، ۴۰ ساله و شاغل اظهار می دارد: پسرم دانش آموز اول ابتدایی را گذرانده است؛ سال گذشته او را در مدرسه ای ثبت نام كردیم اما به دلیل مشكل رفت و آمد، مدرسه اش را تغییر دادیم و مجددا در مدرسه واقع در منطقه ۱۰ آموزش و پرورش او را ثبت نام كردیم؛ مسئله ای كه برای من و همسرم جای تعجب دارد، این است كه هیچ كدام از این دو مدرسه از ما درخواست پول نكردند و تنها پول كتاب و بیمه را پرداخت كردیم كه جا دارد از مدیر كاردان و توانمند این مدرسه تشكر كنم.
قبض ۵۰۰ هزار تومانی برق مدرسه؛ درخواستی از خانواده ها نشد
خانم حیدری ۴۰ ساله و معلم منطقه ۱۶ بیان می دارد: مدرسه ما جزء مدارس محروم است؛ ۲۱ سال است كه معلم همین مدرسه هستم و تا به حال ندیدم از دانش آموزی به اجبار پولی را بگیرند و مدرسه ما هیچ تخلفی را تا به حال در این زمینه نداشته است.

وی ادامه می دهد: مدرسه ما طی جلساتی كه برای اولیا می گذارد، از آنها تقاضای كمك كرده و برای هر دانش آموز مبلغی را تعیین می كند؛ در این میان خانواده هایی كه نمی توانند پولی پرداخت كنند، در لیستی تحت عنوان خانواده های بی بضاعت منظور می شوند تا دیگر به آنها در این خصوص تذكری داده نشود بنابراین مدرسه از این خانواده ها و خانواده های فرهنگی پولی دریافت نمی كند.

حیدری می گوید: البته مشكلاتی نیز در اداره مدرسه وجود دارد به عنوان مثال قبض گاز مدرسه ما در اسفندماه ۵۰۰ هزار تومان آمد كه پرداخت این هزینه برای مدیریت مدرسه مشكل بود.
هر زمان كه داشتید، به مدرسه كمك كنید
خانم زمانی ۳۵ ساله و خانه دار اظهار می دارد: پسرم سال سوم راهنمایی را پشت سر می گذارد ؛ سال گذشته موقع ثبت نام او به غیر از ۸ هزار تومان از ما پولی نگرفتند اما برای كمك به مدرسه ۵۰ هزار تومان تعیین كردند و گفتند «در طول ۹ ماه هر زمان كه داشتید این مبلغ را پرداخت كنید» البته در كنار این مبالغ كه پرداخت كردیم، خدمات مناسب به دانش آموزان داده نشد.

خانم حسینی خانه دار۳۲ ساله بیان می كند: امسال برای ثبت نام پسرم به مدرسه ای مراجعه كردم و تا به حال تنها مبلغ ۵ هزار تومان بابت هزینه سنجش از ما دریافت كردند.
سخت ترین سال تحصیلی دخترم، سال گذشته بود
خانم خیری ۴۷ ساله و خانه دار اظهار می دارد: دو فرزند دارم، دخترم دانشجوست و پسرم در مقطع دبیرستان و در مدرسه غیر دولتی درس می خواند؛ دبیرستان او در منطقه ۴ قرار دارد و میزان شهریه ای كه باید پرداخت كنیم بستگی به سال تحصیلی او دارد؛ با توجه به اینكه او سال گذشته در پایه دوم دبیرستان درس می خواند، مبلغ ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه برایش تعیین شده بود البته تا پایان سال دیگر هیچ هزینه ای به غیر از پول كتاب از ما دریافت نكردند.

خیری می افزاید: دخترم در حال حاضر دانشجوست اما سال گذشته كه در دبیرستانی واقع در منطقه ۴ درس می خواند، بسیار از مدرسه اش ناراضی بود و شاید سخت ترین سال تحصیلی او در این مدرسه سپری شد؛ مسئولان این دبیرستان مدعی بودند كه این مدرسه دولتی با مدارس دیگر متفاوت است و به غیر از مبلغ یك میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی كه بابت پیش دانشگاهی فرزندم برای ما مقرر شده بود، به دفعات از ما تقاضای پول می كردند.

وی می گوید: از مبلغ تعیین شده برای پیش دانشگاهی دخترم ۶۰۰ هزار تومان پرداخت كردیم و قرار بود مابقی آن را تا پایان سال پرداخت كنیم؛ متأسفانه كارت ورود به جلسه امتحان را به فرزندم ندادند و ما مجبور شدیم مابقی آن را پرداخت كنیم تا به او كارت ورود به جلسه امتحان داده شود.
آموزش و پرورش منطقه به گلایه من ترتیب اثر نداد
خانم خزایی ۴۵ ساله مادر سه دانش آموز محصل و ساكن استان البرز می گوید: سه فرزند محصل دارم؛ پسرم چهارم ابتدایی را پشت سر گذاشت و دو دختر راهنمایی و دبیرستانی دارم، امسال هنوز برای ثبت نام پسرم به مدرسه مراجعه نكردم اما همسایه ام كه برای ثبت نام دخترش در مقطع دبستان به مدرسه مراجعه كرده بود از او مبلغ ۴۰ هزار تومان درخواست كرده بودند.

وی می افزاید: مدرسه پسرم سال گذشته از ما درخواست ۲۰ هزار تومان وجه نقد كرد و علی رغم درخواست این پول كه تمام آن را پرداخت كرده بودیم، مجدداً مبلغ ۲ هزار تومان بابت هزینه ورقه امتحانی از ما طلب كردند؛ من كه از این مسئله بسیار ناراحت شدم، با آموزش و پرورش منطقه تماس گرفتم و موضوع را با آنها در میان گذاشتم اما متأسفانه در پاسخ به من گفتند «شما باید بیایید اینجا و شكایت نامه تنظیم كنید»؛ به آنها گفتم «یعنی هزینه ای دیگر بابت آژانس پرداخت كنم تا شما به این مسئله ترتیب اثر دهید!» در صورتی كه می توانستند با تماسی به مدرسه به آنها تذكر لازم را بدهند.

خزایی اظهار می دارد: مدرس راهنمایی دخترم نیز مبلغ ۲۰ هزار تومان از ما دریافت كرده است اما در مقابل این مبالغ خدمات لازم به دانش آموزان ارائه نمی دهد؛ به عنوان مثال آسفالت جلوی مدرسه خراب است و در زمستان سال گذشته تردد برای دانش آموزان بسیار مشكل شده بود با این حال علی رغم اینكه در این خصوص به مسئولان مدرسه مرتباً یادآور شدیم، هیچ گونه اقدامی برای تعمیر آن صورت نگرفت.
از والدین پول می گیرند اما نظافت كلاس ها را بر عهده دانش آموزان می گذارند
وی می گوید: دختر دیگرم در رشته كاردانش درس می خواند كه برای تحصیل او نیز مبلغ ۳۷ هزار تومان پرداخت كردیم اما متأسفانه نظافت كلاس ها را بر عهده دانش آموزان می گذارند و دختران دانش آموز حتی باید میزها را دستمال بكشند؛ متأسفانه این مدرسه ملاحظه دانش آموزانی كه بضاعت مالی ندارند را نمی كند به عنوان مثال یكی از دانش آموزان كه فرزندم كاملاً او را می شناسد، به هیچ عنوان وضع مالی مناسبی ندارد اما مدرسه او را مجبور می كند كه مبلغی را برای كمك به مدرسه پرداخت كند؛ دخترم به همین لحاظ به مدیر مدرسه اوضاع او را شرح داد و گفت كه او نمی تواند به مدرسه كمك كند.

خزایی ادامه می دهد: حتی این دانش آموز برای شركت در كاروان راهیان نور به دلیل اینكه هزینه اش را نداشت، نمی توانست شركت كند كه دخترم هزینه او را متقبل شد اما مسئولان مدرسه به او گفته بودند «چگونه است كه برای شركت در راهیان نور پول داری اما به مدرسه كمك نمی كنی و باید این پول را به مدرسه بدهی» كه دخترم به آنها گفت «هزینه آن را من پرداخت كردم و او قادر به پرداخت این مبلغ نبود».
آموزش و پرورش بودجه بیشتری به مدارس تزریق كند
امیر طاهرخانی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید: همانطور كه قانون مشخص كرده است تحصیل از آغاز دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در مدارس دولتی رایگان است و دولت موظف است تا امكانات لازم را در این زمینه فراهم كند.

وی می افزاید: اخذ هرگونه شهریه در مدارس دولتی ممنوع است و هیچ نوع شهریه ای نباید در این خصوص دریافت شود اما علی رغم اینكه شاهد تأكیدات مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه هستیم، همه ساله نیز اخذ مبالغ اجباری از سوی مسئولان برخی از مدارس اتفاق می افتد كه در این خصوص وزیر آموزش و پرورش باید تدبیری را اتخاذ كند تا این كار نادرست از چهره مدارس پاك شود.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینكه دریافت وجه از والدین باید به صورت اختیاری و داوطلبانه صورت گیرد، بیان می كند: دریافت هرگونه وجهی به اجبار بر خلاف قانون است اما برای جلوگیری از این مسائل آموزش و پرورش باید زمینه های انجام این كار نادرست را از میان بردارد بنابراین یكی از مسائلی كه باید در نظر گرفته شود، تزریق بودجه بیشتر توسط آموزش و پرورش به مدارس است.

طاهرخانی ادامه می دهد: معتقدم مدیران مدارس در این خصوص خیلی مقصر نبوده و بعضی وقت ها مجبور می شوند هزینه های مدرسه را به هر نحوی كه شده از طریق خانواده های دانش آموزان دریافت كنند؛ وقتی مدیر مدرسه مواجه با هزینه برق، گاز، تلفن و سایر هزینه ها از جمله تعمیرات مدرسه می شود و از سویی آموزش و پرورش بودجه مناسبی به آن نمی دهد و در مقابل از او توقع دارد كه تمام این هزینه ها را به نوعی مدیریت كند پس مجبور می شود كه دست به كار شود و این دفعه صورت مسئله را پاك می كند و به اولیا در هنگام ثبت نام می گوید «اجباری در پرداخت پول به هنگام ثبت نام نیست» و مبلغی را برای اولیا مشخص می كند «شما می توانید تا پایان سال هر زمان كه توانستید این مبلغ را به مدرسه پرداخت كنید».
به جای هزینه های مازاد، سرانه دانش آموزی بیشتر شود
وی اضافه می كند: در پایان سال اگر خانواده ای به مدرسه وجهی را پرداخت نكرده باشد، كارنامه فرزندش را وسیله ای برای پول گرفتن قرار می دهند و این مسئله ای است كه عملاً شاهد آن هستیم؛ رفع مشكلات مالی مدارس باید توسط آموزش و پرورش صورت گیرد البته بودجه آموزش و پرورش مناسب است اما به مدارس رسیدگی لازم نمی شود در واقع سرانه ای كه بابت دانش آموزان به مدارس داده می شود كافی نبوده و پاسخگوی مشكلات مدرسه نیست.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ریخت و پاش ها در بدنه آموزش و پرورش می گوید: برگزاری مراسم متعدد در آموزش و پرورش از جمله هفته معلم و مراسم افطاری برای تمامی فرهنگیان در ماه مبارك رمضان، برگزاری سمینارهایی كه هیچ نتیجه مفیدی برای آموزش و پرورش ندارد و تنها هزینه سنگینی را به این نهاد تحمیل می كند و از این قبیل برنامه ها كه به وفور در آموزش و پرورش در حال برگزاری است، عدم مدیریت صحیح بر هزینه كردها را نشان می دهد و آموزش و پرورش باید به جای این همه هزینه های مازاد، سرانه دانش آموزی را برای مدارس بیشتر كند.
آموزش و پرورش نمی تواند انتظار هیچ گونه كمكی از خانواده ها نداشته باشد
طاهرخانی بیان می كند: البته وزارت آموزش و پرورش در مقایسه با سایر وزارتخانه ها حداقل ها را هزینه می كند و این ریخت و پاش ها در سایر وزارتخانه ها غوغا می كند و به مراتب بیشتر از آموزش و پرورش است؛ متأسفانه دكوراسیون برخی از وزارتخانه ها بسیار مجلل است.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینكه آیا آموزش و پرورش نیاز به حمایت های داوطلبانه اولیا دارد، تصریح می كند: بخش زیادی از هزینه های آموزش و پرورش بر عهده خیرین است اما به هر صورت آموزش و پرورش بدون كمك خیرین و كمك های داوطلبانه اولیا به درستی نمی تواند اداره شود بنابراین این نهاد نمی تواند "در " را ببندد و انتظار هیچ گونه كمكی از خانواده ها نداشته باشد فقط نباید در این خصوص اجباری صورت بگیرد.
برخورد قاطعانه با رویه ناپسند دریافت اجباری وجه در مدارس
سید جواد آرین منش، نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار می دارد: با عنایت به اصل سی ام قانون اساسی تحصیل همه افراد در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه رایگان است بنابراین وظیفه همه مسئولان این است كه بر این موضوع دقت لازم را داشته باشند و شرایطی را فراهم كنند تا سرمایه های معنوی كشور هرچه بهتر بتوانند از فرصت های علم، دانش و تربیت بهره مند شوند.

وی ادامه می دهد: در سطح آموزش و پرورش تحصیل در مدارس دولتی كاملاً رایگان است و آموزش و پرورش هر ساله در این خصوص بخشنامه و دستورالعمل هایی را به مناطق آموزش و پرورش كشور ارسال می كند مبنی بر اینكه مسئولان مدارس در قبال تحصیل دانش آموزان از اولیاء آنها وجهی را دریافت نكنند.

نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینكه كمك های مالی به مدرسه باید به صورت داوطلبانه صورت گیرد، بیان می دارد: آموزش و پرورش نهادی است كه هر چقدر در آن سرمایه گذاری شود باز هم نیاز به سرمایه بیشتری دارد بنابراین اگر كمك ها به صورت داوطلبانه صورت گیرد شاهد توفیقات بیشتری در این نهاد خواهیم بود بنابراین با تشكیل جلسه هم اندیشی اولیاء و مدیران مدارس و با یك همدلی و همكاری همه جانبه باید در راستای ارتقاء سطح مدارس گام برداشته شود.

آرین منش با بیان اینكه وظیفه مسئولان آموزش و پرورش در رده های مناطق و استان ها این است كه با رویه ناپسند دریافت وجه به اجبار از اولیا برخورد قاطعانه داشته باشند، اظهار می دارد: چنانچه وجهی از اولیاء دانش آموزی بدون رضایت دریافت شود تخلف محسوب می شود و افرادی كه شاهد چنین تخلفاتی هستند باید سریعاً این موضوع را به آموزش و پرورش یا كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش دهند.

وی با اشاره به حساسیت مجلس نسبت به پیگیری موضوعات مختلف می افزاید: اگر گزارشی از تخلف اخذ شهریه به كمیسیون آموزش و تحقیقات برسد حتماً همكاران ما در این كمیسیون نسبت به آن حساسیت نشان می دهند و اگر در جایی دیده شود كه مسئولان مدرسه دانش آموزی را به لحاظ اینكه به مدرسه كمك مالی نكرده باشد، مورد شماتت قرار دهند یا اینكه او را در مقابل هم شاگردی های دیگر خجالت زده كنند قطعاً با او برخورد قاطعانه می شود.

نایب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش كه آیا ضرورت دارد كه اولیا به مدرسه كمك های داوطلبانه داشته باشند، می گوید: آموزش و پرورش نیار به امكانات بسیار از جمله كتابخانه، تجهیزات آزمایشگاهی، سیستم های مجازی و سایر تجهیزات دیگر دارد كه هر چقدر بودجه برای آن تصویب شود باز هم كم است بنابراین كمك های داوطلبانه اولیا در كنار بودجه فعلی می تواند تسریع در امور مهم آن داشته باشد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن