تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816642882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت هشدار داد تغيير الگوي انتقال ايدز از سرنگ مشترك به روابط جنسي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت هشدار داد تغيير الگوي انتقال ايدز از سرنگ مشترك به روابط جنسي
گروه اجتماعي: تغيير الگوي انتقال بيماري ايدز از سرنگ مشترك به روابط جنسي مورد تاييد مقامات رسمي اداره ايدز وزارت بهداشت قرار گرفت.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت در اين زمينه مي گويد: در چند سال اخير تعداد موارد ابتلا به ويروس ايدز از طريق رابطه جنسي افزايش يافته است، جمعيت كشور ما جوان است و بايد پيش بيني لازم را انجام دهيم تا به سرنوشت برخي كشورهاي غربي دچار نشويم.
عباس صداقت افزود: ايدز يك بيماري ويروسي است كه عامل آن از طريق اعتياد تزريقي، استفاده از سرنگ مشترك، رابطه جنسي غيرايمن، استفاده از خون آلوده و مادر آلوده به جنين منتقل مي شود، انتقال ايدز از مادر به جنين در ايران ناچيز است، خون هاي مصرفي در كشور نيز ايمني 100 درصد دارند، انتقال از طريق سرنگ مشترك نيز با پوشش فراگير گروه معتادان تزريقي، اجراي برنامه كاهش آسيب، توزيع سرنگ رايگان و آموزش اين گروه كنترل شده است، اكنون تنها خطري كه نگراني از شيوع اين بيماري را دامن مي زند گسترش ايدز از طريق رابطه جنسي است.
وي افزود: متاسفانه 2 گروه اصلي هدف يعني معتادان تزريقي و افرادي كه بي بند و باري جنسي دارند با هم همپوشاني دارند و ممكن است اين افراد به علت روابط جنسي غيرايمن به گسترش اين بيماري در جامعه غيرمعتاد دامن بزنند و اين خطري است اگر به آن توجه نشود و هوشيار نباشيم مي تواند موجب گسترش اين بيماري شود.
به گزارش فارس وي ادامه داد: شواهد نشان مي دهد كه الگوي انتقال ايدز در ايران از سرنگ مشترك به سمت روابط جنسي در حال تغيير است، بسياري از متخصصان برجسته بيماري هاي عفوني نيز در كميته كشوري ايدز به اين نكته اذعان كرده اند كه در موارد جديد بيماري ايدز كه شناسايي مي شود، ابتلا از طريق رابطه جنسي بيش تر خودنمايي مي كند.
وي گفت: اين اطلاعات در كنار اين پيش آگاهي كه مي دانيم جمعيت جواني در كشور داريم بايد برنامه هاي كنترل ايدز را به سمت اين گروه از جامعه ببرد تا اتفاقي كه در برخي كشورهاي غربي رخ داد و موجب بروز موج بزرگ گسترش ايدز از طريق رابطه جنسي شد در ايران تكرار نشود.
صداقت افزود: چالش بزرگ در اين مسير باورهاي غلط درباره بيماري ايدز است، انگ و تبعيض عليه بيماران مبتلا به ايدز و اينكه هنوز عده زيادي از مردم اين بيماران را گناهكار و مجرم مي دانند مانع از كنترل مناسب اين بيماري مي شود زيرا موجب مي شود اين بيماران از خانواده و اجتماع طرد شوند و در خفا و پنهاني به گسترش اين بيماري بپردازند.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت گفت: مردم بايد بدانند ويروس ايدز از طريق روبوسي، دست دادن، غذا خوردن در يك ظرف، كنار هم نشستن، هوا، استخر، استحمام در محل مشترك يا حتي نيش حشرات منتقل نمي شود، بنابراين دوري جستن از افراد مبتلا به HIV هيچ ضرورتي ندارد و اشتباه است.
وي ادامه داد: براي كنترل اين بيماري اجراي برنامه دوم كشوري كنترل ايدز از سال 86 آغاز شده است، در اين برنامه وظيفه و سهم هر دستگاه در كنترل، آگاه سازي و حمايت از بيماران مبتلا به اين بيماري و افراد در معرض خطر مشخص شده است، اين برنامه در كميته كشوري ايدز و شوراي عالي سلامت مصوب شده است اما براي اينكه پشتوانه اجرايي بيشتري داشته باشد به هيئت دولت رفته است تا در دولت نيز مصوب و ابلاغ شود.
وي گفت: متاسفانه چون هنوز اين برنامه در هيئت دولت مصوب نشده است، اعتبار كافي براي اجراي اين طرح هنوز اختصاص نيافته است، براي اجراي اين طرح به سالانه حدود 8 ميليارد تومان اعتبار نيازداريم در حالي كه سال گذشته 4/5 ميليارد تومان اعتبار به آن اختصاص يافت و امسال هم قرار است همين مقدار اعتبار براي دومين برنامه كشوري ايدز اختصاص يابد كه هنوز معلوم نيست همين اعتبار هم به طور كامل تخصيص يابد.
وي افزود: 65 درصد اين اعتبار در زمان حاضر صرف هزينه هاي دارو و درمان بيماران شناسايي شده، قرار مي گيرد و فقط 35درصد آن براي آموزش و پيشگيري از بروز اين بيماري هزينه مي شود كه بسيار ناچيز است و متاسفانه اعتبار كافي براي آگاه سازي مردم درباره اين بيماري خطرناك را در اختيار نداريم.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اضافه كرد: مراسم روز جهاني ايدز يازدهم آذر امسال در تالار علامه اميني دانشگاه تهران با حضور مسوولان عالي رتبه برگزار مي شود، علاوه بر آن از 11آذر به مدت يك هفته در سراسر كشور مراسم و جشنواره هاي اطلاع رساني درباره ايدز با همكاري سازمان هاي مردمي و دولتي برپا مي شود.

تاريخچه ايدز در ايران

اولين مورد بيماري ايدز در ايران در سال 1365 در يك كودك 6ساله هموفيل كه از فاكتورهاي انعقادي وارداتي آلوده به ويروس ايدز استفاده كرده بود، مشاهده شد.
تا تاريخ اول مهر ماه 1378 تعداد1804 مورد آلودگي به ويروس ايدز شناسايي شده بود كه 237 مورد آن به مرحله ايدز رسيده و از اين عده 203 نفر فوت شده اند.
بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت از سال 1365 كه اولين مورد ابتلا به ويروس ايدز در ايران شناسايي شد تاكنون 16 هزار و 90 نفر مبتلا به اين بيماري در كشور شناسايي شده اند كه 15 هزار و 150 هزار نفر آنها مرد هستند، 66/7 درصد آنها از طريق سرنگ آلوده مبتلا شده اند، دو هزار و 121 نفر از اين بيماران جان خود را از دست داده اند و هزار و 122 نفر آنها از مرحله ابتلا به ويروس HIV گذشته و اكنون وارد فاز بيماري ايدز شده اند.
هنوز اعتياد تزريقي الگوي اول انتقال ايدز در ايران است اما طي سال هاي اخير رشد اين بيماري از طريق بي بند و باري جنسي نيز در ايران نگران كننده شده است به طوري كه مسوولان وزارت بهداشت نگران موج سوم انتشار اين بيماري از طريق ارتباط جنسي هستند، موج اول اين بيماري از طريق فرآورده هاي خوني آلوده در ايران مطرح شد و موج دوم آن اكنون با انتقال از طريق اعتياد تزريقي و سرنگ آلوده مطرح است.
كارشناسان و متخصصان بيماري هاي عفوني بر اساس فرمول هاي سازمان بهداشت جهاني معتقدند كه بيش از 70 هزار نفر در ايران به ويروس ايدز مبتلا هستند كه فقط 16 هزار و 90 نفر آنها تاكنون شناسايي شده اند و بقيه كه از بيماري خود بي خبرند عاملان انتقال اين بيماري در جامعه هستند.
ايدز بلاي جامعه معاصر است. در حال حاضر ايدز تنه بيماري است كه در همه كشورهاي جهان، چه غني و چه فقير، به عنوان يك مشكل حياتي مطرح است.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن