تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816461415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهارمحال و بختيارى در انتظار راه اندازى اولين و بزرگترين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در سطح خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: چهارمحال و بختيارى در انتظار راه اندازى اولين و بزرگترين كارخانه ورق گالوانيزه خودرو در سطح خاورميانه
با توجه به پيشرفت صنايع خودروسازى و افزايش توليدات اين كارخانه ها، توليد ورق گالوانيزه مورد نياز اين كارخانه ها مورد توجه قرار گرفت. پيرو مذاكرات و هماهنگى هاى به عمل آمده، سازمان توسعه ونوسازى معادن و صنايع معدنى ايران (ايميدرو) و شركت هاى ايران خودرو و سايپا تصميم گرفتند شركتى تاسيس نمايند كه مبادرت به احداث كارخانه توليد ورق گالوانيزه خودرو نمايد. يكى از مهمترين دغدغه هاى صنعت خودرو، تامين ورق گالوانيزه مورد نياز براى توليد خودروست. توليد خودرو هرچه افزايش يابد، به موازات آن نياز به اين ماده اوليه نيز افزايش مى يابد. از اين رو، رونق صنعت خودروسازى در ايران، شركتهاى خودروساز را بر آن داشت تا براى تامين ورق گالوانيزه خودرو طراحى نمايند. براى اين منظور، شركت ورق خودرو چهارمحال و بختيارى تاسيس شد و با همكارى مهندسى مشاور، شركت فولاد تكنيك، مناقصه اى را براى انتخاب فروشنده كارخانه ورق خودرو برگزار كرد. در اين مناقصه كنسرسيوم شركتهاى ايرتيك/CMIبلژيك برنده مناقصه شناخته شدند و قرارداد فى ما بين در ابتداى سال ۸۴ منعقد شد. در طول سال ۱۳۸۴ اقدامات و پيگيريهاى لازم براى تامين مالى قرارداد به عمل آمد و در نهايت با هماهنگى بانك وSG. فرانسه و شركت بيمه OND بلژيك و بانك صادرات ايران، سرمايه مورد نياز تامين شد و اين قرارداد در تاريخ ۱۰/۴/۸۵ تنفيذ گرديد. (ايريتك به عنوان ليدر كنسرسيوم، مسئوليت هاى زير را به عهده دارد: انجام خدمات مهندسى تفصيلى، فونداسيونها، ساختمانها و تجهيزات ساخت داخل، تامين سازه ها و تجهيزات ساخت داخل، اجراى كليه عمليات سيويل، فونداسيون، سازه هاى فلزى، نصب تجهيزات و مشاركت در راه اندازى و شركت CMI مسئوليت طراحى اساسى، تامين تجهيزات خارجى و راه اندازى پروژه را بر عهده دارد.) محل احداث كارخانه پيرو مطالعات فنى، اقتصادى و مكان يابى در سفيددشت چهارمحال و بختيارى انتخاب شد. ظرفيت اين كارخانه۴۰۰ هزار تن ورق گالوانيزه خودرو در سال تعيين شده است. همانگونه كه اشاره شد، توليدات اين كارخانه، مورد مصرف صنعت خودروسازى است كه در ضخامتهاى ۴/۰ تا ۲ ميليمتر است. مواد اوليه اين كارخانه كلاف ورق فولادى نورد سرد است كه در ابتداى امر به طور عمده از شركت فولاد مباركه تامين خواهد شد. برنامه زمانى احداث اين كارخانه از مراحل مهندسى تا راه اندازى و تستهاى عملكردى در مجموع حدود ۳ سال برآورد شده است كه با راه اندازى اين كارخانه، از بزرگترين واحد توليد ورق گالوانيزه خودرو منطقه بهره بردارى خواهد شد. آنچه تقديم مى شود حاصل گفت و گويى است كه با آقاى مهندس مردانى، مدير عامل اين شركت صورت گرفته و به جزئيات بيشترى از وضعيت موجود اين كارخانه پرداخته است:اجازه بدهيد، براى نخستين سوال، از محل اجراى طرح گفت و گوى خود را آغاز كنيم. طرح توليد ورق گالوانيزه كه با نام شركت ورق خودرو چهارمحال و بختيارى نامبردارى شده است در استان چهارمحال و بختيارى واقع شده است كه مشخصاً در منطقه سفيددشت از توابع شهرستان بروجن در حال احداث است. براى اين طرح زمينى به مساحت ۱۵۰ هكتار در نظر گرفته شده است كه در حاشيه جاده شهركرد ـ بروجن و در ۳۴ كيلومترى شهركرد، مركز استان، واقع شده است.
با توجه به موقعيت استان چهارمحال و بختيارى، آيا حمل و نقل مواد اوليه و توليدات كارخانه با دشوارى مواجه نخواهد شد؟
مواد اوليه كارخانه از طريق فولاد مباركه تامين خواهد شد. از آنجا كه فولاد مباركه در فاصله نزديكى از محل اجراى طرح قرار گرفته است، بنابراين يكى از مزاياى اجراى اين طرح در استان چهارمحال و بختيارى نزديكى بسيار زياد به محل تامين مواد اوليه است. حمل و نقل مواد اوليه از محل توليد به كارخانه و نيز محصول از كارخانه تا محل مصرف در حال حاضر از طريق شبكه مواصلاتى جاده هاى موجود ميسر است. با اين همه، نظر به صنعتى شدن منطقه و احداث كارخانه سيمان و ديگر صنايع در نزديكى كارخانه توليد ورق خودرو، توسط حمل و نقل ريلى مى تواند امكانات آسانترى را در جهت حمل و نقل و ترانزيت در منطقه ايجاد كند. با توجه به امكان اتصال به شبكه ريلى كه مطالعات آن نيز انجام شده است، هزينه هاى حمل و نقل به ميزان قابل ملاحظه اى كاهش خواهد يافت و در نهايت قيمت محصول تمام شده به صورت مقايسه اى در بازار جهانى فعلى قابل رقابت با نمونه هاى مشابه خواهد بود. به جز اين، از آنجايى كه صنايع فولاد به عنوان صنايع مادر، همواره در پيشرفت و توسعه اقتصادى مناطق محل تاسيس تاثير به سزايى داشته اند، پيش بينى مى شود كه با احداث اين طرح و با توجه به سطح فناورى مورد استفاده در آن، توسعه چشمگيرى در صنعت منطقه به وجود آيد و اين خود يكى ديگر از مزاياى اجراى چنين طرحى در اين استان است كه موجب توسعه صنعتى و اقتصادى منطقه مى گردد.
محصول توليدى اين شركت چه مزايا و ويژگيهايى خواهد داشت؟
از ويژگيهاى محصولات اين واحد، عدم خوردگى و مقاومت بالا در برابر علتهاى گوناگون فرسودگى از قبيل نمكهاى محلول در آب، آلودگى هوا، رطوبت و ساير مواد خورنده بوده و بدينوسيله بدنه اتومبيلهاى توليد شده با اينگونه ورق دوام و پايدارى بسيار بالاترى خواهد داشت.از ويژگيهاى ورق توليدى مى توان به فرم پذيرى بسيار بالا، مقاومت در عين نازكى، صافى فوق العاده بالا و رنگ پذيرى بسيار خوب آنها اشاره كرد. بديهى است كه با توليد اين ورق در كشور قيمت تمام شده اين محصول در بازار نسبت به قيمت مشابه خارجى و وارداتى كاهش چشمگيرى داشته و براى متعادل كردن قيمت تمام شده خودرو در ايران نقش به سزايى خواهد داشت.
با راه اندازى طرح تا چه حد از ميزان وابستگى به توليدات خارجى اين محصول كاسته خواهد شد؟
اين كارخانه نخستين كارخانه گالوانيزه خاص خودرو در ايران است. دو سهامدار عمده ما كارخانه هاى ايران خودرو و سايپا هستند كه در حال حاضر صد درصد نياز خود را از خارج وارد مى كنند. با راه اندازى كارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختيارى، كشور از واردات ورق گالوانيزه خاص خودرو بى نياز خواهد شد.
ظرفيت اين كارخانه چقدر است؟
ظرفيت اين واحد حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است و با توجه به برنامه هاى خودروسازان كشور مبنى بر توليد يك ميليون تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال، اين كارخانه به طور كامل نياز داخلى را تامين خواهد كرد.
با توجه به ظرفيت ۴۰۰ هزار تنى كارخانه، ميزان صرفه جويى چقدر خواهد بود؟
اگر بخواهيم به طور ميانگين حساب كنيم، قيمت توليد داخل با قيمتهاى وارداتى، به ازاى هر تن حداقل ۲۰۰ دلار با قيمتهاى امروزى تفاوت خواهد داشت كه معادل اين رقم صرفه جويى خواهيم داشت.
آيا همه توليد شما در داخل كشور مصرف خواهد شد يا برنامه اى براى صادرات ورق خودرو نيز تدارك ديده ايد؟
اگر خودروسازان داخلى بخواهند براساس ۸۵ درصد نياز مصرف خودرو، ورق گالوانيزه مصرف كنند، كل توليدات در داخل مصرف خواهد شد اما اگر ميزان مصرف خودروسازان كمتر از اين رقم باشد، مى توان بخشى از توليدات را به خارج صادر كرد.
در به دست آوردن تكنولوژى توليد ورق خودرو چه اقداماتى انجام شده است؟
كارخانه اى كه در دست ساخت داريم از آخرين تكنولوژى روز دنيا برخوردار است. پيمانكار خارجى پروژه (CMIبلژيك) مشاركت با شركت آرسلدر فرانسه دارد و خود شركت آرسلدر نيز حدود ۵۰ درصد ورق خاص خودرو را در اروپا توليد مى كند لذا ما در حال انتقال دانش فنى از فرانسه، يكى از پيشرفته ترين تكنولوژيهاى اروپايى به كشور هستيم. اميدواريم بتوانيم با بومى سازى آن براى خط دوم اقدام كنيم. در كنار اين طرح واحدهاى ديگرى هم داريم كه آن واحدها در قالب پروژه هاى شركت ملى فولاد در حال اجرا هستند كه از جمله آنها واحد آهن اسفنجى با ظرفيت ۸۰۰ هزار تن و همچنين فولادسازى است كه اميدواريم با سرمايه گذارى در واحد هاى ميانى اين مجتمع شامل نوردگرم و سرد يك مجموعه فولاد سازى در منطقه چهارمحال و بختيارى ايجاد شود.
ميزان سرمايه گذارى طرح چقدر است و تاكنون چه ميزان براى اين طرح هزينه شده است؟
حدود ۱۱۵ ميليون و ۵۰۰ هزار يورو ارزش قرارداد ما است به غير از پروژه هاى زيربنايى كه از محل بودجه هاى عمرانى و يا آورده سهامداران استفاده شده است. به عبارت ديگر مجموع هزينه هاى ارزى و ريالى
به حدود ۲۰۰ ميليارد تومان ميرسد.
نحوه تامين مالى سرمايه شركت به چه شكل بوده است؟
با توجه به اينكه سهامداران اصلى ما، سازمان ايميدرو با سهمى معادل ۴۵ درصد، ايدرو هم ۴۵ درصد (شامل ايران خودرو ۲۳ درصد و سايپا ۲۲ درصد) و سازمان بازنشستگان فولاد با ۱۰ درصد سهم هستند، حدود ۳۶ ميليارد تومان را از محل آورده سهامداران تامين كرده ايم و حدود ۲۰ ميليارد تومان هم از بودجه عمرانى كشوربراى ايجاد زيربناها (آب، برق و گاز و جاده هاى دسترسى) استفاده كرده ايم و بقيه را از طريق وام از داخل و خارج كشور تامين كرديم كه وام خارجى آن حدود ۹۸ ميليون يورو است كه از طريق بانك.SG فرانسه با شرايط مناسب دريافت شده است.
پروژه هم اكنون در چه مرحله اى است؟
در زمينه تامين و ساخت تجهيزات ساخت خارج كه شركت CMI بلژيك متولى تامين آن است، ۱۰۰ درصد كارها انجام شده است. در مورد تامين و ساخت تجهيزات و ماشين آلات داخلى نيز هم اكنون بيش از ۹۴ درصد كارها به انجام رسيده است. در زمينه عمليات ساختمانى نيز پيمانكار اصلى طرح، بيش از ۷۳ درصد پيشرفت فيزيكى داشته و ساير پيمانكاران نيز، ۸۷ درصد از تعهدات خود را به انجام رسانده اند كه البته اندكى از برنامه پيش بينى شده به ميزان ۱۱ درصد انحراف داشته اند. ان شاء الله درصدد هستيم تا پايان سال ۱۳۸۷ برنامه تست سرد خط توليد محقق گردد و از اوايل سال ۱۳۸۸ مراحل تست گرم خط توليد آغاز گردد.
با اين وصف، پيشرفت فيزيكى كل پروژه چه درصدى ارزيابى مى شود؟
پيشرفت فيزيكى طرح هم اكنون نزديك به ۸۹ درصد است كه تنها كمى بيش از دو درصد از برنامه پيش بينى شده انحراف وجود دارد.
بر اساس پيش بينى شما، اين طرح چه زمان به بهره بردارى خواهد رسيد؟
چنانچه اشاره شد، هم اكنون فعاليتهاى اصلى طرح، اعم از ساخت تجهيزات و تامين قطعات يدكى، ساخت تاسيسات جانبى، حمل تجهيزات (CMI)، حمل اسكلت فلزى، عمليات ساختمانى و عمليات نصب اسكلت فلزى به انجام رسيده و يا مراحل پايانى خود را طى مى كند. با نصب تجهيزات و تست سرد و تست گرم تا پايان امسال، اميد مى رود كه بتوانيم بر اساس برنامه در روز ۹ تير ماه ۸۸ ناظر بهره بردارى از كارخانه توليد ورق خودرو در چهارمحال و بختيارى باشيم.
با بهره بردارى از اين طرح، پيش بينى ايجاد چه ميزان شغل مى رود؟
پيش بينى جذب حدود ۱۹۰ نيرو را به طور مستقيم در چارت سازمانى داريم و ميزان اشتغال غيرمستقيم آن نيز تا حدود ۱۰۰۰ نفر هم پيش بينى ميشود.
از اين ميزان چه ميزان به نيروهاى بومى منطقه اختصاص خواهد يافت؟
برنامه اى كه هيات مديره شركت مصوب كرده است چنين است كه جذب نيرو تا سطح فوق ديپلم از استان چهارمحال و بختيارى صورت پذيرد و از فوق ديپلم به بالا كه شامل نيروهاى داراى مدارك كارشناسى و كارشناسى ارشد است، به صورت سراسرى از سطح كشورى انتخاب خواهند شد.
در اجراى اين طرح با چه مشكلاتى مواجه هستيد؟
مشكلاتى كه بر سر راه ما است يكى تامين آب و برق است كه در صورت تامين تخصيص بودجه از سوى سازمان مديريت، وقفه اى در توليد نخواهيم داشت. مسئله دوم ايجاد شبكه ريلى راه آهن است كه اكنون با توجه به سياستهاى جديد و درخواست وزير صنايع و معادن از وزارت راه مبنى بر احداث و يا وصل راه آهن فولاد مباركه به اين منطقه، مى تواند كمك بزرگى در تامين به موقع مواد اوليه داشته باشد.
نحوه همكارى مسئولان استانى چگونه بوده است؟
همكارى مسئولان استانى تاكنون بسيار خوب بوده و با هماهنگى مسئولان استانى، مسائل شركت را به پيش مى بريم و اكنون هيچ مشكلى وجود ندارد و اميدواريم اين همكارى تا مرحله بهره بردارى پروژه تداوم داشته باشد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن