تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805462407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 13 فرهنگ انقلابي سدي برابر ناتوي فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تهاجم فرهنگي، غارت خاموش ـ 13 فرهنگ انقلابي سدي برابر ناتوي فرهنگي
خبرگزاري فارس: يكي از مهم‌ترين شاخصه و وجه مميزه انقلاب اسلامي ايران با ساير انقلاب‌هاي دنيا بعد فرهنگي آن است كه اين انقلاب در دنيا به عنوان يك انقلاب فرهنگي شناخته شده كه خود سدي در برابر تهاجمات فرهنگي بوده است اما نبايد گذاشت كه مرور زمان اين مقوله را كمرنگ كند.


به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، اگر وضعيت انقلاب‌هاي ديگري كه در ساير كشورهاي جهان پديد آمده بررسي شود از جمله انقلاب چين، روسيه و فرانسه مي‌توان به اين مهم كه همه اين انقلاب‌ها بعد اقتصادي و يا سياسي داشته‌اند پي‌برد.
اما از آنجا كه بعد فرهنگي انقلاب اسلامي اعتبار خاصي به انقلاب اسلامي ما داده بسياري از كشورهاي غربي كه منافع غير انساني خود را در خطر مي‌بينند نسبت به اين انقلاب واكنش نشان داده‌اند.
بر اين اساس، بسياري از كشورهاي بيگانه تمركز هجمه‌اي خود را بر بعد فرهنگي انقلاب اسلامي قرار داده‌اند و اين را يك اقدام موثر عليه انقلاب اسلامي مي‌دانند.
البته دشمنان انقلاب در طول عمر با بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي پروژه‌هاي متعددي را به اجرا درآورده‌اند كه از اين دست مي‌توان به جنگ تحميلي و تحريم‌هاي اقتصادي اشاره كرد. البته ادامه اين پروژه‌ها همچنان نيز مورد نظر آنان است كه اكنون به عنوان ناتوي فرهنگي بروز كرده است.
يكي از كارشناسان اجتماعي در استان ايلام در اين باره گفت: براي پيشگيري و مقابله با تهاجم فرهنگي بايد تعريف درستي از اين مهم داشته باشيم.
علي مهرعلي‌زاده امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ايلام افزود: عده‌ اندكي معتقدند كه تهاجم فرهنگي نوعي تبادل فرهنگي بوده كه به نظر بنده اين قضيه درست و صحيح نيست.
وي ادامه داد: برخي به عناوين ديگري تهاجم فرهنگي را تعريف كرده كه مي‌توان ساده‌ترين اين تعريف را در يك جمله بيان كرد.
اين كارشناس اجتماعي اضافه كرد: مايه‌هاي فكري و ارزشي كه رفتارهاي اختياري و اجتماعي انسان تحت تاثير آن قرار دارد را مي‌توان به عنوان تعريف جامعي از واژه فرهنگ قلمداد كرد.
مهرعلي‌زاده تصريح كرد: اين تعريف فرهنگ شامل شناخت‌ها، باورها، ارزش‌ها، گرايش‌ها، رفتارها و كردارها است و به استناد آن مي‌توان موضوع تهاجم فرهنگي را نيز تعريف كرد.
وي ادامه داد: تهاجم فرهنگي يعني ملتي بخواهد فرهنگ رايج و غالب يك ملتي را سلب كند و فرهنگ خود را بر ملت ديگري تحميل كنند. اما تعريف دقيق‌تر هجمه فرهنگي هجوم و هجمه يك مجموعه سياسي اقتصادي به بنياد فرهنگي يك ملت را تهاجم فرهنگي گويند.
وي ادامه داد: استكبار در حوزه جهاني مقوله‌اي را كه براي برخورد با كشور ايران اسلامي را پس از نااميدي از ديگر ابزارها مدنظر قرار داده موضوع تهاجم فرهنگي است.
وي گفت: تزي كه دشمنان انقلاب در براندازي نرم دارد استحاله از درون و فشار از بيرون را كار سازترين نيرو عليه ايران اسلامي مي‌دانند.
وي ادامه داد: ايجاد يأس و نااميدي و گرفتن روح اميد از آينده ملت ايران از مهم‌ترين‌ كارايي تهاجم فرهنگي و يا همان تز دشمنان استحاله فرهنگي و فشار دروني به نظام است.
مهرعلي‌زاده تصريح كرد: تهاجم فرهنگي در تعريف حوزه عمومي و كلي كشور به معناي از بين بردن حس خودباوري و توان جوانان است و در واقع ايمان و اعتقادات خاص مردم را تضعيف مي‌كند.
وي ادامه داد: اگر به نمونه‌هاي كوچك تهاجم فرهنگي به عنوان مصداق اشاره كرد مي‌توان به نامگذاري افراد و فرزندان به اسامي لاتين و طرز تغذيه و پوشيدن لباس و پوشاك اشاره كرد.
اين كارشناس اجتماعي افزود: آنچه در حال حاضر در استان ايلام تاثير گذارتر از استانهاي ديگر است، موضوع فضاي سايبر و يا فضاي مجازي و يا دنياي اينترنت است.
وي ادامه داد: در واقع اين فضا ابزار دو لبه است كه هم مي‌تواند مفيد باشد و هم ضرر بسيار و غير قابل جبراني داشته باشد.
مهرعلي‌زاده تصريح كرد: با توجه به اينكه دشمنان انقلاب امكان بيشتري دارند كه از اين فضا استفاده كنند امروز متاسفانه در ايلام بسياري از جوانان ما اينترنت را از ابزاري علمي به ابزاري سرگرم كننده تبديل كرده‌اند و اين سرگرمي نيز متاسفانه از نوع مبتذل انتخاب شده كه اثرات بسيار مخرب و تكان دهنده‌اي دارد بر اساس مشاهدات و تجربه‌هاي شخصي متاسفانه در محيط دانشگاهي و غير دانشگاهي اين موضوع به چشم مي‌خورد.
اين كارشناس اضافه كرد: در حال حاضر عمده وقت جوانان ما در حوزه اينترنت و فضاي مجازي به سمت و سوي سرگرمي‌هاي مبتذل صرف مي‌شود كه جنبه تخريبي آن بسيار زياد است.
وي ادامه داد: تخريب جنبه‌هاي اعتقادي و ارزشي و هنجاري باعث شده اين مهم‌ترين تهديد و آسيب در استان ايلام در خصوص تهاجم فرهنگي باشد.
يك مدرس دانشگاه نيز در اين خصوص گفت: مقوله فرهنگ در لغت‌نامه دهخدا به دانايي خرد و توانستن اشاره شده است.
فهد كمالوندي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ايلام افزود: اما آنچه در تعريف آكادميك مطرح شده تعارف متعددي است و كاملترين تعريف از فرهنگ مربوط به آقاي تيلر است كه فرهنگ را متشكل از آداب و رسوم، فنون موسيقي و هرآنچه فرد در اجماع به عنوان عضو كسب مي‌كند، مي‌نامد.
اين كارشناس ادامه داد: در ارتباط با تهاجم فرهنگي اين واژه مانند ديگر مقوله‌هاي ديگر بيشتر مرتبط با كشورهاي جهان سوم است شما هيچ وقت مفهوم تهاجم فرهنگي را در كشورهاي غربي نخواهيد يافت.
كمالوندي تصريح كرد: اشاعه و جايگزين كردن فرهنگ بيگانگان يك نوع تهاجم فرهنگي است كه ما امروز در عرصه علوم ارتباط با آن مواجه هستيم.
وي ادامه داد: خوشبختانه در استان ايلام به اندازه ديگر مناطق كشور به سبب عمق باورهاي ديني و عرفي منطقه موضوع تهاجم فرهنگي كار ساز نبوده اما بايد از اين مورد غافل نشد.
اين مدرس دانشگاه افزود: الگو‌ گزيني يكي از راهكارهاي مقابله با تهاجم فرهنگي است كه امروزه به اين نكته توجه نشده است.
مديركل اجتماعي استانداري ايلام نيز در اين باره گفت: امروزه مهم‌ترين دغدغه حوزه‌هاي كاري مختلف
توجه به وضعيت فرهنگي جامعه است.
عطاالله پور‌رحيم امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ايلام افزود: همه بايد دست به دست هم دهيم تا دامنه هجمه و يا همان شبيخون فرهنگي در كشور و استانمان گسترش نيابد.
وي ادامه داد: يكي از راهكارهاي اين مهم تعريف مباني مبازره با تهاجم فرهنگي در حوزه و دانشگاه است و مراكز علمي و پژوهشي از جمله مراكز دانشگاهي و حوزه‌هاي علميه بايد در اين راستا تلاش بيشتري كنند.
اين مسئول اضافه كرد: بايد با نظرات مراكز علمي راهكارهاي كاربردي براي رفع اين معضل انديشيده شود و
بهترين راهكار، شناخت دقيق از موضوع تهاجم فرهنگي است كه بايد به اين مهم نيز توجه شود.
پوررحيم تصريح كرد: شناخت دقيق فرهنگ ملي و اسلامي در راه مبارزه با اين هجمه بسيار موثر است در واقع با شناخت از اين حوزه مي‌توان در برابر اين تهاجم ايستادگي كرد.
مديركل اجتماعي استانداري ايلام گفت: هرچه در اين حوزه بيشتر فعاليت شود علاوه بر شناخت جوانان از پيشينه ديني و مذهبي خود در برابر اين مهم نيز نقش پيشگيرانه و مقابله‌اي دارد.
وي ادامه داد: مي‌توان از همين فضاي سايبري كه به عنوان تهديد از جهت تهاجم فرهنگي شناخته شده از آن استفاده كرد و اين تهديد را به فرصت تبدبل كرد.
اين مسئول اضافه كرد: بايد با استفاده از اين فضاي مجازي كه در اختيار همگان است فرهنگ ديني و اسلامي خودمان را حفظ كرده و در راه ترويج آن تلاش كنيم.
وي ادامه داد: تقويت كمي و كيفي محصولات فرهنگي يكي از راهكارهاي مبارزه با تهاجم فرهنگي است كه
مي‌تواند موثر واقع شود همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند حوزه فرهنگ در داخل جامعه دچار مظلوميت
واقع شده و اين نياز دارد براي بحث مقابله‌ با تهاجم فرهنگي توجه بيشتري به اين مقوله شود.
پوررحيم تقويت سينماها، تقويت نگارخانه‌ها، خانه‌هاي تئاتر را از جمله راهكاري‌هاي ديگر براي شناخت بيشتر جوانان از فرهنگ اين مرز و بوم و نفرت از فرهنگ بيگانه عنوان كرد.
وي ادامه داد: نگاه‌ها بايد در حوزه تصميم‌گيري فرهنگ متحول شود، نگاه هزينه‌اي به حوزه فرهنگ كارآمد نيست نگاه بايد نگاه سرمايه گذاري باشد تا در اين راه موفقيت كسب شود.
اين مسئول اضافه كرد: استحكام مباني تعليم و تربيت اسلامي مي‌تواند نقش مهمي در حوزه پيشگيري و ارتقاي سلامت خانواده داشته باشد.
مديركل امور اجتماعي استانداري ايلام گفت: و از همه مهم‌تر همبستگي بين دستگاه‌هاي اجرايي فرهنگي و پرهيز از موازي كاري مي‌تواند نقش مهمي در مبارزه با تهاجم فرهنگي داشته باشد.
فرمانده نيروي انتظامي استان ايلام نيز در اين باره گفت‌: اين دستگاه انتظامي در حوزه برقراي امنيت اخلاقي جامعه كه دشمنان نظام درصدد سلب آن هستند اقداماتي انجام مي‌دهد.
علي‌اكبر ميري امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ايلام افزود: اجراي طرح‌‌هاي مختلف انتظامي گامي براي مقابله با پديده تهاجم فرهنگي است كه اخيراً در اجراي طرحي با عنوان طرح سلامت به اين مهم پرداخته شده است.
وي ادامه داد: در اجراي اين طرح 250 دستگاه گيرنده ماهواره در استان ايلام كشف و ضبط شده است.
اين مسئول اضافه كرد: علاوه بر اين حدود 8 هزار و 500 حلقه سي‌دي و نوار مبتذل، 2هزار قطعه عكس مستهجن و توقيف 23 دستگاه موتور سيكلت از افراد خاطي در اين خصوص از نتايج اجراي طرح سلامت در استان ايلام بوده است.
ميري تصريح كرد: در اجراي اين طرح نيز 36 نفر از متخلفان دستگير و پس از تشكيل پرونده به مقام قضايي معرفي شده‌اند.
انتهاي پيام/ب10
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن