تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815170019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش از نشريات خارجي حاضر در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: گزارش از نشريات خارجي حاضر در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها
شايد بهتر بود فضاي غرفه‌هاي خارجي در فضايي مناسب‌تر قرار مي‌گرفت زيرا محل فعلي غرفه‌هاي خارجي در حاشيه نمايشگاه قرار دارد.
نگاهي به نشريات خارجي حاضر در نمايشگاه مطبوعات حضور نمايندگاني از رسانه‌هاي خارجي در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور كه دومين سال برگزاري مستقل و بين‌المللي خود را تجربه مي‌كند با هدف تبادل تجربيات رسانه‌يي ميان كشورها جزو نقاط مثبت پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها محسوب مي‌شود.
با وجود اين كه سال گذشته و در نخستين تجربه‌ي برگزاري بين‌المللي و يا به عقيده‌ي برخي بين‌الدولي نمايشگاه حدود 10 كشور خارجي شركت داشته و همگي آن‌ها نيز از كشورهاي منطقه بوده‌اند اما امسال از 27 كشور و از هر پنج قاره براي شركت در نمايشگاه دعوت شد.
قرار بود نمايندگان رسانه‌هاي كشورهاي ايتاليا، آلمان، پاكستان، تركيه، چين، ژاپن، عراق، عربستان، فلسطين، فرانسه، مصر، مراكش، ونزوئلا، ويتنام، مالزي، قطر، افغانستان، هند و روسيه در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها حضور يابند كه البته به گفته مسوولان حدود 25 كشور در آن حضور پيدا كردند.
گرچه نمايندگان رسانه‌هاي خارجي ديرتر از ساير غرفه‌داران در نمايشگاه‌ حضور يافته و زودتر از بقيه نيز غرفه‌هاي خود را ترك مي‌كنند و در اغلب ساعات روز نيز به بازديد از بخش‌هاي مختلف رسانه‌يي كشور و يا شركت در نشست، كنفرانس و غيره مشغول هستند اما بالاخره توانستيم نظر برخي از آن‌ها را درباره‌ي دليل شركت در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها و چگونگي برگزاري آن و همچنين درباره‌ي رسانه‌هاي كشورهايشان جويا شويم.
ژاپني‌ها علاقه‌ي زيادي به مصاحبه‌ي ويژه دارند
كشور ژاپن با پنج روزنامه‌ي بزرگ سراسري و دو خبرگزاري‌ نماينده‌اي از روزنامه‌ي آساهي را در نمايشگاه‌ امسال به عنوان نماينده خود فرستاده است.
به گفته‌ي روزنامه‌نگار ژاپني روزنامه‌هاي ژاپن به هيچ وجه از يارانه‌ي دولت استفاده نمي‌كنند چرا كه اين امر را وابستگي به دولت دانسته و در نتيجه نمي‌توانند از او انتقاد كنند و اين در حقيقت يك خودكشي براي روزنامه است.
او همچنين با اشاره به اينكه اغلب درآمد روزنامه‌هاي ژاپن از طريق آبونمان و اشتراك و همچنين آگهي است اظهار كرد: از حدود 8 ميليون و 400 هزار نسخه چاپ صبح روزنامه‌ها در ژاپن معمولا فقط 400 هزار نسخه فروش نمي‌رود.
وي افزود: ژاپني‌ها علاقه‌ي زيادي به اخبار انحصاري و مصاحبه‌ي ويژه دارند و هر چه باورپذيري اين مطالب بيش‌تر باشد مردم نيز علاقه‌ي بيش‌تري به آن‌ها دارند.
او ادامه داد: روزنامه‌ي آساهي از لحاظ تيراژ و باورپذيري نزد مردم ژاپن قوي‌ترين رسانه‌ي مطبوعاتي اين كشور محسوب مي‌شود ضمن اينكه به لحاظ بين‌المللي نيز بيش‌تر مورد توجه است؛ اين روزنامه بيش از 120سال قدمت انتشار داشته و از گذشته نيز تلاش فراواني براي نفوذ در داخل و همچنين عرصه‌ي بين‌المللي داشته است.
انتظار چنين نمايشگاه و استقبال گسترده‌ را نداشتم
اين روزنامه‌نگار درباره‌ي حضور در ايران و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها نيز گفت: من قبلا نيز در ايران حضور داشته و سه سال نماينده‌ي روزنامه‌ي آساهي در ايران بودم، ضمن اينكه درباره نمايشگاه نيز به هيچ وجه انتظار چنين نمايشگاه و استقبال گسترده‌اي را نداشتم.
تمام آنچه را ديده‌ام به خوبي به اندونزي منتقل كنم
اتومانوف اسكندر - رييس اتحاديه‌ي خبرنگاران آ سه ‌آن - هم با اشاره به اين كه مردم اندونزي خواندن روزنامه را بسيار دوست دارند به گونه‌اي كه يك روزنامه را حداقل پنج نفر مي‌خوانند اظهار كرد: در اندونزي 700 روزنامه منتشر مي‌شود كه 40 تا از آن‌ها در پايتخت منتشر مي‌شود. ضمن اينكه 300 عدد از اين روزنامه‌ها نيز سراسري هستند.
وي افزود: اتحاديه خبرنگاران آ سه آن يك انجمن صنفي روزنامه‌نگاري است كه حدود 2000 عضو ثبت نام شده و 5000 عضو ثبت‌نام نشده دارند.
اين سازمان هر سال جلسه‌اي برگزار كرده و هر پنج سال نيز براي انتخاب رييس خود انتخاباتي را برگزار مي‌كند. ضمن اين كه در قسمت‌هاي روابط بين‌الملل، توريستي و آموزشي نيز فعاليت مي‌كند.
نماينده‌ي رسانه‌هاي اندونزي در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با اشاره به اينكه اين اتحاديه و انجمن صنفي به صورت مستقل فعاليت كرده و به حكومت ربطي ندارد تصريح كرد: حمايت‌هاي دولت از اين سازمان فقط به شكل معنوي است. مثلا در زماني كه اجلاسي در كشور اندونزي با حضور نمايندگان مختلف ساير كشور تشكيل مي‌شود دولت از اين اتحاديه نيز براي حضور و آشنايي با اين افراد دعوت به عمل مي‌آورد.
وي خاطرنشان كرد: تاسيس هر سازماني در اندونزي به راحتي قابل انجام بوده و به حكومت ربطي ندارد اما مطمئنا خود سازمان بايد مسووليت عواقب كار خود را بپذيرد. يعني اگر كسي از او شكايتي داشت خود او بايد پاسخگو باشد ضمن اين كه خبرنگاران عضو اين سازمان از سوي خود آن تحت كنترل هستند و اين اتحاديه فعاليت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را از لحاظ درست‌نويسي و غيره در كميته‌هاي جداگانه هم در بخش چاپي و هم در بخش آنلاين كنترل مي‌كند.
اسكندر درباره‌ي نمايشگاه نيز گفت: ايران كشور بسيار جالبي است و من به عنوان يك خبرنگار سعي مي‌كنم تمام آنچه را ديده‌ام به خوبي به كشورم منتقل كنم ضمن اينكه فكر مي‌كردم در ايران دولت به شكل فراواني در كار رسانه‌ها دخالت مي‌كند اما در حال حاضر مي‌بينم كه به هيچ وجه اين طور نيست.
كشور تاجيكستان نيز با 9 خبرگزاري و حدود 80 نشريه‌ي سراسري ديگر كشور شركت‌كننده در پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌هاست.
اخذ مجوز انتشار در تاجيكستان چندان مشكل نيست
جميله حسين اوا ـ نماينده كشور تاجيكستان و معاون مديرعامل شركت مطبوعاتي چرخ گردون - نيز اظهار كرد: شركت چرخ‌گردون موسسه‌ي بزرگ انتشاراتي و خصوصي است كه انتشار 8 نشريه پرتيراژ تاجيكستان را برعهده دارد.
وي افزود: تا جايي كه مي‌دانم حدود 300 نشريه در وزارت فرهنگ تاجيكستان ثبت شده‌اند كه اغلب آنان نيز خصوصي و غيردولتي هستند؛ اخذ مجوز انتشار در كشور من چندان مشكل نيست و امكان فعاليت‌ مطبوعاتي براي همگان به راحتي وجود دارد.
او با اشاره به اين كه جمهوريت، پرتيراژترين نشريه‌ي رسمي كشور تاجيكستان است كه البته به دولت نيز وابسته است تصريح كرد: نشريه‌هاي خصوصي زيادي در حال حاضر در تاجيكستان منتشر مي‌شود و نظارت دولتي نيز بر مطبوعات چندان اعمال نشده و ما در بيان و انتقاد از آزادي كامل برخورداريم.
به گفته‌ي اين روزنامه‌نگار بين‌المللي شدن نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها كه در ايران برگزار مي‌شود از جهت آشنايي با روزنامه‌نگاران ايراني از سوي ساير كشورها بسيار خوب است.
در غرفه‌ي روزنامه يني‌ شفق غرفه‌دار تركيه‌اي كه پيش از اين تنها در نمايشگاه‌هاي مطبوعات داخلي تركيه حضور داشته است گفت: محل برگزاري نمايشگاه‌هاي مطبوعات در استانبول بسيار بزرگ‌تر از نمايشگاه‌ تهران است اما اينجا علي‌رغم محدوديت فضا امروز با استقبال خوبي از سوي مردم مواجه بوديم و به سوالات بازديدكنندگان زيادي در غرفه‌ي تركيه پاسخ داديم.
هدف برگزاري نمايشگاه صد در صد محقق شد
عابد الحاج - معاون سردبير نشريه‌ي 26 سپتامبر يمن - كه از كشور يمن به نمايشگاه مطبوعات تهران آمده بود نيز با اشاره به استقبال خوب بازديد‌كنندگان از نمايشگاه گفت: بهتر از همه استقبال جوانان از نمايشگاه مطبوعات است كه به اين ترتيب معتقدم هدف برگزاري نمايشگاه به طور صد در صد محقق شده است.
او با تشكر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز اميدواري كرد كه در آينده بيش از يك نشريه از هر كشور براي حضور در اين نمايشگاه دعوت شود.
سمينارهايي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شود
غرفه‌دار روزنامه‌ي هندلزبلات آلمان نيز كه به نمايندگي از مطبوعات آلمان در نمايشگاه امسال حاضر بوده و نماينده‌ي روزنامه در قسمت خارجي ـ آسيايي اين روزنامه است از قوانين مطبوعات آلمان براي جوانان ايراني حاضر در غرفه توضيح داد و ‌گفت: در آلمان اگر اطلاعاتي بدون پايه و اساس در مطبوعات منتشر شود قطعا مورد پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد و مجازات زندان دارد.
او در گفت‌وگو با ايسنا از شرايط برگزاري نمايشگاه اعلام رضايت و پيشنهاد كرد براي دوره بعدي نمايشگاه سمينارهايي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در نمايشگاه برگزار شود تا اين دو گروه درباره‌ي نحوه‌ي فعاليت خود و خطوط قرمزي كه پيش روي آنان است در حوزه اطلاع‌رساني صحبت كنند.
رفتار بازديدكنندگان گرم و دوستانه بود
در غرفه‌ي روزنامه آمريكايي بوستون گلوب نيز مثل ديگر غرفه‌ها جوانان بسياري در حال صحبت با غرفه‌دار بودند.
فره استاكمن گفت: رفتار بازديدكنندگان گرم و دوستانه بود همچنان كه شرايط برگزاري نمايشگاه مناسب است.
وي در ادامه پيشنهاد داد: در دوره‌هاي برگزاري بعدي نمايشگاه حتما كمي زودتر به خبرنگاران خارجي اطلاع دهند تا آن‌ها بتوانند با آمادگي بيش‌تر در اين نمايشگاه حاضر شوند.
وي حضور خود و روزنامه‌اش به نمايشگاه سال بعد را به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جمهوري اسلامي ايران وابسته دانست و اظهار كرد: روزنامه بوستون گلوب در آمريكا بيش از 300 هزار شمارگان در روز دارد كه مي‌تواند با تعامل با روزنامه‌هاي ايراني و ديگر روزنامه‌هاي حاضر در نمايشگاه سطح كيفي كارش را افزايش دهد.
نمايشگاه براي رسانه‌هاي خارجي فرصتي مناسب است
سيداحمد موسوي - مسوول غرفه‌ي افغانستان - بود و به عنوان مدير دفاتر خارج خبرگزاري صداي افغان محل مصلي را جاي مناسبي براي برگزاري نمايشگاه عنوان و اظهار كرد: اين نمايشگاه براي رسانه‌هاي خارجي فرصتي مناسب در جهت گسترش تعامل با مطبوعات ايراني و مردم ايران است.
وي افزود: شايد بهتر بود فضاي غرفه‌هاي خارجي در فضايي مناسب‌تر قرار مي‌گرفت زيرا محل فعلي غرفه‌هاي خارجي در حاشيه نمايشگاه قرار دارد.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن