تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821091479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجرايي شدن موافقتنامه تجارت اكو در سال جاري


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: اجرايي شدن موافقتنامه تجارت اكو در سال جاري
دبيركل سازمان اكو اعلام كرد:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:دبيركل سازمان اكو گفت: موافقتنامه تجارت اكو در سال جاري اجرايي شده و نقطه عطفي مهم در اين سازمان بود كه اين اجرايي شدن در ميزان تجارت منطقه اي كه در حال حاضر در حدود 30 ميليارد دلار است تاثير خوبي خواهد گذشت.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، " خورشيد انور" در همايش منطقه اي تكو با بيان اين مطلب گفت:با اجرايي شدن موافقتنامه تجارت اكو در سال جاري نقطه عطفي مهم را گذرانده ايم . اجرايي شدن اين موافقتنامه افزايش بسياري در ميزان تجارت منطقه اي كه در حال حاضر در حدود 30 ميليارد دلار است را سبب خواهد شد.

وي در ادمه گفت:ما بسوي ايجاد يك منطقه آزاد تجاري تا سال 2015 حركت مي كنيم. بانك تجارت و توسعه اكو و هم چنين اتاق بازرگاني و صنعت اكو فعال مي باشند، موافقتنامه هايي نيز در خصوص ترويج سرمايه گذاري ، همكاري هاي گمركي و تسهيل صدور ويزا امضا كرده ايم و همچنين با همكاري يونيدو – سازمان توسعه صنعتي سازمان ملل متحد (UNIDO) و آنكتاد كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در حال ظرفيت سازي براي بخش تجارت هستيم.

خورشيد انور گفت:منطقه اكو از نقاط قوت بسياري مانند موقعيت استراتژيك ،منابع طبيعي سرشار ،آب و هواي مناسب و مردمان با استعداد برخوردار است. با جمعيت400 ميليون نفر و مساحتي به وسعت 8 ميليون كيلومتر مربع ، نمي توان آن را منطقه كوچكي تلقي كرد. در سال 2007 توليد ناخالص ملي ما از مرز يك تريليون دلار (در حدود 1093 ميليارد دلار) گذشت و در همان سال نرخ رشد ميانگين به بيش از شش و نيم درصد رسيد. تجارت جهاني ما نيز از مرز 511 ميليارد دلار فراتر رفته است. با وجود چنين آمار ها و شاخص هاي اقتصادي ديگر، اميدوار هستيم كه در برابر بحران اقتصادي جهان مقاومت كنيم.

وي گفت:در بخش حمل و نقل نيز، موافقتنامه چارچوب حمل و نقل و ترانزيت در حال اجرايي شدن است. براي اين امر مبلغ 512 هزار دلار به عنوان اعتبار اوليه تامين گرديده است. ما در حال ايجاد يك صندوق توسعه زير ساخت هاي حمل و نقل اكو براي اجراي پروژه هاي منطقه اي هستيم. همچنين تلاش مي كنيم با عملياتي تر كردن قطار استانبول- آلماتي ، آنرا به افغانستان،جمهوري قرقيزستان، تاجيكستان گسترش دهيم. پيشنهاد قطار نمايشي در مسير اسلام آباد- تهران - استانبول در سال 2009 نيز مطرح گرديده است. طرح كارت سفيد اكو براي بيمه شخص ثالث نيز بزودي در سراسر منطقه معرفي و اجرا خواهد گرديد.

دبير كل سازمان در ادامه افزود:در بخش انرژي، هدف اين سازمان بر ارتقا تجارت نيرو، تبادل نيرو و بهره گيري كارآمد از منابع انرژي قابل بازگشت معطوف شده است و در اين بخش ما بايد به تكميل مطالعه امكان سنجي براي برقراري ارتباط ميان نيروگاه هاي اكوشتاب ببخشيم و با كمك بانك جهاني در اين ماه كارگاه بسيار مفيدي را در آلماتي در اين خصوص برگزار كرديم و در اجلاس وزراي نيروي اكو در تاجيكستان كه در اوايل سال آينده برگزار خواهد شد، نگاه جامعي به همكاري در زمينه تقويت و ارتقا انرژي خواهيم داشت.

وي همچنين گفت:در بخش صنعت نيز در حال اجرايي كردن توافقات اجلاس وزرا كه در لاهور و در نوامبر 2006 برگزار شد، هستيم و هدف اين برنامه افزايش سهم كالاها و خدمات صنعتي در تجارت و همچنين تشويق و جذب پروژه هاي مشترك قابل اجرا و كمك به ايجاد محيطي امن و مساعد براي سرمايه گذاري و تسهيل مشاركت بيشتر بخش خصوصي است و براي افزايش خصوصي سازي و ايجاد شبكه فناوري نانو در منطقه اكو تلاش هايي نيز در حال انجام است.

خورشيد انور گفت:در خصوص بخش كشاورزي، برنامه منطقه اي اكو براي امنيت غذايي به مسايلي مانند بازده اندك محصولات، خسارات پس از درو، استفاده غير مفيد از آب و مشكلات مربوط به شور بودن آب و زمين مي پردازد و وزراي كشاورزي كشورهاي عضو اكو در اجلاس باكو در سپتامبر 2008 تصميم گرفتند انجمني با نام انجمن منطقه اي بذر (در تركيه) و همچنين مركز منطقه اي مديريت آب (در پاكستان) را تاسيس نمايند و همچنين ما در حال ايجاد كميسيون دائم دامپزشكي براي مبارزه با بيماري هاي فرامرزي و همچنين شبككه بيوتكنولوژي هستيم.

به گزارش اكونيوز، دبيركل سازمان اكو تاكيد كرد:منطقه اكو با مساله جرايم سازمان يافته فراملي به صورت تهديدي جدي رو به رو است و اين جرايم شامل قاچاق مواد مخدر، تروريسم، قاچاق انسان و اسلحه و پول شويي مي باشد، اجلاس وزراي ما (عشق آباد مي 2008) راهكار مشتركي را براي مبارزه با اين تهديدها اتخاذ و تصويب كرد كه ما در اين خصوص از حمايت هاي سازمان ملل و سازمان هاي ديگر مانند سازمان جهاني مهاجرت، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل وكميسيون اروپا در انجام اين مبارزه تقدير مي نماييم.

وي افزود:همچنين ما در حال پيگيري و انجام چند پروژه بازسازي در افغانستان هستيم، پروژه بازسازي پارك و باغ وحش شهر كابل در حال اتمام بوده و سه پروژه ديگر اخيرا تصويب شده اند كه شامل ساخت مدرسه، مركز بهداشتي درماني در باميان و ساخت زايشگاه در شهر فرياب مي باشد.

خورشيد انور گفت:دو رويداد مهم اكو در آينده برگزار خواهند شد و دهمين اجلاس اكو در اواخر فوريه و يا اوايل مارس در پاكستان برگزار خواهد شد كه اجلاس وزراي امور خارجه را در پي خواهد داشت و نوزدهمين اجلاس شوراي برنامه ريزي منطقه اي در شهر چابهار برگزار خواهد شد كه در اين جلسات تصميمات مهمي را براي پيشبرد اهداف اين سازمان اتخاذ خواهيم كرد.

وي افزود:در خاتمه بايد گفت كه اكو در سالهاي اخير شتاب بيشتري به خود گرفته است و تقويم رويدادها از يك روند رو به بالا برخوردار است، اجراي مصوبات از 46 درصد در سال 2006 به 74 درصد و در 2007 رسيده است كه امسال به رقم 80 درصد نيز خواهد رسيد و ميانگين تعداد كشورهاي شركت كننده در اجلاس ها از 6 كشور عضو به 8 كشور رسيده است، هدف غايي ما تحقق توانايي هاي عظيم اين سازمان است.

انتهاي پيام//
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن