تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821029507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شگفتی های مغز و حافظه انسان(قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: <TABLE class=contentpaneopen><TBODY><TR><TD class=contentheading width="100%"></TD></TR></TBODY></TABLE><TABLE class=contentpaneopen><TBODY><TR><TD vAlign=top>حمد و سپاس مخصوص خدايي است كه جهان را پر از نشانه آفريد براي پي بردن به عظمت خودش.

چگونه مي توانيد در ذهن خود مكاني را كه سال ها قبل ديده ايد تجسم كنيد ؟ چه عامل اسرار آميزي در اين مورد وجود دارد ؟ بي شك پاسخ شما يك كلمه است و آن " حافظه " مي باشد . حافظه در سيستم اعصاب انسان نهفته است . سيستم اعصاب انسان ( يا مغز و نخاع ) مانند يك باطري است كه جريان الكتريكي مستقيم در حدود يك دهم ولت ايجاد مي كند . جريان الكتريسيته به وسيله دو ماده شيميايي بدن يعني سديم و پتاسيم ايجاد مي شود كه در يك بافت عصبي شناور در مايعي كه بيشتر آن را آب تشكيل مي دهد عمل مي نمايد . با توجه به اينكه هر قسمتي از رشته عصبي يك تكانه الكتريكي دريافت مي كند ، محركي براي بازتاب بعدي مي گردد تا اينكه تكانه ها به سرعت به مراكز پيچيده و عجيب مغز برسند و از آن خارج گردند . اين مي تواند يك تعريف ساده از حافظه باشد .

دانشمندان معتقد هستند كه هر تجربه با خاطره ما در زندگي به وسيله جريان هاي موجود در مغز و نخاع و رشته هاي عصبي ثبت و نگهداري مي شود و اين شامل ميليون ها خاطره اي كه به نظر ما فراموش شده است نيز مي گردد . اين كه چگونه مغز خاطرات را در خود نگه مي دارد ، بشر هنوز به اين راز پي نبرده است . بعضي از دانشمندان معتقدند كه هر فقره از خاطره پر از يك گره سلولي است كه به وسيله پيچك هاي بسيار نازكي متصل شده اند كه ممكن است شامل صدها هزار باشند . فرضيه ديگري وجود دارد كه خاطره به نحوي روي سلول اثر مي گذارد يا اينكه روي زنجيري از سلول ها چون گرهي روي نخ باقي مي ماند .

تعداد مواردی كه ما مي توانيم به خاطر آوريم خيلي بيشتر از سلول هاي مغزي است . يك متخصص فيزيولوژي اعصاب تخمين زده است كه بعد از 70 سال فعاليت مغز ، ممكن است كه در اين عضو بيش از 15 ميليون واحد حافظه وجود داشته باشد . بدين طريق گنجينه حافظه شما چيزي است كه مافوق درك انسان از لحاظ اندازه و نيرو است .

خوشبختانه در بيشتر نقاط سيستم اعصاب فواصلي به نام " سينابس " وجود دارد كه موجب مي شود علائم جزئي و ضعيف نتوانند مستقيماً روي مغز تأثيرگذار باشند . اثر الكتريكي هر رشته عصبي آن قدر قوي نيست كه بتواند از روي اين فاصله ها جهش نمايد اما اثر يك دسته رشته عصبي بزرگ كه با هم و در يك زمان به صورت پيام فرستاده مي شود مي توانند از اين نقاط ، جسته و به راه خود ادامه دهند تا به مغز برسند .

سه مركز عمده پيام در مغز وجود دارد . هر قسمت پيام را دريافت و يك عمل مناسب بر روي آن انجام مي دهد . مقدار فضايي از مغز كه توسط هر قسمت از بدن كه مورد استفاده قرار مي گيرد ، به وسيله مقدار كنترل خود آگاهي كه عضو لازم دارد اداره مي گردد . به عبارت ديگر هر چه كنترل بيشتر باشد منطقه وسيع تري از مغز مورد استفاده قرار مي گيرد . مثلا ًدست ها و انگشتان كه مي توانند حركات بسيار پيچيده اي را انجام دهند ، منطقه وسيع تري از مغز را لازم دارند تا پاها .

در اين كه سيستم عصبي و بخصوص مخ ، مخچه و نخاع از جوارح فيزيكي انسان هستند و همين اعضا با " حافظه " ما در ارتباط مستقيم هستند ، شكي نيست . اما آيا برخي كارها و خوردن بعضي چيزها در بهتر كار كردن اين اعضا مؤثرند ؟ يعني آيا انسان مي تواند روند كارايي حافظه خود را بهتر كند ؟ پاسخ مثبت است ، چرا كه اين اعضا هم مانند ساير اعضا نياز به يكسري شرايط و تغذيه هايي دارند تا بهتر كار كنند . گذشته از داروها و سفارشاتي كه متخصصان طبي و روانشانسان در اين زمينه دارند ، منابع و متون ديني هم براي تقويت سيستم عصبي و حافظه يكسري دستورات و سفارشاتي دارند .

احاديث متعددي خوراكي هايي را توصيه كرده اند كه در تقويت توان مغز و حافظه موثرند . غذاهايي مثل سركه ، باقلا ، چغندر ، كدو ، كرفس ، كندر ، خوردن گوشت ( در حد متعادل ) ، خوردن مداوم مويز ، عسل و عدس براي تقويت حافظه مفيد است . همچنين در منابع روايي ما به برخي اعمال و امور معنوي اشاره شده كه آنها نيز در تقويت حافظه اثر به سزايي دارند كه به عنوان مثال

مي توان به مواردي مثل ذكر خداوند و به ياد او بودن ، توسل به اهل بيت ( ع ) در هر حال ، با وضو بودن ، حجامت ، مسواك زدن ، قرائت قرآن شريف و روزه گرفتن اشاره كرد .

</TD></TR></TBODY></TABLE>






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن