تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807091641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو تن از نمايندگان مجلس در گفتگو با روزنامه جمهوري اسلامي : گزارش البرادعي براي تامين نظر شوراي امنيت تنظيم شده است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دو تن از نمايندگان مجلس در گفتگو با روزنامه جمهوري اسلامي : گزارش البرادعي براي تامين نظر شوراي امنيت تنظيم شده است
بخش خبري : مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش اخير خود درباره فعاليتهاي هسته اي ايران با ارائه گزارشي دو سويه خود را از يك شخصيت مستقل بين المللي به يك فرد وابسته به قدرتهاي بزرگ از جمله آمريكا و برخي كشورهاي غربي تنزل داده است .
اگر چه البرادعي در بخشهايي از اين گزارش تاييد مي كند كه ايران در چارچوب مقررات آژانس عمل كرده است اما در بندهاي متعدد آن مطالباتي را مطرح كرده است كه در حيطه وظايف مدير يك سازمان مستقل بين المللي نيست .
متاسفانه بايد گفت مديركل آژانس در گزارش اخير خود صريح تر از قبل فعاليتهاي هسته اي ايران را زير سئوال برده و با لحن طلبكارانه اي سخن گفته است كه در اين مورد ضرورت دارد مسئولين جمهوري اسلامي ايران با صراحت بيشتري نسبت به قبل با اين اتهامات و هشدارهاي البرادعي برخورد كنند.
جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده است كه از انرژي هسته اي جهت صلح آميز بهره گيري خواهد كرد و لذا ادامه توسعه فعاليتهاي هسته اي در چارچوب مقررات « ان .پي .تي » از جمله نصب سانتريفوژها را حق خود مي داند. از طرف ديگر البرادعي هم بايد هوشيارتر باشد و خود و آژانس بين المللي انرژي اتمي را ابزاري براي پيگيري اهداف سياسي قدرتهاي استكباري و آمريكا قرار ندهد.
در همين ارتباط با دو تن از نمايندگان مجلس گفتگو كرده ايم كه با هم مي خوانيم :
دكتر علاالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با دو پهلو دانستن گزارش اخير البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انژري اتمي درباره فعاليت هسته اي ايران اظهار داشت : گزارشهاي آقاي البرادعي دو وجه دارد يك وجه مرتبط با عملكرد جمهوري اسلامي ايران در چارچوب معاهده « ان . پي . تي » و مقررات آژانس است با توجه به مجموعه بازرسيهاي بازرسان آژانس و دوربين هايي كه مجموعه فعاليتها را كنترل مي كند و مجموعه مذاكرات صورت گرفته با آژانس مداليته تعريف شده و رفع ابهامات شش گانه آژانس بصورت مكتوب كه آژانس هم رسما آنها را تاييد كرد نقطه پاياني بر اين ابهامات گذاشتند. اين در حقيقت يك روي سكه است كه هميشه در گزارش البرادعي تحت عنوان عدم انحراف از معيارها و مقررات آژانس وجه مثبت گزارشهاي مدير كل آژانس است .
وي افزود : روي دوم سكه اينست كه آژانس تحت فشار آمريكا و برخي از كشورهاي غربي در چارچوب مطالعات ادعايي كه آمريكائيها در حقيقت مدعي هستند با يك هدف مشخص سياسي و كاملا غيرمرتبط با مسائل فني و حقوقي دنبال اين هستند كه از آن به عنوان يك اهرم فشار سياسي بر ضد جمهوري اسلامي ايران استفاده شود بنابر اين سياست راهبردي آنان عدم حل اين مشكل و خروج از بن بست است .
بروجردي اضافه كرد : آمريكا به لحاظ مشكلات جدي كه در منطقه دارد از عراق گرفته تا افغانستان تا صحنه خاورميانه اعم از لبنان و فلسطين و آگاهي از توانمنديهاي جمهوري اسلامي ايران در اين عرصه دنبال اين است كه اهرم فشار را بر ضد ايران هميشه محفوظ نگهدارد و به همين دليل هم آنها تحت عنوان مطالعات ادعايي هر روز يك ادعاي جديد را مطرح مي كنند و اگر ما در اين زمينه هم هرچه بخواهيم يك مداليته جديدي را ترسيم و تيين كنيم و نقطه پاياني بر ادعاهاي جديد بگذاريم . آن ادعا همچنان استمرار خواهد يافت . زيرا مبتني است بر يك سياست راهبردي عدم حل مشكل و استفاده از آن به عنوان يك اهرم فشار به همين دليل جمهوري اسلامي ايران به حق معتقد است كه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل همانند انتقال موضوع هسته اي از شوراي حكام به شوراي امنيت كاملا سياسي است و هيچ ارتباطي باطرح امنيت جهاني ندارد و به همين دليل هم قابل اجرا نيست .
دكتر بروجردي افزود : وقتي شوراي امنيت كه تحت نفوذ آمريكاست با چنين فشاري قطعنامه صادر مي كند طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران نمي تواند و نبايد آنرا اجرا كند.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در مورد خروج از اين بن بست و سياست جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه گفت : به نظر من اولا واقعيتهاي موجود را بايد آمريكائيها و مجموعه غرب بپذيرند آنها بخاطر مي آورند زماني كه با همين استدلال كه اگر ايران غني سازي را تعليق كند مشكل حل خواهد شد به مدت 2 5 سال اين تعليق را انجام داديم . و آنها هم همه بازرسيهاي خودشان را در چارچوب پروتكل الحاقي انجام دادند بيش از 20 نقطه نظامي ما را بازديد كردند و جمهوري اسلامي ايران توانست از بوته اين آزمايش هم رو سفيد بيرون بيايد ولي نقطه پايان چنين تحول مهمي نامه وزراي خارجه انگليس آلمان و فرانسه به دبير اسبق شوراي امنيت ملي بود مبني بر اينكه بايد اين تعليق همچنان استمرار داشته باشد اين حاكي از اين واقعيت است كه جمهوري اسلامي ايران اين توانمندي را از دست بدهد و به تعبيري بنيه علمي و فني خود را بااين تعليق هاي طولاني از دست بدهد بنابر اين تعليق هم اگر متضمن فايده اي بود جمهوري اسلامي ايران انجام داد و صداقت خود را به اثبات رساند و تكرار آن از هيچ منطقي برخوردار نيست .
وي افزود : محور اساسي خروج از اين بن بست به نظر من بايد مذاكره براساس دو بسته پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و 1 +5 باشد هر دو اين بسته حاوي نكاتي است كه برخي از آنها براي غربيها مهم است مانند مساله انرژي مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و مشكلات منطقه و از طرف ديگر هم در وضعيت جاري و توقف اجراي قطعنامه ها همچنين بازگشت موضوع هسته اي از شوراي امنيت به آژانس نكاتي است كه مورد توجه جمهوري اسلامي است براساس اين واقعيات و نيازهاي طرفين بايد مذاكره انجام شود طبيعي است كه در يك چنين بستر متوازني منطقي است كه طرفين بتوانند به كسب توافقي برسند و اميدواريم كه چنين رويكردي بتواند مبناي يك تحول جديد بخصوص با توجه به تماس معاونين سولانا و جليلي و مذاكره آنها در آينده باشد.
حشمت الله فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم دو پهلو بودن گزارش البرادعي را به چند دليل دانست و گفت : دليل اول خود آژانس است . به هر حال سازمانهاي بين المللي تابعي از تقسيم قدرت در دنيا هستند الا جنبه فني و حقوقي كه وظيفه آنهاست . يعني آن چيزي كه بايد در مورد فعاليت هسته اي ايران بگويند مي گويند اما جنبه سياسي موضوع را با توجه به نظر قدرتهاي بزرگ و فشار آنها اعلام مي كنند.
وي افزود : دليل دوم شخصيت دبيركل است . دبيركل براي اينكه در سمت خود باقي بماند بايد به گونه اي قدرتهاي بزرگ از جمله آمريكا را راضي نگهدارد. آقاي البرادعي هم از اين موضوع مستثني نبوده و نيست . نكته ديگر اينكه يك بخش پرونده هسته اي ايران در آژانس و بخش ديگر آن در شوراي امنيت است . در اين صورت آقاي البرادعي جنبه فني و حقوقي پرونده هسته اي ايران را براي آژانس گزارش مي دهد و جنبه سياسي گزارش را براي شوراي امنيت و با توجه به قطعنامه هاي صادر شده بر ضد ايران تهيه مي كند.
وي در مورد تكليف كشورهايي كه طبق معاهده « ان . پي . تي » بايد از فعاليت صلح آميز هسته اي بهره مند باشند گفت : در طول تاريخ آژانس بين المللي انرژي اتمي كشورهايي كه توانستند هسته اي شوند كشورهايي هستند كه خود را به آژانس تحميل كرده اند. هيچ كشوري نتوانسته است در چارچوب محدوديتها و ممنوعيتهايي كه آژانس برايش ايجاد كرد به حقوق حقه خود برسند. به هر حال هستند كشورهايي كه به سمت نظامي شدن هم پيش رفته اند مثل پاكستان و هند و رژيم صهيونيستي و حتي كره شمالي كه خارج از مقررات آژانس فعاليت كردند و به بمب هسته اي رسيده اند ايران تنها كشور دنياست كه بيشترين بازرسيها و نظارتها را پذيرفته و بيشترين اظهارنامه ها را هم به آژانس داده است ولي برغم همه اينها ما را از حقوق مسلم خود محروم كرده اند جمهوري اسلامي ايران ضمن اينكه منع فقهي دارد و براي رسيدن به بمب هسته اي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را براساس چارچوب مقررات آژانس شروع كرده است و در همان مسير هم گام برمي دارد.
وي افزود : بايدهاي منظور شده در گزارش البرادعي متاثر از الزاماتي است كه در قطعنامه هاي شوراي امنيت آمده است . در قطعنامه هاي شوراي امنيت يك سري الزامات را خواسته اند كه ايران آنها را به جا آورد. اين بايدهاي آقاي البرادعي متاثر از آن است وگرنه در رابطه كشورها با آژانس هيچ گونه بايدي وجود ندارد. در هيچ پرونده اي در تاريخ روابط كشورها با آژانس پرونده ايران تا اين حد سياسي كاري قدرتها نفوذ نداشته است .
دكتر علاالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس : گزارش اخير البرادعي تحت فشار آمريكا و برخي كشورهاي غربي در چارچوب مطالبات ادعايي آنها براي محدود كردن جمهوري اسلامي ايران از دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي تنظيم شده است
دكتر بروجردي : آمريكا و برخي كشورهاي غربي كه شوراي امنيت تحت نفوذ آنهاست هيچگاه نمي خواهند موضوع هسته اي ايران بصورت مسالمت آميز حل شود آنها مي خواهند از اين موضوع به عنوان يك اهرم فشار بر ضد جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند
حشمت الله فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس : مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي متاسفانه تحت نفوذ قدرتهاي بزرگ از جمله آمريكاست لذا در تدوين گزارش در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران با نظر همين قدرتهاي استكباري عمل مي كند
فلاحت پيشه : بايدهاي منظور شده در گزارش البرادعي بر ضد ايران متاثر از الزاماتي است كه در قطعنامه هاي شوراي امنيت آمده است وگرنه در رابطه كشورها با آژانس هيچگونه بايدي وجود ندارد
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن