واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خوش ساخت، جذاب، بی نقص، و بی کم و کاست؛
قلم جذاب و طناز پیمان قاسم خانی به عنوان فیلمنامه نویس ورود آقایان ممنوع بیشترین تاثیر را بر کیفیت خوب این فیلم داشته است و این فیلم بیش از هر نکته دیگری مرهون و مدیون فیلمنامه جذاب اش می باشد.
ورود آقایان ممنوع یکی از بهترین و بی نقص ترین فیلم های کمدی هایی است که طی سال های اخیر در سینمای ایران به عرصه تولید رسیده است. در زمانه ای که چه در شبکه نمایش خانگی و چه در سینما و چه در تلویزیون شاهد تولید فیلم های نازل و دم دستی فراوانی هستیم که اسم کمدی و طنز را یدک می کشند اما از کمترین اصول اولیه فیلم سازی بی بهره اند و اغلب با موضوعاتی هزاران بار تکرار شده و استفاده از چند بازیگر که فقط برای بازی در این گونه فیلم ها ساخته شده اند می خواهند مخاطب خود را سرگرم کرده و یا او را که سال های سال است فیلم خوب کمدی ندیده است فریب بدهند، ورود آقایان ممنوع یک اتفاق خجسته در سینمای به خواب رفته و درد کشیده کمدی ایران محسوب می شود.
ورود آقایان ممنوع تا امروز بهترین و کامل ترین فیلمی است که رامبد جوان ساخته است. جوان پیش از این دو فیلم را کارگردانی کرده است. یکی فانتزی اسپاگتی در هشت دقیقه و دیگری کمدی پسر آدم، دختر حوا که هیچ کدام از آن ها مورد توجه منتقدان و خواص سینما قرار نگرفته و عوام هم استقبال چندانی را از آن ها به عمل نیاوردند. هر چند که این فیلم های جوان نیز نسبت به سایر آثار ساخته شده و مشابه بسیار چشمگیر بوده اند.
اما این بار او کمدی خوش ساخت و جذابی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است که از هر حیث بی نقص و بی کم و کاست محسوب می شود، حداقل این است که خوبی هایش بر بدی هایش فزونی بسیار دارد و این مهم باعث می شود تا مخاطب نقص های جزئی فیلم را نادیده بگیرد. جوان که پیش از این آزمون و خطاهای خود را انجام داده این بار با کوله باری از تجربه دست به ساخت فیلم جدیدش زده است. بعد از تجربه طنز تلویزیونی مسافران این بارهم جوان دوباره با پیمان قاسم خانی برای ساخت جدیدترین فیلمش همکاری کرده است.
قاسم خانی فیلمنامه نویسی است که تا کنون تمام آثارش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است و همکاری اخیر او در این فیلم می تواند اتفاق خجسته ای برای رامبد جوان محسوب شود. قلم جذاب و طناز پیمان قاسم خانی به عنوان فیلمنامه نویس ورود آقایان ممنوع بیشترین تاثیر را بر کیفیت خوب این فیلم داشته است و این فیلم بیش از هر نکته دیگری مرهون و مدیون فیلمنامه جذابش می باشد.
فیلمنامه ورود آقایان ممنوع به دور از هرگونه کلیشه ای داستان دبیرستانی دخترانه و غیرانتفاعی را روایت می کند که دانش آموزان نمونه ای دارد. خانم بیتا دارابی (با بازی ویشکا آسایش) که مدیر این دبیرستان است دیدگاهی فمینیستی و ضد مرد دارد. از این رو تا کنون ازدواج نکرده و اغلب دانش آموزان و همکارانش را از مراوده و ازدواج با مردها بر حذر می دارد. وی تا کنون اجازه ورود هیچ مردی را به حریم مدرسه اش نداده است. اما به دلیل رقابت تنگاتنگ با مدیر یک دبیرستان پسرانه و به دلیل آن که یکی از بهترین دبیران اش بیمار است و نمی تواند به مدرسه بیاید برآن می شود تا یکی از معروف ترین دبیران مرد درس شیمی با نام وحید جبلی (با بازی رضا عطاران) را برای تقویت هر چه تمام تر دانش آموزان اش که قرار است در المپیاد شیمی شرکت کنند استخدام کند. دانش آموزان تصمیم می گیرند به نوعی علاقه ای بین خانم دارابی و این دبیر به وجود آورند و به همین منظور تدابیر مختلفی در این زمینه در نظر می گیرند. غافل از آنکه وحید، دل در گرو یاسمین معلم ادبیات مدرسه (با بازی بهاره رهنما) دارد و این توجه پدر یکی از دختران مدرسه (با بازی مانی حقیقی) است که به خانم دارابی معطوف می شود...
شاید تنها نکته ضعیف فیلمنامه قاسم خانی این باشد که نتوانسته است دیدگاه حقیقی یک فمینیست را در این فیلم متجلی کند. البته قاسم خانی تفکر فمینیستی را در این فیلم مورد حمله قرار نمی دهد و نگاهی آرام و تؤام با طنز به این تفکر دارد، اما با این همه احتمال این که برخی نکاتی که در این فیلم نشان داده شده است مورد انتقاد فمینیست ها قرار بگیرد نیز وجود دارد. این مهم به این نکته برمی گردد که قاسم خانی پیشینه و گذشته ای از خانم دارابی را برای مخاطبش بیان نمی کند تا بتوان این نکته را فهمید که چرا و به چه علت خانم دارابی با مردان تا این حد مشکل دارد؟
به غیر از این نکته که تنها نقطه ضعف فیلم به حساب می آید فیلمنامه قاسم خانی عاری از خطاست است و همه چیز در آن به خوبی و درستی بیان شده است. شخصیت پردازی ها در ورود آقایان ممنوع بسیار خوب از آب درآمده به طوری که هیچ نقطه مجهولی از هیچ یک از شخصیت ها در ذهن مخاطب باقی نمی ماند. نقاط عطف و اوج و فرودهای فیلمنامه همگی منطقی و عاری از هرگونه عیبی است و همه این ها تبدیل به فیلمنامه ای شده که می خواهد به دور از هر گونه جمله و حرکت مشمئز کننده مخاطب اش را به سالن سینما بکشاند و او را برای ساعتی بخنداند.
همچنین فصل پایانی فیلم نیز به طرز عجیبی برای مخاطب غافلگیر کننده و جالب از آب درآمده است. در حالی که بیننده انتظار ازدواج خانم دارابی با آقای جبلی را دارد ناگهان به این جا می رسد که آقای جبلی با یاسمین و خانم دارابی با دکتر ازدواج می کنند. داستان های فرعی و شخصیت های فرعی هم در ورود آقایان ممنوع به خوبی با خط اصلی قصه پیوند می خورند و مخاطب را به هیچ وجه دچار سردرگمی نمی نمایند.
در زمینه کارگردانی هم رامبد جوان تا آن جا که می توانسته سنگ تمام گذاشته است، انتخاب بازیگران، فضاسازی، دکوپاژ و پرداخت دقیق فیلمنامه، میزانسن ها و کلیه نکات تکنیکی و فنی به خوبی در این فیلم رعایت شده است. جوان کارگردانی است که ذائقه و طرز تفکر مخاطبان سینما به ویژه مخاطبان فیلم های کمدی را به خوبی می شناسد و بر خلاف اغلب فیلمسازان بسیار به روز شده عمل می کند. جوان خوب می داند که ذائقه مخاطب مدام در حال تغییر است و به همین دلیل است که مانند بسیاری از فیلمسازان اقدام به ساخت فیلم های نازل و دم دستی و کلیشه ای نمی کند.
ورود آقایان ممنوع این نوید خوش را به سینمای ایران می دهد که کارگردانی پیدا شده که می توان برای اعتلای سینمای کمدی ایران به او امیدوار بود. بدون شک جوان تا چند سال دیگر مطرح ترین فیلمساز کمدی سینمای ایران خواهد شد. بازی بازیگران در این فیلم بر خلاف اغلب فیلم های کمدی به دور از اغراق و تصنع و ادا و اصول درآوردن های زننده و مشمئز کننده که به تازگی برخی آن را باب کرده اند می باشد.
به ویژه ویشکا آسایش که در این فیلم ایفاگر شخصیتی است که بسیار اغراق آمیز است به طوری از پس ایفای نقش اش برآمده که کوچکترین اغراق و تصنعی در بازی اش دیده نمی شود و او یک بازی درخشان و غیرقابل باوری را از خود در این فیلم به یادگار گذاشته است. رضا عطاران نیز با این که مانند همیشه بار کمدی فیلم را بر دوش می کشد این بار بازی اش با همه بازی های قبلی اش تفاوت چشمگیری دارد. عطاران در ورود آقایان ممنوع نقش دبیری را ایفا می کند که در عین معصومیت ذاتی اش از یک بلاهت خاص هم برخوردار است و این مهم باعث ملاحت و شیرینی این شخصیت در فیلم شده است.
سایر بازیگران فیلم هم همگی به خوبی از عهده ایفای نقش هایشان در این فیلم برآمده اند. بهاره رهنما، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی و خلاصه همه و همه در این فیلم بسیار خوب درخشیده اند. یکی دیگر از نکات قوت این فیلم چهره پردازی فوق العاده آن است، فاطمه کمالی به عنوان طراح چهره پردازی این فیلم به خوبی با فیلمنامه آن ارتباط برقرار کرده و برداشت درستی از شخصیت های فیلمنامه داشته است. به عنوان نمونه چهره پردازی بسیار خوب ویشکا آسایش باعث شده تا شخصیت خانم دارابی برای مخاطب قابل قبول تر شود.
همچنین موسیقی ورود آقایان ممنوع نیز بسیار با داستان فیلم هماهنگی دارد به عنوان نمونه مارش نظامی که روی صحنه های قدم زدن خانم دارابی در مدرسه پیاده شده بسیار تاثیر گذار از آب درآمده است و حتی در جایی مخاطب را یاد راه رفتن غلامحسین نقشینه در سریال نوستالژیک دایی جان ناپلئون نیز می اندازد. در مجموع ورود آقایان ممنوع فیلمی است که دیدن آن را به همگان توصیه می کنم. به ویژه به خانواده ها و در کل افرادی که دوست دارند ساعتی در سینما به تماشای یک کمدی واقعی بنشینند و لحظاتی خوب و خوش را برای خود رقم بزنند.
منبع : پرده سینما
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 543]