تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816519207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهداف آمريكا از استقرار سپر دفاع موشكي ؛ برتري جويي استراتژيك


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اهداف آمريكا از استقرار سپر دفاع موشكي ؛ برتري جويي استراتژيك
گروه تحليل و تفسير خبر - مريم زباندان: طرح استقرار سپر دفاع ضد موشكي در اروپاي شرقي توسط آمريكا تلاش ديگر اين كشور براي ايجاد نوعي برتري استراتژيك در جهان است كه مخالفت مسكو در اين خصوص آمريكا را براي راه اندازي اين سامانه بيشتر تحريك مي كند.


بحرانهاي موجود در جهان و دستيابي كشورها به فناوريهاي تسليحاتي و مخالفت مسكو براي اجراي طرح استقرار سپر دفاع ضد موشكي باعث شده تا دولت آمريكا نسبت به آينده نظامي جهان نا مطمئن شود و سيستم سپر موشكي را به عنوان اقدامي احتياط آميز و بازدارنده براي خود برپا نمايد.
بدبيني افكار عمومي غرب به ايران و موضعگيري هاي اخير آمريكا در خصوص آزمايشات موشكي ايران نشان مي دهد كه مقامات ايالات متحده توان نظامي ايران را جدي گرفته و آن را تهديدي براي خود تلقي مي كنند.
اين ادعاي آمريكا كه جمهوري اسلامي ايران تا سال 2015 ميلادي به تكنولوژي موشك هاي دوربرد دست خواهد يافت يك ادعاي واهي بيشتر نيست چرا كه توسعه سيستم هاي موشكي در ايران همانند هر كشوري با هدف بازدارندگي از هر گونه اقدام دفاعي بوده است.
اما برخي تحليلگران اظهارات مقامات آمريكايي را درباره توان موشكي ايران و تهديد نشان دادن اين توان را در راستاي توجيه استقرار سامانه موشكي در اروپا مي دانند.
* طرح استقرار دفاع ضد موشكي آمريكا در كشورهاي اروپاي شرقي
برنامه سپر دفاع ضد موشكي آمريكا يك برنامه راهبردي نظامي است كه تنها بخشي از آن در شرق اروپا استقرار مي يابد.
ايالات متحده آمريكا اجرا كننده اين طرح پايگاههاي متعددي در كشورهاي مختلف جهان از جمله ژاپن، بريتانيا و...دارد كه سيستمهاي راداري و ضد موشكي خود را در آنجا مستقر ساخته است .
دولتمردان آمريكا هدف از استقرار چنين سيستمي در شرق اروپا ( كشورهاي لهستان و چك ) را ايجاد امنيت براي خود از حملات احتمالي تروريستي عنوان كرده اند.
طرح سپر دفاع موشكي كه ايالت متحده آن را مقابله با تهديد هاي احتمالي دولتهاي ياغي ( ايران و كره شمالي ) خوانده است در سال 2007 پيشنهاد شد .
آمريكا در اين طرح در صدد استفاده از خاك كشورهاي چك و لهستان براي استقرار اين سيستم و مقابله با هرگونه حملات احتمالي توسط كشورهايي مثل ايران و كره شمالي است .
در راستاي ارائه اين طرح دولت روسيه مخالفت خود را با اجراي آن اعلام كرد و هدف امريكا را از اين برنامه خنثي سازي توان دفاعي موشكي روسيه و از طرفي جلوگيري از گسترش قدرت نظامي چين دانست .
روسيه به خوبي واقف است كه اقدام آمريكا تامين كننده منافع استراتژيك اين كشور است اما مخالفتش به خاطر كسب امتياز از اين كشور و رسيدن به جايگاه تنها ابر قدرتي جهان است .
اين اقدام آمريكا سالها قبل و در زمان دولت ريگان اتفاق افتاد كه با وارد كردن روسيه در يك رقابت تسليحاتي پر هزينه اقتصاد آن كشور را دچار مشكلات عديده اي ساخت و اين بار با هدف به صحنه كشاندن دولت چين قصد دارد اين كشور را با مشكلات اقتصادي روبه رو سازد و آن را از عرصه رقابتي باز دارد.
روسيه ادعا كرد در صورت استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در اروپا، مسكو نيز به منظور جلوگيري از هر گونه تهديد كه امنيت كشورش را به خطر بياندازد اقدامي نظامي اتخاذ خواهد كرد.
استقرار موشك‌هاي برد كوتاه اسكندر "ss_26" توسط روسيه در پايگاه مرزي كالينينگراد ( بين لهستان و ليتواني) به منظور خنثي كردن حملات احتمالي موشك هايي آمريكا از جمله اين اقدامات است .
چين با داشتن 20 موشك بالستيك به يك نيروي موشكي مجهز و مدرن دست يافته است به گونه اي كه هيچ كدام از طرحهاي امريكا براي دفاع موشكي قادر به متوقف كردن آنها نخواهد بود.
موافقتنامه استقرار سپر دفاع موشكي امريكا 24 مرداد ماه گذشته توسط وزراي خارجه آمريكا و لهستان در حضور رييس جمهور و نخست وزير لهستان به امضا رسيد .
واشنگتن درصدد استقرار 10 موشك رهگير در لهستان و ايجاد يك ايستگاه راداري مجهز در اطراف "پراگ" پايتخت جمهوري چك است.
اولين موشك رهگير قرار است تا سال 2011 كشيك نظامي خود را آغاز كند اما بهره‌برداري كامل از اين سيستم در سال 2013 در نظر گرفته شده است.

*چگونگي سيستم سپر دفاع ضد موشكي
برنامه سپر دفاع موشكي يك برنامه فوق مدرن ضد موشكي است كه با هدف حفاظت از قلمرو ارضي يك كشور از تهديدهاي اتمي (بالستيك ) كشوري ديگري طراحي شده است .
در اين سامانه دو بخش طراحي شده كه در يك بخش راداري پيشرفته دارد كه قادر است به طور همزمان عمل پدافندي و كشف، شناسايي و تعقيب را انجام دهد.
اين سامانه راداري قادر است موشك شكليك شده ازهر نقطه از جهان را شناسايي كند و در مدت 20 تا 40 دقيقه آن را منهدم نمايد .
اين موشكها كلاهك انفجاري ندارند و قادرند با سرعت فوق العاده و سيستم هوشمندانه اي كه دارند موشك شليك شده در فضا منفجر كنند.

*واكنش ها
فرانسه و طرح سپر دفاع موشكي
رييس جمهور فرانسه اجراي طرح سپر دفاع موشكي آمريكا را باعث پيچيده‌ترشدن وضعيت مي‌داند و معتقد است سپر موشكي هيچ كمكي به امنيت اروپا نمي كند.
نيكلاي ساركوزي كه كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، سياست ايالات متحده آمريكا را در خصوص استقرار سپر دفاع موشكي در شرق اروپا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
چندي پيش ساركوزي كه در نشست همكاري‌هاي اتحاديه اروپا و روسيه كه روز 14 نوامبر برگزار شد ، پيشنهاد داد تا سال آينده نشست امنيتي سران كشورهاي اروپايي به منظور مشخص شدن سياست‌هاي امنيتي اين قاره زير نظر سازمان امنيت و همكاري‌هاي اروپا تشكيل شود.
ساركوزي معتقد است تا زمان برگزاري اين نشست نبايد اين طرح اجرايي شود چرا كه استقرار اين سپر نه تنها امنيت را درمنطقه افزايش نمي‌دهد، بلكه شرايط را پيچيده‌تر كرده و دستاوردهاي گذشته را هم در معرض خطر جدي قرار مي دهد .
بر خلاف انتظارات آمريكا از پشتيباني فرانسه از اين طرح اظهارات ساركوزي در نشست خبري با مدودف روسي نشان داد كه مخالفت او تنها به استقرار موشك هاي روسي در منطقه كاليننگراد بر نمي گردد بلكه شامل سپر دفاعي آمريكا نيز مي باشد.
ساركوزي معتقد است كه براي حفظ امنيت مي‌توان با موشك و سپر دفاع موشكي به جان هم افتاد، اما اين خط مشي نيست و اتحاديه اروپا بر سياست گفت‌وگو تأكيددارد.

*اوباما و طرح سپر دفاع ضد موشكي
طرح سپر دفاع موشكي در سال 1980 ميلادي در زمان "رونالد ريگان" رئيس جمهوري پيشين آمريكا ارائه شد و از سوي نومحافظه كاران در زمان "جرج بوش" رئيس جمهوري كنوني اين كشور اجرايي شد.
با خروج جرج بوش از كاخ سفيد و سپردن صندلي رياست جمهوري به باراك اوباما، به طور قطع تغييراتي نيز در نحوه اجراي سياست هاي قبلي مد نظر جمهوريخواهان به عنوان بانيان اين طرح اتفاق خواهد افتاد.
ادامه اجراي چنين طرحي نياز به يك هزينه سرسام آور دارد كه به نظر مي رسد اوباما براي تامين آن دچار مشكل خواهد شد.
البته بيشترين ترديد اوباما در استقرار سامانه دفاع موشكي، توانايي اين سامانه در دفاع از موشك‌هاي بالستيك دوربرد است چون آزمايش‌هاي انجام شده در اين مورد در طول 8 سال گذشته با شكست مواجه شده‌اند.
اوباما براي تامين هزينه اين طرح بايد از وعده هايي كه پيش از پيروزي در انتخاب براي بهبود وضعيت اقتصادي به مردم داده بود چشم پوشي نمايد و يا طرح مذكور را به حالت تعليق در آورد از طرفي اوباما براي حل بحران هاي سياسي بويژه ايران و كره شمالي نيازمند همراهي دولت روسيه و چين است كه اگر استقرار موشك در اروپا قطعي شود اين حمايت و همراهي را از دست خواهد داد.
وجود تفاوت در نقطه نظرات دمكرات ها و نومحافظه كاران نشان مي دهد رييس جمهوري جديد آمريكا علاقه اي به طرح استقرار سپر موشكي ندارد اما آن را نيز نفي نمي كند.
دولتمردان آمريكايي با اعتقاد به اجراي اين طرح معتقدند كه اگر ايالات متحده از برنامه استقرار اين سيستم در شرق اروپا صرف نظر كند، منافع آمريكا در منطقه بطور جدي آسيب خواهد ديد.
عملكرد اوباما در اين خصوص نشان مي دهد وي سعي دارد با مسئله استقرار سيستم دفاع ضد موشكي محتاطانه عمل كند كه اين مسئله در جاي خود قابل تامل است .
پس از نشان دادن رويكرد محافظه كارانه اوباما، مقامات لهستان، جمهوري چك، آلمان و فرانسه خواهان شفاف شدن موضع دمكرات ها در اين خصوص هستند.
ممكن است اجراي اين طرح براي مدتي نامعلوم به تعويق افتد اما مطمئنا زمان مناسبي براي عملي شدن آن در نظر گرفته خواهد شد.
البته دور از ذهن نيست كه شايد در آينده اي نزديك و در اولين ديدار رسمي روساي جمهور روسيه و آمريكا مسئله مطرح و به طور مسالمت آميزي حل و فصل گردد.

*مقامات دولت چك و استقرار سپر دفاع موشكي
جمهوري چك به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه اروپا و ناتو طي سال هاي گذشته مناسبات نزديكي با آمريكا برقرار كرده است.
مقامات آمريكا و دولت چك در يك توافقنامه دوجانبه طرح استقرار تجهيزات سيستم سپر ضد موشكي در خاك جمهوري چك را به امضا رساندند و اين در حاليست كه پارلمان اين كشور هنوز راي نهايي خود را در اين خصوص صادر نكرده است.
صدور راي نهايي منوط به راضي كردن احزاب و گروه هاي مخالف اين طرح است اما واكنش هاي صورت گرفته از نارضايتي تعداد زيادي از مردم و احزاب مخالف با طرح استقرار رادار موشكي آمريكا در كشور حكايت دارد.
در پي مخالفت احزاب و گروههاي مختلف درخصوص استقرار سامانه راداري فوق پيشرفته آمريكا در اين كشور تظاهراتي اعتراض آميز برپا شد.
خبرگزاري روسي "ريا نووستي" به نقل از سازمان دهندگان اين تظاهرات نوشت: بيش از دو سوم مردم چك مخالف با اجراي اين طرح هستند و از نخست وزير كشورشان مي خواهند تا در خصوص اين اقدام رفراندومي سراسري در كشور برگزار كنند.
اين خبرگزاري افزود: سخنگوي مخالفان از دولت خواسته است تا در روز مبارزه به خاطر آزادي و دمكراسي در چك مردم نظر خود را در خصوص اين طرح ابراز كنند.
در حال حاضر بيش از نيم ميليون امضا از مخالفان طرح استقرار تجهيزات موشكي در اين كشور جمع آوري شده است.
مجلس نمايندگان اين كشور 29 اكتبر (آبان ماه) بحث بر سر قرار داد دفاع ضد موشكي را در اين كشور آغاز كرده است.
اين توافقنامه در ماه هاي ژوئيه و اوت به امضا رسيده است اما تصويب نهايي آن در مجلس اين كشور صورت خواهد گرفت.
عليرغم تمامي مخالفت ها دولت چك استقرار چنين سامانه اي را حفظ امنيت كشور در مقابل حملات تروريستي ناگهاني مي داند.

*سپر دفاع موشكي و لهستان
امريكا و لهستان در 14 اوت سال جاري(2008) توافقنامه هايي را درخصوص استقرار سيستم سپر دفاع ضد موشكي به امضا رساندند اما مجلس اين كشور راي موافقت خود را صادر نكرده است.
مقامات لهستاني كه از متحدان بوش به حساب مي آيند نيز واهمه دارند كه دولت جديد آمريكا اين طرح را پيگيري نكند و وجود شخصي نظير "زبيگنيو برژينسكي" سياستمدار كهنه كار در گروه مشاوارن اوباما اين گمان را تقويت مي بخشد.
چندي پيش دفتر رياست جمهوري لهستان اعلام كرد كه در پي گفت وگوي تلفني ميان مقامات عاليرتبه دو كشور، رييس جمهور چك تضمين اجراي طرح سپر دفاع موشكي را از رييس جمهور جديد آمريكا گرفته است.
در پي اعلام موضع اوباما در اين خصوص و دادن تضمين وي براي اجراي اين طرح يكي از مشاوران او اعلام كرد گفت وگوهاي تلفني ميان مقامات دو كشور درخصوص روابط مثبت بوده اما رييس جمهوري جديد امريكا هيچ تضميني را در اين خصوص به لهستان نداده است.

*واكنش روسيه نسبت به طرح آمريكا
پس از پيشنهاد طرح استقرار سپر دفاع ضد موشكي توسط آمريكا در كشورهاي چك و لهستان به منظور جلوگيري از هر گونه تهاجم توسط دولت هاي ايران و كره شمالي مقامات روسي مخالفت شديد خود را ابراز داشتند.
روسيه با اتخاذ سياست مشاركت و مقاومت در تلاش است تا طرح استقرار سپر دفاع موشكي را تضعيف نمايد.
وزير خارجه روسيه با اعلام اين مطلب افزود : برنامه موشكي ايران هيچ تهديدي براي امريكا و اروپا به حساب نمي آيد و هدف امريكا از استقرار چنين سامانه ايي در اروپاي شرقي تنها كنترل سيستم هاي موشكي روسيه است.
رييس جمهور روسيه نيز در واكنش به امضاي توافقنامه استقرار سپر دفاع ضد موشكي در لهستان و چك گفت: اين اقدام امريكا تهديدي براي امنيت ملي روسيه محسوب مي شود و باعث تنش بيشتري خواهد شد.
مدودف افزود: با توجه به اين تهديد آمريكا ما مجبوريم با ابزار غير مسالمت آميز و نظامي براي دفاع از امنيت خود وارد عمل شويم .
وي همچينين شرط توقف استقرار موشكهاي اسكندر در كالينينگراد را متوقف شدن برنامه سپر موشكي آمريكا در اروپا اعلام كرد .

* مقامات چيني: استقرار سپر موشكي آمريكا به ناامني دامن مي زند
وزارت خارجه چين نيز در واكنش به اين اقدام آمريكا گفت : استقرار اين سامانه به نا امني دامن مي زند و باعث افزايش بي اعتمادي بين المللي مي شود.
مقامات چيني نگراني روسيه از اجراي اين طرح را منطقي دانسته اما از نسبت به واكنش نظامي روسيه در مقابل آمريكا ابراز نگراني كردند.
آنها از روسيه مي خواهند تنها به فكر منافع و امنيت كشور خود نباشند و به فكر همسايگان خود نيز باشند.

* استقرار سامانه دفاع و امنيت ملي ايران
كارشناسان معتقدند كه كه اقدامات نظامي فرا منطقه ايي آمريكا عليه ايران هميشه بطور مستقيم و غير مستقيم وجود داشته است .
استقرار چنين سامانه اي توسط آمريكا گام ديگري براي تهديد ايران و تحكيم يك جانبه گرايي توسط اين كشور محسوب مي شود.
آمريكا از مدتها پيش در تلاش بود تا پرونده هسته اي ايران را با مسائل امنيتي درگير نمايد لذا تجهيز ايران به سيستم هاي موشكي و مانورهاي اخير را تهديدي براي خود و كشورهاي منطقه تلقي كرد و طرح پدافند دفاع موشكي را پيشنهاد داد.
رييس جمهور ايران در واكنش به اجراي اين طرح چندي پيش در نشست كشورهاي عضو پيمان همكاريهاي شانگهاي در پايتخت قرقيزستان برنامه سپر دفاع موشكي آمريكا را تهديدي براي قاره آسيا خواند.
محمود احمدي نژاد معتقد است كه هدف آمريكا از اجراي اين طرح تنها يكي دو كشور نيست بلكه اهداف پيش بيني شده بيش از يك كشور است .
وزير دفاع ايران نيز نگراني مقامات آمريكايي براي توسعه "سپر دفاع موشكي" به بهانه قدرت موشكي ايران را اقدامي فريبكارانه توصيف و آن را تهديدي برا ي متجاوزان به حريم ايران اسلامي عنوان كرد.
از آنجا كه ايران در طول 8 سال جنگ با عراق هميشه در معرض آماج شديدترين حملات دشمنان بوده لذا به منظور دفاع از امنيت و آرامش نياز به يك ابزار دفاعي مطمئن و بازدارنده دارد.
به گفته وزير دفاع اگر قرار باشد "سپر دفاع موشكي" در دنيا ايجاد شود بايد سپري براي مقابله با تهديدات موشكي و هسته اي آمريكا و اسرائيل برقرار شود كه بزرگترين تهديد كنندگان كشورهاي جهان هستند .
كارشناسان معتقدند هدف آمريكا از اجراي طرح سپر پدافند موشكي كنترل كردن روسيه نيست بلكه راهكاري براي ايجاد يك سيستم دفاعي مستحكم را در برابر شرايط نامعلوم آينده است .
آمريكا با ايجاد جنگ رواني در تلاش است تا از ايران چهره اي هراسناك و تهديدگر صلح و امنيت جهاني ترسيم كند و در اين راه سعي دارد تا ساير كشورها را با خود همگام سازد.
استقرار سپر دفاع ضد موشكي در كشورهاي اروپاي شرقي يكي از اين اقدامات است كه آمريكا براي دفاع از خود و كشورهاي اروپايي در مقابل حملات ايران و كره شمالي اتخاذ كرده است .
دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص اين ادعاي آمريكا كه طرح سپر دفاع موشكي براي مقابله با موشك هاي ايران و حفاظت از اروپا است را «جوك سال» دانست و گفت: برد موشك هاي ايران اصلا در حد اروپا نيست.
مقامات آمريكايي خود مي دانند كه معادلات سياسي و بين المللي بر اساس تامين منافع ملي كشورها استوار است و در دنياي كنوني همه كشورها در صدد تامين امنيت و منافع ملي كشورشان در محدوده جغرافيايي و خارج از اين محدوده هستند و در اين راه از هيچ كوششي نيز فرو گذار نخواهند بود.

* استقرار سپر دفاع ضد موشكي ، نفع يا ضرر؟
با اجراي طرح استقرار سپر دفاع موشكي توازن نظامي و امنيتي در جهان دچار تنش خواهد شد .
اجراي اين طرح در واقع سبب گسترش مرزهاي دفاعي ايالات متحده به سرزمين هايي دورتر از واشنگتن است و كنترل توان نظامي برخي از كشورهااست .
با توجه به موضعگيريهاي صورت گرفته توسط روسيه ، چين و مخالفان استقرار اين طرح در كشورهاي اروپاي شرقي دولت امريكا تلاشهاي تازه اي را به منظور جلب حمايت روسيه از طرح مذكور اتخاذ خواهد كرد و سعي دارد روسها را وادار به پذيرش اين موضوع نمايد.
روسيه به شدت مخالف اجراي طرح در كشورهاي اروپاي شرقي است و اين اقدام آمريكا را توجيه امنيتي براي خود و ديگر كشورها مي داند.
دخالتهاي امريكا در امور داخلي روسيه ، افزايش تشنجات در خاورميانه و فشارهاي اين كشور بر صلح آميز نبودن برنامه هسته اي ايران، مقامات دولت مسكو را به اين فكر سوق ميدهند كه امريكايي ها به چيزي بيش از سپر دفاعي توجه دارند و آن، توسعه گستره نفوذ واشنگتن در منطقه و تبديل شدن به يگانه ابرقدرت در جهان است.
به گفته برخي كارشناسان مخالفت روسيه با اين طرح امريكايي ها را بر آن داشته تا براي جلب نظر روسيه و بدست آوردن موافقت اين كشور جهت استقرار طرح دفاع ضد موشكي در كشورهاي اروپاي شرقي به امتياز دهي فكر كنند..
اين پيشنهادات بيشتر در در زمينه توسعه فناوري هاي دفاعي ، رساندن اطلاعات در خصوص تهديدهاي موجود و بازرسي مقامات روسي از پايگاه‌هاي موشكي آينده است .
عليرغم تمامي تلاشهاي مقامات آمريكايي، مذاكرات ميان مقامات دو كشور آمريكا و روسيه در خصوص اجراي اين طرح چندان خوشايند و رضايت بخش نبوده و نشان مي دهد دولت آمريكا براي رسيدن به يك توافق زودرس بايد گامهاي موثرتري بردارد .
 سه شنبه 5 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن