تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820913218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهاجم فرهنگي، غارت خاموش_9 سيگنال‌هاي مخرب بيگانه در كمين مرز‌نشينان خوزستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تهاجم فرهنگي، غارت خاموش_9 سيگنال‌هاي مخرب بيگانه در كمين مرز‌نشينان خوزستان
خبرگزاري فارس: دشمن با نااميدي از حربه نظامي، شبيخون فرهنگي را براي تغيير ساختار اجتماعي و فرهنگي جامعه به خصوص در مناطق مرزي در سرلوحه كار خود قرار داده و گسيل سيگنال‌هاي مخرب و مبتذل براي تغيير ماهيت فرهنگي مرز نشينان از مهم‌ترين برنامه آنهاست.


به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، تنها راه برون رفت و خنثي كردن اين توطئه شوم، خود باوري فرهنگي، با تكيه بر فرهنگ غني ايراني و اسلامي، مهم ترين و بهترين راه مقابله با تهاجمات همه جانبه غرب براي تغيير فرهنگ كشور است. امروزه يكي از مهم‌ترين حربه‌هاي و برنامه‌هاي دشمنان انقلاب اسلامي، به دليل آگاهي از شكست پذيري در عرصه نظامي، نفوذ در لايه‌هاي اجتماعي و آن‌هم از طريق فرهنگي است.
دشمن با آگاهي از ميزان نفوذ و تاثيرگذاري دين و مذهب در جامعه ايران اسلامي، درصدد است با گسيل كردن انواع كالاها و فرهنگ‌هاي مبتذل در بين نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم به نوعي ريشه‌هاي معنويت در اين قشر تضعيف و با تغيير ماهيت فرهنگي و اجتماعي جامعه در‌صدد تحقق اهداف شوم خود براي نفوذ به لايه‌هاي مختلف كشور اسلامي ايران است.
در اين ميان هجوم گسترده انواع كالاهاي مبتذل و غير اخلاقي به داخل مرزهاي كشور و همچنين افزايش روز افزون شبكه‌هاي مخرب و مستجهن ماهواره‌اي را در امتداد تحقق همين اهداف شوم بايد دانست.
يكي از راه‌هاي نفوذ دشمن، نفوذ در شهرهاي مرزي است به گونه‌اي كه عمده تلاش دشمن تغيير ماهيت اجتماعي اين نقاط است.
شهرهاي آبادان و خرمشهر كه از دير باز جزو شهرهاي تجاري، صنعتي و گردشگري مهم كشور در جنوب غربي‌ترين نقطه كشور واقع هستند جزو برنامه‌هاي خاص دشمنان قسم خورده براي تحقق برنامه‌هاي انحرافي است.
مشاهده وضعيت نه چندان مناسب پوششي دختران و پسران جوان كه با الگو پذيري از فرهنگ بي‌ريشه و مبتذل غرب سعي در نماياندن خود در سطح جامعه دارند امروز در سطح شهرهاي مرزي همچون آبادان و خرمشهر نگراني اقشار مختلف جامعه و كارشناسان و ناظران اجتماعي را به دنبال داشته است.
در بررسي ابتدايي اين موضوع و به گواه محققان علوم اجتماعي منطقه، به سادگي مي‌توان يكي از مهم‌ترين عوامل نفوذ اينگونه فرهنگ‌هاي ناخواسته و انحرافي را در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني كشورهاي غربي و حتي كشورهاي ظاهراً مسلمان حاشيه خليج فارس عنوان كرد.
در اين بين ديدگاه و نظرات مختلفي از سوي مسئولان و كارشناسان مختلف شهرهاي آبادان و خرمشهر در خصوص پديده شوم تهاجم فرهنگي وجود دارد.
امام جمعه آبادان در خصوص روند تهاجمات فرهنگي دشمن گفت: شبكه‌هاي تلويزيوني، ماهواره و اينترنت از ابزارهايي هستند كه براي اقشار مختلف مردم الگوسازي سازي مي‌كنند.
حجت الاسلام سيد علي دهدشتي افزود: جوانان به دليل عدم آگاهي و تجربه لازم و نيز وجود احساسات و عواطف دوره جواني، قربانيان اصلي شبيخون فرهنگي دشمن هستند.
وي ادامه داد: سرمايه‌هاي غيرمستقيم و مخفي غربي‌ها در تهاجم فرهنگي چند برابر سرمايه‌هايي است كه به طور مستقيم اعلام مي‌كنند، چرا كه امروزه اكثر لشكركشي‌ها به صورت غيرمستقيم و مخفي انجام مي‌شود.
امام جمعه آبادان در خصوص وجود مدعيان و فرقه‌هاي ضاله نيز تصريح كرد: مدعيان دروغين ارتباط با غيب و امام زمان(عج) در گوشه و كنار اين منطقه وجود دارند كه با وارد شدن به امور مختلف مردم، از عواطف و احساسات ديني آنها سوء استفاده مي‌كنند.
دهدشتي اضافه كرد: مهم‌ترين بسترهاي ظهور و بروز ناتوي فرهنگي، بخشي مربوط به وجود نسلي از جوانان بي‌هويت است كه ميدان بروز و تخليه انرژي خود را نيافته و به فرهنگ غرب گرايش پيدا مي‌كند و بخش ديگر به دعواهاي سياسي مديران جامعه، بي عدالتي‌‌ها، مشكلات اقتصادي و بيكاري ارتباط دارد كه موجب گرايش به بيگانه و الگوگيري از تبليغات وارداتي آنان مي‌شود كه رفتارها مغاير با روحيات سنتي و ارتباطات و پوشش‌هاي نامناسب را به دنبال خواهد داشت.
وي استفاده از منابع عظيم و غني معارف اسلامي براي مبارزه با توطئه‎ها و تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام و قرآن به ملت‌هاي مسلمان، ضرورتي انكارناپذير عنوان كرد.
امام جمعه آبادان در پايان گفت: مقابله با تهاجمات فرهنگي دشمن، بسيج عمومي و هماهنگي همه جانبه دستگاه هاي مختلف شهري، استاني و كشوري را مي‌طلبد.
فرمانده نيروي انتظامي آبادان نيز در اين باره گفت: محصولات فرهنگي غيراخلاقي از جمله مواد مخدر، مشروبات الكلي به ويژه مواد مخدر صنعتي كه با شكل‌هاي بسيار جذاب طراحي شدند از جمله ابزارها و مصاديق تهاجم فرهنگي مي باشند.
عليرضا متين‌راد اظهار داشت: با عنايت فرمايشات مقام معظم رهبري كه دشمنان ملت ايران بر اساس طرح و ساماندهي خاص، تهاجم فرهنگي را عليه ملت ما آغاز نمودند، اين فرماندهي نيز با تحقيق و بررسي و مطالعات لازم سعي در شناسايي اين ابزار و مصاديق بوده است.
وي در خصوص قربانيان اصلي اين تهاجم گفت: بخش اعظم و مهمي از اين شبيخون جوانان و نوجوانان هستند، چرا كه امروزه دشمنان مي‌خواهند آينده سازان و آينده نگاران نظام و اسلام را كه جوانان و نوجوانان هستند مورد هدف قرار دهند.
فرمانده نيروي انتظامي آبادان ادامه داد: دشمنان از طريق ماهواره، محصولات فرهنگي غيراخلاقي به ترويج و ترغيب جوانان ما براي گرفتن فرهنگ منحصر به غرب تشويق مي‌كنند.
وي تصريح كرد: بعضي از جوانان كه قرباني اين توطئه فرهنگي شده‌اند به نيروي انتظامي مراجعه مي‌كنند، كه خود معرف اين واقعيت است كه دشمنان جوانان ما را مورد هدف اصلي قرار داده است. پس بايد بحث پيشگيري و سالم سازي جوانان و نوجوانان را سرلوحه كار خود قرار داده و با مصاديق ارشاد كننده با آنها رفتار شود.
متين‌راد درخصوص حجم سرمايه گذاري دشمن در اجراي تهاجم فرهنگي نيز گفت: از آن جايي كه مقام معظم رهبري فرمودند تهاجم مثل يك شبيخون و گسترده است و اين نشان‌دهنده آن است كه دشمنان همه باهم سرمايه گذاري كلاني در اين زمينه انجام داده كه نمونه آن توزيع مواد مخدر با قيمت ارزان و شكل‌هاي جذاب و متنوع در بين جوانان كشور است.
فرمانده نيروي انتظامي آبادان اضافه كرد: براي جلوگيري از تأثيرات منفي تهاجم فرهنگي بر كشور بايد برنامه ريزي براي جوانان داشته باشيم و جوانان را به تفكرات نوآوري و شكوفايي و پديده‌هاي كشف و اختراع، بسترهاي فرهنگي، ورزشي، تحصيلي و پيشرفت در تحصيل تشويق كنيم.
وي خاطرنشان كرد: تدابير نيروي انتظامي به تنهايي نمي‌تواند كافي باشد بلكه بايد تمام سازمان‌ها در اين امر گام‌هاي تفكري، فرهنگي، ارشادي و آگاه سازي خود را به اجرا درآوردند.
نيروي انتظامي آبادان به منظور بالا بردن دانستني‌ها و هشدارهاي اجتماعي با هدف آگاه سازي عمومي در مقاطع مختلف تحصيلي كارشناساني را به مدارس اعزام كرده و همچنين توصيه‌هاي تاثير گذاري را از طريق صدا و سيما به كليه اقشار جامعه به خصوص جوانان كه آسيب‌پذيرترين قشر جامعه هستند انجام مي‌دهد.
متين‌راد در پايان نيز گفت: با توجه به اينكه آبادان و خرمشهر مناطق مرزي هستند، با استفاده از طرح‌هاي ويژه امنيتي سعي بر اين است كه شاهد عدم ورود و يا ترويج محصولات غير اخلاقي در آبادان و خرمشهر باشيم. ولي متاسفانه اين محصولات به طرق ديگر مانند ماهواره‌ها و مشروبات الكلي دست ساز در اختيار جوانان قرار مي‌گيرد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خرمشهر نيز در اين باره اظهار داشت: قربانيان اصلي افراد ضعيفي هستند كه اطلاعاتي در رابطه با فرهنگ جامعه اسلام ندارند.
عبدالرزاق قيم ضعف برنامه‌هاي فرهنگي را مهم‌ترين دليل نفوذ فرهنگ غرب در كشور عنوان كرد و افزود: اگر از نظر فرهنگي صحيح عمل شود و همه نهادها به سمت فرهنگ سازي و استفاده از فرهنگ غني كشور گام بردارند، تبليغات فرهنگي غرب شكست خواهد خورد.
وي در خصوص نقش رسانه‌ها در قبال تهاجم فرهنگي دشمن نيز گفت: رسانه‌ها بايد با ارائه خط مشي و اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي به رقابت با تبليغات فرهنگي استعمارگران پرداخته و جوانان و اقشار مختلف مردمي را نسبت به اين امر آگاه سازند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خرمشهر با اشاره به وجود شوراهاي فرهنگي در سطح شهرها و استان‌هاي مختلف كشور خاطرنشان كرد: اين شوراها بايد با يك خط مشي، مديريت قوي و مستقل نقش حساس فرهنگي خود را به خوبي ايفا كنند، چرا كه با برنامه‌هاي مقطعي، بي‌برنامگي و ناهماهنگي نمي‌‌توان به مقابله با اين تهاجمات اميدوار بود.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج آبادان نيز در گفتگو با خبرنگار فارس در آبادان گفت: يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي نظام اسلامي كشور مسئله تهاجم فرهنگي است كه علي‌رغم هشدار مقام معظم رهبري در 15 سال پيش، اما متاسفانه اين مسئله به صورت جدي دنبال نشد.
عبدالرضا قاسمي‌زاده افزود: پس از جنگ تحميلي و شكست دشمن، اين بار از راه ديگري بنام شبيخون فرهنگي وارد كشور شده و مي‌خواهد فرهنگ غلط خود را جايگزين فرهنگ غني و پربار كشورمان كند.
وي اضافه كرد: جوانان هدف اصلي تهاجم‌هاي فرهنگي دشمن هستند چرا كه همين جوانان بودند كه انقلاب اسلامي را به وجود آوردند و در جنگ تحميلي نيز جوانان كشور در مقابل تهاجم همه جانبه دشمنان ايستادند.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج آبادان اظهار داشت: بايد هوشياري لازم را داشته باشيم و با تربيت نسلي سالم، متدين، انقلابي و پشتيبان ولايت فقيه راه ورود اين تهاجمات را به كشور ببنديم.
قاسمي‌زاده در پايان نيز تصريح كرد: برخورد نظامي و انتظامي به تنهايي قادر به مهار اين شبيخون فرهنگي نيست و همه دست اندركاران فرهنگي از جمله ادارات فرهنگ و ارشاد، بسيج و سازمان‌هاي تبليغات اسلامي بايد با اجراي برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، ورزشي، ‌اجتماعي و ديني و فرهنگ سازي متناسب، شبيخون فرهنگي دشمن را خنثي كنند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي خرمشهر نيز با اشاره به اينكه تهاجم‌هاي فرهنگي دشمن از آغاز انقلاب اسلامي تاكنون ادامه داشته است گفت: اين مسئله‌اي نيست كه مربوط به چند سال اخير بوده بلكه از ديرباز دشمنان درصدد جايگزيني فرهنگ نامشروع خود به جاي فرهنگ اسلامي و ديني مان بوده‌اند.
احمد علواني افزود: حجم سرمايه گذاري‌هاي دشمنان در مقوله فرهنگي بسيار زياد بوده و آنها تمامي تلاش و تدابير خود را براي ايجاد بسترهاي لازم جهت تغيير فرهنگ و ارزش‌هاي ديني و ملي مردم كشورمان انجام مي‌دهند.
وي گرايش جوانان به مساجد، اماكن مذهبي و فرهنگي و همچنين فرهنگ سازي صحيح در بين خانواده‌ها را مهم‌ترين و بهترين راه مقابله با تهاجمات فرهنگي غرب عنوان و تصريح كرد: اماكن مذهبي و فرهنگي به عنوان مهم‌ترين پايگاه‌هاي فرهنگي نقش انكار ناپذيري در ايجاد فرهنگ صحيح زندگي دارند، پس بايد با تشويق و ترغيب مردم به حضور در اين مكان ها، آنها را در برابر باران تهاجمات دشمن زير چتر تبليغات فرهنگي و اسلامي و ديني سوق داد.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي خرمشهر در ادامه خانواده‌ها را به عنوان كانون و مركز اصلي اين فرهنگ سازي‌ها برشمرد و تصريح كرد: خانواده به عنوان كانون اوليه زندگي هر شخص، سهم به سزايي در ايجاد فضاي سالم در جامعه دارند و اگر خانواده‌ها با آگاهي‌ خود در اين زمينه نقش خود را به خوبي ايفا كنند، اجتماع نيز اصلاح شده و راه صحيح خود را خواهد رفت.
علواني در پايان ابراز اميدواري كرد: مردم آبادان و خرمشهر هشت سال آتش توپخانه‌هاي دشمن را تحمل كرده و به هيچ وجه تسليم دشمن نشدند. در زمينه فرهنگي نيز با اراده‌اي قوي و حفظ ارزش‌هاي ديني و ملي خود در جنگ فرهنگي، هم دشمنان خود و كشورشان را مغلوب كنند.
يك كارشناس مسائل اجتماعي نيز در گفتگو با خبرنگار فارس در آبادان نيز گفت: در تهاجم فرهنگي برخلاف هجوم نظامي هدف مغز و افكار انسان‌ها است و نماد جنگ فرهنگي رسانه‌ها و تبليغات است كه بر خلاف هجوم نظامي كه به سرعت انجام مي گيرد داراي حركتي بطئي و آرام است.
حدادي افزود: ايران در دوران هشت سال دفاع مقدس به طور مستقيم با 37 كشور و به صورت غيرمستقيم با 87 كشور در حال جنگ بود و متخاصمان پس از عدم دستيابي به اهداف خود در راه اندازي جنگ طي نشستي كه توسط سازمان سيا در هامبورگ انجام شد، وجود روحيه شهادت طلبي و اتصال انقلاب به حركت سرخ امام حسين (ع) در هزارو 400 سال قبل را از دلايل عدم شكست ايران در جنگ ذكر كردند. در نتيجه تنها راهكار موثر براي نفوذ ميان افراد جامعه را تهاجم فرهنگي دانستند، به همين دليل درصدد برنامه ريزي براي نفوذ ميان جوانان و به خصوص دانشجويان ايران برآمدند.
وي تصريح كرد: بيگانگان با مطرح كردن بحث پلوراليسم به اين نتيجه رسيدند كه در ايران چون خداشناسي ريشه عميق بين مردم ايران دارد بايد درهاي رسيدن به خدا را به خصوص براي جوانان بست.
وي با بيان نقش موثر رسانه‌هاي بيگانه و تبليغات در تهاجم فرهنگي خاطر نشان كرد: در جنگ فرهنگي رسانه‌ها نقش توپخانه را بازي مي‌كنند كه ما شاهد اين نقش رسانه‌ها در برخي از دوره‌ها بوديم.
حدادي در پايان راهكار مبارزه با تهاجم فرهنگي در كشور را در تقويت پايه‌هاي ديني جوانان، تقويت خودباوري فرهنگي، ايجاد فضاهاي فرهنگي و تفريحي سالم و همچنين بازگشت و توجه هرچه بيشتر به آرمان‌هاي انقلاب و دفاع مقدس دانست.
در پايان بايد گفت تهاجم فرهنگي را نمي‌توان با سخن وري و تكيه بر ارگان‌ها و سازمان‌هاي خاص كنترل كرد، بلكه بهترين مقابله با اين جنگ خطرناك خود باوري فرهنگي است.
خودباوري فرهنگي يعني مردم و به ويژه جوانان بدانند كه بهترين فرهنگ زيستن براي يك جوان ايراني تكيه بر ارزش‌هاي فرهنگي و اعتقادي كشورش است.
فرهنگي با پيشينه‌اي چند هزار ساله كه نخستين تمدن‌ها را به وجود آورده و نقطه شروع بسياري فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شده است.
پس بايد دانست كه جاي بسي تاسف خواهد بود اگر فرهنگ غني و تمدن بزرگ و كهن ايران كه مهد تمدن‌ها بوده و يادگار جاودان پيشينيان و بزرگان اين كشور است زير سيطره فرهنگ بي‌پشتوانه و فقير دشمني قرار گيرد كه سعي مي كند ضعف‌هاي فرهنگي خود را با تبليغات گسترده به فراموشي سپرده و با تحميل فرهنگ خود به كشورهاي صاحب تمدن آنها را با فرهنگ اصيلشان بيگانه سازند.
گزارش از: اميد زباري، آرزو هلالات و مهسا طالبيان
انتهاي پيام/ب10
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 867]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن