تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814254028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - ديداري گرم در فضايي سرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جهان - ديداري گرم در فضايي سرد


جهان - ديداري گرم در فضايي سرد

مازيار آقازاده: جورج بوش و دميتري مدودف روساي‌جمهور ايالات متحده و روسيه در حاشيه اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي اقتصادي آسيا- پاسيفيك (APEC) در ليما پايتخت پرو ديدار و گفت‌وگو كردند. اين ديدار كه آخرين ديدار بوش در مقام رياست‌جمهوري آمريكا با همتاي روس خود بود، در حالي برگزار شد كه ايالات متحده و روسيه در چهار ماه گذشته و پس از وقايع ماه اوت سال جاري و حمله روسيه به گرجستان روابط متشنج و پرفراز و نشيبي داشته‌اند. از سويي ايالات متحده با محكوم كردن اقدام روسيه در تجاوز نظامي به خاك گرجستان و شناسايي يكجانبه استقلال اوستياي جنوبي و آبخازيا (دو منطقه جدايي‌طلب گرجستان)، مسكو را به احياي روش‌هاي خشن و جنگ سردي در تعامل با همسايگان كوچكش متهم مي‌كند و از سوي ديگر روسيه مقامات واشنگتن را به تلاش براي تضعيف نفوذ و موقعيت روسيه در اروپا و مناطق خارج نزديك روسيه متهم مي‌كند اما بنا به اذعان مقامات دو طرف، ديدار بوش و مدودف در چنين شرايط متشنجي از روابط دوجانبه بين دو قدرت بزرگ، در فضايي دوستانه و تفاهم‌آميز بوده است. بوش در اين ديدار به مدودف خاطرنشان ساخت كه به‌رغم وجود اختلافات جدي بين آمريكا و روسيه، وي تلاش زيادي را براي برقراري يك رابطه دوستانه با روسيه صرف كرده است. مدودف نيز در ديدار با بوش تصريح كرد: «به رغم وجود نكاتي كه ما به شدت بر سر آنها اختلاف‌نظر داريم، ما همكاري خوبي داشته‌ايم و به اين همكاري‌ها ادامه خواهيم داد.» رهبران روسيه و آمريكا در ديدار خود درباره موضوعات متنوعي از جمله بحران گرجستان، فعاليت‌هاي اتمي ايران و استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در اروپا نيز گفت‌وگو كردند و بر اختلافات جدي بين دو كشور در اين حوزه‌ها اعتراف كردند. در عين حال بوش و مدودف توافق كردند كه براي مقابله با دزدان دريايي در سواحل سومالي و خليج عدن يك استراتژي مشترك را دنبال كنند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، «دانا پرينو» سخنگوي كاخ سفيد درباره ديدار روساي‌جمهور آمريكا و روسيه اعلام كرد: «بوش و مدودف تبادل نظر دوستانه، صادقانه و مستقيمي داشتند. دو رهبر درباره موضوعات متنوعي از جمله اختلاف‌نظرها درباره گرجستان مذاكره كردند.» بوش و مدودف در حالي موضوع گرجستان را محور گفت‌وگوي شنبه‌شب خود در ليما قرار دادند كه بوش همان روز با صدور بيانيه‌اي به مناسبت پنجمين سالگرد «انقلاب رز» در گرجستان، اين انقلاب دموكراتيك در گرجستان را تحسين كرده بود.

انقلابي كه از سوي مقامات روسيه در حد يك توطئه غربي براي تضعيف روسيه در منطقه تحليل مي‌شود. از سوي ديگر و در آستانه اجلاس اپك در ليما، سرگئي لاوروف و كاندوليزا رايس وزراي امور خارجه روسيه و آمريكا نيز با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. به گزارش خبرگزاري ريانووستي، وزير امور خارجه روسيه درباره ديدارش با همتاي آمريكايي خود گفت: «ما درباره استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در اروپا با يكديگر گفت‌وگو كرديم و قرار است دو طرف گفت‌وگوها را در اين زمينه در ماه دسامبر پيگيري كنيم.» روسيه كه منتقد جدي استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا درجمهوري چك و لهستان است استقرار اين سامانه نظامي را عامل برهم خوردن توازن استراتژيك موجود بين روسيه و آمريكا مي‌داند در حالي كه واشنگتن مدعي است استقرار اين سامانه نظامي براي مقابله با تهديدات موشكي كشورهايي چون ايران و كره‌شمالي است. در پي انتخاب باراك اوباما در انتخابات اخير رياست‌جمهوري آمريكا، مقام‌هاي روسيه اعلام داشته‌اند كه اميدوارند رئيس‌جمهور منتخب آمريكا، تصميم عاقلانه‌اي درباره اين سامانه نظامي بگيرد و اميدوارند اوباما استقرار اين سامانه نظامي را از اولويت‌هاي اصلي سياست خارجي و امنيتي واشنگتن خارج كند. قرار است سيستم دفاع موشكي آمريكا تا سال 2013 در اروپا مستقر شود و اين سيستم بخشي از يك سيستم جهاني دفاع ضدموشكي خواهد بود كه قادر است ايالات متحده و متحدانش را از گزند حملات موشكي و هسته‌اي احتمالي دشمنان محفوظ دارد. اين سامانه نظامي رقمي بالغ بر يك تريليون دلار هزينه دربرخواهد داشت در حالي كه عده بسياري از ناظران معتقدند كه با توجه به بحران مالي جهاني و وضعيت وخيم اقتصادي در ايالات متحده، دولت باراك اوباما در استقرار اين سامانه نظامي لااقل در زماني ميان‌‌مدت تجديدنظر خواهد كرد.
مدودف: اختلافات ارضي با ژاپن را حل مي‌كنيم
دميتري مدودف در حاشيه اجلاس سران اپك در ليما با تاروآسو، نخست‌وزير ژاپن نيز ديدار و گفت‌و‌گو كرد. در اين ديدار رئيس‌جمهور روسيه اعلام داشت كه روسيه مصمم است تا اختلافات ارضي خود با ژاپن را حل و فصل كند. اتحاد جماهير شوروي سابق از زمان شكست ژاپن در جنگ‌ دوم جهاني جزاير كوريل متعلق به ژاپن را به اشغال خود درآورده است و از آن زمان تاكنون ژاپن مدعي نقض تماميت ارضي خود از سوي روسيه است. تاكنون تلاش‌هاي طرف ژاپني براي استرداد اين جزاير از روسيه بي‌نتيجه بوده است و دولت توكيو اعلام كرده است تا زماني كه خاك كشورش در اشغال روسيه است از گسترش روابط با مسكو اجتناب خواهد كرد. در اين حال مدودف گفت‌و‌گوي خود با نخست‌وزير ژاپن را سازنده خواند. رئيس‌جمهور روسيه در اين‌باره گفت: «ما تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست تا تمامي مشكلات موجود در روابط دو كشور را حل و فصل كنيم.» تاروآسو، نخست‌وزير ژاپن نيز در اين ديدار وجود اختلافات مرزي و ارضي بين ژاپن و روسيه را يكي از عوامل برهم‌زننده ثبات در منطقه دانست.
روسيه و ژاپن هر دو عضو سازمان همكاري‌هاي اقتصادي اپك هستند. اپك 21 عضو دارد.
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن